Toon posts:

CS:GO en basis gebruik

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Beetje Counter-Strike: Global Offensive en wat ander low end spellen (minecraft, misschien WoW low, wat andere goedkope steam games)
Verder financiën in excel en boekhoudprogramma. Hierbij wil ik wel graag met een schermopname programma mijn scherm opnemen en delen op Youtube, maar daarbij gaat het dus om het opnemen van redelijk lichte programma's en chrome.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het liefst zo goedkoop mogelijk, heb niet zoveel als een studentje haha.Liefste onder de € 300,- maar dat lukte me nu net niet.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ja ik heb alle randapparatuur met ook een full hd 27" ips scherm. Verder heb ik qua hardware het volgende nog:
#ProductPrijsSubtotaal
1Seagate Desktop HDD ST2000DM001, 2TB€ 67,95€ 67,95
1CM Storm Trooper (Closed)€ 148,95€ 148,95
1Cooler Master GM G750M€ 77,95€ 77,95
1Crucial MX100 256GB€ 103,-€ 103,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 397,85

Waarbij ook Windows 10 nog ergens heb.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
De overige componenten. Dus de juiste keuze qua mdb, geheugen, gpu en cpu.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3450 Boxed€ 64,95€ 64,95
1Gigabyte GA-B85M-D3H€ 65,95€ 65,95
1MSI GeForce GTX 950 2GB Gaming 2G€ 177,95€ 177,95
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 40,95€ 40,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 349,80

Is wat ik nu heb.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Zolang het voldoet aan de eisen ga ik niet kieskeurig zijn :)

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Laag energieverbruik is altijd fijn, maar bij zo'n budget lijkt het me sowieso niet zo veel te gebruiken. Al moet ik misschien mijn voeding dan maar vervangen.

Ga je overklokken?
Indien nodig als het ook bespaard zal ik het zeker "proberen"

Wat verwacht je van ons?
Advies qua de vier componenten.

[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 13-10-2015 11:51 ]

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-09 03:33
Geen nieuwe GPU kopen. Eentje van de vraag en aanbod van rond de 100. Geld in CPU steken. Csgo is cpu afhankelijk.

Sterker nog ik zou voor een compleet tweedehands setje gaan. 2500k oid met ram mobo en een kaart als 7950 of 280.

Dan draai je 200+ fps steady.

• Ketho
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-11 15:31
De G32xx serie wordt gelimiteerd door de DDR3-1333 memory controller, ipv de G34xx serie die wel tot DDR3-1600 kan. Dan is de Intel Pentium G3450 een goed alternatief als je niet gaat overclocken. [1], [2]

Dat je al een 750W voeding hebt is best wel overkill, jouw systeem trekt denk ik niet eens de helft van dat.

Voor de rest ziet het er allemaal prima uit :P

[ Voor 15% gewijzigd door Ketho op 13-10-2015 11:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
Op zich hoef ik maar 60fps te hebben, aangezien ik maar een 60hz scherm heb (of 75, weet ik niet zeker). Heb de cpu veranderd naar de G3450, thanks voor de tip :)

En ja, voeding is behoorlijk overkill, vandaar misschien een goedkopere halen en deze verkopen, maar hij ligt nu nog rond vandaar :)

• jeroenk13
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-11 09:41
Voor CSGO wil je het liefste graag 2x de Refreshrate aanhouden als FPS voor de vloeiendheid. Daar moet je dus ook op mikken. Verder is de game zeer CPU afhankelijk zoals hierboven al werd genoemd.

Verwijderd

Topicstarter
Okay. Maar in hoeverre is de game CPU afhankelijk? Is het toevoegen van een GPU dan nog "nuttig"? Of kan ik beter bijvoorbeeld die 180 euro van de GPU samen leggen bij het bedrag van de CPU om een CPU te kopen met een onboard grafische kaart?
Want voor de overige taken gebruik ik (neem ik aan) sowieso de gpu niet. En als ik 245-250 euro dan voor een goede CPU neerleg, desnoods tweedehands, is dit dan misschien een betere optie?

