Hulp voor het verbeteren van het thuis netwerk

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spartex
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13-09 19:41
Hallo mede tweakers,

In de afgelopen jaren heb ik geprobeerd om een stabiel kwalitatief goed thuisnetwerk neer te zetten. Helaas ben ik hier niet echt in geslaagd, dit waarschijnlijk omdat ik niet over de volledige kennis beschik en nooit echt duidelijk om advies heb gevraagd.

Mijn vraag:
Hoe kan ik het beste mijn thuis netwerk verbeteren/opnieuw aanleggen voor de gewenste omgeving en welke componenten kan ik hier het beste voor aanschaffen?

Budget:
70-140 euro gemiddeld, kan hoger of lager mits het echt kwalitatief een verbetering zal zijn voor de gewenste omgeving.

Merk voorkeuren:
Geen, zolang het een kwalitatief goed thuis netwerk kan bieden is het goed.

Beschrijving van de huidige omgeving
Provider: Ziggo/UPC
Abonnement: 200 Mb down / 20 Mb up (Kabelinternet)
Huidige netwerkbeschrijving: Cisco Modem EPC3925 (Begane vloer, hoek van de woonkamer), geeft Wi-Fi signaal --> CAt6 LAN Kabel naar de zolder --> Cisco Linksys SE2500 5 Port- Gigabit Ethernet Switch --> 2x Cat6 LAN Kabel naar 2 (game) pc's, 1x Cat6 LAN Kabel naar de Playstation 4.
De PC's halen maximaal 100 MB down/20 MB up met een netwerk test (waarschijnlijk de ps4 dus ook), wat dus niet alles uit ons huidige abonnement haalt.

Veranderingen en gewenste omgeving
Zoals in de meeste gezinnen hebben wij inmiddels veel smartdevices in huis; 2 Smart TV's, 3 Laptops, 4 Iphone's & 1 Ipad. Het probleem is echter dat wij vaak last hebben van een trage Wi-Fi connectie (soms valt hij zelfs helemaal weg) en een slecht Wi-Fi bereik op de eerste en tweede woonverdieping. Wat erg fijn zou zijn is een sterk Wi-Fi signaal door het gehele huis waarbij ik graag de (game) pc's en de playstation 4 bekabeld wil houden vanwege het gamen (met eventueel de maximale 200 mb down/ 20 mb up snelheid van ons internet abonnement).

Bij voorbaat dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luxan
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10-09 10:37
Je geeft aan in je beschrijving dat het modem geen WiFi heeft. Daarnaast noem je enkele kabels, een switch, twee game PC's en een PS4 op. Vervolgens geef je aan dat je last hebt van een trage WiFi connectie die soms helemaal wegvalt. Eerlijk gezegd ben ik, op basis van de beschreven setup, vrij verrast dat er uberhaupt een WiFi signaal is aangezien ik nergens een AP kan ontdekken. Mist er misschien informatie?

Het is verder ook handig om wat meer informatie te geven over de grootte van de woning. Op basis hiervan is in te schatten of je met 1 AP klaar bent (en het dus voor 70-150 euro voor elkaar gaat krijgen) of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15:55
Wat al vreemd is, is dat je met een gigabit-switch een maximale snelheid haalt van 100Mb.

Wat je kan testen:
- een 1000mb.bin bestand (of groter) downloaden van een snelle server en checken of je dan wel een hoge snelheid haalt
- als test je PC aansluiten zonder switch en dan je snelheid testen

Voor de rest lijkt de focus voornamelijk op WiFi te liggen. Een modem in de hoek is al niet optimaal, dus die zou ik als test in het midden van het huis plaatsen. Vaak kan dat echter niet dus is een tweede AP in het midden (eerste verdieping bijvoorbeeld, of trapgat) een betere optie.Dan kom je al een heel eind denk ik, als je een goede AP koopt tenminste. Ik heb zelf een Unifi AP maar wellicht dat er nog wel betere zijn voor je situatie.

[ Voor 67% gewijzigd door maarud op 13-10-2015 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luxan
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10-09 10:37
maarud schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 16:22:
[...]

