• Heijmenberg99
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 31-01 21:20
hallo beste tweakers

ik heb een probleem.

een half jaar geleden is er een grijs blokje onder de heatsink van mijn mobo in brandt gevlogen. :(
dus ik mobo teruggestuurd. 3 weken later een nieuwe ontvangen van alternate/asrock. toen bleek dat mijn cpu ook naar de knoppen was door dat blokje. dus ik nieuwe cpu kopen. werkt prima.

Maar nu twee weken geleden weer het probleem. Het mobo is ondertussen weer naar de fabrikant dus ik zit zonder mobo. Ondertussen wil ik uitzoeken wat de oorzaak is. Ik heb alleen geen idee hoe een mobo in elkaar zit.

Foto van doorgebrande mobo http://imgur.com/05FLy8k

Foto van pc
http://imgur.com/EiylAsB

De pc
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX 8350 Tray€ 182,70€ 182,70
1ASRock Fatal1ty 970 Performance€ 106,95€ 106,95
1Sapphire R9 290X 4GB GDDR5€ 395,-€ 395,-
1NZXT H440 Zwart€ 118,89€ 118,89
1HP Compaq LA2405x Aluminium, Zwart€ 229,-€ 229,-
1Corsair Hydro H80i€ 104,90€ 104,90
1Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown€ 179,90€ 179,90
1Logitech G502 Proteus Core Tunable Gaming Mouse€ 62,95€ 62,95
1Corsair RM750€ 117,95€ 117,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.498,24

Verwijderd

Heb geen idee wat 't probleem is.. het kan misschien liggen aan dat de 8350 meer vrms gebruikt dan op t bord zitten en dat ie daardoor de behoefte van 2 vrms op 1 legt waardoor ie steeds ontploft ( ik heb eigenlijk geen idee of er te weinig vrms op t bord zitten :/)

Verwijderd

Zet je een oc op de cpu?

• Heijmenberg99
Nee ik heb geen oc. Alleen maar de standaard Proccesor boost. Die is van 4ghz naar 4.4 ofzo

• Heijmenberg99
Verwijderd schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 21:57:
Heb geen idee wat 't probleem is.. het kan misschien liggen aan dat de 8350 meer vrms gebruikt dan op t bord zitten en dat ie daardoor de behoefte van 2 vrms op 1 legt waardoor ie steeds ontploft ( ik heb eigenlijk geen idee of er te weinig vrms op t bord zitten :/)
Het moederbord heeft genoeg fases. Is mij in elk geval uitgelegd in een ander topic

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:30
Nu je dit voor de tweede keer hebt denk ik aan twee mogelijke oorzaken:
  • dat de onderdelen rond je socket niet genoeg gekoeld worden omdat je je Corsair Hydro waterkoeler daar niets doet? De heatsink schermt ook nog eens de componenten af voor stroming van lucht.
  • of de voedingsspanning naar je CPU header is niet helemaal fris wat versnelde slijtage oplevert
Op welke stand draaien je casefans?

• Heijmenberg99
biomass schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 23:17:
Nu je dit voor de tweede keer hebt denk ik aan twee mogelijke oorzaken:
  • dat de onderdelen rond je socket niet genoeg gekoeld worden omdat je je Corsair Hydro waterkoeler daar niets doet? De heatsink schermt ook nog eens de componenten af voor stroming van lucht.
  • of de voedingsspanning naar je CPU header is niet helemaal fris wat versnelde slijtage oplevert
Op welke stand draaien je casefans?
Case fans staan vol aan via de hub achterin de kast.

Ik heb een corsair RM750 die net een half jaartje oud is dus dat lijkt me het probleem niet

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:21

Nemesizz

Untouchable

Ja het bord heeft 8+2 fases, echter, de kwaliteit is blijkbaar niet echt geweldig. Je bent niet de eerste die de mosfets (een onderdeel van de VRM) opblaast bij dat bord.

Zelfs met een fan op de VRM's gericht is het iemand gelukt om de mosfets door te branden met een overgeklokte FX8300 (zou eigenlijk niet mogen, omdat Asrock beweerd dat FX9000 CPU's ook out-of-the-box support worden, dat is eigenlijk hetzelfde als een zwaar overgeklokte FX8000 CPU).

