Europees garantierecht alleen voor Europeanen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BikkelZ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-02 08:50
Ik woon in Argentinië, bijna twee jaar geleden een Sony VAIO gekocht. Had al snel overhittingsproblemen en we hebben het eerst geprobeerd met de officiële Sony reparateurs alhier. Daar hebben we de laptop maar opgehaald want we vertrouwden het niet.

Ik was aan het mailen met de helpdesk van Sony in Nederland aangezien hij in Nederland gekocht is en ik binnenkort weer naar Nederland ga en hij vertelt me dat de garantie alleen geldt als je in Nederland woont.

Klopt dat?

Ik kan nergens iets vinden. Geen officiële tekst ook.

iOS developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Schopje naar SF, dat is het forum voor garantiekwesties :)
BikkelZ schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 22:00:
Ik kan nergens iets vinden. Geen officiële tekst ook.
Dat is wel erg kort door de bocht. Waar heb je gezocht, wat voor trefwoorden? Vraag de helpdesk om informatie waar dat dan staat.

[ Voor 71% gewijzigd door gambieter op 13-10-2015 22:03 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:29
Nee, dat klopt niet. Je hebt in Europa gekocht, dus EU regels van toepassing.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:59

D4NG3R

kiwi

:)

StevenK schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 22:17:
In dit geval wat kort door de bocht. Levert Sony fabrieksgarantie of heb je het bij hun direct gekocht? Dan mogen ze je niet weigeren. Gekocht bij een (web)winkel? Dan moet je het via hun afhandelen en mag Sony je doodleuk weigeren.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:54

weebl

YARR!

Ik denk dat het ook wel voor Argentijnen geld, maar niet in Argentinie ;)
Oftewel: je zal de laptop hier in Nederland moeten leveren voor reparatie :)

[ Voor 3% gewijzigd door weebl op 13-10-2015 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gewoon even sony bellen en vragen waar dat dan staat.
Succes ermee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BikkelZ
StevenK schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 22:17:
Deze knakker beweerde dus dat dat niet op gaat voor niet EU-ingezetenen.
weebl schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 22:20:
Ik denk dat het ook wel voor Argentijnen geld, maar niet in Argentinie ;)
Oftewel: je zal de laptop hier in Nederland moeten leveren voor reparatie :)
Dat doe ik dan ook, binnen de termijn
Verwijderd schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 22:23:
Gewoon even sony bellen en vragen waar dat dan staat.
Succes ermee
Dit was het antwoord van de helpdesk van Sony per e-mail.

[ Voor 19% gewijzigd door BikkelZ op 13-10-2015 22:27 ]

iOS developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:29
BikkelZ schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 22:26:
Dit was het antwoord van de helpdesk van Sony per e-mail.
Je hebt het ding rechtstreeks bij Sony gekocht?

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BikkelZ
Nee bij Bol.com

iOS developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
En wat zeiden die?

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je moet je tot de verkoper wenden en niet de fabrikant.
vermoedelijk zal de laptop voor garantie naar nl gestuurd moeten worden.

of die verzendkosten vanuit argentinie naar nl vergoed gaan worden betwijfel ik ten zeerste en zal geheel liggen en waar je hem hebt laten bezorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
BikkelZ schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 22:26:
Deze knakker beweerde dus dat dat niet op gaat voor niet EU-ingezetenen.
Dat is een knap staaltje discriminatie. Maar zoals gezegd spreek de verkoper aan, met de fabrikant heb je geen overeenkomst.

Argentinië is groot: wat is de lokale temperatuur en luchtvochtigheid? Laptops hebben hier namelijk vrij stricte normen voor (zowel voor opslag als gebruik). Als je daar in Argentinië niet aan voldoet, ligt dat dus niet perse aan het apparaat.

[ Voor 28% gewijzigd door RemcoDelft op 14-10-2015 00:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BikkelZ
RemcoDelft schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 00:20:
[...]

