Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• earthknake
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-11 00:20
Windows Deployment Services werkt prima. Alleen als je met diverse merken en type laptop/PC's werkt is het soms een drama. Steeds moet je weer een netwerkdriver toevoegen etc. Nu ben ik toch benieuwd wat de andere mogelijkheden zijn.

Acronis kwam ik al tegen en lijkt me wel prettig werken. Zeker ook vanwege de 'universal restore'. Werkt dit ook met netwerkdrivers?

In het bedrijf zijn rond de 800 laptop/PC's (vooral Dell en HP). Prio is dat we snel moeten kunnen inspoelen (soms 5 - 10 tegelijk).

Heeft iemand misschien ideeën en/of aanbevelingen?

Mijn dank is groot! _/-\o_

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:40

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik zie geen requirements?

WDS, MDT en AIK zijn de enige correcte tools die Microsoft ter beschikking stelt voor een uniforme uitrol van zaken. Op het moment dat je dit anders wil gaan doen, heb je kans dat je in de knoop gaat komen met bepaalde requirements aan de kant van de organisatie.

Acronis leuk maar hierdoor mis je dus per definitie bepaalde zaken die in je "nornale WDS" al geregeld waren zoals slipstreamed updates etc. Ook waarschuwt Acronis expliciet dat je ook hier drivers moet updaten als je, bijvoorbeeld, een image van een SATA600 HDD wil restoren naar een SATA600 SSD terwijl de controllers/chipsets niet gelijk zijn.

Je stelt zelf al de vraag "werkt Acronis met netwerkdrivers"; terwijl die drivers in je startpost al probleem/uitdaging worden benoemd. Dan ben je toch aan het zoeken naar pakketten zonder zelf het probleem uit te zoeken?

Jij zoekt nu eigenlijk, maar licht me vooral uitgebreid verder voor, een oplossing voor een probleem wat meer aan de kant van personeel staat dan aan techniek.

[ Voor 12% gewijzigd door MAX3400 op 13-10-2015 12:46 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• earthknake
Dank voor je snelle reactie!

Probleem zit hem vooral in dat bv Dell in elk nieuw type weer een andere netwerkdriver stopt en je hiervoor elke keer deze moet toevoegen. Het is geen ramp maar het zou fijn zijn als dit op de een of andere manier sneller kan? Vandaar dat de universal restore bij Acronis me wel handig leek. Daarom benieuwd naar ideeën en/of aanbevelingen.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:40

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

earthknake schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 13:02:
Probleem zit hem vooral in dat bv Dell in elk nieuw type weer een andere netwerkdriver stopt en je hiervoor elke keer deze moet toevoegen.
Als je een goed contract met Dell hebt (en niet elke laptop los kopen bij de Mediamarkt); kan je elke driver van te voren krijgen op het moment dat het shipment onderweg is. Hierdoor heb je al minstens 1 dag voorsprong en kan je dus een hele dag inplannen (!!!) voor het updaten van WDS
Daarom benieuwd naar ideeën en/of aanbevelingen.
Wederom, ik zie geen requirements alleen problemen. Zonder requirements ga je van weinig personen een nuttig antwoord krijgen. Lees ook even mijn antwoord in MAX3400 in "[Microsoft Certified] Ervaringen en discussies - Deel 9" om een idee te krijgen wat ik bedoel :)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• earthknake
MAX3400 schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 13:07:
[...]

Als je een goed contract met Dell hebt (en niet elke laptop los kopen bij de Mediamarkt); kan je elke driver van te voren krijgen op het moment dat het shipment onderweg is. Hierdoor heb je al minstens 1 dag voorsprong en kan je dus een hele dag inplannen (!!!) voor het updaten van WDS

[...]

Wederom, ik zie geen requirements alleen problemen. Zonder requirements ga je van weinig personen een nuttig antwoord krijgen. Lees ook even mijn antwoord in MAX3400 in "[Microsoft Certified] Ervaringen en discussies - Deel 9" om een idee te krijgen wat ik bedoel :)
Dat klopt. Maar helaas is het niet zo dat we in een keer een paar honderd PC's/laptops kunnen aanschaffen van hetzelfde type (gaat niet qua budget). Je blijft dus zitten met oude en nieuwe systemen. Daarnaast komt het ook regelmatig voor dat we een ander bedrijf overnemen en dan daar ook weer hardware van krijgen. Maar eerder al de drivers opvragen/downloaden is dan wel een optie, ook al kost het toch wat tijd elke keer.

Requirements: vooral snelheid, snel inspoelen (liefst met alle recente updates) en zo simpel mogelijk. Qua aanschaf hardware of licenties maakt het niet zoveel uit, als het resultaat er maar naar is.

Nogmaals bedankt! :)

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-11 22:19
Qua snelheid is meestal de snelheid van de client en/of het netwerk de bottleneck. Dus daar gaat de software niet echt iets aan veranderen. En tsja de zaken waar je "last" van hebt zijn meer een gevolg van het onderliggende OS dan van het deployment pakket.
Verder zou je kunnen kijken naar SCCM, maar dat gebruikt onder water ook gewoon WDS. Het maakt sommige dingen alleen wat makkelijker.

Computer says no

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ik gebruik zelf eigenlijk WDS alleen nog maar als PE booter, en MDT voor image beheer en task sequences.
Een soort van poor man's SCCM2012.
Regelmatig je Reference image qua OS kaal bijwerken met updates (1 of 2x per maand, afhankelijk van de hoeveelheid updates).

