Oldschool Telefoon laten rinkelen...

Pagina: 1
Acties:
  • 884 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 5626

Topicstarter
Ik heb zo een oude telefoon met een draaischijf.. ik wil dit ding gebruiken in een presentatie, ik wil hem laten rinkelen zonder hem op een telefoonnet aan te sluiten.
Ik weet niet hoe dat rinkelen werkt maar er komt een signaal binnen van buiten. Dit moet te simuleren zijn lijkt mij.
Ik heb al een relais gesoldeert dat ik via de pc kan aansutren en dus stroom aan en uit kan laten zetten..
Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:42

The Legend

*Plop*

Niet echt iets voor HA denk ik......probeer het eens in Overclocking en Casemodding ofso.

Let wel, niet crossposten!

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milouny
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23-10-2024
naja, dit is wel hardware algemeen vind ik...
je kunt natuurlijk direct de pulsen op het telefoonsnoer simuleren, maar ik denk dat het makkelijker is de zaak ff open te schroeven en de spanning op de bel te meten, hoef je alleen die na te maken. Heb je een spanningsmeter? kun je de bel blootleggen?
Kan toch niet moeilijk zijn?

AMD 386 DX/DXL 40MHz - 20MB 32-pins edo RAM - 100MB Conner en 160MB Conner Harddisks - OAK Otivga VGA 1MB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb hem dus open gemaakt, dan zie je daarn een spoel die lijkt een plaajte magnetisch te laden als hij rinkelt waardoor een ander plaatje erheen getrokken wordt en tegen de bel mept, dan worden blijkbaar de polen omgedraaid en dan krijgt die andere bel (2 bellen) een tik, dit gebeurd heel snel: tringggggggggggg ;)
Ik dacht ook dat meet ik ff me de multimeter, maar ik kom er niet ui, ik doe de plus tegen die spoel aan (tegen een plaatje wat uit de spoel komt maar heb gene idee waar de min tegen aan te zetten ik probeerde het op de groene draad hopend dat dat een aarde was maar weinig succes.. Ik meet niets.

Wel heb ik ontdekt dat als ik 2 de telefoon in het net stop en dan 2 draadjes verbind dat hij pingeld een keerjte, dat kan dus met de relais geregeld worden, echter moet ik dan alsnog voeding hebben voor de telefoon zelf denk ik?....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• violator_
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 04-02 20:50
Gewoon 9 Volt Gelijkspanning op de spoel zetten. 8-)

Zwei Dinge sind unendlich, das Universum und die menschliche Dummheit, aber beim Universum bin ich mir nicht ganz sicher. -Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milouny
je verhaal is me niet echt duidelijk.
iig: voor de telefoon geldt in principe dat 2 draadjes voor de voeding zijn (12V, ik dacht rood en blauw) en 2 voor het signaal. Het zou kunnen dat over de voedingsdraad ook nog een signaal wordt doorgegeven maar dat denk ik niet.
Je kunt geen 2 draden vinden die dat spoeltje onder spanning zetten?

AMD 386 DX/DXL 40MHz - 20MB 32-pins edo RAM - 100MB Conner en 160MB Conner Harddisks - OAK Otivga VGA 1MB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Violator okeej koel ik heb hier dus al een 9v tranformatortje via een relais geschkaled liggen dus ideaal lijkt me.

De spoel is dus zo'n koperdraden ding. bovenop zit een stukje plastic met door het midden wat ijzer en aan de buitenkant van de spoel lope 2 ijzeren soort van draden.. ik weet dus niet waar de plus en de min aan te sluiten.. (ik had nooit natuurkunde moeten laten vallen ;) )

Ik heb geen digitale camera maar wel een scanner eens kijken of dat wil lukken :)
Dan kan ik een plaatje uploaden ofzo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milouny
heb je geen webcam? werd het helemaal leuk.

nu moet je dat draadje...
-die?
nee, die
-deze
ja, die ja. Die moet je aan die blauwe knopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Milouny: :) lol ehm nee heb ik dus niet neej :) die speol ziet er gewoon beetje vaag uit lopen ijzeren dingen heen en vandaan..
maar mischien moet ik meer zoeken onder bij het printplaatje? alleen ben ik bang dat ik dan de hele poon uitelkaar moet halen.. zitten veel mechanishce dingen in dus kan lasitg worden :)
Maar ik ga zo ff scannen proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fox-Web
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2024
Je gooi die telefoon gewoon met een flink vaart tegen de grond, pingelt ie ook >:)

Eat right. Stay fit. Die anyway.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim
  • Laatst online: 18-03 14:00

