Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shurman26
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17-05-2024
Hallo,

Afgelopen weekend heb ik een enorm domme fout gemaakt, heb zonder er goed erover na tedenken mijn
partitietabel overschreven 8)7 . Nu heb ik problemen met GRUB / BOOT partitie en via een live usb kan ik mijn persoonlijke bestanden niet benaderen.

Partitietabel heb ik terugkunnen halen met testdisk, waarschijnlijk doordat de ubuntu installatie geencrypt was bleek de 2de partitie (SDA2) waar ook mijn persoonlijke bestanden opstaan maar 2,1Mb groot!

SDA2 heb ik vervolgens met behulp van Fdisk vergroot naar zijn oorspronkelijke grote, waardoor ik deze schijf met behulp van ubuntu live usb kan benaderen. Als ik vervolgens navigeer naar mijn HOME/<username> folder zie ik hierin 2 bestanden staan: 1) readme.txt en 2) access-your-private-data.desktop.

Zodra ik de file "access-your-private-data.desktop" open verschijnt er een terminal, die net zosnel weer verdwijnt.

Via de terminal -> sudo ecryptfs-recover-private krijg ik de vraag als ik met behulp van mijn login passphrase de bestanden wil decrypten krijg ik de volgende foutmelding:

Error: Unwrapping passphrase and inserting into the user session keyring failed [-5]

De andere keuze is om de gegevens tedecrypten met de MOUNT passphrase, helaas ben ik deze kwijt.

Wat ik ook heb geprobeert is om met behulp van Grub repair, de Grub te herstellen. Echter zonder succes.

Wie weet er nog raad? Wat is nog het proberen waard of zijn mijn bestanden nu vergoed verloren, wat ik niet hoop omdat dit vooral oude fotos zijn.

Aanvullende informatie:
Ubuntu 14.04.3
Ubuntu is volledig geencrypt
SDA1 is de boot partitie (ext2)
SDA2 is crypt-luks
Login passphrase is aanwezig, de Mount passphrase niet.

Alvast vriendelijke bedankt voor jullie reacties, mochten er meer gegevens nodig hoor ik het graag.

Met vriendelijke groet,
Herman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:04

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Wat was de situatie toen het nog werkte? Moest je bij het opstarten een passphrase invullen? Zoja, dan moet je die nu ook opgeven, en daarna nog eens je login passphrase om je /home te decrypten, tenzij je /home op een apart volume had staan.

Encryptie is leuk, maar als je je passphrase verliest, ben je gewoon al je data kwijt. Dat is juist het hele idee achter encryptie, zorgen dat onbevoegden niet bij de data kunnen.

Het moge duidelijk zijn dat je nu wel geleerd hebt om belangrijke data op meerdere apparaten op te slaan als backup. Helaas moeten veel mensen eerst alles kwijt raken voordat ze dit beseffen.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shurman26
Hallo,

Bedankt voor je reactie, het is me zojuist gelukt om de grub te herstellen. Ubuntu start weer op en kan mijn bestanden weer benaderen. Het kopieren lukt echter nog niet en alles is ontzettend traag! Ik vermoed dat dit een probleem is met de rechten.

Zodra ik weer de volledige controle heb over mijn bestanden zal ik zeker mijn belangrijke data ook elders gaan bewaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:00

BoAC

Memento mori

Dan zijn we natuurlijk wel benieuwd hoe je het hebt opgelost :)

Dat traag zal niet liggen aan de rechten, want dan zou je gewoon errors krijgen.
Zoek in je log wat er evt mis gaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shurman26
De oorzaak dat ik de bestanden niet kon kopieren was een probleem met de rechten, dit heb ik eenvoudig kunnen herstellen. Waarom alles zo ontzettend traag was geworden heb ik veder niet uitgezocht, heb voor de eenvoudige oplossing gekozen namelijk een schone installatie.

Grub heb ik zodanig kunnen herstellen doormiddel van een handleiding gevonden via google icm grub-repair. in grote lijnen beschreef de handleiding hoe ik de encrypte partitie moest mounten vervolgens kreeg ik het grub menu, waarna ubunutu recovery 3.19.0.26 mij veder erdoor heen heeft geholpen waar "versie?" 3.19.0.30 dit niet lukte. Gelukkig eindgoed al goed, nu nog alles in 3voud backuppen.

Allen bedankt.