Welk access point voor mijn netwerk?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timsa
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23-08-2022
Ik woon sinds kort in een nieuwbouwappartement. En nieuwbouwappartementen en Wifi vanuit de meterkast gaan over het algemeen niet echt goed samen, zoals algemeen bekend is. Nu heb ik bij mij ook nog eens een gang van zo'n tien meter tussen de meterkast en de woonkamer zitten, gescheiden door dikke betonnen muren. Het Wifisignaal is dus erg instabiel en ik wil er dus graag iets tussen zetten.

Bij dat iets kom je al snel uit bij een access point. Ik wil vanuit de meterkast met een lange ethernetkabel door de gang in mijn woonkamer uitkomen en die ethernetkabel dus in een access point doen. Maar welke? Waar doe ik goed aan? Ik kom er niet helemaal uit.

Wat belangrijke gegevens: ik heb als modem/router de Technicolor TC7210 van Ziggo en ik wil graag binnenkort een NAS aanschaffen die ik op het netwerk aansluit. Nu ving ik ergens iets op over dat je er niet voor moet zorgen dat zowel je modem als je access point een apart IP-adres hebben, waardoor de NAS niet meer gevonden kan worden. Klinkt logisch natuurlijk. En daarnaast wil ik graag een simultaneous dual band. Ik haal niet de hoogste snelheden met mijn abonnement, dus een access point met hoge snelheden is geen pre.

Na wat zoeken kwam ik uit op access points en routers met een access point (zit daar überhaupt verschil tussen???)

Linksys WAP300N
TP-Link Archer C5
TP-Link Archer C2
D-Link DIR-860L
D-Link DIR-850L
Sitecom WLR-6100
Asus RT-AC51U

Waar doe ik de beste koop aan of zijn er nog andere (betere) opties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:41

lier

MikroTik nerd

Een router routeert, oftewel: die knoopt twee netwerken aan elkaar. Dat wil je niet, je wil (zoals ik het lees) een groot netwerk vormen. Hier is wel een alternatieve aanpak voor maar zou ik jou niet aanraden:
[HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point

In de pricewatch zijn accesspoints direct oproepbaar:
http://tweakers.net/categorie/314/access-points/producten/

Het is niet toevallig dat de Ubiquiti accesspoints veelvuldig aanwezig zijn...deze zijn mooi (subjectief) en bieden veel waarde voor hun geld. Maar er zijn natuurlijk meer dan genoeg alternatieven (met bijbehorende prijs-pret verhoudingen).

Misschien kan je je budget nog even toevoegen, dan is het eenvoudiger om een advies te geven...

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timsa
lier schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 08:41:
Een router routeert, oftewel: die knoopt twee netwerken aan elkaar. Dat wil je niet, je wil (zoals ik het lees) een groot netwerk vormen. Hier is wel een alternatieve aanpak voor maar zou ik jou niet aanraden:
[HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point

In de pricewatch zijn accesspoints direct oproepbaar:
http://tweakers.net/categorie/314/access-points/producten/

Het is niet toevallig dat de Ubiquiti accesspoints veelvuldig aanwezig zijn...deze zijn mooi (subjectief) en bieden veel waarde voor hun geld. Maar er zijn natuurlijk meer dan genoeg alternatieven (met bijbehorende prijs-pret verhoudingen).

Misschien kan je je budget nog even toevoegen, dan is het eenvoudiger om een advies te geven...
Dit klopt. Ik wil geen twee losse netwerken die verbonden zijn, maar een uitbreiding van mijn bestaande netwerk waardoor ik in mijn woon- en slaapkamer goed bereik heb én op mijn modem een NAS kan aansluiten. Dus ik moet puur gaan voor een los access point?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-09 15:39
Wat je ook kan overwegen is het gebruiken van een Powerline setje en als je dan ook nog een Powerline adapter neemt die als WiFi accesspoint gebruikt kan worden dan heb je ook wat je wilt bereiken.

