SSD in iMac mid 2007

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markimarc
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 06-10 12:15
Hey allemaal!

Ik heb al een best oude mac, de iMac van midden 2007.

Er zit al 6GB ram in en werkt nog steeds perfect.
Echter begint de harde schijf toch wel erg traag te worden en zit dus nu te overwegen om de harde schijf te vervangen door een SSD.

Ik heb al een tutorial gevonden van iFixit hoe je de harde schijf vervangt; https://www.ifixit.com/Gu...rd+Drive+Replacement/1008

Ik zit nu te kijken welke SSD hiervoor geschikt is. Ik zou toch graag weer 250GB in willen.
Hiervoor heb ik de Samsung 850 EVO 250GB gevonden (pricewatch: Samsung 850 EVO 250GB) . Deze heeft veel goede reviews.

Nu is me vraag, zou deze werken in mijn oude iMac? Ik heb al een bracket voor naar 3.5.

Alvast bedankt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blupmans
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 29-09 19:42
Ja hoor, werkt gewoon. Denk er wel aan dat je imac geen sata3 heeft maar sata2. Je zal dus niet het maximale uit je ssd halen maar een groot verschil zal het sowieso zijn. Ik las echter toevallig iets over een temperatuur sensor op de hdd waar je goed op moet letten. Maar dat heeft dan vast ook in die ifixit guide van je gestaan ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-10 19:35
Ik heb er ook een samsung in (de 840) werkt prima en een aangename upgrade.

Zonder bracket komt het ook wel in orde, ssd weegt niets, dus met een enkel schroefje op dubbelzijdige tape blijft het ook wel hangen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markimarc
jantje112 schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 09:50:
Ik heb er ook een samsung in (de 840) werkt prima en een aangename upgrade.

Zonder bracket komt het ook wel in orde, ssd weegt niets, dus met een enkel schroefje op dubbelzijdige tape blijft het ook wel hangen :)
blupmans schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 21:53:
Ja hoor, werkt gewoon. Denk er wel aan dat je imac geen sata3 heeft maar sata2. Je zal dus niet het maximale uit je ssd halen maar een groot verschil zal het sowieso zijn. Ik las echter toevallig iets over een temperatuur sensor op de hdd waar je goed op moet letten. Maar dat heeft dan vast ook in die ifixit guide van je gestaan ;)
Bedankt voor de hulp :).

Weten jullie ook heel toevallig of ik de hdd kan over kopiëren op de SSD via acronis op een andere pc?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eggda
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 04-10 17:03
Ik heb vorige week met superduper mijn hdd gecloned op een evo 850, dat kost een paar uurtjes, maar daarna is het even testen of ie opstart en daarna overzetten.. appeltje eitje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markimarc
eggda schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 18:12:
Ik heb vorige week met superduper mijn hdd gecloned op een evo 850, dat kost een paar uurtjes, maar daarna is het even testen of ie opstart en daarna overzetten.. appeltje eitje
Maar werkt dat dan ook als de HDD (of SSD) uit de iMac zit en dan via een Sata naar USB converter zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eggda
markimarc schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 18:14:Maar werkt dat dan ook als de HDD (of SSD) uit de iMac zit en dan via een Sata naar USB converter zit?
Ja, dan moet je even opstarten in recovery mode en dan kan je de start-up disk kiezen en dat kan ook gewoon een USB-Sata disk zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markimarc
eggda schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 18:17:
[...]

Ja, dan moet je even opstarten in recovery mode en dan kan je de start-up disk kiezen en dat kan ook gewoon een USB-Sata disk zijn. :)
Dus als ik het goed begrijp;
HDD erin laten, SSD aansluiten via de USB en dan via dat programma alles over kopiëren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mymind*
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10:22

mymind*

A Beautiful Mind

Waarom maak je geen TimeMachine backup?

Backup maken -> HDD vervangen voor SSD -> Backup herstellen.

Werkte bij mij perfect!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markimarc
mymind* schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 18:30:
Waarom maak je geen TimeMachine backup?

Backup maken -> HDD vervangen voor SSD -> Backup herstellen.

Werkte bij mij perfect!
Dan heb je 3 schijven nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mymind*

mymind*

A Beautiful Mind

markimarc schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 18:31:
[...]

Dan heb je 3 schijven nodig?
Dan heb je inderdaad 3 schijven nodig. Eigenlijk hoor je die Timemachine backup al te hebben :) Tenzij je een andere manier van backup hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markimarc
mymind* schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 18:35:
[...]

Dan heb je inderdaad 3 schijven nodig. Eigenlijk hoor je die Timemachine backup al te hebben :) Tenzij je een andere manier van backup hebt.
Nu je het zegt ja :P,, ik heb nog een backup van 3weken terug op een HDD staan,,

Dus even van tevoren een backup maken met Timemachine op die HDD waar al die andere timemachine opstaat, SSD erin stoppen.

Booten vanaf OS X installatie USB, Timemachine backup terugzetten (of wat erop lijkt _/-\o_ ) en alles staat weer netjes op zijn plek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eggda
markimarc schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 18:27:
Dus als ik het goed begrijp;
HDD erin laten, SSD aansluiten via de USB en dan via dat programma alles over kopiëren?
Yup it's easy as ..... :)
Met time machine back-up kan ook, maar duurt waarschijnlijk stuk langer..

[ Voor 12% gewijzigd door eggda op 15-10-2015 20:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mymind*

mymind*

A Beautiful Mind

markimarc schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 18:41:
[...]

...

Booten vanaf OS X installatie USB, Timemachine backup terugzetten (of wat erop lijkt _/-\o_ ) en alles staat weer netjes op zijn plek?
Zo heb ik het gedaan, ging perfect! Die time machine Back-up heb ik toch altijd up to date. Het duurt wel langer dan de schijf clonen. Met het clonen van schijven (Windows machines) ben ik wel eens rare problemen tegen gekomen. Met het clonen van OSX heb ik geen ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markimarc
eggda schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 20:23:
[...]

Yup it's easy as ..... :)
Met time machine back-up kan ook, maar duurt waarschijnlijk stuk langer..
Wat is een stuk langer ;)
Het maakt mij eerlijk gezegd niet uit hoelang die erover doet, als het maar goed gaat en werkt :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markimarc
mymind* schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 21:06:
[...]

Zo heb ik het gedaan, ging perfect! Die time machine Back-up heb ik toch altijd up to date. Het duurt wel langer dan de schijf clonen. Met het clonen van schijven (Windows machines) ben ik wel eens rare problemen tegen gekomen. Met het clonen van OSX heb ik geen ervaring.
Bedankt voor de info!
Pagina: 1