“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz
Gewoon even op de sloop kijken voor onderdelen en zelf het spul vervangen!
Het lampje zal niet het punt zijn, maar het ruitenwissermechaniek kan wel prijzig zijn.
Ik ben met Fiat niet echt bekend met de prijzen, maar wie weet is een goed tweedehands mechaniek een alternatief.
Kijk - indien je thuis bent in alles - eens op www.onderdelenlijn.nl. Kan soms erg veel schelen.
Zelf was mijn binnenspiegel kapot (Superb, zelf dimmend). Wou de dealer 300 euro voor hebben. Perfect exempelaar gehaald bij de "sloop" voor 75 euro met zes maanden garantie.
Misschien hebben ze flexibele deel voor de uitlaat ook.
Wilde het ff checken. Ik ga bellen dat 'ie het mag fixen
“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz
Hele uitlaat (incl. flexibel deel) lijkt voor minder dan 80 Euro nieuw te koop bij verschillende zaken
APK, afhankelijk van toko, tussen de 0 en 40 Euro
Tja, ik vind het (achteraf) een prijzig verhaal; zelfs met 100% (!!!) marge op de onderdelen, rekenen ze dus ook minstens 3 uur werk.
Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof
Heb er ooit eentje zelf vervangen in mijn vorige Volvo V70, kostte 250 euro voor de motor alleen. En dat was geen dealerprijs maar volgens mij via Bart-Willem
Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat
Ik vind het al met al wel duur. Maar ja ik lig ook niet dagelijks onder een Fiat, en die mechanieken kunnen soms nog wel eens vreemd duur zijn.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Mijn ruitenwissermechaniek is ook niet lekker meer, maar je moet behoorlijk wat open trekken om er bij te kunnen.MAX3400 schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 15:10:
Ruitenwissermechaniek staat voor grofweg 40 Euro nieuw op Marktplaats
Hele uitlaat (incl. flexibel deel) lijkt voor minder dan 80 Euro nieuw te koop bij verschillende zaken
APK, afhankelijk van toko, tussen de 0 en 40 Euro
Tja, ik vind het (achteraf) een prijzig verhaal; zelfs met 100% (!!!) marge op de onderdelen, rekenen ze dus ook minstens 3 uur werk.
Maar beetje garage heeft norm uren. Dus vraag even of ze een knappe offerte willen sturen waarin die kosten uitgesplitst staan.
Maar met zo'n gebakje ga je toch niet naar de merkdealer toch?
Dat kan ik niet beoordelen maar ik mag toch aannemen (kuch) dat een relatief simpel autootje als een Punto door een ervaren monteur binnen 2 uur uit- en in elkaar is voor 1 wisser-mechaniek? Voor de APK moet de auto toch al op de brug dus een uitlaat-stukje vervangen hoeft ook geen uren te kosten.418O2 schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 15:35:
[...]
Mijn ruitenwissermechaniek is ook niet lekker meer, maar je moet behoorlijk wat open trekken om er bij te kunnen.
Vandaar dat ik overdreven zei: 100% marge/winst op de onderdelen en 3 uur werk.
Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof
Ja mijn achtenruitenwisser is ook kapot.kamstra schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 15:20:
een ruitenwisser motor kan best een duur geintje zijn.
Heb er ooit eentje zelf vervangen in mijn vorige Volvo V70, kostte 250 euro voor de motor alleen. En dat was geen dealerprijs maar volgens mij via Bart-Willem
Onderdeel dealer = €250,-
Onderdeel OEM = €150,-
Nu alleen nog iemand vinden die mij ermee wilt helpen voor een krat bier
Ding is niks meer waard. Heeft nog een gifgroene kleur ook. Als ik 'm donderdag aan de straat laat staan, neemt Icova 'm mee om te legen.Barrycade schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 15:36:
Ha naamgenoot, als je voor goedkoop wilde gaan is een klein rothok een goede keuze alleen het land van herkomst is fout. Dan had je een Jap moeten kopen.
Maar beetje garage heeft norm uren. Dus vraag even of ze een knappe offerte willen sturen waarin die kosten uitgesplitst staan.
Maar met zo'n gebakje ga je toch niet naar de merkdealer toch?
Al met al toch besloten om het door deze garage te laten doen. Dan kan ik vanaf morgen weer een jaar tuffen.
