Aanleggen netwerk...en nu??

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Hier is hij dan...de nitwit die toch zelf een netwerk wilt aanleggen 8)7 . Hopelijk kunnen jullie mij helpen!
Wat heb ik:

- modem/router van Ziggo
- NAS
- router van Linksys
- 1 pc
- 1 laptop
- interactieve hd-recorder van Ziggo
- diverse wifi-apparaten (mobieltjes en tablets)

Wat wil ik:

Een bekabeld netwerk die is aangesloten op de modem/router van Ziggo. In dit bekabelde netwerk wil ik de volgende zaken hangen:
- NAS
- router van Linksys (snellere wifi dan router van Ziggo en wordt gebruikt door mobieltjes en tablets)
- pc
- laptop
- interactieve hd-recorder van Ziggo
- smart tv...in de toekomst

Hoe moet dit (volgens mij):

- aan de modem/router van Ziggo hang ik een Gigabit switch met minimaal 8 poorten (iemand tip voor merk en type??)
- aan de switch hang ik de NAS, de router van Linksys, de pc, de laptop, de interactieve hd-recorder en in de toekomst nog andere apparaten

Echter...de modem/router van Ziggo staat in de meterkast. De switch wil ik ook in de meterkast hebben.
- de NAS wil ik in de meterkast hebben, deze kabel kan in de switch in de meterkast
- de router van Linksys staat op de eerste etage, deze kabel kan in de switch in de meterkast
- de pc staat op zolder, deze kabel kan in de switch in de meterkast

- voor de laptop wil ik een aansluiting in de woonkamer hebben (laptop meestal op wifi, maar bij grote bestanden naar NAS en/of downloaden is bekabeld veeeeeeeeeeel sneller)
- omdat de interactieve hd-recorder van Ziggo en de (in de toekomst) smart-tv ook in de woonkamer staan, wil ik deze dus eigenlijk in dezelfde aansluiting in de woonkamer doen --> kan ik dan in de woonkamer ook weer beter een switch plaatsen (die is aangesloten op de switch in de meterkast) van waaruit ik een kabel trek naar de laptop, hd-recorder en smart-tv? Kan het dus via dit plaatje?

Afbeeldingslocatie: http://www.mupload.nl/img/gyljpaf1jyj.jpg

1. Wat moet ik in dit geval in de woonkamer gebruiken? Een switch, kan dat achter een andere switch?

2. Kan ik op deze manier via mijn laptop de foto's op de NAS snel benaderen? Kan ik op deze manier de video's op mijn NAS snel streamen naar mijn tv? Kan ik op deze manier snel een backup maken op de NAS van de gegevens op mijn laptop?

3. Denk ik goed...of snap ik er niets van? Ik hoop dat iemand mij "simpel" kan uitleggen hoe ik dit het beste kan doen!

Bedankt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ron
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16-09 16:18

Ron

hoi pieter,

op zich kan een switch gewoon achter een andere switch geplaatst worden, echter word voor sommige mediaboxes aangeraden om switches te gebruiken welke IGMP Snooping support,

op je tweede vraag kan ik alleen maar met ja antwoorden, als je cat5e of cat6 kabels gebruikt met gigabit apparatuur zal de snelheid van de file transfers/stream alleen maar gelimiteerd zijn door de lees- en schrijfsnelheden van de nas/laptop.

ik kan persoonlijk als switch deze aanraden http://tweakers.net/pricewatch/386107/tp-link-tl-sg108e.html

als aanvulling kan ik aanraden om als je toch nog kabels naar de woonkamer moet trekken je ook meerdere aansluitingen kan maken en een switch met meer poorten kan gebruiken (wanneer nodig)

[ Voor 26% gewijzigd door Ron op 14-10-2015 01:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lSltAlKeR
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-09 20:50

lSltAlKeR

Time destroys everything!

Welk modem heb je staan van Ziggo? Ubee Cisco of Technicolor? Welk Type?