Staat er toch echt duidelijk hoor:

[...]
Excuus, verkeerd gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:20

Winkiller

De Mopperpot

Het klinkt misschien simplistisch maar wij hebben op de 1e verdieping een extra wifi access point voor de draadloze apparaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Spartex schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 15:57:
[...]

Beschrijving van de huidige omgeving
Provider: Ziggo/UPC
Abonnement: 200 Mb down / 20 Mb up (Kabelinternet)
Huidige netwerkbeschrijving: Cisco Modem EPC3925 (Begane vloer, hoek van de woonkamer), geeft Wi-Fi signaal --> CAt6 LAN Kabel naar de zolder --> Cisco Linksys SE2500 5 Port- Gigabit Ethernet Switch --> 2x Cat6 LAN Kabel naar 2 (game) pc's, 1x Cat6 LAN Kabel naar de Playstation 4.
De PC's halen maximaal 100 MB down/20 MB up met een netwerk test (waarschijnlijk de ps4 dus ook), wat dus niet alles uit ons huidige abonnement haalt.
:?

100MB = 800Mb. Als jij 800Mbps haalt, doe je dat sowieso binnenhuis want je internetverbinding doet nog altijd max 200Mbps :o

Waarschijnlijk haal je hier bits en Bytes door elkaar, controleer dus exact waar je "100MB" meet en exact wat er staat. Bij netwerking in het bijzonder en computing in het algemeen is het van groot belang dat je let op hoofdletters. Er kunnen - en worden - flinke fouten gemaakt omdat mensen iets anders schrijven dan wat ze bedoelen :o

Even ervan uitgaande dat je daadwerkelijk max 100Mbps meet. Je apparaten (EPC3925 en SE2500) kunnen beide GbE aan, geen van beide hebben instelmogelijkheden om de LAN-poorten tot 100Mbps te beperken. Dus je probleem ligt vrijwel zeker aan je kabels. Kwestie van even puzzelen en uitsluiten waar het fout gaat.
Veranderingen en gewenste omgeving
Zoals in de meeste gezinnen hebben wij inmiddels veel smartdevices in huis; 2 Smart TV's, 3 Laptops, 4 Iphone's & 1 Ipad. Het probleem is echter dat wij vaak last hebben van een trage Wi-Fi connectie (soms valt hij zelfs helemaal weg) en een slecht Wi-Fi bereik op de eerste en tweede woonverdieping. Wat erg fijn zou zijn is een sterk Wi-Fi signaal door het gehele huis waarbij ik graag de (game) pc's en de playstation 4 bekabeld wil houden vanwege het gamen (met eventueel de maximale 200 mb down/ 20 mb up snelheid van ons internet abonnement).

Bij voorbaat dank!
[/quote]
Boven heb je dus een extra AP nodig voor WiFi-dekking. Als je 200Mbps draadloos wilt halen zou je iets met minimaal 2x2 MiMo en WiFi-ac moeten overwegen. En dan gelijk een tweede kopen voor beneden, want met een EPC3925 ga je geen 200Mbps draadloos halen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18:12
Sowieso die EPC3925 in bridge modus zetten en er een fatsoenlijke (draadloze) router aan hangen. Dit ding staat ook bij mijn ouders en geeft niets dan problemen. Er hing altijd een door mijzelf aangeschafte router achter, maar toen ik op mezelf ging en die router meenam kwamen binnen een week al de eerste klachten.
Ze hebben op mijn advies een nieuwe router aangeschaft en sindsdien heb ik nooit meer wat gehoord over problemen.

Wat een fatsoenlijke router is hangt natuurlijk ook af van je gebruik. Wat ik uit je startpost kan opmaken en wat dion_b ook al zegt:
dion_b schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 16:28:
[...]