Ik weet dat een vriend van mij een tijdje (tot hij zijn GPU kon betalen) op een i7-4790K heeft gespeeld. Nu is dit wel ver boven de 250 euro nieuw, maar misschien tweedehands net te doen.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2015 00:12 ]

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-11 11:40
jeroenk13 schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 22:40:
Voor CSGO wil je het liefste graag 2x de Refreshrate aanhouden als FPS voor de vloeiendheid. Daar moet je dus ook op mikken.
Leg mij eens uit hoe je 2 frames in 1 refresh kan tonen?

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• Juice.
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07-11 09:40
ChojinZ schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 00:21:
[...]

Je merkt een enorm groot verschil tussen 60fps of (in mijn geval) 300fps. Met 60fps hapert het nogal.

• legendareN
Juice. schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 03:04:
[...]

Je merkt een enorm groot verschil tussen 60fps of (in mijn geval) 300fps. Met 60fps hapert het nogal.
Mjah dat krijg je niet wijs gemaakt hier op tweakers. Ik ben daar ook al eventjes mee gestopt. Wat betreft CSGO in ieder geval.

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14:30
Juice. schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 03:04:
[...]

Klopt helemaal! Als ik hem lock op 60fps krijg ik allemaal vage strepen in beeld en lijkt mn crosshair op een aimbot.
bij 200 fps worden de gun specting animaties pas soepel!

• jeroenk13
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-11 09:41
[...]

Zoals hierboven ookal werd genoemd; Op 60fps is het totaal niet vloeiend. Pas als je het spel zelf ook hebt ervaar je pas hoe slecht 60fps is.

Heb zelf een i5 4460 icm een GTX970.

Heb alle settings zo'n beetje op z'n laagste, want je wilt natuurlijk niet vijanden missen door de fancy zooi.

300+ Fps

• ChojinZ
jeroenk13 schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 11:03:
[...]

Zoals hierboven ookal werd genoemd; Op 60fps is het totaal niet vloeiend. Pas als je het spel zelf ook hebt ervaar je pas hoe slecht 60fps is.

Heb zelf een i5 4460 icm een GTX970.

Heb alle settings zo'n beetje op z'n laagste, want je wilt natuurlijk niet vijanden missen door de fancy zooi.

300+ Fps
Maar dat is geen antwoord op mijn vraag. ;)

Dat het soepeler kan aanvoelen zou kunnen, maar ik zou daar graag een verklaring voor willen zien. Ik lees nu enkel ervaringen maar ik zie geen enkele onderbouwing.

Daarin tegen is het een feit dat je niet 2 frames in 1 refresh kan tonen (tearing artifacts even daar gelaten). Er is een rede dat 120hz/144hz monitoren op de markt zijn gebracht. ;)

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• Juice.
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07-11 09:40
ChojinZ schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 11:59:
[...]

Maar dat is geen antwoord op mijn vraag. ;)

Dat het soepeler kan aanvoelen zou kunnen, maar ik zou daar graag een verklaring voor willen zien. Ik lees nu enkel ervaringen maar ik zie geen enkele onderbouwing.

Daarin tegen is het een feit dat je niet 2 frames in 1 refresh kan tonen (tearing artifacts even daar gelaten). Er is een rede dat 120hz/144hz monitoren op de markt zijn gebracht. ;)
Je kunt het dus niet echt onderbouwen, je moet het zelf meemaken in de praktijk.

• ChojinZ
Juice. schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 12:48:
[...]

Je kunt het dus niet echt onderbouwen, je moet het zelf meemaken in de praktijk.
Hallo, het is hier geen zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht # 6 topic.

Wellicht dat jij hem niet kan geven (en wat ik je ook niet kwalijk neem). Maar een onderbouwing moet er zijn. We hebben het hier over techniek die al jaren bestaat en waar diverse ontwikkelaars tot in den treuren mee hebben gewerkt.

• Morocius
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 27-07 12:28
[...]

Niet.

Overigens kan ik mij best voorstellen dat je 120 fps aan wil houden, smoke grenades kunnen je fps dramatisch verlagen. Maar er schijnen nog wel meer curieuze dingen met dat spel en/of die engine te zijn.

• ChojinZ
Precies! ;)
Morocius schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 15:56:
[...]