Een switch achter een switch zou geen probleem op moeten leveren!
Dus bij bovenstaande setup zou ik geen problemen verwachten....

Ik zelf ben fan van Netgear switches en dan de Pro versies dus niet die voor de consumentenmarkt in plastic behuizing.... maar de metalen switches... heb zelf een paar http://www.netgear.com/bu.../GS108.aspx#tab-techspecs

GS108 switch... de beste uit de benchmarks aantal jaar geleden... dus beste wat je prijs technisch kan krijgen ...

Zat nu net op de home spullen van netgear te kijken maar zien er tegenwoordig ook wel aardig uit... vroeger was het gammel plastic meuk

Speedtouch freak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lSltAlKeR

lSltAlKeR

In reactie hier op zou ik dan toch gaan voor de iets goedkopere netgear met levenlange garantie en dan de PRO versie dus.... nu 29 eu bij de wehkamp :P

Bovendien kwam die als beste destijds uit alle benchmarks....

Speedtouch freak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lSltAlKeR

lSltAlKeR

Grappig ik zit net te kijken en de tweakers pricewatch is dus niet up to date :P

Die TP-Link TL-SG108E is voor http://www.wehkamp.nl/ele...diumCode=85&MaatCode=0000

een kleine 24 eu te koop bij wehkamp....
maar ik zou dus voor die 5 euro duurdere gaan :)

edit:
Zie het verkeerd is natuurlijk de E versie weet ook zo een 2 3 niet wat verschil is

[ Voor 13% gewijzigd door lSltAlKeR op 14-10-2015 02:07 ]

Speedtouch freak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:48

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
lSltAlKeR schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 02:04:
edit:
Zie het verkeerd is natuurlijk de E versie weet ook zo een 2 3 niet wat verschil is
Het verschil tussen de twee is hier te vinden. De 'E-versie' is een managed switch en de 'niet-E-versie' niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

1) Yep, switches kunnen achter andere switches. Volgens CCNA maximaal 4 switches met tussen ieders een segment van 100meter kabel. Totale afstand 500meter end-to-end. In de praktijk is dat puur om aan de regels te voldoen, je kan nog veel meer achter elkaar knuppen.

2) Ja. Alleen het sleutelwoord 'snel'.... Dat is afhankelijk van hoe snel de switches zijn (100Mbps of 1Gbps) en of je veel tegelijk doet. Als je voor 1Gbps gaat, is het in princiepe altijd wel snel in een thuis situatie. Dus daar hoef je je in princiepe geen zorgen over te maken.
Je kan voor de zekerheid 2 kabels naar de huiskamer leggen zodat je 2x 1Gbps hebt daar, en niet 1Gbps moet delen met alles wat in de huiskamer staat.
Ik zou dan de laptop z'n eigen kabel geven en de smarttv+hdrecorder samen op een switch zetten.

3) Helemaal goed gedacht :) Geen wijzigingen nodig, lekker zo door gaan :)

[ Voor 5% gewijzigd door McKaamos op 14-10-2015 09:48 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Ik heb zelf 2 stuks van deze netgear. Dat is de managed variant. Om dingen uit elkaar te halen kunnen vlans handig zijn. De unmanaged variant is wel een stukkie geodkoper. Prima spul in ieder geval, netgear.

