Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stan
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-08-2024
Bedrijf heeft 2 etages, op elke etage een FritzBox (7490 en 7360, nieuwste fw) met een eigen ADSL-aansluiting (verschillende aanbieders).

Ik heb niets kunnen vinden hoe ik beide verbindingen (zonder extra hardware, al is op 1 etage wel een ZyXEL GS1920-48 draaiende) tegelijk (op beide etages) kan gebruiken met een soort van load balancing of zo, en alles in een zelfde subnet.

Daarom wil ik dan maar beide etages koppelen met op de ene etage 192.168.1.x en de andere 2.x (ik weet dat t eigenlijk een C-net hoort te zijn).
Kan dit door gewoon een netwerkkabel in beide LAN1-poorten te pluggen en hoe moet ik de boxen dan instellen? Kan t zonder VPN? Wat voor gegevens/subnet etc, en gaat t werken terwijl ze allebei DHCP-server blijven (elk voor hun eigen etage; WiFi clients en aangesloten ethernet clients)??
Of moet ik de ZyXEL gaan inschakelen (wel HEEL veel opties en redelijk diepgaand)!?

Doel is namelijk om op de ene etage de printers en netwerkschijven op de andere ook te kunnen gebruiken, en vice versa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luxan
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10-09 10:37
De twee fritzboxen met een LAN kabel aan elkaar hangen gaat veel vreemde problemen opleveren. Daarnaast kunnen niet alle clients gebruik maken van printers en netwerkschijven (het is overigens ook niet te voorspellen welke clients verbinding kunnen maken met welke printer/netwerkschijf). De switch gaat ook geen oplossing bieden. Dit zal echt afgehandeld moeten worden door een router.
De beste routerkeuze hangt onder andere af van factoren zoals budget, aanwezige kennis en snelheid van de verbindingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stan
luxan schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 21:32:
De twee fritzboxen met een LAN kabel aan elkaar hangen gaat veel vreemde problemen opleveren. Daarnaast kunnen niet alle clients gebruik maken van printers en netwerkschijven (het is overigens ook niet te voorspellen welke clients verbinding kunnen maken met welke printer/netwerkschijf). De switch gaat ook geen oplossing bieden. Dit zal echt afgehandeld moeten worden door een router.
De beste routerkeuze hangt onder andere af van factoren zoals budget, aanwezige kennis en snelheid van de verbindingen.
Dat had ik ook verwacht maar met de kabel ertussen draait alles rustig door momenteel. Ook na herstarts etc.
Ik hoopte dat de Boxen alleen op hun LAN/WiFi poorten uitgaand DHCP uitdelen maar inkomend (van de andere Box) geen DHCP accepteren of doorgeven?
De ene geeft dan 1.x met gateway zichzelf dus 1.1, de andere 2.x met 2.1 en beiden als subnet 255.255.0.0 (?) zodat ook de andere FritzBox gezien wordt en binnen elkaars range vallen. En dan wellicht nog een static route toevoegen dat alle verkeer voor 'het andere subnet' door de andere FritzBox moet (gateway)?
Ondertussen gebruiken dan de gebruikers de ADSL op hun eigen etage maar kunnen toch andere subnetters 'vinden'. Niet??

[ Voor 5% gewijzigd door Stan op 12-10-2015 22:13 . Reden: Link ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luxan
Stan schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 21:39:
[...]
Dat had ik ook verwacht maar met de kabel ertussen draait alles rustig door momenteel. Ook na herstarts etc.
Vage problemen onstaan niet meteen en zijn soms erg moeilijk op te merken.
Stan schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 21:39:
Ik hoopte dat de Boxen alleen op hun LAN/WiFi poorten uitgaand DHCP uitdelen maar inkomend (van de andere Box) geen DHCP accepteren of doorgeven?

De ene geeft dan 1.x met gateway zichzelf dus 1.1, de andere 2.x met 2.1 en beiden als subnet 255.255.0.0 (?) zodat ook de andere FritzBox gezien wordt en binnen elkaars range vallen. En dan wellicht nog een static route toevoegen dat alle verkeer voor 'het andere subnet' door de andere FritzBox moet (gateway)?
Ondertussen gebruiken dan de gebruikers de ADSL op hun eigen etage maar kunnen toch andere subnetters 'vinden'. Niet??
Nee je hebt een subnet, namelijk 192.168.x.x subnet. Als je twee subnetten zou hebben, moet er een router tussen om verkeer van het ene subnet naar het andere subnet te sturen. In jou ene subnet heb je nu twee DHCP servers draaien. Het is niet te voorspellen welk IP adres een computer krijgt aangezien er twee antwoorden op een DHCP request gegeven worden. Hoewel dit in eerste instantie niet tot problemen hoeft te leiden, is het verre van ideaal.

