Nieuw Moederbord +geheugen maar met defecten. Welke is het?!

Pagina: 1
Acties:

• Gnermo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-08-2025

Gnermo

All about that bass!

Topicstarter
Hallo allemaal!

Ik zit hier met een probleem waar ik stiekem een beetje gek van wordt, namelijk het volgende:

Ik heb gisteren een systeem geassembleerd, maar loop nu tegen het probleem aan van een defect in het moederbord, geheugen of misschien wel allebei.
Het gaat hier om een Gigabyte GA-Z170XP-SLI moederbord met een setje Crucial Ballistix sport bls2c4g4d240fsb, een setje van 2x 4gb. De processor is een i5-6600.

Ik krijg in de volgende combinaties het probleem dat de computer niet opstart, met 5 piepjes (CPU error) als gevolg:

Alleen ram stick 1 in slot 1, 2 & 3 : Werkt niet
Alleen ram stick 2 in slot 1 : Werkt niet
Alleen ram stick 1 in slot 4 : Werkend
Alleen ram stick 2 in slot 2, 3 & 4: Werkend.

Tevens werkt de computer niet als het ram in slot 1 & 2 zit, wel in slot 3&4.

Ik heb hier een spreadsheet gemaakt voor nog verdere combinaties (bijvoorbeeld zonder dual channel draaien), of is dit niet nodig?

Gaat het nu om een RAM fout, of een moederbord fout? (Defect ram slot 1)?
Ik snap er in ieder geval niks meer van.. :?

[ Voor 7% gewijzigd door Gnermo op 14-10-2015 12:16 ]

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:21

Nemesizz

Untouchable

Geen kromme pinnen in de CPU socket? Kan namelijk ook soms voor rare geheugen problemen zorgen.

Soms heb je de pech dat je een defect moederbord krijgt, kan ook gewoon dat de RAM slots kapot zijn.

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Het lijkt dan toch op een moederbord defect, aangezien slot 1 dus helemaal niet werkt (van de gegevens die je in je post aangeeft).

Je kan even de volgende 2 zaken nachecken:

- Heb je een aftermarket koeler die je toevallig erg stevig hebt aangedraaid? Ik heb regelmatig gezien dat mensen een koeler té strak aandraaien waardoor RAM slots niet naar behoren werken.

- Heb je toevallig 1 of meerdere kromme socket pins? Dit veroorzaakt ook allerlei vage problemen, afhankelijk van welke pinnen er eventueel krom zijn. Ik ga er echter vanuit dat je de cpu voorzichtig en juist hebt gemonteerd :)

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• Gnermo

Gnermo

All about that bass!

Topicstarter
Ik heb zo ver ik kan zien geen kromme pinnen in het socket, dus dat lijkt me niet het geval.

Overigens (voordat iemand het suggereert) heb ik niet de mogelijkheid om te testen met ander geheugen of een ander moederbord! :'(

[ Voor 17% gewijzigd door Gnermo op 16-10-2015 11:44 ]

• Gnermo

Gnermo

All about that bass!

Topicstarter
Is het misschien mogelijk de CPU socket beschadigd te hebben aan de achterkant, met het er op zetten van de backplate?

• brid
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-01 15:11

brid

Onze excuses voor het ongemak

Backplate verkeerd om (uitsparing voor de 2 puntjes aan de verkeerde kan) kan dit wel veroorzaken....ervaring mee :-)

Kan natuurlijk ook zijn dat je koeler te los zit en iets strakker aandraaien het probleem oplost

[ Voor 53% gewijzigd door brid op 14-10-2015 14:35 ]

DIY NAS, Hoofd PC
Unchain your pc/laptop, buy a SSD!!!!!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Geheugen staat op de QVL lijst van de fabrikant van het moederbord?

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

• Gnermo

Gnermo

All about that bass!

Topicstarter
Lip schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 14:39:
Geheugen staat op de QVL lijst van de fabrikant van het moederbord?
Daar ga ik wel van uit. (Kan het niet vinden!)

[ Voor 52% gewijzigd door Gnermo op 16-10-2015 11:44 ]

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

assumptions is the mother of all f ups

Kijk is of je geheugen, hier tussen staat :
http://download.gigabyte...._memory_ga-z170xp-sli.pdf

[ Voor 61% gewijzigd door Lip op 14-10-2015 15:34 ]

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

• Bilderbeek
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-09-2025
Stap 1: Kijk in het boekje van het moederbord in welke slots het geheugen moet. Dat zal vrijwel altijd slot 2 en slot 4 zijn bij twee staafjes ram. Dus niet slot 1 en 2 of slot 2 en 3 of slot 3 en 4. Je geheugen staat niet op de QVL-lijst, dus het kan zijn dat het geheugen incompatible is. Aangezien je pc wel aangaat in sommige configuraties zal het mogelijk niet de CPU zijn. Dan zal je het geheugen moeten inwisselen voor geheugen dat wel op de lijst staat.
Stap 2: Lukt booten wel? Ga in het bios en zet XMP aan.
Stap 3: Reboot en kijk of het nu wel werkt.

• Gnermo

Gnermo

All about that bass!

Topicstarter
Stap 1:
De geheugenbankjes zitten nu in sloten 2 en 4, dus de zwarte sloten. Een van de grijze (nummer 1) is defect.
Stap 2 & 3: Booten doet het wel met het geheugen in het tweede kanaal. en XMP aanzetten veranderd niets.

• Bilderbeek
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-09-2025
Het klinkt dan toch als een probleem met het moederbord. Tijd voor een RMA.

• iamzero456
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 29-01 16:48
Heb je geen spare geheugen wat je kan testen op je moederbord? En dat vorige geheugen in een ander systeem?

• Gnermo

Gnermo

All about that bass!

Topicstarter
iamzero456 schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 14:49:
Heb je geen spare geheugen wat je kan testen op je moederbord? En dat vorige geheugen in een ander systeem?
Gnermo schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 12:17:
Overigens (voordat iemand het suggereert) heb ik niet de mogelijkheid om te testen met ander geheugen of een ander moederbord! :'(
;)
Ik stap zo meteen in de wagen, breng het moederbord gewoon terug en ze testen hem op locatie maar.

• Gnermo

Gnermo

All about that bass!

Topicstarter
Opgelost!
Het probleem lag bij het geheugen, daarvan was een module gesneuveld. ;w

Vervangend (identiek) geheugen gekregen en hij loopt perfect!
Pagina: 1