Dat is ook waarom ik ze had gekocht maar in de 2 jaar dat ze nu draaien heb ik de vlans nog niet in gebruik genomen, ik dacht dat mijn KPN TV oplossing niet zou gaan werken hiermee maar kennelijk zit dat verkeer elkaar toch niet in de weg dus de vlans gebruik ik momenteel niet. Om mijn connectiviteit naar Internet, de diensten van KPN en mijn interne netwerk uit elkaar te houden wil ik nog wel een keer aan de slag maar noodzaak is het niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dukejan
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-09 12:50
Jheroun schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 10:01:
Dat is ook waarom ik ze had gekocht maar in de 2 jaar dat ze nu draaien heb ik de vlans nog niet in gebruik genomen, ik dacht dat mijn KPN TV oplossing niet zou gaan werken hiermee maar kennelijk zit dat verkeer elkaar toch niet in de weg dus de vlans gebruik ik momenteel niet. Om mijn connectiviteit naar Internet, de diensten van KPN en mijn interne netwerk uit elkaar te houden wil ik nog wel een keer aan de slag maar noodzaak is het niet.
Dat komt omdat VLAN's vaak prima werken over normale switches. Tagging is niet nodig omdat het verkeer toch getagd gaat over de switches. Wil je vervolgens voorkomen dat vlans zich verspreiden over andere poorten dan zal je wel een VLAN switch moeten hebben. Toch raad ik wel aan om bij een TV netwerk / internet netwerk VLAN's te gebruiken om het netwerk gescheiden te houden.

[ Voor 42% gewijzigd door dukejan op 14-10-2015 11:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jklaus
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17-06 22:35
Let er wel op dat je de DHCP functie op je linksys uitschakeld en dus je linksys alleen als switch/AP gebruikt. Zelf zou ik modem > eigen router > switch doen. En dan ziggo bellen om de modem in bridgemode te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07:44
lSltAlKeR schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 01:58:
[...]

In reactie hier op zou ik dan toch gaan voor de iets goedkopere netgear met levenlange garantie en dan de PRO versie dus.... nu 29 eu bij de wehkamp :P

Bovendien kwam die als beste destijds uit alle benchmarks....
[
[...]
b]lSltAlKeR schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 01:41:[/b]
Welk modem heb je staan van Ziggo? Ubee Cisco of Technicolor? Welk Type?

Een switch achter een switch zou geen probleem op moeten leveren!
Dus bij bovenstaande setup zou ik geen problemen verwachten....

Ik zelf ben fan van Netgear switches en dan de Pro versies dus niet die voor de consumentenmarkt in plastic behuizing.... maar de metalen switches... heb zelf een paar http://www.netgear.com/bu.../GS108.aspx#tab-techspecs

GS108 switch... de beste uit de benchmarks aantal jaar geleden... dus beste wat je prijs technisch kan krijgen ...

Zat nu net op de home spullen van netgear te kijken maar zien er tegenwoordig ook wel aardig uit... vroeger was het gammel plastic meuk
Kon ook in 1 bericht..samen met je 3e berichtje

Maar ik ben het met je eens, de Netgear apparatuur voor thuisgebruik is tegenwoordig heel degelijk, ik gebruik niet meer anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bredanaar076
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-09 13:35
FYI:
Toen ik 2 accesspoints aan mijn ziggo modem had hangen werd mijn verbinding onstabiel. Ik kon amper internetten. Zodra ik een switch tussen de 2 had gezet was het opgelost. Ziggo monteur kon het niet verklaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eewokney
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 29-08 08:59
kan je de NAS en Zolder-PC niet in de ziggo router stoppen (staat in de meterkast neem ik aan?)(Ubee router van ziggo is ook 1gbps toch?)
en vervolgens de linksys-AP in de woonkamer plaatsen met daaraan de tv en recorder en laptop?

Dan hoef je niet 2 switches te kopen.

als je echt de AP op de 1e wil hebben dan heb je misschien maar 1 switch nodig bij de tv\laptop

[ Voor 15% gewijzigd door Eewokney op 14-10-2015 12:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lSltAlKeR

lSltAlKeR

offtopic:
[quote]Gadgeteer schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 12:22:
[...]

[...]

