• Chris96
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 26-01 19:54
Het verhaal is nogal complex.

Ik draaide tot vanmorgen:

asus p8p67 rev 3.1
G.Skill Ares 1866 16GB
i5 2500k

Helaas is het moederbord waar ik helemaal weg van was ermee opgehouden.

ik had nog een asus p8z77 ITX liggen en deze ingebruik genomen.
Wat blijkt nu, Deze wil niet booten met het geheugen wat ik overgezet heb.

1 losse module wil nog. Maar 2 modules levert blank screen op.
De QVL lijst bij dit moederbord is een lachertje.

Iemand enige idee wat het probleem kan zijn?

timings 10 11 10 30 2
heb ik geprobeerd met 1 module in te stellen en daarna met 2 op te starten.
geen resultaat. :(

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Probeer het voltage (van zowel geheugen als MCH) eens iets hoger te zetten (met 1 module) en kijken of 2 dan wel willen starten.
Als dat niet werkt, dan ben ik bang dat het geheugen simpelweg niet compatible is en je het zou moeten vervangen met een ander setje.

• Chris96
Ik was er al bang voor, geheugen voltage verhogen naar 1,55 heeft geen effect gehad.
tevens valt me nu ook op dat de 2x 4gb kingston value ram 1600mhz
Die op mijn vorige prima op 1866 draaide nu ook niet meer hoger dan 1600mhz wil.

• opaben
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13-09-2023
zal wel een domme opmerking zijn,maar heb je allebei die bankjes 1 voor 1 geprobeerd om ze alleen erin te zetten en dan op te starten? het is natuurlijk mogelijk dat 1 van de bankjes is overleden, als je die er als enige inzet zou hij dus ook niet opstaten.

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Welke biosversie draait er momenteel op je bordje? Sinds 'Version 2103' is er:

P8P67-REV31 BIOS 2103
"1. Improve memory compatibility
2. Improve system stability"

Wellicht dat een biosupdate enige problemen verhelpt, mits je dit nog niet geprobeerd hebt.
Er zijn hierna nog een aantal biossen uitgebracht met als recentste versie P8P67 (REV 3.1) BIOS 3602.

Hoe stel je overigens het geheugen in? Ik zie dat je moederbord "Supports Intel® Extreme Memory Profile (XMP)" heeft. Bij het instellen van het XMP zou je geheugen op de juiste waardes moeten draaien, welke door de fabrikant worden meegegeven (voltage, mhz, timings etc.).

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• Chris96
opaben schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 13:11:
zal wel een domme opmerking zijn,maar heb je allebei die bankjes 1 voor 1 geprobeerd om ze alleen erin te zetten en dan op te starten? het is natuurlijk mogelijk dat 1 van de bankjes is overleden, als je die er als enige inzet zou hij dus ook niet opstaten.
Daar zeg je wat. Dat kan ik nog proberen.
Mijn vermoeden is maar daar kom je niet meer achter dat er een probleem in mijn VRM's gekomen is.
Doordat ik waterkoeling had en dus geen ventilatie meer rondom mijn socket had.
Het daar te warm geworden is.
stin00 schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 13:34:
Welke biosversie draait er momenteel op je bordje? Sinds 'Version 2103' is er:

P8P67-REV31 BIOS 2103
"1. Improve memory compatibility
2. Improve system stability"

Wellicht dat een biosupdate enige problemen verhelpt, mits je dit nog niet geprobeerd hebt.
Er zijn hierna nog een aantal biossen uitgebracht met als recentste versie P8P67 (REV 3.1) BIOS 3602.

Hoe stel je overigens het geheugen in? Ik zie dat je moederbord "Supports Intel® Extreme Memory Profile (XMP)" heeft. Bij het instellen van het XMP zou je geheugen op de juiste waardes moeten draaien, welke door de fabrikant worden meegegeven (voltage, mhz, timings etc.).
Mijn P8P67 is het moederbord dat overleden is.
Trouwens die bios 2103 is drama, in die bios zit een bug waarmee je op de 2500k de multiplier niet meer kan aanpassen.

Het gaat om de P8Z77-i Deluxe
Pagina: 1