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:41

lier

MikroTik nerd

Chief-XL schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 08:47:
Wat je ook kan overwegen is het gebruiken van een Powerline setje en als je dan ook nog een Powerline adapter neemt die als WiFi accesspoint gebruikt kan worden dan heb je ook wat je wilt bereiken.
Komt niet vaak voor dat op GoT een kabel afgeraden wordt en in plaats daarvan Powerline geadviseerd wordt. En dat is niet zonder reden ;)
Timsa schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 08:45:
Dus ik moet puur gaan voor een los access point?
Ja :)

[ Voor 3% gewijzigd door lier op 14-10-2015 08:50 ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
Mijn ervaringen met Powerline zijn goed: huis uit 2007, 3 verdiepingen en op iedere verdieping heb ik PL adapters gebruikt.
Nadeel van de ethernet kabel oplossing is dat je een kabel moet trekken en waarschijnlijk ook zichtbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timsa
Chief-XL schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 08:47:
Zoiets als dit dus? http://www.routercenter.n...-wpa4220-starter-kit.html

Even een uitleg voor de leek. Dan hang ik één ding in de woonkamer, daar laat ik de ethernetkabel in uitkomen en de andere hang ik in mijn slaapkamer waardoor ik kan verbinden met degene uit mijn woonkamer. Is dat heel simpel gezegd wat het inhoudt?
lier schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 08:49:
[...]

Komt niet vaak voor dat op GoT een kabel afgeraden wordt en in plaats daarvan Powerline geadviseerd wordt. En dat is niet zonder reden ;)

[...]

Ja :)
Ik liep gisteren even langs in een computerwinkel en die man vertelde me dat je een router ook alleen als access point kan instellen en dat ie dus puur en alleen werkt als access point. Is dat zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
Ja, zo een setje bijvoorbeeld. De ene adapter steek je in het stopcontact in de meterkast en sluit je met UTP kabel aan op de router. De 2e adapter steek je in een stopcontact in de woonkamer.
Lees je even in wb het gebruik van PL systemen. Snelheid kan (drastisch) verminderen door bv verschillende elekragroepen, slechte electriciteitskabels, andere apparatuur aansluiten in zelfde kamer etc.
Zoals gezegd, mij beviel deze oplossing erg goed.

Je accesspoint in de huiskamer is GEEN router. Heb je in principe ook niet nodig. Je NAS kan je bv in de meterkast zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timsa
Chief-XL schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 09:02:
Ja, zo een setje bijvoorbeeld. De ene adapter steek je in het stopcontact in de meterkast en sluit je met UTP kabel aan op de router. De 2e adapter steek je in een stopcontact in de woonkamer.
Lees je even in wb het gebruik van PL systemen. Snelheid kan (drastisch) verminderen door bv verschillende elekragroepen, slechte electriciteitskabels, andere apparatuur aansluiten in zelfde kamer etc.
Zoals gezegd, mij beviel deze oplossing erg goed.

Je accesspoint in de huiskamer is GEEN router. Heb je in principe ook niet nodig. Je NAS kan je bv in de meterkast zetten.
Het is dus wel een stuk kwetsbaarder dan een access point begrijp ik hieruit?

De NAS ga ik ook in de meterkast zetten. Wil ik ook, want dat ding hoeft niet in het zicht te staan. Ik wil alleen zorgen dat ik straks stabiel internet heb in de woonkamer en dat ik mijn toekomstige NAS ga kunnen vinden op dat netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
Ja, de ethernet kabel trekken naar de woonkamer en dat in een accesspoint/router steken zal in de regel een stabielere oplossing bieden dan PL optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timsa
Top. Dan doe ik dat dus niet, want ik heb geen idee wat er allemaal tussen zit aan kabels, dus daar waag ik me maar niet aan.

Weet iemand het antwoord op deze vraag die ik net stelde?
Timsa schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 08:54:
[...]
Ik liep gisteren even langs in een computerwinkel en die man vertelde me dat je een router ook alleen als access point kan instellen en dat ie dus puur en alleen werkt als access point. Is dat zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 16:11
Zie de eerste reactie van lier in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timsa
Out.of.Control schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 10:26:
Zie de eerste reactie van lier in dit topic.
Verrek, die link had ik overheen gekeken. Dank allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andy88
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16-09 11:14
Als je nog een weekje of 3 kan wachten is dit een hele toffe oplossing.
Je kan de controller draaien of simpelweg je netwerk instellen middels hun app op je smartphone.

Afbeeldingslocatie: https://www.discomp.cz/img-extra/UBNT/unifi-ap-ac-microsite-features-mobile-app.jpg

Het acces point doet 2x2 802.11ac ofwel met een goede antenne in je laptop doet dit ding 300 Mbit/s echte snelheid met twee vingers in zijn neus.
Pagina: 1