Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joostlek
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13-09 15:27
Hallo,

Ik ga voor mijn Profielwerkstuk een robot bouwen. Nu wil ik als basis hem laten rijden, vandaag heb ik iemand gesproken die zei dat ik servomotoren moet gebruiken in plaats van wat ik eerst dacht (elektromotor). Ik heb nu op een webshop dit gevonden (http://www.mijn-hebbeding...obot-Servo-SM-S4306R.html). Ik ga dan mijn eigen wielen maken (probably op een draaibank). Nu zag ik ergens op een video dat servomotoren een beetje trippen door de verschil in PWM (oid) met de raspberry pi. Is er iets om dat te kunnen voorkomen en heb ik meer nodig dan alleen een Raspberry Pi en de servo motoren en 7,2V/4,8V accu (wat ik ook nog ergens moet vinden).?

Joost

«Nooit geschoten is altijd mis»

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14-09 21:23

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Hoe ga je de motoren aansturen? Ik zou zelf beginnen met een arduino'tje. Voor de PWM moet je een duty cycle generen wat redelijk tijdkritisch is. Je kan ook een motor driver nemen zoals deze:
https://iprototype.nl/pro...llers/2A-motor-controller
en zo'n platform:
https://iprototype.nl/products/robotics/platforms/robot-2wd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joostlek
Net met een man van natuurkunde gesproken over de motortjes, hij zegt dat stappen motoren ook best goed werken. Daar ga ik me zometeen ook nog even over inlezen. Hoe zit dat dan met besturing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-09 10:16
Als je daadwerkelijk servo's wilt gebruiken dan kun je hardware PWM gebruiken op je RPi, maar dat zit helaas slechts op één pin. Je kunt naar een Arduino oid kijken, maar ook een servo controller via I2C is natuurlijk een mogelijkheid.

Daarnaast, waarom zou een gewone electromotor niet voldoen? Moet je tot op de millimeter nauwkeurig een parcours volgen?

Mijn PWS was ook een "robot" die een lijn kon volgen, maar hier zaten gewoon twee electromotoren in en dat voldeed perfect. Het geheel werd aangestuurd via de parallele poort, dat bestond toen nog :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DurkVell
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23:47
Joostlek schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 10:12:

.... en heb ik meer nodig dan alleen een Raspberry Pi en de servo motoren en 7,2V/4,8V accu (wat ik ook nog ergens moet vinden).?

Joost
Zijn dat nou niet net de zaken die je zelf uit moet zoeken voor je PWS? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joostlek
Xudonax schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 11:04:
Als je daadwerkelijk servo's wilt gebruiken dan kun je hardware PWM gebruiken op je RPi, maar dat zit helaas slechts op één pin. Je kunt naar een Arduino oid kijken, maar ook een servo controller via I2C is natuurlijk een mogelijkheid.

Daarnaast, waarom zou een gewone electromotor niet voldoen? Moet je tot op de millimeter nauwkeurig een parcours volgen?

Mijn PWS was ook een "robot" die een lijn kon volgen, maar hier zaten gewoon twee electromotoren in en dat voldeed perfect. Het geheel werd aangestuurd via de parallele poort, dat bestond toen nog :P
Wow ik stond nog niet stil bij dat er een keuze was tussen 4wheeldrive en 2 wheel drive.

Ik heb eigenlijk liever niet via Adafruit, ze mogen wel veel hebben, maar 26 euro bezorgkosten :d.

Ik zou ook een soort dinges kunnen maken Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/IM6ZlVI.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-09 10:16
In dat geval is een gewone servo goed genoeg ;) Voor een paar euro af te halen bij de gemiddelde modelbouwzaak. Je hebt dan namelijk geen 360 graden meer nodig maar een 90 tot 180 graden zou genoeg zijn (dat is 45 graden tot 90 graden naar links en rechts). Je zou zelfs kunnen sturen met de motoren van de achterwielen door de ene wat harder te laten lopen dan de ander. Dat is te realiseren door de motor steeds een fractie van een seconde uit te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joostlek
Xudonax schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 13:00:
In dat geval is een gewone servo goed genoeg ;) Voor een paar euro af te halen bij de gemiddelde modelbouwzaak. Je hebt dan namelijk geen 360 graden meer nodig maar een 90 tot 180 graden zou genoeg zijn (dat is 45 graden tot 90 graden naar links en rechts). Je zou zelfs kunnen sturen met de motoren van de achterwielen door de ene wat harder te laten lopen dan de ander. Dat is te realiseren door de motor steeds een fractie van een seconde uit te zetten.
Ik bedoel dat ik twee motors voorin heb en tussenin 1 heb die stuurt. Het moet wel aastuurbaar blijven met de raspi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:53

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Het zou niet hoeven om nog een stuur in te bouwen want met servomotoren heb je op alle wielen onafhankelijke aandrijving en kan je dmv snelheidsverschillen ook sturen.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joostlek
Ik heb nu een mooi plan bedacht. Of het werkt weet ik niet.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/nXHQHPb.png

Ik heb nu bij Miniinthebox een motor gevonden met wiel (http://m.miniinthebox.com/nl/tt-motor-wielkit_p584553.html) nu heeft hij alleen geen control kabel. Dus moet ik met een relais werken. Voor de midden motor ga ik een servo gebruiken, daarvan gaan we nog even kijken of we die nog ergens hebben liggen.