Zal ik mijn rekeningnummer even PM'en? Als je toch met geld gaat strooien
Anoniem: 654400
Barry schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 18:30:
[...]
Ding is niks meer waard. Heeft nog een gifgroene kleur ook. Als ik 'm donderdag aan de straat laat staan, neemt Icova 'm mee om te legen.
Je blijft iig rocken, dat is een goed teken.
Ik heb 2 linkerhanden maar had t in een klein uurtje voor elkaarAight! schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 18:28:
[...]
Ja mijn achtenruitenwisser is ook kapot.
Onderdeel dealer = €250,-
Onderdeel OEM = €150,-
Nu alleen nog iemand vinden die mij ermee wilt helpen voor een krat bier
Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat
Anoniem: 319464
En als je dan met autorijden het idee hebt dat er iets mis is met je ruitenwissers ga je naar de sloop en demonteer dit mechaniek. Meestal vanuit motoruimmte/paravan of bijrijderskan bereikbaar.
Als het een aardige ontwerper is geweest kun je gewoon de motor uitwisselen. Helaas heb je er klootzakken tussen zitten en die monteren de motor vast met popnagels aan het mechaniek. Zoals op mn volvo 740, maar gelukkig schroef je daar de paravan eruit binnen 3 minuten haha.
Dus succes, maar voor 550 zou ik me liever anders laten naaien.
Anoniem: 319464
Ik kan er donder op zeggen dat de auto nog niet eens afgemeld was voor de APK toen de klant werd ingelicht over de mankementen.True schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 15:32:
Kijk sowieso even of ruitenwissermechaniek afkeurbaar is: http://handboek.rdw.nl/re...atie/Paginas/default.aspx second opinion heb je voor z'n 30€ bij een andere garage.
Ik vind het al met al wel duur. Maar ja ik lig ook niet dagelijks onder een Fiat, en die mechanieken kunnen soms nog wel eens vreemd duur zijn.
Daarom mijn advies, auto bij een onafhankelijk station aanbieden en daarna bij de garage met lijst wat er moet gebeuren als je het niet zelf kunt.
Alle garages met inhuis APK meester verzinnen allerlei nep defecten.
Zodat de garage geen steekproef hoeft te verwachten? Dat zou ik melden bij de RDW.Anoniem: 319464 schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 00:40:
Ik kan er donder op zeggen dat de auto nog niet eens afgemeld was voor de APK toen de klant werd ingelicht over de mankementen.
Dat is wel heel zwart-wit gesteld. Ik liet mijn auto jaren door m'n vaste garage keuren, en als zij afkeurpunten hadden, waren deze altijd terecht.Anoniem: 319464 schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 00:40:
[...]
Ik kan er donder op zeggen dat de auto nog niet eens afgemeld was voor de APK toen de klant werd ingelicht over de mankementen.
Daarom mijn advies, auto bij een onafhankelijk station aanbieden en daarna bij de garage met lijst wat er moet gebeuren als je het niet zelf kunt.
Wat betreft de kosten, verkijk je niet in hoeveel werk een ruitenwisserinstallatie kan zijn. Ik weet niet hoe een Punto in elkaar steekt, alleen hoe het bij een BMW zit. Bij mijn auto kan je rustig een halve dag rekenen om het uit en in te bouwen. En dan ga ik er nog vanuit dat de armen direct los komen van de assen (wat een zeldzaamheid is).
Hetzelfde met de uitlaat, het onderdeel hoeft niet veel te kosten, maar een gaar stuk in de uitlaat betekent vaak ook veel werk omdat alles verroest is. Als je pech hebt, moet er geslepen en gelast worden en dan tikken de kosten ook direct aan. Ik trek mijn uitlaat er tegenwoordig in een half uur (uur als hij nog warm is) onder de auto vandaan. Maar dat is pas sinds de moeren van het spruitstuk vervangen zijn nadat ze compleet vastgerot zaten (en het dus heel wat meer moeite heeft gekost). Ik neem aan dat dit soort punten al meegenomen zijn in de offerte.
Dan komt de standaard ham-vraag, is die auto het nog waard. Voor €500 kan je ook haast een andere punto op de kop tikken. Maar dan koop je de gebreken van een ander erbij. Laat je het fixen, dan weet je in ieder geval zeker dat deze delen voor de komende jaren weer goed zijn.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Met verrotte boutjes aan het blok die evt gaan afbreken kun je dan ook wel even bezig zijn.