In de huidige setup maken gebruikers gebruik van de Fritzbox die het eerste antwoord geeft op de DHCP request. Dit hoeft echter niet de fritzbox op de eigen verdieping te zijn. Het is met de huidige setup ook niet makkelijk om een static route toe te voegen. Daarnaast zal een simpele static route geen load balancing teweeg brengen.

Indien de xDSL verbinding eruit klapt levert het een fail-over scenario op. Indien fritzbox A echter uitvalt, zit een deel van de clients zonder internet. In dat scenario zullen een aantal mensen iets doen waardoor de client een DHCP request uitstuurt. Hierdoor routeren ze al het verkeer naar fritzbox B. Het is echter niet zo dat deze clients weer gebruik gaan maken van fritzbox A zodra deze weer werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stan
luxan schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 22:12:
[...]

Vage problemen onstaan niet meteen en zijn soms erg moeilijk op te merken.

[...]

Nee je hebt een subnet, namelijk 192.168.x.x subnet. Als je twee subnetten zou hebben, moet er een router tussen om verkeer van het ene subnet naar het andere subnet te sturen. In jou ene subnet heb je nu twee DHCP servers draaien. Het is niet te voorspellen welk IP adres een computer krijgt aangezien er twee antwoorden op een DHCP request gegeven worden. Hoewel dit in eerste instantie niet tot problemen hoeft te leiden, is het verre van ideaal.

In de huidige setup maken gebruikers gebruik van de Fritzbox die het eerste antwoord geeft op de DHCP request. Dit hoeft echter niet de fritzbox op de eigen verdieping te zijn. Het is met de huidige setup ook niet makkelijk om een static route toe te voegen. Daarnaast zal een simpele static route geen load balancing teweeg brengen.

Indien de xDSL verbinding eruit klapt levert het een fail-over scenario op. Indien fritzbox A echter uitvalt, zit een deel van de clients zonder internet. In dat scenario zullen een aantal mensen iets doen waardoor de client een DHCP request uitstuurt. Hierdoor routeren ze al het verkeer naar fritzbox B. Het is echter niet zo dat deze clients weer gebruik gaan maken van fritzbox A zodra deze weer werkt.
Een situatie waarin het een gok is welke DHCP ze ontvangen zou wellicht kunnen maar is niet mijn doel. Maar jij zegt dus nu dat DHCP requests van het ene subnetje door de FritzBox heen (LAN2 in, en de FritzBox antwoordt maar zet de request ook door op LAN1 en dus FritzBox 2!?) gaan?
En t DHCP-antwoord van de andere FritzBox 'door deze eerste' heen gaat??

(Kan ik anders de ZyXEL niet tussen de 2 Boxen gooien, en DHCP filteren of zo, en toch 2 static routes naar elkaar maken?)
Waar is de static route (met subnet en gateway) dan eigenlijk wel goed voor!?

En uiteraard de slotvraag, hoe ga ik dan ipv 2 netten 1 net maken waarin alles elkaar vindt, maar waarin ik dus toch 2 ADSL-aansluitingen gebruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luxan
Stan schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 22:19:
[...]
Een situatie waarin het een gok is welke DHCP ze ontvangen zou wellicht kunnen maar is niet mijn doel. Maar jij zegt dus nu dat DHCP requests van het ene subnetje door de FritzBox heen (LAN2 in, en de FritzBox antwoordt maar zet de request ook door op LAN1 en dus FritzBox 2!?) gaan?
En t DHCP-antwoord van de andere FritzBox 'door deze eerste' heen gaat??
Nogmaals, je hebt op dit moment maar EEN subnet, namelijk het subnet 192.168.x.x. Geen twee subnetten.
(Kan ik anders de ZyXEL niet tussen de 2 Boxen gooien, en DHCP filteren of zo, en toch 2 static routes naar elkaar maken?)
In de ZyXEL kun je DHCP filtering aanzetten maar dan zul je met VLAN's moeten gaan werken om het verkeer te scheiden OF de ZyXEL ALLEEN verbinden met de twee fritzboxen. De laatste optie lijkt me een verspilling van een prima switch.
Waar is de static route (met subnet en gateway) dan eigenlijk wel goed voor!?
De static routes kun je gebruiken om te routeren tussen verschillende subnetten. Indien je de fritzboxen weer zo inricht dat je twee subnetten hebt, kun je via static routes ervoor zorgen dat de clients op Fritzbox A de clients op Fritzbox B kunnen bereiken en omgekeerd.
Let erop dat dit alleen geld voor intern verkeer. Indien de internet verbinding op Fritzbox A eruit klapt, kunnen de clients nog wel bij de machines die aan Fritzbox B hangen maar ze kunnen niet meer op internet.
En uiteraard de slotvraag, hoe ga ik dan ipv 2 netten 1 net maken waarin alles elkaar vindt, maar waarin ik dus toch 2 ADSL-aansluitingen gebruik?
Je hebt op dit moment 1 net. Hierin heb je twee routers met elk een DHCP server. Je maakt gebruik van 2 ADSL-links. Er is echter geen sprake van fail-over en de load-balancing is zo primitief dat ik het niet echt load-balancing durf te noemen.