Kon ook in 1 bericht..samen met je 3e berichtje

[/quote]
Dat ben ik niet met je eens.... het had enkel verdeeld kunnen worden over 2 berichten.... om nog een beetje de chronologische leesvolgorde aan te houden :+
Als je goed het bericht van ronald245 in "Aanleggen netwerk...en nu??" leest zie je dat het gewijzigd is na dat ik met de eerste post was gekomen ;)
Nu ben ik geen voorstander van berichten editen, immers men moet het in een keer goed doen :7

Speedtouch freak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
dukejan schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 11:23:
[...]
Dat komt omdat VLAN's vaak prima werken over normale switches. Tagging is niet nodig omdat het verkeer toch getagd gaat over de switches. Wil je vervolgens voorkomen dat vlans zich verspreiden over andere poorten dan zal je wel een VLAN switch moeten hebben. Toch raad ik wel aan om bij een TV netwerk / internet netwerk VLAN's te gebruiken om het netwerk gescheiden te houden.
Zover ik weet zit er in die spullen van KPN geen enkele tagging, die denkt gewoon dat op poort x altijd TV zit en heeft op zijn andere poorten Internet. Ik heb dat dus allemaal door elkaar heen lopen en het werkt. Daarna kickte de luiheid weer in en heb ik het nooit netjes gemaakt. Maar je hebt gelijk, die dingen scheiden is netter/beter/veiliger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robbinonline
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:01
Als het ziggo modem/router en de nas toch in dezelfde meterkast staan kan je de nas ook aansluiten op het ziggo apparaat dit scheelt weer een poortje op je switch.

Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rc5proxy
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-08 23:57
ik zou zeggen ga voor een iets beter switch in de meterkast bij voor keur managed en met power over ethernet
voorbeeld:
pricewatch: TP-Link TL-SG2210P 8-Port Gigabit Smart PoE Switch with 2 SFP Slots

dan kan je bv nu al in de huiskamer een 2e switch neer zetten zonder voeding maar gevoed van uit de meterkast
voorbeeld:
pricewatch: Cisco SG200-08P

als het geldschip dan nog eens aanspoel kan je bv het accespoint wat je nu op je 1e etage hebt ook nog vervangen door een model wat gevoedt wordt via ethernet kabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
k zou denk ik.. de switch van t Ziggo modem ook gewoon lekker gebruiken ( gezien je hem toch niet gaat bridgen.. )

Poortje voor je NAS. Poortje voor de Zolder ( kan je daar evt in de toekomst ook gewoon een switch hangen.. )
Poortje voor je Linksys.. ( ehm die heeft ook nog een switch.. ) dus heb je daar ook al gewoon switch poortjes :-)

en een poortje voor richting je woonkamer.. waar je je Ziggo Mediadoos op hangt ( evt via een switch ;) )

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wow! Bedankt allemaal voor de reacties, hier heb ik iets aan :)

1. leuk om te horen dat ik toch in de goede richting denk!
2. het is een Ubee EVW320b wifi-modem van Ziggo...en huh? als ik de sticker eraf haal heb ik inderdaad gewoon 4 aansluitingen :-) hier kan dan inderdaad de NAS, de pc op zolder en de router op aangesloten worden, scheelt 1 switch (de wifi-modem heeft inderdaad 1 gigabit-verbinding)
3. ik zet de wifi-modem van Ziggo liever niet in bridgemode; zo kan het bezoek gebruik maken van de wifi van deze modem en ik zelf maak dan gebruik van de wifi van mijn eigen linksys router
4. het leggen van 2 kabels naar de huiskamer zodat ik 2x 1Gbps ter beschikking heb vind ik een goed idee, zeker met het oog op de toekomst

Als ik dan alles even uitteken (werkt voor mij toch het makkelijkst) dan kom ik op het volgende plaatje uit

Afbeeldingslocatie: http://www.mupload.nl/img/rpjivft4pzs.jpg

Volgens mij moet het dan werken en kan ik via het bekabeld netwerk:
- "snel" een backup maken van mijn laptop op de NAS (laptop op aansluiting in woonkamer)
- bestanden op de NAS "snel" openen op mijn pc boven op zolder
- een film op de NAS "snel" streamen op tv via de interactieve hd-recorder (DLNA)
- een bestand op de NAS via mijn laptop uitprinten op de printer die op zolder staat
- het bezoek kan gebruik maken van het wifi-netwerk die de Ubee modem/router uitzendt
- het gezin kan gebruik maken van het wifi-netwerk die de Linksys router uitzendt
- ik heb nog aansluitingen over voor de toekomst (bv extra pc's of randapparatuur)