Tim

ehm.. werkt dit niet gewoon als een oude deurbel.. pinnetje word aangetrokken, enfin, ik neem aan dat julie wel weten hoe zo'n ding werkt :)

dan sluit je gewoon 1 draadje aan op het pinnetje en 1 op het ding waar dat pinnentje tegen aan tikt (niet de bel natuurlijk :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milouny
Timpie2000, houdt je er nu rekening mee dat er nog een spoel in het spel is? Het punt is natuurlijk dat die spoel een magnetisch veld opwekt, waardoor het hamertje tegen de bel wordt getrokken. Daarna moet 'ie weer los gelaten worden, en weer aangetrokken, enzovoorts, om het rrrrring! effect te krijgen.
dus er moet misschien wel een puls-spanning op die spoel staan, zodat het magnetische pulsen worden... dat weet ik eigenlijk niet.
en een multimeter heb ik niet, dus ik kan het niet opmeten bij m'n deurbel.
En m'n zus wil ook niet de deurbel indrukken beneden, zodat ik ff bij de bel kan kijken.
Het ís toch wat!
Ojee, daar gaat de bel, nét te laat :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
plaatjes staan op:

www.glowfish.nl/phone

Okee scannen is erg matig gelukt maar goed
er loopt dus een klein koperen draadje uit de speol zowle links als recht boven en die zit vast aan dat ijzeren geval (groene pijltje) de andere pijltjes wijzen de hamer aan. Maar ook zie je daar dat het ijzertje rechts dichter bij zit zegmaar dat wisselt dus tijdens het rinkelen.. Maar goed ik heb geen idee of jullie hier iets mee kunnen?
Maar ik weet dus niet precies waar ik de min en de plus kan solderen of vast maken.. van me adpatertje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milouny
naja, ik kan er niet veel mee
begrijp je het systeem dat er een magnetisch veld ontstaat in de spoel, dat aan een stukje weekijzer trekt, dat aan de hamer trekt? ik denk wel dat het zo werkt bij jou, je moet gewoon ff meten wat voor spanning er op die spoel komt te staan als je belt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22338

Volgens mij werd in een t-65 toestel het gerinkel opgewekt mbv een wisselspanning van ongeveer 100-110 volt.
Ik denk niet dat je dat uit een 9v batterijtje kunt trekken. (maar je mag het proberen :)

Het probleem bij die hele oude telefoons is dat ze op een iets andere manier werken dan sommige deurbellen dwz. als je er gelijkstroom op zet (batterij) dan zegt ie hooguit PINGGGGGG en verder niks..
Je zult dus moeite moeten doen om ergens wat wisselstroom vandaan te krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26837

Als je spanning op de spoel zet wordt de kern
aangetrokken, dat klopt ja.
Op het moment dat het hamertje de bel raakt komt er aan de andere kant van de spoel ook spanning te staan, dus je hebt dus aan iedere
kant van de spoel bv. 12volt en de kern komt nu dus weer terug. enzovoort dus
je pakt gewoon een accu met 2 testdraadjes en gewoon proberen maarrrrrr .
mzzzls

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simkin
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-04 10:45

Simkin

Bzzzzz

succes ermee

marrrr is ht niet veeeel makkelijker om m toch even aan te sluiten om een telefoon netwerk? of heb je daar geen aansluiting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26837

Na je foto gezien te hebben moet het toch wel te doen zijn.
Ik weet alleen niet hoeveel volt die spoeltjes zijn maar dat is makkelijk te realiseren met wat batteren aan elkaar te knopen, op gelijkspanning moet hij zoiezo werken,ook al is het een wisselstroomspoel,het verkort alleen de levensduur van de spoel maar dat is niet zo belangrijk denk ik in jou geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• violator_
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 04-02 20:50
hmmz .. heb er zelf een bij mn ouders thuis in de schuur zien liggen .. zal em morgen wel eens inspecteren :)

Zwei Dinge sind unendlich, das Universum und die menschliche Dummheit, aber beim Universum bin ich mir nicht ganz sicher. -Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22706

Verkopen met die hap, ik heb zulke telefoons 2ehands in een winkel zien liggen voor 500 piek per stuk :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valkenier
  • Laatst online: 20:41
Als je nou toch een multimeter hebt zou ik die even in je telefoonstopcontact steken.

Wacht dat doe ik even voor je.

Hmm bizar...

In rust meet ik een wisselspannning over de bovenste twee gaatjes van 120V (?!)

Als ik met mijn mobiel naar mijn eigen nummer bel meet ik als de telefoon stil is geen wisselspanning, maar wel een gelijkspanning van -55V (rood op libo-gaatje). Op het moment dat er een belsignaal klinkt meet ik 20 V wisselspanning. Helaas kan ik met mijn multimeter geen frequentie (Hz) vaststellen.

Misschien heb je er wat aan en anders moet je zelf die multimeter nog maar es in die gaatjes douwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Iedereen bedankt voor de replies :)
Ik ga vanmiddag weer even verder kooien en kijken of ik het belletje kan rinkelen..

