1440p Game Desktop (€1400) - Advies gevraagd

Pagina: 1
Acties:

• darksidew0
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-08 22:28
Zowel mijn broer als ik zijn momenteel op zoek naar nieuwe computers. Naast de huidige laptops willen we graag wat krachtigere vaste pc's neerzetten om goed te kunnen gamen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De focus ligt hierbij op gamen op de wat hogere settings (GTA V, Battlefield e.d.). Daarnaast zullen de systemen gebruikt worden voor wat vormgeving (inDesign, Photoshop, Illustrator) en her en der wat ontwikkeling, maar daar hoeft geen rekening mee gehouden te worden. Een van de PC's zal ook wat VMs gaan draaien.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het budget ligt rond de €1400. Hierbij valt het volgende buiten het budget:
  • OS (hebben nog windows licenties op de plank liggen)
  • Randapparatuur (monitors, muizen e.d.)
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Alleen randapparatuur wordt meegenomen vanuit oudere setups.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
De basis componenten voor nu, op termijn zullen de huidige monitors ook vervangen worden om naar een setup met 2x 1440p te gaan, maar dit heeft voor nu geen prioriteit. .

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Zowel Intel als MSI hebben enigszins de voorkeur, dit vanwege goede ervaringen in het verleden.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Vooral de toekomstbestendigheid van de setup is belangrijk voor ons, liever nu een paar tientjes extra dan dat we over een jaar weer nieuwe componenten aan kunnen gaan schaffen.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Hulp en advies met de laatste puntjes op de i zou erg gewaardeerd worden. Om hier wat specifieker in te zijn staan er onderaan al een tweetal vragen.

Beoogde configuratie
Na het doorspitten van reviews, het forum en nog wat andere plekken ben ik zelf op de volgende configuratie uitgekomen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600 Boxed€ 229,80€ 229,80
1MSI H170A GAMING PRO€ 122,95€ 122,95
1MSI Radeon R9 390 8GB Gaming€ 344,95€ 344,95
1Seagate Desktop HDD ST2000DM001, 2TB€ 67,95€ 67,95
1NZXT S340 Colour Edition Zwart/Rood€ 70,91€ 70,91
1Cooler Master Hyper 212 EVO€ 27,95€ 27,95
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2666C16R€ 110,60€ 110,60
1Seasonic G-series 550 watt€ 79,90€ 79,90
1Crucial BX100 500GB€ 158,-€ 158,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.213,01

Vragen
Is de algehele configuratie goed, of valt er bijv. door het wijzigen van componenten een gigantische winst te behalen?

De grafische kaart is in het forum een behoorlijk punt van discussie, zo komen de GTX 970, R9 360 en GTX 980 erg veel voorbij als alternatieven. Wat raden jullie aan (ook met het oog op de gewenste dual 1440p setup)?

Voor wat betreft de koeling zie ik ook veel verschil in setups, zo komen er een aantal configuraties voorbij die geen losse CPU koeler gebruiken (lijkt me wel handig toch :? ) en lees ik her en der dat de behuizing ook wel wat warm kan worden, mijn vraag hierin is of het met de huidige configuratie goed zou gaan?

Alvast bedankt voor de hulp en het advies :)

Edit 1:
Moederboard (Z170A Gaming Pro) aangepast naar H170A Gaming Pro, voeding naar 550W teruggebracht.

Edit 2:
Videokaart vervangen van R9 390X naar R9 390. Voeding aangepast naar Seasonic g-series 550W.

[ Voor 6% gewijzigd door darksidew0 op 13-10-2015 19:01 ]

Verwijderd

darksidew0 schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 14:38:
Zowel mijn broer als ik zijn momenteel op zoek naar nieuwe computers. Naast de huidige laptops willen we graag wat krachtigere vaste pc's neerzetten om goed te kunnen gamen.

De focus ligt hierbij op gamen op de wat hogere settings (GTA V, Battlefield e.d.). Daarnaast zullen de systemen gebruikt worden voor wat vormgeving (inDesign, Photoshop, Illustrator) en her en der wat ontwikkeling, maar daar hoeft geen rekening mee gehouden te worden. Een van de PC's zal ook wat VMs gaan draaien.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?

De basis componenten voor nu, op termijn zullen de huidige monitors ook vervangen worden om naar een setup met 2x 1440p te gaan, maar dit heeft voor nu geen prioriteit. .

Zowel Intel als MSI hebben enigszins de voorkeur, dit vanwege goede ervaringen in het verleden.

Vooral de toekomstbestendigheid van de setup is belangrijk voor ons, liever nu een paar tientjes extra dan dat we over een jaar weer nieuwe componenten aan kunnen gaan schaffen.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Hulp en advies met de laatste puntjes op de i zou erg gewaardeerd worden. Om hier wat specifieker in te zijn staan er onderaan al een tweetal vragen.

Beoogde configuratie
Na het doorspitten van reviews, het forum en nog wat andere plekken ben ik zelf op de volgende configuratie uitgekomen:

#ProductPrijsSubtotaal
1MSI Z170A GAMING PRO€ 139,90€ 139,90
1MSI R9 390X Gaming 8GB€ 449,50€ 449,50
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2666C16R€ 108,95€ 108,95
1NZXT Hale82 V2 700W€ 89,40€ 89,40
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.342,36

Vragen
Is de algehele configuratie goed, of valt er bijv. door het wijzigen van componenten een gigantische winst te behalen?

