RAM >90 graden, koelblokken gezocht

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23-09 09:25
Allereerst, 90 graden voor RAM? Wat ben je aan het doen?!?!

Heel simpel, het is DDR2 FB-DIMM, deze modules hebben een ~4GHz component op iedere DIMM welke grofweg 10W verstookt. Nu zit hier standaard een metalen heatsink op, maar deze is niet geweldig als je er niet server-style lucht doorheen duwt. Omdat dat lichtelijk gehorig is heb ik niet héél veel zin om dat in mijn PC te doen, dus ik ben op zoek naar een andere oplossing.

Ik heb héél eventjes waterkoeling bekeken, maar aangezien ik 16 modules heb welke op een minimale afstand van elkaar zitten gaat dat erg lastig passen. Daarnaast zit het 1e PCIe x16 slot direct naast het RAM, dus echt ruimte voor overhang is er ook niet. Daarnaast is dit behoorlijk duur, als ik bij EKWB kijk kom ik uit op ~€112 per 4 modules, exclusief de pomp, radiator en slangen. Ik denk dat de totale investering daarin dus méér word dan ik in totaal kwijt was voor het moederbord, de CPU's en het RAM. Niet echt gewenst dus.

Optie twee die ik overwoog is om de heatsinks te vervangen door grotere blokken. Het eerste wat je dan tegenkomt zijn de heatsinks die op Mac Pro DIMMs zaten, maar dat gaat niet aangezien mijn moederbord dat niet doet, modules moeten direct naast elkaar zitten. Vervolgens kwam ik de Arctic Cooling RC Pro tegen, wat lijkt te werken als ik deze modificeer voor de AMB chip, deze is ~2x zo dik als een normale RAM module.

De grote vraag is nu, zijn er nog meer dergelijke opties?
Ik ben er niet vies van om wat te (laten) maken, maar dan moet het wel een goed resultaat opleveren. Ik zit namelijk wel te spelen met de optie om een shroud te maken die aan de "voorkant" met een 60mm fan lucht door de CPU heen duwt en dan over de north bridge/het geheugen heen, maar ik twijfel of dat gaat werken. Ook heb ik een 140mm fan bovenop het geheugen geprobeerd, maar ook dat laat te wensen over voor de buitenste modules. Alle ideeën zijn welkom :)

Een idee hoe zo'n FB-DIMM er dan uit ziet:
Afbeeldingslocatie: http://daba.patrickbregman.eu/share/fbdimm_4.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het eerste wat ik dacht was inderdaad 90c ram? Nee, dat kan bijna niet.. Maar fair enough, dit is een van de weinige situaties waar het wel kan ;)
Zal dit niet werken dan? https://www.google.nl/sea...Aod4-MPmg&biw=631&bih=314
Zijn van meerdere merken te koop. Op normaal ram weggegooid geld, maar hier zou het wel eens heel goed kunnen helpen.
Hier nog wat meer voorbeelden: https://www.google.nl/sea...erp..15.6.570.jvxknGVaGCo

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2015 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
Die had ik inderdaad ook gevonden ja. Sommige zien er wel erg goed uit (hey, dat is ook belangrijk!), maar het nadeel blijft dat ze slechts 3~4 modules goed kunnen koelen. En aangezien ik er 16 in heb zitten zou ik 4 van die dingen moeten hebben. Het nadeel word op dat moment dat ik dan 4 van die dingen naast elkaar kwijt moet, en de goedkope zijn nogal euhm... lelijk :P En met de duurdere koelers zit je op ~€40 per stuk, dus zeg een ~€160 totaal.

Passief trekt me daarom meer, het ziet er nog redelijk goed uit en ik heb toch al een goede airflow in de kast (2x 200mm voorin). Alleen zie je dat dus weer niet met de "deuk" voor de AMB chip erin :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik moet zeggen dat ik deze wel mooi vind, en ook niet zo heel duur.
http://www.google.nl/aclk...Dgshop%26product%3D870768
Maar als je dan met 4 van die dingen zit, word het inderdaad wat overdreven, en zit je ook nog aan de 100 euro.
Je hebt inderdaad wel passieve koelblokken voor op ram, maar daar zullen ze inderdaad geen rekening gehouden hebben met de core. Ook moet je daar wel mee oppassen, want stel je gaat het passief koelen, geeft die core wel heel erg veel warmte door aan de geheugenchips. Als die core 90 is, zal het op de (naastliggende) chips ook al snel 75-85c zijn. Dat is natuurlijk ook niet echt bevorderlijk. Ook heb je het over redelijk oud, ddr2 ram. Daar zijn dingen ook wat lastiger voor te vinden ;)
Ik kan eigenlijk zo ook niets verzinnen. Heatsinks gaan heel snel in de weg zitten, koelblokken (plaatjes eigenlijk) gaan ook snel in de weg zitten, of voeren niet genoeg warmte af.
Lastig... Im fresh out of ideas.
Gewoon aankijken hoe lang het goed gaat? :P Wat is de doel temperatuur? Misschien kunnen ze 90c wel gewoon prima hebben. Is daar iets over bekend?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2015 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
Op dit moment zitten er koelplaten op zoals onderstaande afbeelding, ik was even vergeten dat niet iedereen die dingen kent ^_^; En met passief zal er weinig echt in de weg zitten aangezien er op dat stuk van het moederbord toch enkel 16 RAM slots naast elkaar zitten. Zolang het niet (te) breed word moet dat dus goed gaan. Maar inderdaad, puur het feit dat het 16 sloten zijn (georganiseerd als 4 sets van 4 banken, all hail quad channel) maakt het niet makkelijker om er iets nets voor te vinden...

Afbeeldingslocatie: http://daba.patrickbregman.eu/share/fbdimm_3.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aha, er zit dus al wel een heatsink op... Zit even hardop te denken, maar als je daar nou gewoon een mooi plaatje aluminium aan lijmt met warmtegeleidende lijm? Dan heb je een stuk groter koeloppervlak. Dat zou wel wat moeten helpen.
Pagina: 1