Zowel mijn broer als ik zijn momenteel op zoek naar nieuwe computers. Naast de huidige laptops willen we graag wat krachtigere vaste pc's neerzetten om goed te kunnen gamen.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De focus ligt hierbij op gamen op de wat hogere settings (GTA V, Battlefield e.d.). Daarnaast zullen de systemen gebruikt worden voor wat vormgeving (inDesign, Photoshop, Illustrator) en her en der wat ontwikkeling, maar daar hoeft geen rekening mee gehouden te worden. Een van de PC's zal ook wat VMs gaan draaien.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Het budget ligt rond de €1400. Hierbij valt het volgende buiten het budget:
Alleen randapparatuur wordt meegenomen vanuit oudere setups.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
De basis componenten voor nu, op termijn zullen de huidige monitors ook vervangen worden om naar een setup met 2x 1440p te gaan, maar dit heeft voor nu geen prioriteit. .
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Zowel Intel als MSI hebben enigszins de voorkeur, dit vanwege goede ervaringen in het verleden.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Vooral de toekomstbestendigheid van de setup is belangrijk voor ons, liever nu een paar tientjes extra dan dat we over een jaar weer nieuwe componenten aan kunnen gaan schaffen.
Ga je overklokken?
Nee
Wat verwacht je van ons?
Hulp en advies met de laatste puntjes op de i zou erg gewaardeerd worden. Om hier wat specifieker in te zijn staan er onderaan al een tweetal vragen.
Beoogde configuratie
Na het doorspitten van reviews, het forum en nog wat andere plekken ben ik zelf op de volgende configuratie uitgekomen:
Vragen
Is de algehele configuratie goed, of valt er bijv. door het wijzigen van componenten een gigantische winst te behalen?
De grafische kaart is in het forum een behoorlijk punt van discussie, zo komen de GTX 970, R9 360 en GTX 980 erg veel voorbij als alternatieven. Wat raden jullie aan (ook met het oog op de gewenste dual 1440p setup)?
Voor wat betreft de koeling zie ik ook veel verschil in setups, zo komen er een aantal configuraties voorbij die geen losse CPU koeler gebruiken (lijkt me wel handig toch
) en lees ik her en der dat de behuizing ook wel wat warm kan worden, mijn vraag hierin is of het met de huidige configuratie goed zou gaan?
Alvast bedankt voor de hulp en het advies
Edit 1:
Moederboard (Z170A Gaming Pro) aangepast naar H170A Gaming Pro, voeding naar 550W teruggebracht.
Edit 2:
Videokaart vervangen van R9 390X naar R9 390. Voeding aangepast naar Seasonic g-series 550W.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De focus ligt hierbij op gamen op de wat hogere settings (GTA V, Battlefield e.d.). Daarnaast zullen de systemen gebruikt worden voor wat vormgeving (inDesign, Photoshop, Illustrator) en her en der wat ontwikkeling, maar daar hoeft geen rekening mee gehouden te worden. Een van de PC's zal ook wat VMs gaan draaien.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Het budget ligt rond de €1400. Hierbij valt het volgende buiten het budget:
- OS (hebben nog windows licenties op de plank liggen)
- Randapparatuur (monitors, muizen e.d.)
Alleen randapparatuur wordt meegenomen vanuit oudere setups.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
De basis componenten voor nu, op termijn zullen de huidige monitors ook vervangen worden om naar een setup met 2x 1440p te gaan, maar dit heeft voor nu geen prioriteit. .
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Zowel Intel als MSI hebben enigszins de voorkeur, dit vanwege goede ervaringen in het verleden.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Vooral de toekomstbestendigheid van de setup is belangrijk voor ons, liever nu een paar tientjes extra dan dat we over een jaar weer nieuwe componenten aan kunnen gaan schaffen.
Ga je overklokken?
Nee
Wat verwacht je van ons?
Hulp en advies met de laatste puntjes op de i zou erg gewaardeerd worden. Om hier wat specifieker in te zijn staan er onderaan al een tweetal vragen.
Beoogde configuratie
Na het doorspitten van reviews, het forum en nog wat andere plekken ben ik zelf op de volgende configuratie uitgekomen:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i5-6600 Boxed | € 229,80 | € 229,80 |
| 1 | MSI H170A GAMING PRO | € 122,95 | € 122,95 |
| 1 | MSI Radeon R9 390 8GB Gaming | € 344,95 | € 344,95 |
| 1 | Seagate Desktop HDD ST2000DM001, 2TB | € 67,95 | € 67,95 |
| 1 | NZXT S340 Colour Edition Zwart/Rood | € 70,91 | € 70,91 |
| 1 | Cooler Master Hyper 212 EVO | € 27,95 | € 27,95 |
| 1 | Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2666C16R | € 110,60 | € 110,60 |
| 1 | Seasonic G-series 550 watt | € 79,90 | € 79,90 |
| 1 | Crucial BX100 500GB | € 158,- | € 158,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.213,01 | |
Vragen
Is de algehele configuratie goed, of valt er bijv. door het wijzigen van componenten een gigantische winst te behalen?
De grafische kaart is in het forum een behoorlijk punt van discussie, zo komen de GTX 970, R9 360 en GTX 980 erg veel voorbij als alternatieven. Wat raden jullie aan (ook met het oog op de gewenste dual 1440p setup)?
Voor wat betreft de koeling zie ik ook veel verschil in setups, zo komen er een aantal configuraties voorbij die geen losse CPU koeler gebruiken (lijkt me wel handig toch
Alvast bedankt voor de hulp en het advies
Edit 1:
Moederboard (Z170A Gaming Pro) aangepast naar H170A Gaming Pro, voeding naar 550W teruggebracht.
Edit 2:
Videokaart vervangen van R9 390X naar R9 390. Voeding aangepast naar Seasonic g-series 550W.
[ Voor 6% gewijzigd door darksidew0 op 13-10-2015 19:01 ]