Hoe weerhoudt mobiel geheugen zich tov regulier geheugen?

Pagina: 1
Acties:

• Sjeefr
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:46
De huidige line-up aan smartphones hebben ondertussen een geheugen van 2-4GB. Ik kan mij nog een paar jaar geleden herinneren dat wanneer je 4GB in je computer had je een bad-ass PC had. Als ik de geruchten zo her en der lees, dan wordt de line-up van late-2016 zelfs uitgerust met 6GB RAM geheugen.

Maar daar een telefoon een stuk kleiner is dan een laptop of een gehele desktop, zijn ook de chips een stuk kleiner. Daardoor vraag ik mij af: Hoe weerhoudt mobiel geheugen zich tegenover regulier geheugen, zoals in laptops en desktops? Zelfs Microsoft, met de nieuwe Lumia 950 (& continuum dock), kan met smartphone hardware de gebruiker een 'desktop' bieden.

En daarnaast was ik benieuwd: Wat hebben de ontwikkelingen op mobiel gebied voor positief gevolg voor de grotere apparaten? Tot op heden ben ik nog geen 'Mini-RAM' voor laptops & desktops tegengekomen.

[ Voor 7% gewijzigd door Sjeefr op 13-10-2015 14:05 ]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:25

br00ky

Moderator Harde Waren
Even voor mijn eigen beeldvorming, je bedoelt "verhouden"? Weerhouden betekent immers tegenhouden.

Verder, wat lees je zelf zoal over de zin en onzin van de grootte van RAM in een desktop omgeving vs. mobiel?

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:13
Snap ook niet helemaal waar de TS op doelt. Het is niet zo dat LPDDR4 exact gelijk is aan DDR4 SDRAM, mobiel geheugen is veel zuiniger en doorgaans ook langzamer. Het is een heel ander product met andere eisen.

Kom wel regelmatig "half height" geheugenmodules tegen. Tegenwoordig zie je ook wel dat men CPU en geheugen op het moederbord van laptops soldeert, ben daar als Tweaker geen grote voorstander van overigens.

My favorite programming language is solder.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:21

Nemesizz

Untouchable

Puch-Maxi schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 22:30:
Tegenwoordig zie je ook wel dat men CPU en geheugen op het moederbord van laptops soldeert, ben daar als Tweaker geen grote voorstander van overigens.
Ik heb het er ook niet zo op zitten dat ze alles vast solderen.
Is er wat mis het het RAM? kun je het bord weg knikkeren.
CPU upgraden (was bij laptops toch al lastig), kan ook niet.

Daarnaast heb je last van, wat ik vaker zie bij BGA chips, dat de heatcycles zorgen voor breukjes waardoor het apparaat vaak een veel kortere levensduur heeft dan bij socketed chips (zelfde idee als bij de Geforce 8000 serie, helaas zie ik dat ook vaak zat bij andere BGA chips die vrij warm worden, metname laptops zijn er erg gevoelig voor).

@TS
Geheugen in smartphones en tablets zit vast gesoldeerd, dus je krijgt echt geen 'mini-RAM' modules of iets dergelijks. Bovendien is het geheugen lange aan niet zo snel als dat van een PC.
Dus ik verwacht niet dat smartphones en/of tablets veel invloed hebben op dingen zoals het geheugen bij PC's. Tenzij ze vaker besluiten om alles op een bord te solderen ipv losse componenten, maar dat is eerder een slechte zaak dan positief.

• marcop82
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
De snelheid tussen SO-DIMM en DIMM zou in theorie niet mogen verschillen, aangezien DDR3-1600 voor SO-DIMM en DIMM beide dezelfde specificaties zijn met dezelfde timings en snelheden. Het verschil is eerder dat SO-DIMMs de helft aan oppervlakte hebben, dus voor een latje van 16GB heb je bij een DIMM 2x zoveel PCB real estate om het te voorzien ten opzichte van een SO-DIMM.

Low Power (LPDDR3) versies is een standaard die geen eisen aan form factor stelt (dus geen DIMM of SO-DIMM) die een gereduceerd voltage hebben. Niet te verwarren met Low Profile en Very Low Profile (LP en VLP) geheugen. Dit wordt gebruikt in mobiele apparaten zoals smartphones, tablets en low-power laptops.

Low Voltage (DDR3L) bestaat ook nog, dit is een specificatie enkel bedoeld voor SO-DIMM zover ik weet. Ook hier een gereduceerd voltage.

DDR4 bouwt daarop verder.