Wat is belangrijk?
- switch van 1 gigabit-verbinding
- cat5e of cat6 kabels

Bedankt voor de voorbeelden van switches, ik ga die eens nader bestuderen _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lSltAlKeR

lSltAlKeR

Verwijderd schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 23:55:

Wat is belangrijk?
- switch van 1 gigabit-verbinding
- cat5e of cat6 kabels

Bedankt voor de voorbeelden van switches, ik ga die eens nader bestuderen _/-\o_
Goede kwaliteit Cat 5e kabels nemen is voldoende maar misschien toekomst gericht denken en neem dan CAT6.

Als het echt hoofdzakelijk voor eigen gebruik is zijn unmanaged switches echt wel voldoende.... je hebt neem ik aan geen bedrijf met meer dan 10 werknemers en gebruikers op je netwerk.

Speedtouch freak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zat inderdaad te denken aan CAT6...en dan vooral voor de toekomst. Ik moet het nu toch aanschaffen...dan maar een stapje verder denken.

Haha, ik heb inderdaad geen bedrijf met 10 werknemers. Slechts 2 dochters (nu nog te jong voor een pc op de kamer), een vrouw (help...een computer!) en mijzelf. Los daarvan...ik denk dat heel dat managed gedoe mij toch niets zegt (VLAN’s, QoS, huh??)

Ik ben blij dat mijn opstelling goed werkt, bedankt voor jullie hulp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-09 22:26
rc5proxy schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 23:00:
ik zou zeggen ga voor een iets beter switch in de meterkast bij voor keur managed en met power over ethernet
voorbeeld:
pricewatch: TP-Link TL-SG2210P 8-Port Gigabit Smart PoE Switch with 2 SFP Slots

dan kan je bv nu al in de huiskamer een 2e switch neer zetten zonder voeding maar gevoed van uit de meterkast
voorbeeld:
pricewatch: Cisco SG200-08P

als het geldschip dan nog eens aanspoel kan je bv het accespoint wat je nu op je 1e etage hebt ook nog vervangen door een model wat gevoedt wordt via ethernet kabel.
En wat moet de TS dan gaan doen met die managed switch? Er blijkt uit helemaal niets dat hij iets met 't netwerk wilt waar een managed switch voor nodig is 8)7 Zelfde geldt voor PoE, drijft de prijs en complexiteit omhoog en de TS schiet er helemaal niets mee op. Als de TS ooit een AP wil voeden met PoE kan dat ook nog gewoon via een injector.

Een simpele unmanaged switch voldoet volledig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Vandaag een testje gedaan. De NAS in de meterkast gezet en aangesloten op de Ubee modem/router van Ziggo. Vervolgens de laptop via een draad aangesloten op de Ubee modem/router van Ziggo. En dan...bestanden op de NAS verplaatsen van de ene map naar een andere. Ik haalde een snelheid van 6 MB/s. Geloof mij, was snel vergeleken met de eerste situatie (wifi) maar toch viel het mij tegen. Boven de kleine draad van de router gepakt en de laptop via deze kleine draad aangesloten op de Ubee router/modem en de snelheid schoot omhoog naar 20 MB/s!! Conclusie...bezuiniging niet op kabels :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:40

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Sorry als ik dit threadje even een klein schopje geef. Ik zit in ongeveer dezelfde situatie en de meeste vragen zijn voor mij al beantwoord. Wat ik me alleen afvraag is waarom iedereen kiest tussen netwerkkabels van cat 5E of 6.
Waarom gaat er niemand voor cat 6A om nog meer op de toekomst voorbereid te zijn?
Zoals ik het begrepen heb zijn 5e en 6 bedoelt voor 1gigabit, en is 6a bedoelt voor 10gigabit.