Driver packages zijn heel snel toe te voegen aan een task sequence.

[ Voor 22% gewijzigd door alt-92 op 13-10-2015 15:40 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-11 13:26
alt-92 schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 15:38:
Ik gebruik zelf eigenlijk WDS alleen nog maar als PE booter, en MDT voor image beheer en task sequences.
Een soort van poor man's SCCM2012.
Regelmatig je Reference image qua OS kaal bijwerken met updates (1 of 2x per maand, afhankelijk van de hoeveelheid updates).

Driver packages zijn heel snel toe te voegen aan een task sequence.
Dat is eigenlijk ook het enige waar WDS tegenwoordig goed voor is, om litetouchpe_x64.wim mee te booten. De rest doe je met MDT of SCCM.

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
earthknake schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 13:02:
Probleem zit hem vooral in dat bv Dell in elk nieuw type weer een andere netwerkdriver stopt en je hiervoor elke keer deze moet toevoegen.
Met elke vorm van OS deployment blijf je zitten met het punt van de juiste drivers. Dat is onafhankelijk van de manier waarop je de deployment doet.

Een nieuwe driver package toevoegen met MDT of SCCM is overigens een fluitje van een cent. En zoals MAX3400 al aangeeft, je kan ruim van te voren al je drivers downloaden. Bij zowel Dell als HP is dat geen probleem.

Overigens is mijn ervaring bij zakelijke desktops en laptops dat het aantal drivers stabiel blijft, ook met nieuwere modellen. Tenzij je steeds de consumenten modellen koopt moet het wel meevallen hoeveel drivers je moet toevoegen. Ik heb al gezien bij diverse generaties Optiplex, Elitedesk, Latitude, Probook en Elitebook dat een hoop drivers hetzelfde zijn.

Aan overnames kan je weinig doen, maar je kan ook via je service catalogus dit managen. Bij praktisch elk bedrijf waar ik heb gewerkt was de keuze aan desktops en laptops beperkt. Zo ontstond er geen wildgroei van types en modellen. Hou je hooguit nog een paar exoten over. Die kunnen desnoods met de hand geïnstalleerd worden.

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Altiris is ook een leuke oplossing, maar het driver verhaal los je er gewoon niet mee op. Zit de driver niet in je PE dan kom je nog niet verder en je zit toch altijd met MDT (of je moet er omheen werken door een andere benadering te vinden van het probleem).

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• WeirCo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:31
We gebruiken op 't werk al een paar jaar ENGL Imaging Toolkit. Werkt als een trein, bij aankomst van je shipment PC's in 1 van de machines een USB sticky drukken. Met hun tool een XML file genereren, inlezen in de Build Console. De drivers worden automatisch van het internet gehaald. Ook de support is buitengewoon goed. Heb je problemen met een driver, maak je vanuit de console een ticket aan. Gegarandeerd binnen 4 uren reply vaak al met oplossing. We hebben zo'n 8 a 9 types systemen, waaronder een aantal laptops welke we ook op die manier voorzien van een image. Zelf gebruiken we ZCM als imaging principe, maar het pakket heeft ook prima ondersteuning voor SCCM 2012 R2.

Twitch Kanaal

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
MAX3400 schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 13:07:
[...]

Dell heeft toch hele mooie Driver CAB's voor zowel install.wim als boot.wim? Dan kun je de drivers al integreren voordat je een bestelling hebt gedaan.

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:51

TheVMaster

Moderator WOS
WeirCo schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 21:04:
We gebruiken op 't werk al een paar jaar ENGL Imaging Toolkit. Werkt als een trein, bij aankomst van je shipment PC's in 1 van de machines een USB sticky drukken. Met hun tool een XML file genereren, inlezen in de Build Console. De drivers worden automatisch van het internet gehaald. Ook de support is buitengewoon goed. Heb je problemen met een driver, maak je vanuit de console een ticket aan. Gegarandeerd binnen 4 uren reply vaak al met oplossing. We hebben zo'n 8 a 9 types systemen, waaronder een aantal laptops welke we ook op die manier voorzien van een image. Zelf gebruiken we ZCM als imaging principe, maar het pakket heeft ook prima ondersteuning voor SCCM 2012 R2.
Heb daar ook wel eens van gehoord, schijnt inderdaad wel goed te werken. Moet zeggen dat de oplossing zoals die al eerder is langs gekomen met MDT of SCCM ook goed werkt...

Het is één keer de drivers op orde brengen en verder heb je dan alleen werk te doen als er nieuwe drivers komen. Je kunt als je het goed doet met één enkele task sequence af in MDT.....in SCCM heb zelfs nog wat meer mogelijkheden...maar ja...SCCM is andere koek dan MDT natuurlijk :)

• qwasd
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
Misschien een late reactie maar de winpe driver pack van Dell voldoet bij ons in de organisatie voor het booten en connectie te maken met WDS/MDT voor diverse laptops/desktops van Dell. Vervolgens per model een drivergroup aanmaken en importeren en via een task sequence in MDT koppelen op %make% en %model% zodat deze automatisch worden meegenomen. Dit gaat erg makkelijk.
Ik zou gewoon WDS/MDT of SCCM blijven gebruiken. Wij hebben diverse andere oplossingen geprobeerd maar WDS blijft toch het beste vind ik kwa onderhoud.

[ Voor 17% gewijzigd door qwasd op 11-08-2016 22:14 ]

Pagina: 1