Anders moet ik misschien maar ergens een deurbel kopen ofzo :) en die erin bouwen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Okeej ik heb wat meer info: ik heb een 9 volts adapter gebruikt en heb de min en de plus op de ijzeren plaatjes van de spoel (zie foto's) aangesloten. en ik hoorde ping, de hamer sloeg een keer. Vervolgens gbeuerde er niet, totdat ik de min en de plus omdraaide weer ping.

Betekend dit dat het eigenlijk wisselstroom wil? Iemand advies :) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Laatst online: 15:56
Dingen werken idd op wisselspanning als ik t goed heb.

zet op de A en B punten 24v wissel.. (of hoger, maar op 24v werkt t al wel)

dan moet ie al gaan rinkelen.
Bij hele oude foons wil het soms gebeuren dat de 3e draad gebruikt wordt voor t belsignaal, dan moet je A en de 4e poot (zeg maar D) gebruiken voor je wisselspanning.
Poot 3 is aarde..

Tekening:
code:
1
2
3
4
5
.    .
A   B

.   .
 "c" "d"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [TazZ]
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22-04 20:12
yep, wisselstroom erop, de kpn gbruikt eiglijk een spanning van rond de 90 Volt/20 Herz (op pennen a en b van de stekker) om de telefoon te laten rinkelen, maar met een spanning van 24 Volt wissel rinkelt ie hard genoeg, het zou kunnen dat hij al op 12 rinkelt, maar dat weet ik zo niet...

edit:

P.S. Deze spanning hoeft niet perse een frequentie van 20 Hz te hebben, op een gewone trafo werkt hij ook

If it ain't broke, fix it till it is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mpegernie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-03-2016

mpegernie

.mpe

Op dinsdag 19 juni 2001 18:48 schreef S0URCE het volgende:
Ik heb hem dus open gemaakt, dan zie je daarn een spoel die lijkt een plaajte magnetisch te laden als hij rinkelt waardoor een ander plaatje erheen getrokken wordt en tegen de bel mept, dan worden blijkbaar de polen omgedraaid en dan krijgt die andere bel (2 bellen) een tik, dit gebeurd heel snel: tringggggggggggg ;)
Ik dacht ook dat meet ik ff me de multimeter, maar ik kom er niet ui, ik doe de plus tegen die spoel aan (tegen een plaatje wat uit de spoel komt maar heb gene idee waar de min tegen aan te zetten ik probeerde het op de groene draad hopend dat dat een aarde was maar weinig succes.. Ik meet niets.

Wel heb ik ontdekt dat als ik 2 de telefoon in het net stop en dan 2 draadjes verbind dat hij pingeld een keerjte, dat kan dus met de relais geregeld worden, echter moet ik dan alsnog voeding hebben voor de telefoon zelf denk ik?....
wat je verteled is een gewone ouwe goeie mechanische bel. Alleen ff panning opzetten.... Zoek er anders ff wat theorie over op op internet.

"The Major advances in civilization are processes that all but wreck the societies in which they occur." -A. N. Whitehead

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Tnx again all. Klinkt misschien dom maar hoe kom ik aan wisselstroom. Ik bedoel ik weet wel waar ik 220 kan tappen maar daar stoei ik liever niet zoveel meer mee (aantal schokjes werken uitstekend als afleermiddel).
Dus what to do? Ohja ik heb dus een relaistje waarmee ik de rinkel dan aan en uit kan zetten.. ik heb het nu eigenlijk alleen met gelijkspanning gebruikt maar moet ook met wissel werken lijkt me daar moet de kring imeer ook rond zij voor het werkt als ik me niet vergis.

/edit

aah je heb dus ook wisselspannig trafo's die het wat minder 220 maken begrijp ik hier uit :) zijn die een beetje veilig.. kan ik de draadjes die daaruit komen aanraken? :)

/edit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22741

Is 90 volt niet een beetje veel. Of moet hij ook rook Sinalen geven.

btw valt dit dan onder "overclocken" ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hij pingelde al een keer op 9 volt gelijkstroom. dus 90volt is wat heftig denk ik :) maar het kan zijn dat ik die 90 volt dan eerst nog veel lager gemaakt wordt door weerstanden spoelen etc..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Woohoo heb net een wisselspanning trafo geprobeerd en hij rinkelt. Direct op de speol gezet.. Hij rinkelt erg zacht alleen. Als ik die trafo meet (staat niets op) dan meet ik erg veel op 10 maar minder als ik hem op 50 zet, wat houdt die 50 precies in??? ik weet het ik ben oen op electro gebied :)

Ik moet dus ene trafo kopen die iets meer volts uitspuugd.

En dan via me relais koppelen en dna moet hij het doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valkenier
  • Laatst online: 20:41
houdt er dus rekening mee dat 20 V ~ wel zo'n beetje genoeg is..
Pagina: 1