De grafische kaart is in het forum een behoorlijk punt van discussie, zo komen de GTX 970, R9 360 en GTX 980 erg veel voorbij als alternatieven. Wat raden jullie aan (ook met het oog op de gewenste dual 1440p setup)?

Voor wat betreft de koeling zie ik ook veel verschil in setups, zo komen er een aantal configuraties voorbij die geen losse CPU koeler gebruiken (lijkt me wel handig toch :? ) en lees ik her en der dat de behuizing ook wel wat warm kan worden, mijn vraag hierin is of het met de huidige configuratie goed zou gaan?

Lijstje ziet er goed uit. De R9 390X zou ik zo in het lijstje laten goede videokaart meer ram geheugen als de 980. Je hebt een locked cpu processor die je niet zou kunnen overklokken met een overklok moederbord als je niet gaat overklokken dan zou ik een 170h moederbord nemen voor de locked versies. Ook de voeding is een overkill met 550 wat zit je prima. 16gb geheugen??? Als je alleen gaat gamen dan is 8gb ook voldoende. Als je gaat streamen editen moet je het 16gb laten. De rest ziet er goed uit.

• darksidew0
Verwijderd schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 16:39:
[...]

Lijstje ziet er goed uit. De R9 390X zou ik zo in het lijstje laten goede videokaart meer ram geheugen als de 980. Je hebt een locked cpu processor die je niet zou kunnen overklokken met een overklok moederbord als je niet gaat overklokken dan zou ik een 170h moederbord nemen voor de locked versies. Ook de voeding is een overkill met 550 wat zit je prima. 16gb geheugen??? Als je alleen gaat gamen dan is 8gb ook voldoende. Als je gaat streamen editen moet je het 16gb laten. De rest ziet er goed uit.
Thnx voor de input, heb hiermee even het moederboard en de voeding aangepast! 16Gb blijft in de configuratie, loop soms tegen de beperkingen van 8Gb aan.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Qua videokaart gaat het eigenlijk vooral tussen de 390 en de 390x. De GTX970 is immers even duur als een R9 390, maar presteert toch wat minder. Een GTX980 is op 1440p wel 2% sneller dan de 290x, maar is wel 18% duurder.

De R9 390 heeft 92% van de performance van een 390x, voor 78% van de prijs, prijs/prestatie gezien is een R9 390 dus heel leuk: http://www.techpowerup.com/reviews/AMD/R9_Nano/30.html

Zou alleen niet de MSI versie nemen, op techpowerup heeft dat ding een idioot hoog verbruik.

Verder is idd een Z-plank en niet overclocken een beetje apart, pricewatch: ASRock H170 Pro4S is ook een prima ding.

Voeding kan flink wat lichter, en ook wat goedkoper, pricewatch: Seasonic G-series 550 watt

People as things, that’s where it starts.

Verwijderd

darksidew0 schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 14:38:

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?

Beoogde configuratie

#ProductPrijsSubtotaal
1MSI H170A GAMING PRO€ 122,95€ 122,95
1MSI R9 390X Gaming 8GB€ 449,50€ 449,50
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2666C16R€ 110,60€ 110,60
1NZXT Hale82 V2 550W€ 66,95€ 66,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.304,61

Vragen

Edit:
Moederboard (Z170A Gaming Pro) aangepast naar H170A Gaming Pro, voeding naar 550W teruggebracht.
Klopt wat hierboven staat vergeten erbij te zetten. De R9 390X is eigenlijk een overclock van een R9 390. Dus ik zou deze zelf erbij nemen pricewatch: Sapphire NITRO R9 390 8G D5 en als dit mogelijk is ga ervan uit van wel zou je deze gemakkelijk kunnen overklokken naar een 390X aangezien er op deze videokaart 3 koelers erop aan zitten dan zit je prima met hitte. Dus je komt uit op ongeveer 1250 euro kan je de rest 150 euro in je schoenendoos steken :P

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:26

br00ky

Moderator Harde Waren
@Bandiett, pro-tip, in plaatst van hele lappen tekst te quoten kan je ook alleen het relevante deel eruit pakken en de rest weghalen. Sterker, als je op de reactie recht boven je reageert is quoten helemaal niet nodig :). Klein dingetje waardoor het voor iedereen goed leesbaar blijft.

• darksidew0
Allemaal super bedankt voor de input, hier kan ik wat mee :)

Videokaart dan inderdaad maar vervangen door de R9 390 i.p.v. X versie, scheelt toch weer wat in de euro's en nauwelijks in de prestaties. Niet voor de NITRO R9 390 gegaan omdat we de gpu niet gaan overclocken, maar desondanks wel bedankt voor de tip!

Voeding ook maar vervangen door Seasonic G-series 550W, is voor een tientje meer toch Gold i.p.v. Bronze :)

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Juist de MSI versie is dus de versie die zuipt als een tempelier: De 390x versie van hun verstookt richting de 80w meer dan een R9 290x, daar moet dus wel iets fout zitten,

De Powercolor 390 doet het veel beter, zal ingame 100-120w zuiniger zijn dan de MSI[!]

People as things, that’s where it starts.

Pagina: 1