Overigens kan ik mij best voorstellen dat je 120 fps aan wil houden, smoke grenades kunnen je fps dramatisch verlagen. Maar er schijnen nog wel meer curieuze dingen met dat spel en/of die engine te zijn.
Dat is het enige wat ik me ook kan bedenken. Een buffer hebben om framedrops op te vangen zodat je niet onder de 60fps komt. Maar dan nog: 120 fps is wel een erg groot buffer en klinkt als een getal wat, min of meer, random is gekozen.

• tom.vwersch
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 24-07-2023
is een amd Kavari misschie iets? dat is een processor met hele goede integrated graphics. er staan hier genoeg videos over op youtube

• Morocius
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 27-07 12:28
ChojinZ schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 16:08:
Dat is het enige wat ik me ook kan bedenken. Een buffer hebben om framedrops op te vangen zodat je niet onder de 60fps komt. Maar dan nog: 120 fps is wel een erg groot buffer en klinkt als een getal wat, min of meer, random is gekozen.
Ik heb het zelf nog nooit gespeeld maar als ik zo even google schijnen vooral rook granaten funest te zijn.

• Vayra
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 26-11 11:30
Ik wil graag even inhaken op de 'FPS versus refresh' ervaring.

Ook ik kan dit fenomeen onderschrijven. Ik zie en voel het ook. Niet alleen in CS:GO overigens. Als je frame limiters gebruikt op 60 fps dan blijft de FPS namelijk never nooit steady op 60 fps lopen. Je hebt miniscule dipjes naar 59.8-60 en dat gebeurt constant op bijna elke engine.

Dit los je dan vervolgens op, door de frame cap te verhogen naar bijvoorbeeld 61 of 62. Maar dan ontstaat er weer tearing.

En die tear los je vervolgens weer effectief op door een véél hogere frame cap te kiezen. 120 is 2x de refresh rate. Ja, het paneel laat maar één beeldje van de twee zien, maar dat is hetzelfde frame als de vorige. Effectief heb je dus op meer willekeurige refresh momenten binnen elke frame twee samples om aan je paneel te serveren.

Resultaat: bijna geen tearing en een 100% soepele ervaring.

Zelf game ik nu op een Eizo FG2421 120/240hz paneel en de ervaring op 120fps/hz (zonder de 240hz strobe) op dat paneel is op veel manieren gelijkwaardig aan 120 fps op 60 hz. Er ontstaat eenzelfde soort consistentie in frame delivery, met als enige verschil dat je de helft van die beeldjes niet werkelijk ziet; maar je frame time is wel altijd exact hetzelfde, en bij een fluctuatie is er meer marge.

Dat iets niet meetbaar is, of technisch op papier niet mogelijk, wil niet zeggen dat het geen andere ervaring oplevert. Dat is voor een tech-adept lastig voor te stellen, maar ook ik heb het zelf kunnen ervaren. Niet te hoog van de toren blazen dus 'dat het niet kan'... Volgens mij kennen we allemaal nog het 2012 frame pacing probleempje. Ook daarbij waren zaken lange tijd 'niet meetbaar' maar we voelden allemaal een stutter.

En wederom exact hetzelfde is aan de hand met input lag; ook heel lastig meetbaar, een reviewer moet waardes van elkaar aftrekken en de hele pijplijn analyseren om tot een betrouwbaar inputlag cijfer te komen, en zelfs dat is 'bij benadering', omdat een paneel ook nog een eigen latency kent die ook nog eens per kleur kan verschillen.

Laat ik wel wezen, ook ik heb weinig met audiokabels van een paar honderd euro, maar dat is een vergelijking die hier totaal niet op gaat. Denk maar even terug naar uitspraken als 'je oog kan niet meer dan 30 beeldjes per seconde verwerken' en meer van die onzin. Het menselijk lichaam werkt niet digitaal.

[ Voor 45% gewijzigd door Vayra op 14-10-2015 17:11 ]

i7 8700k 4.8 Ghz @ 1.34v // beQuiet Dark Rock Pro 3 // AsRock Z370 Fatality K6 // Corsair LPX 2x8GB 3200/C16 // MSI GTX 1080 Gaming X @ 2100/5500mhz // Samsung 850 EVO 1TB // Samsung 830 256GB // Crucial BX100 240GB // EVGA G2 750w // FD Define C TG

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga me niet richten op het fps verhaal, want daar snap ik zelf toch niet veel van, al vind ik het wel interessant om te lezen.