Of niet altijd de allergoedkoopste garage uitkiezen en je auto wat vaker bij dezelfde brengen en zorgen dat ze je een beetje kennen. Het is gek genoeg altijd bij dezelfde mensen dat ze (denken) genaaid te worden. De enige keer dat ik erbij genaaid ben (20 jaar geleden ofzo en dat was gewoon onkunde niet toe willen geven) is door een BMW dealer en daar ga ik dus nooit meer naartoe. Voor de rest heb ik een aantal vaste garages ligt een beetje aan het merk auto wat ik rij.Anoniem: 319464 schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 00:40:
[...]
Mijn mg staat nu iig bij een universele garage voor de APK en ik weet dat de handrem slecht is (lees: doet niks) maar voor de rest verwacht ik weinig problemen. En ja hij weet ook dat ie het meteen mag fiksen als er iets mis is. Volste vertrouwen erin dat het goed komt voor een normale prijs.
Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.
Ja... Daarom noemen ze het ook flexibel deel ipv spruitstuk.
Heb hier toevallig een rekening liggen van een Astra. Ook net op apk geweest met reparaties.
Koplamp maken (niet het lampje van €2,- maar de reflector) en nieuw flexibel deel (€40,- nieuw) inlassen.
€120,- totaal.
Je gaat als bedrijf niet hoog inzetten en max bedrag op offerte zetten. Dus veel uur gerekend gaat er bij mij niet.
Ik zou een andere garage zoeken.
Dit vind ik kort door de bocht, als ik mijn auto op 14-10-15 aflever bij mijn garage voor APK welke op 28-11-15 verloopt(minder dan twee maand dus nieuwe datum zou dan 28-11-16 worden). Dan gaan ze die niet eerst aanmelden, dan alles controleren en dan afmelden.Anoniem: 319464 schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 00:40:
Ze gaan die eerst keuren, als die goed is afmelden en aanmelden en eventueel steekproef afwachten.
Als er wat niet goed kan worden gekeurd zal mijn garage mijn auto niet alsnog aanmelden. Gezien die na het aanmelden niet meer mag rijden (op geel kenteken) totdat die afgemeld is. Mocht er wat fout zijn bellen ze mij en vragen ze mij wat ik er van vind. 'Je voor remschijven zijn aan vervanging toe, wij raden dan aan om remmerij voor volledig te vervangen dit zou 310€ kosten, als je alleen remschijven wilt in plaats van volledig zal dit 135€ zijn. Wat wil je dat we doen?' Als ik dan zeg dat ik het te veel geld vind en het momenteel niet kan of wil betalen. Kan ik me auto zo weer ophalen en betaal ik alleen 'APK-voorkeur kosten' wat gewoon exact hetzelfde bedrag is als af/aanmeld-tarief.
Alleen garages die wat over je rug willen verdienen zullen gelijk je auto aanmelden voor keuring en dan pas gaan keuren.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Dit dus. Ik ga altijd ruim 1,5 maand van tevoren al langs, wordt niet aangemeld, dan hoeven ze bij een controle ook geen afkeur/goedkeur met 'verplichte' reparatie doen, heb ik gewoon genoeg marge om eerst nog andere oplossingen te zoeken, meestal 20-30 euro voor zo'n check.True schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 14:05:
Alleen garages die wat over je rug willen verdienen zullen gelijk je auto aanmelden voor keuring en dan pas gaan keuren.
Stadslicht op nieuwe auto's is een drama, waren ze bij mijn auto al half uur mee bezig, vorige auto was klepje open, lampje eruit en erin, klepje dicht (oftewel, doe het lekker zelf).
Ze weten ook als jij 'laatste moment' apk komt doen, dat je het 'moet' doen. Had je willekeurig ander moment gekomen was het geen 'moetje' en was de prijs waarschijnlijk ook behoorlijk stuk lager.
Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.
Ik kreeg ooit een offerte voor een Alfa 147 waar het flexibele deel ook vervangen moest worden. Aangezien er ook twee katalysatoren aan vast hoorden te zitten was je zonder arbeid voor 550 euro nog niet eens klaar.NeutraleTeun schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 10:56:
Flexibel deel kan ook spruitstuk zijn?