Als je 200Mbps draadloos wilt halen zou je iets met minimaal 2x2 MiMo en WiFi-ac moeten overwegen.
Persoonlijk zou ik dan eerst even aankijken hoe dat bevalt. Eventueel later nog een los AP (of tweede router) op een andere verdieping plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

jordje schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 16:41:
Sowieso die EPC3925 in bridge modus zetten en er een fatsoenlijke (draadloze) router aan hangen. Dit ding staat ook bij mijn ouders en geeft niets dan problemen.
Dit wil ik tegenspreken, ik gebruik naar volle tevredenheid genoemde Cisco EPC3925.
Hij doet zeer soms wat moeilijk met de WiFi, even een reset en klaar voor weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:34
Winkiller schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 16:46:
[...]

Dit wil ik tegenspreken, ik gebruik naar volle tevredenheid genoemde Cisco EPC3925.
Hij doet zeer soms wat moeilijk met de WiFi, even een reset en klaar voor weken.
Of je zet Wifi er gewoon op uit, hangt er een Unify AP aan en je bent klaar voor jaren :Y)
Anyhow Ik denk haast dat TS er niet aan ontkomt om met meerdere AP's te werken (afhankelijk van de grootte van het huis en materiaal) en met die Unify AP's is dat echt best wel eenvoudig op te zetten.

En wat betreft die 100Mbit down, dan denk ik echt dat het aan een van je kabels ligt de apparatuur die je gebruikt heeft gewoon 1Gb. Dus het moet haast aan een tussenliggende schakel liggen (lees kabel).

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Meekoh schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 16:55:
[...]

Of je zet Wifi er gewoon op uit, hangt er een Unify AP aan en je bent klaar voor jaren :Y)
Nee waarom de Cisco werkt prima, een reset 1x in maand is toch geen ramp ?
Daarnaast gebruik ik de 5 ghz van het modem en de andere AP staat op 2.4 ghz.
De draadloze apparatuur, telefoon, laptop of tablet pakt het sterkste signaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:53
Is weer eens het bekende "kind met het badwater weggooien".

Als je slechte wifi hebt omdat de plek waar zo'n modem/router/wifi accesspoint niet optimaal is,dan is de oplossing niet om alles maar in bridge mode te zetten en een router erachter te zetten die meestal van mindere kwaliteit is.

Zet de wifi uit en plaats op de juiste plek een kwalitatief goed accesspoint.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
Winkiller schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 19:12:
[...]

Nee waarom de Cisco werkt prima, een reset 1x in maand is toch geen ramp ?
Daarnaast gebruik ik de 5 ghz van het modem en de andere AP staat op 2.4 ghz.
De draadloze apparatuur, telefoon, laptop of tablet pakt het sterkste signaal.
Als jij geen probleem hebt met resetten 1x in de maand, prima moet jij weten.
Ik vind dat het gewoon moet werken. Ik zet het neer en dan wil ik de rest van het jaar geen gezeik.
Heb dus WIFI op mijn Cisco modem/router uitgezet en er een Unify AP aan gehangen. Die doet 2.4 en 5 Ghz met guest wifi voor beperkde toegang en door het hele huis heb ik bereik. En je kunt hem nog mooi weg werken ook.

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Meekoh schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 09:42:
[...]

Als jij geen probleem hebt met resetten 1x in de maand, prima moet jij weten.
Meestal alleen als Ziggo 's nachts weer heeft lopen sleutelen ergens of bv. na een stroomstoring.
Hang jij ook gelijk aan de telefoon als je provider een storing heeft ? niets is foutloos M8. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
Winkiller schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 13:00:
[...]

Meestal alleen als Ziggo 's nachts weer heeft lopen sleutelen ergens of bv. na een stroomstoring.
Hang jij ook gelijk aan de telefoon als je provider een storing heeft ? niets is foutloos M8. >:)
Nee ik hang niet meteen aan de lijn als er een storing is. ;) Anyhow ik hoef mijn modem nooit te resetten (afkloppen). Ik denk eerder dat wanneer je iedere maand je modem moet resetten, je juist even aan de lijn moet hangen om een nieuw modem aan te vragen. Ik vind dat niet normaal in ieder geval.
Het werkt gewoon prima, ik wil alleen meer mogelijkheden dan de standaard wifi van het modem bied. Dus ga ik voor iets beters.

Computer says no

Pagina: 1