Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Is een 2e videokaart echt nodig?

Pagina: 1
Acties:

• Juice.
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07-11 09:40
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaanden vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Vul hier in welk component/onderdeel je zoekt. Vertel ook waarom je dat onderdeel wil hebben. Wat wil je ermee bereiken?
Ik zoek een 2e videokaart (vooraf dus al aangegeven welke het ook wordt indien het nodig is). Ik wil in GTA V namelijk alles op max hebben, maar dat gaat nu zelfs al moeizaam op 1920x1080. Ik heb vaak zat framedrops onder de 50 fps wat gewoon niet speelbaar is. En nee, ik wil de settings niet lager zetten, zeker niet met een beest GPU als deze. Heb nu een 3e scherm om lekker GTA V op 5860x1080 maxed out te spelen, maar het gaat nu niet echt. Heb minimaal 20 fps en maximaal 64 fps (ongeveer) en dat is niet echt speelbaar. Weet alleen niet of de VRAM ook daadwerkelijk verdubbeld gaat worden met DX12.

Wat is je budget?
1000 euro's

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Wil je een specifiek merk of type? Of sta je open voor alternatieven? Vertel het ons.
Yep, wil indien het toch aangeraden wordt om een 2e GPU aan te schaffen voor mijn doeleinden de volgende videokaart: MSI GTX 980 Ti Gaming 6G. Deze videokaart en geen enkele andere (omdat ik mijn build in deze style gebouwd heb).

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.
Mijn huidige setup:
- 3x 1920x1080 @60Hz 22" monitoren
- Intel Core i7 4770k @3.5-3.9GHz (soms voor de lol overgeclockt op 4.6-4.7GHz
- MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G (soms voor de lol overgeclockt op 1514MHz core / 3802MHz memory)
- BeQuiet! PSU 630Watt L8 Modular (zal waarschijnlijk te weinig zijn voor een 2e GPU)
- 3 SSD's (120GB 840 Evo, 250GB 850 Evo, 128GB M4)
- 2 HDD's (Seagate Barracuda)
- MSI Gaming 7
- Corsair Vengeance 4x4GB DDR3 1600MHz LP
- CM 690 III (voor 2x Corsair AF140, onder 1x Corsair AF120, achter 1x Corsair AF120, boven waterkoeling met 2x Corsair SP120)

Extra vraagje
Wellicht wil ik, indien ik een 2e videokaart aan ga schaffen, deze beide gaan waterkoelen. Nu heb ik hier een aantal vragen over: Ik wil dus géén custom-loop. Ik wil dan beide videokaarten apart gekoeld hebben voor de beste koelprestaties (en dus betere overclockmogelijkheden).
- Als ik mijn videokaart(en) ook daadwerkelijk ga waterkoelen, wordt mijn VRAM dan ook goed gekoeld? Want ik wil deze ook flink opkrikken maar ben bang dat deze te warm wordt.
- Welke koeling raden jullie mij aan om het beste er uit te halen? (Nou weet ik wel dat een GPU minder warmte uit stoot dan een CPU, dus een single-fan rad zou al genoeg moeten zijn om deze rond de 50? graden te houden)
- Worden de GPU's vervolgens gebottleneckt door mijn CPU?

Alvast bedankt! :)

[ Voor 3% gewijzigd door Juice. op 14-10-2015 03:27 ]

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:09
50 fps op 1080p? Dat haal ik zelfs nog met mn GTX970. Zet MSAA is helemaal uit dit is zoo bagger geoptimaliserrd dat je wel lage frames moet krijgen! Persoolijk vind ik SLI niet handig de ene kaart word warmer en elke game moet support bieden anders heb je er niks aan.

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:03
je zegt geen custom loop te willen hebben. om de beste overclockmogelijkheden.. ik zou je eens wat meer in custom loops verdiepen. want ik durf met 99.99% zekerheid te vertellen dat een bv in een enthoo primo
met 2x 240 rad en 2x420/480 rads en 1x 120 rad je gpus en CPU cooler gaan lopen als die all in 1 kitjes. en ziet er ook nog eens VEEL beter uit(kost ook wel wat meer). er is al zo vaak gebleken dat er weinig verschil in temp zit welke onderdelen eerst komen. zolang er maar genoeg rads in zitten. dus ik zou zeker custom loop overwegen.

2. je zal met van de brackets moeten werken. en daar zit een fan in om te koelen. met een custom loop kan je wel voor full gpu coolers gaan. deze waterkoelen je vram ook.

3. je wil geen custom loop om dat je maximaal wil OC. maar overweegt een AIO 120/140 rad? praat je je zelf nu niet heel erg tegen 8)7

• Xtr3me4me
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Demian Brunt schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 06:39:
50 fps op 1080p? Dat haal ik zelfs nog met mn GTX970. Zet MSAA is helemaal uit dit is zoo bagger geoptimaliserrd dat je wel lage frames moet krijgen! Persoolijk vind ik SLI niet handig de ene kaart word warmer en elke game moet support bieden anders heb je er niks aan.
Goed lezen hij werkt met 3x 1080p. Dus vermoedelijk triple setup.