Niet dat ik een enorm groot netwerk op ga zetten thuis, maar ik wil eigenlijk maar één keer onder de vloer/kruipruimte om de woonkamer te voorzien. De rest van het huis kan eventueel te zijner tijd geupgrade worden. Daar liggen al buizen voor waar de kabel zo doorheen kan.

Dus is er een voordeel of nadeel om je netwerk (gedeeltelijk) al voor te bereiden op 6a snelheid?

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
rockhopper schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 18:21:
Sorry als ik dit threadje even een klein schopje geef. Ik zit in ongeveer dezelfde situatie en de meeste vragen zijn voor mij al beantwoord. Wat ik me alleen afvraag is waarom iedereen kiest tussen netwerkkabels van cat 5E of 6.
Waarom gaat er niemand voor cat 6A om nog meer op de toekomst voorbereid te zijn?
Zoals ik het begrepen heb zijn 5e en 6 bedoelt voor 1gigabit, en is 6a bedoelt voor 10gigabit.

Niet dat ik een enorm groot netwerk op ga zetten thuis, maar ik wil eigenlijk maar één keer onder de vloer/kruipruimte om de woonkamer te voorzien. De rest van het huis kan eventueel te zijner tijd geupgrade worden. Daar liggen al buizen voor waar de kabel zo doorheen kan.

Dus is er een voordeel of nadeel om je netwerk (gedeeltelijk) al voor te bereiden op 6a snelheid?
nadeel het zal duurder zijn.. lastiger te verwerken.

voordeel: we verbrassen meer en meer data.. vroeger nam je nog genoegen met een DVDtje... dat was max 9GB.. nou heb je t al over Blu-rays met 50GB data.. wie weet wat er nog komen gaat..

denk dat met de huidige ontwikkelingen het sneller gedacht wordt aan dan maar 50% extra data dan een efficientere codec voor media ;-)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PerfectPC
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-05 11:26
rockhopper schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 18:21:
fout :)
- voor 1000BASE-T heb je minstens cat5 of hoger (5e, 6, 6a, ...) nodig, en dit tot max 100m.
- voor 10GBASE-T heb je minstens cat6 nodig tot max 55m en cat6a of hoger tot 100m.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:40

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Bedankt voor de antwoorden.
PerfectPC schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 20:09:
[...]

fout :)
- voor 1000BASE-T heb je minstens cat5 of hoger (5e, 6, 6a, ...) nodig, en dit tot max 100m.
- voor 10GBASE-T heb je minstens cat6 nodig tot max 55m en cat6a of hoger tot 100m.
Je gaat nu iets te diep voor mijn kennis. Base-t is niet hetzelfde als netwerk snelheid? Sorry als het een beetje een noob vraag is. Ik wil gewoon een goed beeld krijgen of ik nu beter een setup kan maken met cat6 of cat6a omdat ik over 5 (of 10) jaar niet weer onder de vloer bezig wil gaan. Zo lenig ben ik nu al niet en dan waarschijnlijk nog veel minder.
Het gaat overigens om afstanden in een normaal woonhuis, dus het zal onder de vloer minder dan 10 meter zijn, en naar zolder denk ik max 20 meter.
Het idee is dus stugge kabels tussen wandcontactdoos cat6 dan wel cat6a en zekeringskast waar de modem ook staat via een patchpanel en een switch.

Liefst zo goedkoop mogelijk natuurlijk (ja ik begrijp dat dat cat 6 zal zijn en niet cat 6a) maar ik pak het liever één keer goed aan dan dat ik mezelf straks loop te ergeren van "had ik nou maar iets meer geïnvesteerd"

@SMSFreakie wat bedoel je precies met "lastiger te verwerken"? In principe liggen de buizen er al alleen zal ik ze er door moeten voeren, gaat dit heel lastig worden? Ik denk uiteraard aan dubbele dozen dus twee kabels per aansluiting.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PerfectPC
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-05 11:26
rockhopper schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 00:46:
Je gaat nu iets te diep voor mijn kennis.
Aj, sorry
Pagina: 1