Verschil prestatie tussen Haswell i7-4870HQ & Skylake 6700HQ

Pagina: 1
Acties:

• redfuse
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-01 22:57
Hallo,

Ik ben wat in de war over de mobiele processors i7-4870HQ en i7-6700HQ. Bij een spec-vergelijking lijken ze erg dicht bij elkaar te liggen, terwijl in Passmark de 4870 een fors hogere score krijgt dan de 6700. Kan iemand mij uitleggen waardoor dit verschil komt?

Reden dat ik het vraag is dat ik twijfel tussen een Macbook pro 15" (waar de 4870 in zit) en de nieuwe XPS 15 (waar de 6700 in zit). Bij allebei zou ik de versie met dedicated gpu nemen (R9 M370X voor de MBP, en 960M voor de XPS), dus ik ben niet zo geinteresseerd in de grafische prestaties van de cpu's.

Vast bedankt!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
http://www.notebookcheck....enchmark-List.2436.0.html

Geen cpu-vergelijkers of Passmark gebruiken. Dat is prut.

De 6700HQ is de laagst geclockte mobile i7, het instapmodel. Draait op 2,6 Ghz, met turbo tot 3,1 Ghz (4 cores), 3,3 Ghz (2 of 3 cores) en 3,5 Ghz (1 core).

De 4870HQ is in de reeks een hoger gepositioneerde uit een oudere reeks. Hij draait standaard op 2,5 Ghz, maar gaat tot 3,5 Ghz (3 of 4 cores), 3,6 (2 cores) en 3,7 Ghz (1 core).

Je kunt in de link goed zien bij de benchmarks dat op 1 core het verschil erg klein is en op 4 cores het verschil oploopt.

Dan nog is het verschil maximaal 10% en ga je dat dus nooit merken.

Voor specs van de i7, zie wiki: Wikipedia: List of Intel Core i7 microprocessors

• redfuse
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-01 22:57
Bedankt voor het heldere antwoord! Dus qua processorprestatie zouden de XPS 15 en de MBP 15 elkaar niet veel moeten ontlopen?

En ik neem aan dat de Skylake een stuk zuiniger is bij dezelfde prestatie?

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Ik heb nog niet veel vergelijkingen gezien tussen Skylake en Haswell. In de praktijk gaat het meer om wat de fabrikant allemaal doet om het systeem zuinig te krijgen dan aan een generatie nieuwer.

Apple staat er natuurlijk om bekend dat ze hun laptops heel erg optimaliseren op stroomverbruik.

Bij Dell heb je ook low budget laptops en die doen het in verhouding een stuk slechter dan de duurdere. De XPS van de vorige generatie is zeker bovengemiddeld in batterijduur:

http://www.laptopmag.com/reviews/laptops/dell-xps-15-2015

Een goede accuduur heb je dus bij beiden.
Normaliter zal de Skylake wat zuiniger zijn.