Maar tom.vwersch bedankt voor de tip. Ziet er op zich wel aantrekkelijk uit. In ieder geval voor CS:GO, of het voor de rest ook "goed genoeg" is weet ik niet, maar lijkt me dan wel. Ziet er qua prijs ook best interessant uit. Zag net ergens (nieuw) een A10-7870K inclusief moederbord voor net geen 200€.

Maar bij een APU is geheugen wel weer belangrijker toch?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2015 18:48 ]

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

ChojinZ schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 16:08:
[...]

Precies! ;)

[...]

De Source engine gaat vrij slecht om met VSync, je krijgt gigantische inputlag als je dit aanzet. Lock je je framerate op 60 (fps_max) heb je merkbaar last van (micro)stuttering en delays in je mousemovement. Knal je je framerate op het dubbele van wat je monitor aankan heb je geen last van tearing, maar ook geen last van de wazige stutters. Over het algemeen word bij de Source engine Refreshrate x2 + 1 aangehouden. e.g. fps_max 121 bij een 60Hz paneel.

Edit: Om nog niet te beginnen over engine bugs welke bij bepaalde framerates langs komen en je een flink voordeel kunnen bieden, maar 120FPS is er daar niet een van dus ik ga daar ook niet verder op in.

[ Voor 10% gewijzigd door D4NG3R op 14-10-2015 18:41 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• ChojinZ
Vayra schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 16:57:
Ik wil graag even inhaken op de 'FPS versus refresh' ervaring.

Ook ik kan dit fenomeen onderschrijven. Ik zie en voel het ook. Niet alleen in CS:GO overigens. Als je frame limiters gebruikt op 60 fps dan blijft de FPS namelijk never nooit steady op 60 fps lopen. Je hebt miniscule dipjes naar 59.8-60 en dat gebeurt constant op bijna elke engine.

Dit los je dan vervolgens op, door de frame cap te verhogen naar bijvoorbeeld 61 of 62. Maar dan ontstaat er weer tearing.
Tearing ontstaat wanneer de refreshrate niet sync loopt met de FPS. Dat kan dus ook wanneer de fps lager zijn dan de refreshrate. Hoger of lager dan de refreshrate maakt in princiepe niet uit.

En die tear los je vervolgens weer effectief op door een véél hogere frame cap te kiezen. 120 is 2x de refresh rate. Ja, het paneel laat maar één beeldje van de twee zien, maar dat is hetzelfde frame als de vorige. Effectief heb je dus op meer willekeurige refresh momenten binnen elke frame twee samples om aan je paneel te serveren.

Resultaat: bijna geen tearing en een 100% soepele ervaring.
Het beeld wat getoond word is niet hetzelfde als de vorige. Frames worden weggeschreven in je buffer en het volgende frame overschrijft het vorige frame. Na de VBI haalt de monitor de buffer van je videokaart leeg. Maar het kan dus zo zijn dat het een half overschreven frame is (waardoor tearing dus ontstaat) wat hij uit het buffer haalt (er vanuit gaande dat vsync uit staat).

Maar ik heb het gevoel dat ik je, wat betreft deze alinea, niet helemaal snap of dat we langs elkaar heen praten. Wellicht kan je het eea nader verklaren. :)

Dat iets niet meetbaar is, of technisch op papier niet mogelijk, wil niet zeggen dat het geen andere ervaring oplevert. Dat is voor een tech-adept lastig voor te stellen, maar ook ik heb het zelf kunnen ervaren. Niet te hoog van de toren blazen dus 'dat het niet kan'... Volgens mij kennen we allemaal nog het 2012 frame pacing probleempje. Ook daarbij waren zaken lange tijd 'niet meetbaar' maar we voelden allemaal een stutter.
Ik heb nooit ontkend dat de ervaring er niet is. Ik heb gevraagd om een verklaring. Het argument: 'die is er niet, dat moet je gewoon voelen' daar kan ik weinig mee.