Indien load-balancing en fail-over belangrijk zijn, zul toch echt een router aan moeten schaffen. Als het delen van interen resources het belangrijkste doel is, zorg dan dat je twee subnetten hebt, zet static routes op en verbind de Fritzboxen met een LAN kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stan
luxan schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 22:33:
[...]

Nogmaals, je hebt op dit moment maar EEN subnet, namelijk het subnet 192.168.x.x. Geen twee subnetten.

[...]

In de ZyXEL kun je DHCP filtering aanzetten maar dan zul je met VLAN's moeten gaan werken om het verkeer te scheiden OF de ZyXEL ALLEEN verbinden met de twee fritzboxen. De laatste optie lijkt me een verspilling van een prima switch.

[...]

De static routes kun je gebruiken om te routeren tussen verschillende subnetten. Indien je de fritzboxen weer zo inricht dat je twee subnetten hebt, kun je via static routes ervoor zorgen dat de clients op Fritzbox A de clients op Fritzbox B kunnen bereiken en omgekeerd.
Let erop dat dit alleen geld voor intern verkeer. Indien de internet verbinding op Fritzbox A eruit klapt, kunnen de clients nog wel bij de machines die aan Fritzbox B hangen maar ze kunnen niet meer op internet.

[...]

Je hebt op dit moment 1 net. Hierin heb je twee routers met elk een DHCP server. Je maakt gebruik van 2 ADSL-links. Er is echter geen sprake van fail-over en de load-balancing is zo primitief dat ik het niet echt load-balancing durf te noemen.

Indien load-balancing en fail-over belangrijk zijn, zul toch echt een router aan moeten schaffen. Als het delen van interen resources het belangrijkste doel is, zorg dan dat je twee subnetten hebt, zet static routes op en verbind de Fritzboxen met een LAN kabel.
Dat is dan ook exact wat ik wil! Zoals in mijn eerste post vermeld heb ik load balance (of fail-over) laten varen, aangezien de Boxen dat niet kunnen. Enige doel is om beide werkende netwerken op adres te kunnen herkennen en ook elkaar kunnen laten bereiken (intern).
Ik wil dus gewoon 2 netwerken die elkaar kunnen bereiken, maar hun internetverkeer over hun eigen ADSL laten lopen. Op de 1e etage 192.168.1.x en op de 2e graag 192.168.2.x maar dus overal kunnen printen etc.
Wat stel ik in?

Dit leek mij dus:
FB 1 als DHCP server 192.168.1.1 adressen uitdelen van 192.168.1.100-250 met GW 1.1 en subnet 255.255.255.0
FB 2 als DHCP server 192.168.2.1 adressen uitdelen van 192.168.2.100-250 met GW 2.1 en subnet 255.255.255.0
FB 1 static route naar 2 met als address 192.168.2.0 en subnet 255.255.255.0 en gw 192.168.2.1
FB 2 static route naar 1 met als address 192.168.1.0 en subnet 255.255.255.0 en gw 192.168.1.1
Vooral het subnetten gebeuren in zowel DHCP als static route heb ik blijkbaar even hulp bij nodig.

Bedankt overigens voor je moeite en tijd!

[ Voor 7% gewijzigd door Stan op 12-10-2015 23:24 . Reden: Info DHCP en routes aangepast ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:54

FreakNL

Well do ya punk?