Zou dit plan werken? (Heb het liefst morgen alles besteld om wat speling te houden omdat ik maandag begin met bouwen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:01

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Ik vraag me af of zo'n gemotoriseerd scharnierpunt lekker gaat werken. Volgens mij gaat dat wringen.

Als je een stuurinrichting met 2 wielen (of sturen door links sneller te laten draaien dan rechts) te ingewikkeld vindt, kijk dan eens naar een optie om een driewieler te maken. Met aandrijving en sturing op 1 wiel, zodat je ook geen ruzie hebt met twee wielen die beide zijn aangedreven, maar niet even snel moeten draaien in een bocht.

Hoe dan ook zou ik even iets beter over je ontwerp nadenken voor je spullen gaat bestellen en gaat bouwen.

Heb je niet een verzameling technisch Lego, om een prototype te knutselen?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joostlek
Orion84 schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 19:05:
Ik vraag me af of zo'n gemotoriseerd scharnierpunt lekker gaat werken. Volgens mij gaat dat wringen.

Als je een stuurinrichting met 2 wielen (of sturen door links sneller te laten draaien dan rechts) te ingewikkeld vindt, kijk dan eens naar een optie om een driewieler te maken. Met aandrijving en sturing op 1 wiel, zodat je ook geen ruzie hebt met twee wielen die beide zijn aangedreven, maar niet even snel moeten draaien in een bocht.

Hoe dan ook zou ik even iets beter over je ontwerp nadenken voor je spullen gaat bestellen en gaat bouwen.

Heb je niet een verzameling technisch Lego, om een prototype te knutselen?
Maar met die motortjes die ik had gevonden kan ik niet de snelheid veranderen in een bocht. Nu je het zegt valt het ontwerp van een knik in het midden af.

Een driewieler zie ik niet echt zitten ivm stabiliteit. Bij die motortjes kan je dan ook als je de stroom andersom laat lopen ook andersom? Dan moeten ik iets van een switch ofzo hebben om hem om te keren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Je schema is wat onduidelijk, maar je kunt de motoren niet direct op de Raspberry Pi aansluiten. De GPIO van de Raspberry Pi kan ~3 mA per pin leveren, terwijl een motor tussen de 95 en 160 mA nodig heeft. Doorgaans gebruik je een H-brug zoals de eerdere gelinkte motor controller om een DC motor aan te sturen. De snelheid van een motor kun je regelen via PWM.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Steek om te beginnen eens de nodige tijd in het maken van een ontwerp dat met wat logisch denkwerk zou moeten werken. En dan niet op basis van 'iemand zei' en 'ik heb gehoord', maar verdiep je ook echt in de materie zodat je het grotendeels zelf kunt oplossen. Het is niet erg om hier en daar vast te lopen, daar leer je van, maar het moet natuurlijk niet zo zijn dat wij al het denkwerk voor je gaan verrichten. Het is tenslotte jouw profielwerkstuk.

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joostlek
Daedalus schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 19:42:
Je schema is wat onduidelijk, maar je kunt de motoren niet direct op de Raspberry Pi aansluiten. De GPIO van de Raspberry Pi kan ~3 mA per pin leveren, terwijl een motor tussen de 95 en 160 mA nodig heeft. Doorgaans gebruik je een H-brug zoals de eerdere gelinkte motor controller om een DC motor aan te sturen. De snelheid van een motor kun je regelen via PWM.
Bedoel je de servo of de electro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DurkVell
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23:47
Rone schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 19:50:
Steek om te beginnen eens de nodige tijd in het maken van een ontwerp dat met wat logisch denkwerk zou moeten werken. En dan niet op basis van 'iemand zei' en 'ik heb gehoord', maar verdiep je ook echt in de materie zodat je het grotendeels zelf kunt oplossen. Het is niet erg om hier en daar vast te lopen, daar leer je van. Het moet natuurlijk niet zo zijn dat wij al het denkwerk voor je gaan verrichten. Het is tenslotte jouw profielwerkstuk.
Helemaal mee eens. Ik krijg niet de indruk dat TS veel moeite doet om e.e.a. zelf uit te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joostlek
Ik heb op tutsplus een manier gevonden, als ik dit twee keer doe gaat het denk ik wel goed. http://computers.tutsplus...a-raspberry-pi--cms-20051

ga vanavond bestellen

Pagina: 1