HP USDT DC7800P weerstand doorgebrand...

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Onlangs een paar HP Ultra slim desktops gescoord.
nu hebben deze een 19V aansluiting op het bord en een verdere spannings regeling op het moederbord zelf...

nu zit er ongeveer direct op de ingang een weerstand van +- 1.9Ohm 5% (?) deze is bij enkele helaas doorgebrand..

de systemen die het nog wel doen... wordt deze weerstand gloeiende heet.. ( te heet om langer dan even vluchtig aan te raken.. ) dus dat zal een kwestie van tijd zijn vrees ik..

de systemen die niks doen gaat ook geen LED op het bord branden.. leg ik een verbinding over deze weerstand brand de led wel.. verder durfde ik niet te experimenteren... ding zal er namelijk niet voor de sier zitten ;)

ik wil graag de kapotte weerstanden vervangen.. kan ik dan niet beter er modelletje in steken die iets beter tegen een hogere belasting kan ?

fototje van de betreffende weerstand.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/xWpHeXG.png

en hier even klikken voor de hele foto..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:55

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

De weerstand is wrs bedoelt als een stroom begrenzingsweerstand zodoende dat er eerst een systeem traag kan opstarten en dan pas de volledige lading word door gegeven via een relais contact of equivalente. Ik zou eens gaan kijken naar Q141 ;) die hier dienst doet als relais contact.

[ Voor 7% gewijzigd door Damic op 12-10-2015 21:26 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
morgen maar eens kijken wat er nou exact op Q141 staat... en hoe ik hem eventueel kan controleren op werking....

verder nog maar even 2 fotos geknalt van de boel.. alleen helaas is de tekst op de chips onleesbaar..
1 2

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Als je de weerstand wilt vervangen, neem er dan een van 1,5 Ω want dat is-ie volgens de kleurcode

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kachelpijp
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17-04 16:15
Het is inderdaad een simpele schakeling die ervoor zorgt dat er geen inschakelpiek optreedt.
Deze krijg je wanneer je de voeding/adapter al in het stopcontact hebt zitten en vervolgens aansluit op je apparaat (Thin client / whatever).
De condensatoren zijn vlak daarvoor ongeladen, maar na het insteken staat er ineens een voedingsspanning klaar met een enorme vereffeningsstroom tot gevolg.
Zonder deze weerstand (+de rest van het circuitje) kan deze stroom makkelijk enkele tientallen Ampères bedragen.
Enerzijds vinden die moderne schakelende voedingen dat niet zo leuk, anderzijds kun je door de Inductie van je bekabeling (overshoot ongedempte LC kring) ook nog eens overspanningspieken krijgen op je apparaat.

De functie van die weerstand is simpelweg om op het moment van insteken de stroom te bepereken (I=U/R).
Wanneer de condensatoren opgeladen zijn (geimplementeerd als ofwel een vaste vertraging, of via een vorm van feedback), schakelt er een MOSFET of Relais in welke de weerstand overbrugt om zo de verliezen tijdens normaal gebruik terug te dringen.

Gegeven het feit dat de weerstanden heet worden duidt erop dat het overbruggen van de weerstand niet goed gaat.
Oorzaak kan van alles zijn (slechte soldeerverbinding, kapotte MOSFET, ...), maar een goede eerste stap is om inderdaad het type nummer te achterhalen. Vandaaruit kunnen we wel schatten hoe het circuitje eruit ziet, R108 en C894 zullen wel voor een RC netwerkje spelen en dus voor de vertraging op pin 4 van de MOSFET (4=gate).

Vervangingswaarde van de weerstand zou ik bepalen a.d.h.v. de nog werkende systemen en die daar te meten, ik zie namelijk al twee verschillende waardes op de foto's ;)

Zulke schakelingen worden trouwens heel vaak toegepast, van computers tot het batterijpakket van een Tesla. Gangbare namen zijn Inrush Current Limiter of Pre-charge Circuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:55

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Zoals ik het zo op het eerste gezicht zien is het een gewone rc keten op de gate van de mosfet die daarna de weerstand overbrugt. Als je dit bij nog systemen doet waarvan de weerstand nog goed is kun je dat zelf eens proberen door te overbruggen en zien tot waar je komt.

@Kavhelpijp: vergeet versterkers niet, ... eigenlijk alles waar een grote opstart stroom kan voorkomen.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
helaas nog geen tijd gehad om t echte te bekijken..

wel even al even lopen rond poken in het voedings gedeelte in de hoop iets te vinden.. nog zonder succes..
moet nog even een bracket zoeken want de CPU koeler schroef je dus ook gewoon vast aan de case bij deze dingen.. en het elke keer in / uitbouwen is ook niet echt handig :P

404 Signature not found

Pagina: 1