Pleur er een router tussen. Liefst 1 met WAN load balacing, maar wat jij wil....

[ Voor 15% gewijzigd door FreakNL op 12-10-2015 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luxan
  1. In beide Fritzboxen een netmask van 255.255.255.0 instellen zodat je weer twee subnetten hebt (192.168.1.x en 192.168.2.x).
  2. In biede Fritzboxen een static route invoeren naar de andere Fritzbox met behulp van de handleiding
  3. In de ZyXEL switch een appart VLAN aanmaken voor twee poorten waar je de Fritzboxen mee verbind en waar je met DHCP snooping met behulp van de handleiding
  4. beide fritzboxen verbinden met de ZyXEL switch via de twee poorten in het apparte VLAN. Deze poort kan in dat geval uiteraard niet meer gebruikt worden voor het reguliere verkeer dus je zult een van de twee fritzboxen met een tweede kabel aan de ZyXEL moeten hangen.
Aangezien ik deze setup zelf niet heb opgezet met deze hardware kan ik verder geen gedetaileerde config info geven dus zul je zelf even moeten kijken hoe een en ander ingericht moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stan
luxan schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 23:16:
  1. In beide Fritzboxen een netmask van 255.255.255.0 instellen zodat je weer twee subnetten hebt (192.168.1.x en 192.168.2.x).
  2. In biede Fritzboxen een static route invoeren naar de andere Fritzbox met behulp van de handleiding
  3. In de ZyXEL switch een appart VLAN aanmaken voor twee poorten waar je de Fritzboxen mee verbind en waar je met DHCP snooping met behulp van de handleiding
  4. beide fritzboxen verbinden met de ZyXEL switch via de twee poorten in het apparte VLAN. Deze poort kan in dat geval uiteraard niet meer gebruikt worden voor het reguliere verkeer dus je zult een van de twee fritzboxen met een tweede kabel aan de ZyXEL moeten hangen.
Aangezien ik deze setup zelf niet heb opgezet met deze hardware kan ik verder geen gedetaileerde config info geven dus zul je zelf even moeten kijken hoe een en ander ingericht moet worden.
Thanks, maar ik zou er met stap 1 en 2 toch al moeten zijn?
Zie mijn aangepaste schema in vorige post met DHCP en routes,

De ZyXEL is nu namelijk gewoon een redelijk 'dom' ding op een van de etages (achter de FB 2) , om alle patchkabels/wandaansluitingen op de FritzBox 2 te krijgen...
Ik neem aan dat je die nu nog noemt (ertussen zet) ivm de DHCP vergiftiging of mogelijke vreemde shit?

[ Voor 5% gewijzigd door Stan op 12-10-2015 23:27 . Reden: DHCP en routes aangepast, hopelijk correct ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luxan
Stan schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 23:22:
Thanks, maar ik zou er met stap 1 en 2 toch al moeten zijn?
De ZyXEL is nu namelijk gewoon een redelijk 'dom' ding op een van de etages (achter de FB 2) , om alle patchkabels/wandaansluitingen op de FritzBox 2 te krijgen...
Indien je alleen stap 1 en stap 2 volgt en vervolgens de twee Fritzboxen aan elkaar knoopt, heb je nog steeds twee DHCP servers in hetzelfde broadcast domain.

Even wat netwerk theorie:
Alle apparaten die je aansluit via switches die direct met elkaar zijn verbonden, zitten in hetzelfde broadcast domain. Een client die een IP adres nodig heeft, stuurt een DHCP request naar het broadcast domain waarmee de client is verbonden. In de door jou voorgestelde situatie heb je twee DHCP servers in dat broadcast domain. De server die als eerste een antwoord bij de client kan krijgen wint.

Indien je de ZyXEL inzet om DHCP packets te filteren, komen er geen DHCP antwoorden meer door via die poort. Dit is een probleem als je de FritzBox met maar een kabel verbind met de ZyXEL (er kunnen dan immers helemaal geen DHCP antwoorden meer gegeven worden).
Het is echter ook een probleem als je de Fritzbox met twee kabels verbind met hetzelfde broadcast domain (daar raakt de switch van in de war).

De laatste twee stappen zijn bedoeld om een appart broadcast domain te maken dat gebruikt kan worden om de twee Fritzboxen te verbinden zodat je daar DHCP filtering op kunt toepassen.
Pagina: 1