En wederom exact hetzelfde is aan de hand met input lag; ook heel lastig meetbaar, een reviewer moet waardes van elkaar aftrekken en de hele pijplijn analyseren om tot een betrouwbaar inputlag cijfer te komen, en zelfs dat is 'bij benadering', omdat een paneel ook nog een eigen latency kent die ook nog eens per kleur kan verschillen.

Laat ik wel wezen, ook ik heb weinig met audiokabels van een paar honderd euro, maar dat is een vergelijking die hier totaal niet op gaat. Denk maar even terug naar uitspraken als 'je oog kan niet meer dan 30 beeldjes per seconde verwerken' en meer van die onzin. Het menselijk lichaam werkt niet digitaal.
Er is echter 1 groot verschil in vergelijking met inputlag: Inputlag is heel makkelijk te verklaren. Ok, het meten is lastig (zoals je zelf aangeeft) maar een duidelijke verklaring is er wel. Dat heb ik met het CSGO discussie nog niet gezien.

Hier verschillen wij van mening. Als ik het argument 'dat kan je niet uitleggen, dat moet je voelen' hoor, dan trek ik al snel de vergelijking met (kabel) evangelisten. Die doen namelijk exact dezelfde uitspraken.

• legendareN
Ik kan je ook geen directe link geven. Ik kan je wel mijn steam account lenen. Dan zet je eerst je max fps op 60 en vervolgens 120, 200 en 300. En dan mag jij mij vertellen wat je ondervind.

Als jij dan zegt dat je geen verschil merkt dan weet ik t ook niet meer :p want het verschil is gigantisch.

CSGO ziet er ook niet super geweldig uit, het is ook echt als een e-sport spel gemaakt. Voor gamers door gamers, de levels worden ontworpen met advies van pro spelers, zelfde met wapen balans e.d. Het is echt gemaakt om de gameplay, en alle poespas worden thuis gelaten zodat mensen zelfs met mindere hardware toch aardig hoge FPS kunnen halen.

Ik speel counterstrike sinds de beta in 99. 1.5, en 1.6. CSGO sinds launch.

In 1.6 moest je je fps op 100 locken en 100fps behalen, hoger of lager zorgde voor problemen met geluid, kogels die langzamer uit je gun kwamen (als in bv 30 kogels in 3 sec, 30 kogels in 4 sec), langzamer lopen e.d.

En met de engine van GO, tja die is ook weer eigenaardig.

[ Voor 57% gewijzigd door legendareN op 15-10-2015 21:34 ]

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

legendareN schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 21:28:
Kogels die langzamer uit je gun kwamen (als in bv 30 kogels in 3 sec, 30 kogels in 4 sec), langzamer lopen e.d.
Offtopic:
Oh ook Source heeft hier nog vrij lang last van gehad, dat is pas in de recentere versies van de engine gepatched. Een recent voorbeeld is Titanfall:

In de CoD familie van engines (Welke net als Source allemaal te herleiden zijn naar Quake 2) had je dit probleem ook. Ik weet de framerates absoluut niet meer, maar laten we het er op houden dat in deeltje 4 een P90 welke volgens het systeem 937RPM zou moeten schieten soms minder als 700RPM schoot liggend aan je framerate, dat maakte nogal een verschil.

Maar dit alles heeft te maken met de engine, het klopt dat je visueel het verschil (waarschijnlijk) niet gaat merken en dat een 60Hz monitor het toch niet kan weergeven. Maar onder de motorkap is het verschil gigantisch, zeker als je competitief wil spelen.

[ Voor 15% gewijzigd door D4NG3R op 15-10-2015 22:21 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
1) De enige Pentium die z'n geld waard is, is de overklokbare. Vergeet de rest; ga dan voor een Celeron of een i3.

2) De enige APU die z'n geld waard is, is de A8-7600. Voor de duurdere APU's geldt, dat je voor ongeveer hetzelfde geld een 860K met beter presterende videokaart kan kopen.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Verwijderd

Topicstarter
qua fps verhaal, ga ik van hem hier uit YouTube: How many frames a second do you need? die velen prijzen qua CS:GO informatie en dergelijke.

NitroX, ik denk dat ik dan ga voor een losse CPU en GPU in plaats van de APU.
Pagina: 1