Ja... Daarom noemen ze het ook flexibel deel ipv spruitstuk.
Heb hier toevallig een rekening liggen van een Astra. Ook net op apk geweest met reparaties.
Koplamp maken (niet het lampje van €2,- maar de reflector) en nieuw flexibel deel (€40,- nieuw) inlassen.
€120,- totaal.
Je gaat als bedrijf niet hoog inzetten en max bedrag op offerte zetten. Dus veel uur gerekend gaat er bij mij niet.
Ik zou een andere garage zoeken.
Kortom, appel != peer!
Dat je met wat beun-laswerk voor een paar tientjes klaar bent staat daar volledig los van.
Qua uren ben ik bij mijn vaste garage ook nooit 'genaaid', wellicht het voordeel van niet voor een duppie op de eerste rang willen zitten en een vaste garage er op na houden. Ja, ik ben misschien enkele tientjes in het jaar duurder uit. Daar staat wel tegenover dat ik bijvoorbeeld twee jaar terug ongeveer 3 dagen 'gratis' manuren heb gekregen. Met een beurt kreeg de garage de achterremmen niet goed uitgebalanceerd. Normaliter een klusje van niks, maar koste nu 2 1/2 dag. Mooi dat die tijd niet in rekening is gebracht, want de garage vond het ook onzin dat ik voor hun falen op zou moeten draaien. Heb die drie dagen in een betere (leen)auto rond mogen cruisen, dus ik klaag niet
blub
http://www.uitlaatdiscoun...-937/flexibel-uitlaatstukRuud schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 14:47:
[...]
Ik kreeg ooit een offerte voor een Alfa 147 waar het flexibele deel ook vervangen moest worden. Aangezien er ook twee katalysatoren aan vast hoorden te zitten was je zonder arbeid voor 550 euro nog niet eens klaar.
Kortom, appel != peer!
Dat je met wat beun-laswerk voor een paar tientjes klaar bent staat daar volledig los van.
http://www.ebspares.co.uk/images/147%20down%20pipe%20cs3.JPG
Nogmaals, flexibel gedeelte is flexibel gedeelte.
Je vervangt dus alleen het flexibel gedeelte (joh, wat verrassend weer), dat daar kats aan vast zitten, voor/achter of dubbel, maakt niet zoveel uit.
En dan vind ik 550€ zonder arbeid vrij 'apart'.
Moest je ook nieuwe katalysatoren dan? Dan ja, dan snap ik het.
Maar dat heeft dan niks meer te maken met het flexibel gedeelte.
En zoek nu eens het origineel op? Dat kun je alleen vanaf de kats met flexibel deel kopen. Dat is namelijk 1 geheel.NeutraleTeun schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 15:37:
[...]
http://www.uitlaatdiscoun...-937/flexibel-uitlaatstuk
http://www.ebspares.co.uk/images/147%20down%20pipe%20cs3.JPG
Nogmaals, flexibel gedeelte is flexibel gedeelte.
Je vervangt dus alleen het flexibel gedeelte (joh, wat verrassend weer), dat daar kats aan vast zitten, voor/achter of dubbel, maakt niet zoveel uit.
En dan vind ik 550€ zonder arbeid vrij 'apart'.
Moest je ook nieuwe katalysatoren dan? Dan ja, dan snap ik het.
Maar dat heeft dan niks meer te maken met het flexibel gedeelte.

Jij haalt met je post mijn laatste opmerking aan, de doe-het-zelf-las-methode. Doe je het volgens de fabrikant dan ben je meer kwijt. Dat is waar het over gaat met appels != peren. De ene uitlaatlijn is de ander niet. En je hebt al helemaal geen idee wat er aangeboden is

Of koop je gewoon dat onderdeed dat het niet meer doet?
Gehele in/uitlaat-traject hoef je niet als 1 geheel te kopen!
Als je garagist je een gehele nieuwe uitlaatlijn laat kopen, zonder dus enkel flexibel te maken/lassen, dan moet je daar inderdaad trots op zijn

Lassen heeft niets met beunen te maken.
Maar prima.
Zoek het uit, betweter.
[ Voor 29% gewijzigd door NeutraleTeun op 14-10-2015 17:09 ]