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Als ik google, dan zie ik toch echt dat mensen die gtav op 5k draaien, dit met 1 kaart op low fps doen. Met eyecandy op 2 kaarten..

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:03
Xtr3me4me schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 08:05:
[...]

Goed lezen hij werkt met 3x 1080p. Dus vermoedelijk triple setup.
of jij goed lezen

Ik zoek een 2e videokaart (vooraf dus al aangegeven welke het ook wordt indien het nodig is). Ik wil in GTA V namelijk alles op max hebben, maar dat gaat nu zelfs al moeizaam op 1920x1080. Ik heb vaak zat framedrops onder de 50 fps wat gewoon niet speelbaar is. En nee, ik wil de settings niet lager zetten, zeker niet met een beest GPU als deze. Heb nu een 3e scherm om lekker GTA V op 5860x1080 maxed out te spelen, maar het gaat nu niet echt. Heb minimaal 20 fps en maximaal 64 fps (ongeveer) en dat is niet echt speelbaar. Weet alleen niet of de VRAM ook daadwerkelijk verdubbeld gaat worden met DX12.

hij heeft 50 fps drop op 1080p. en wil graag naar 5860x1080 op max met zijn 2de jaart.

maar met 2x 980ti ga je het niet redden. zeker als je drops naar 50 fps al niet speelbaar vind.
wacht tot pascal van nvidia uit komt(2016). of verkoop je 3x setup en ga voor een groot 21:9 scherm.
of zet een aantal opties uit.

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18-11 15:34
Wat doet je pc als je de overclocks aan laat staan? Zijn je FPS dan wel hoger. Kan me bv voorstellen dat de 980Ti enigszins een kleine bottleneck kan ondervinden als de cpu maar 3.5 (3.9 op 1 core met turbo)GHz doet. Zeker op 3 schermen kan je CPU het erg zwaar krijgen. Zet hem maar eens op 4.5 GHz en ga dan nog eens testen. Zet bv ook grass maar eens lager in GTA5 dit geeft minimaal verschil kwa graphics maar enorme boost in FPS.

Gebruik je verder de door nvidia voorgestelde instellingen? Ik had namelijk ook op sommige plekken last van gigantische framedrops in GTA5 maar nu met de optimalen instellingen van Geforce Experience is dat totaal weg en het ziet er nog beter uit ook ondanks dat me MSAA uitgezet werd en nog wat dingen waarvan ik dacht dat die het spel mooier maakte.

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX9070XT

Verwijderd

Als je met een 980ti op 1080 onder de 50 fps valt, moet je echt met je instellingen spelen.
Je hebt waarschijnlijk de verkeerde dingen te hoog staan.
Er zijn best een hoop dingen die je gewoon niet helemaal open kan (en hoeft) zetten. Alles wat x2,x4,x8,x16 heeft, gewoon op 4x. Je zie het verschil gewoon niet, en het loopt gelijk 100x beter. MFAA aan. Scheelt ook een hoop.(op een nvidia)
Ultra is daarom ook zo onzinnig. Als je 2 of 3 instellingen iets lager zet, heb je ineens 30 fps meer. En het verschil is niet eens te zien. Dat is bij bijna alle games zo. Ik zou even met de instellingen spelen.
Ik zit hier op 1 290, en ik kom niet onder de 60 fps op 5760x1080. Staan er ook wel een paar dingen op medium, maar er is vaak bijna geen verschil. Is gewoon een kwestie van opties goed uitzoeken. Schaduwen, en water kunnen vaak wel van ultra naar high, zonder dat je het verschil ziet, en dat scheelt ook al snel 10 fps. Ik zet wel altijd de textures op ultra, dat verschil zie je wel snel.

Over de koeling, custom waterkoeling is altijd (veel) beter als een setje.
Jij denkt dat het beter koelt, omdat het gescheiden systemen zijn? Dat klopt niet.
Daarbij, bij een setje die je naderhand op de kaart zet, zit je altijd met de vrm's. Die worden dan bijna altijd slecht gekoeld, waardoor je overclock waarschijnlijk niet beter word. Bij custom waterkoeling, heb je een fullcover blok, wat voor de koeling van alle componenten op de kaart zorgt. Dan worden de overclock resultaten echt goed.
Maar, van wat ik gehoord heb, kan je er net zo goed gewoon de luchtkoeling op laten zitten. De 980Ti klokt niet zo veel verder op water. Zal misschien nog 100 bij klokken, maar daar houd het wel op. Of dat al die pijn (in de portemonee ;) en moeite waard is? Hm... Dat moet je zelf uit maken. Ik vind het het niet waard.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2015 11:05 ]

• Juice.
Bedankt voor alle reacties, ik heb MSAA uitstaan dus daar ligt het niet aan. Ik heb distance uitstaan en het geeft een boost van soms 10 fps maar daar houdt het ook bij op.

Verder over waterkoelen, ik wil ondanks dat het er mooi uit ziet geen custom loop omdat ik het veels te veel moeite vind.