Dat is een knap staaltje discriminatie. Maar zoals gezegd spreek de verkoper aan, met de fabrikant heb je geen overeenkomst.
Ik ga het via bol.com proberen. Zo gauw die hun storing opgelost hebben.
RemcoDelft schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 00:20:
[...]

Argentinië is groot: wat is de lokale temperatuur en luchtvochtigheid? Laptops hebben hier namelijk vrij stricte normen voor (zowel voor opslag als gebruik). Als je daar in Argentinië niet aan voldoet, ligt dat dus niet perse aan het apparaat.
Nog nooit zo'n raar verhaal gehoord. Het is hier nog niet eens subtropisch en in tegenstelling tot de meeste Nederlandse huizen en kantoorpanden heeft hier iedereen een airco. Dat betekent dat je op meer dan 50% van het aardoppervlak geen werkende laptop kunt verwachten.

iOS developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:59

D4NG3R

kiwi

:)

Verwijderd schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 00:17:
je moet je tot de verkoper wenden en niet de fabrikant.
Indien de fabrikant adverteert met fabrieksgarantie mag (en kan) dit prima. Vandaar dat ik eerder al aangaf:
D4NG3R schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 22:20:
Levert Sony fabrieksgarantie of heb je het bij hun direct gekocht? Dan mogen ze je niet weigeren.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar stel wel altijd eerst de verkoper op de hoogte, die heeft wellicht een ander traject of andere afspraak met de fabrikant. Al is het maar omdat die fabrieksgarantie heel wat minder rechten kunnen zijn dan waar je bij verkoper recht op hebt.

Komt de fabrikant zonder dat je de verkoper in kennis stelt ineens met een verhaal over kosten, dan kan verkoper stellen dat hij het zelf op andere wijze had willen oplossen.
Niet voor niets het advies: altijd eerst contact opnemen met je leverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melek-taus
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-10 11:13
Fabrieks garantie ligt per fabrikant verschillend. Bepaalde fabrikanten geven wereldwijde garantie waardoor je het service center in je eigen regio kan benaderen. Niet elke fabrikant hanteert dit waardoor de garantie ook alleen geldig kan zijn in het land/ regio van aankoop of distributie. Ook kan je beperkte fabrieks garantie hebben dat alleen geldig is binnen bepaalde regios. Bijvoorbeeld Zuid Amerika valt vaak buiten de wereldwijde garantie doordat hier andere normen aan producten wordt gehanteerd, door onder andere het klimaat.

Sony Nederland weigert je sowieso omdat jij en het product zich niet in Nederland bevinden. Dit is vrij normaal omdat Sony Nederland je alleen in Nederland kan helpen, zij zijn namelijk alleen verantwoordelijk voor klanten en producten die zich in Nederland bevinden. Zou Sony Nederland de service van Bol.com overnemen kan jij hier dus pas in Nederland aanspraak op maken.
Sowieso altijd via de verkoper aanspraak maken op garantie, echter ook zij kunnen je alleen in de regio van aankoop helpen.

In jouw geval dus afwachten tot je terug in Nederland bent en dan eerst Bol.com benaderen.
Zou het geval zijn dat je nooit terug zou komen, wat dus niet van toepassing is, had je het Sony service center verantwoordelijk voor jouw regio kunnen benaderen. Zoals echter al aangegeven ligt dit aan de aardt van de fabrieks garantie op het product.

Ryzen 5 3600, B450M PRO-VDH Max, Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB, Red Dragon RX 5700 XT @ 1v 2050MHz, Intel 660p 1TB, BX500 1TB, MX500 1TB, CM MWE Bronze 550W V2, Antec Dark Phantom 301M, QcK Prism, Logitech G703 Hero, Fnatic MiniStreak Speed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan hem gewoon opsturen naar nl alleen zullen de verzendkosten mogelijk voor eigen rekening zijn.
Pagina: 1