Als ik mijn videokaart overclock heb ik soms een fps boost van 40 fps. Maar omdat ik de levensduur niet wil verpesten heb ik hem niet vaak overgeclockt. Het liefste doe ik dat ook niet, vandaar een 2e videokaart.

• Chris96
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20-11 19:04
Heel dom misschien, maar ik speel ook fanatiek GTA 5 en mij is opgevallen dat vooral in GTA online de drops in FPS extreem zijn.

ik had eigenlijk 2 problemen, Malware bytes die de lijn richting rockstar constant aan het controleren was dus hoge ping.
Als je eenmaal in de online lobby bent even een keer ALT + TAB richting windows terug en dan weer terug naar GTA 5.

Dat helpt bij mij elke keer om het spel vloeiend te krijgen. Om de een of andere manier als ik dat niet doe blijft het spel met de ssd bezig onder het spelen en met een keer terug naar windows is dat weg.

Ik heb een R9 290 Tri OC. En zonder alt+tab trick springt hij soms gewoon terug naar 20a30 fps
en met alt+tab blijft hij netjes vsync'ed fps .
Geen idee wat het doet maar bij mij werkt het.

• Philpend
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16-11 10:59
GTA V is zo'n beetje het zwaarste spel van dit moment. Op 4k haal je op max instellingen gemiddeld 48,2 fps met 2 x 980Ti. De minimumframerates zullen dus lager zijn. Je zult dus zelfs met twee kaarten je instellingen omlaag moeten zetten om voor jou acceptabele framerates te halen.
http://nl.hardware.info/r...e-kracht-benchmarks-gta-v

• Joenino
Juice. schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 12:55:
Bedankt voor alle reacties, ik heb MSAA uitstaan dus daar ligt het niet aan. Ik heb distance uitstaan en het geeft een boost van soms 10 fps maar daar houdt het ook bij op.

Verder over waterkoelen, ik wil ondanks dat het er mooi uit ziet geen custom loop omdat ik het veels te veel moeite vind.

Als ik mijn videokaart overclock heb ik soms een fps boost van 40 fps. Maar omdat ik de levensduur niet wil verpesten heb ik hem niet vaak overgeclockt. Het liefste doe ik dat ook niet, vandaar een 2e videokaart.
Zolang je temperaturen binnen de marges blijft wordt je levensduur echt niet verkort door een overklok op je kaart. Wel als je op de top gaat proberen te zitten. Wat ik zelf doe is altijd kijken wat mensen op internet halen met de zelfde kaart en dan daar onder gaan zitten. Vervolgens even wat firestrikes draaien of zware spelen spelen. Heb je dan geen artifacts of crashes is je overklok stabiel. Dan zou je nog iets hoger kunnen gaan zitten maar vaak is dat rommelen in de marges en geeft dat geen noemenswaardige verbeteringen.

Zo heb ik zelf mijn GTX970 op 1526 boost en 7800Mhz geheugen gekregen waardoor hij even snel/sneller is als een GTX980 stock. Zonder crashen of problemen.

• Juice.
Joenino schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 09:01:
[...]

Zolang je temperaturen binnen de marges blijft wordt je levensduur echt niet verkort door een overklok op je kaart. Wel als je op de top gaat proberen te zitten. Wat ik zelf doe is altijd kijken wat mensen op internet halen met de zelfde kaart en dan daar onder gaan zitten. Vervolgens even wat firestrikes draaien of zware spelen spelen. Heb je dan geen artifacts of crashes is je overklok stabiel. Dan zou je nog iets hoger kunnen gaan zitten maar vaak is dat rommelen in de marges en geeft dat geen noemenswaardige verbeteringen.

Zo heb ik zelf mijn GTX970 op 1526 boost en 7800Mhz geheugen gekregen waardoor hij even snel/sneller is als een GTX980 stock. Zonder crashen of problemen.
Zelf heb ik nog geen voltage toegevoegd gezien dat de boosdoener zou zijn. Maar verder is hij wel stabiel.

• Joenino
Juice. schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 10:10:
[...]

Zelf heb ik nog geen voltage toegevoegd gezien dat de boosdoener zou zijn. Maar verder is hij wel stabiel.
Voltage zit ik zelf ook niet aan wel zet ik de powerslider op 120%. Verhoogt de voltage op de core niet maar hij kan wel net iets meer stroom gebruiken om stabiel te zijn.

• Juice.
Joenino schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 11:26:
[...]

Voltage zit ik zelf ook niet aan wel zet ik de powerslider op 120%. Verhoogt de voltage op de core niet maar hij kan wel net iets meer stroom gebruiken om stabiel te zijn.
Klopt, had ik ook gedaan. Powerlimit op max (109%) en kijken tot wanneer er artifacts kwamen of de beeldschermadapter niet meer werkte. Daarna teruggeclockt. Maar ik heb nu in GTA V vsync aanstaan, omdat ik toch niet meer dan 60 fps kan zien maar toch heb ik soms nog drops, ondanks de hoge clocks.
Pagina: 1