Het verbaast mij eigenlijk wel een beetje, omdat de goedkopere Asrock 970 bordjes (met de beruchte 4+1 fases) wel thermalthrotteling inschakelen bij te zware belasting van de VRM's, terwijl dit bord dat blijkbaar niet doet en zichzelf laat doorbranden....

De watercooler op de CPU zal ook niet veel goed gedaan hebben voor de VRM's. Icm een watercooler / towercooler en eventuele overclocks mag je echt wel een fan direct op de VRM's monteren.

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
8 + 2 Power Phase Design

Designed with a 8 + 2 Power Phase Design, this motherboard features sturdy components and completely smooth power delivery to the CPU. Plus, it offers unmatched overclocking capabilities and enhanced performance with the lowest temperature for advanced gamers as well.

Kennelijk worden er toch niet hele hoge kwaltieits VRMs gebruikt op dit ASrock bord.. Met allerlei beveiligingen die vandaag de dag worden ingebouwd zou dit bord echt nooit mogen doorbranden, ontzettend gevaarlijk. Zelfs met een waterkoeler op de CPU zou dit bordje echt niet mogen doorbranden, maar eerder zoals Nemesizz aangeeft zichzelf moeten throttelen bij té hoge temperaturen. Zeer matige reclame voor Asrock, maar dit bord is dus gewoon niet geschikt voor de stroomvraag van de FX8350.

Ik zie overigens dat je H80i radiator op de voorkant van je kast is gemonteerd. Dit is een erg slechte plek omdat je kast hier koele lucht aanzuigt, vervolgens opwarmt door je radiator en daarna als zeer warme lucht je kast in gaat; je krijgt hierdoor eigenlijk een soort broeikaseffect in je behuizing. Ik raad daarom aan om een radiator aan de achterzijde of aan de bovenzijde te monteren met de fans op outtake (dus de warme lucht blaast de kast úit, niet erin). Dit zal een positief effect hebben op al je componenten, dus je videokaart, moederbord en HDD/SSD temperaturen.

Ik heb zelf ook de H440 behuizing gehad en deze kast is niet bepaald geweldig op het gebied van airflow, mede door de geluidsdempende padding op het zijpaneel en het voorpaneel. En zoals ik hierboven aangaf, door de radiator aan de voorzijde te monteren elimineer je elke vorm van frisse intake lucht. Ik vrees dus dat dit ook een grote mogelijke oorzaak zou kunnen zijn, je VRMs worden nu gigantisch warm omdat er geen koele lucht wordt aangevoerd.

Desalniettemin vind ik het wel erg twijfelachtig dat een moederbord tot twee keer toe doorbrand, hierdoor kan je hele PC in de hens vliegen met alle gevolgen van dien. Ik zou daarom ook eens goed contact leggen met de fabrikant als dat mogelijk is en een ander moederbord eisen, want dit vind ik gewoon niet deugdelijk, zelfs met wat beperkte airflow.

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• Heijmenberg99
Nemesizz schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 12:06:
Ja het bord heeft 8+2 fases, echter, de kwaliteit is blijkbaar niet echt geweldig. Je bent niet de eerste die de mosfets (een onderdeel van de VRM) opblaast bij dat bord.
Heb je daar toevallig de bron van?

• Heijmenberg99
stin00 schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 12:35:
8 + 2 Power Phase Design

Designed with a 8 + 2 Power Phase Design, this motherboard features sturdy components and completely smooth power delivery to the CPU. Plus, it offers unmatched overclocking capabilities and enhanced performance with the lowest temperature for advanced gamers as well.

Kennelijk worden er toch niet hele hoge kwaltieits VRMs gebruikt op dit ASrock bord.. Met allerlei beveiligingen die vandaag de dag worden ingebouwd zou dit bord echt nooit mogen doorbranden, ontzettend gevaarlijk. Zelfs met een waterkoeler op de CPU zou dit bordje echt niet mogen doorbranden, maar eerder zoals Nemesizz aangeeft zichzelf moeten throttelen bij té hoge temperaturen. Zeer matige reclame voor Asrock, maar dit bord is dus gewoon niet geschikt voor de stroomvraag van de FX8350.

Ik zie overigens dat je H80i radiator op de voorkant van je kast is gemonteerd. Dit is een erg slechte plek omdat je kast hier koele lucht aanzuigt, vervolgens opwarmt door je radiator en daarna als zeer warme lucht je kast in gaat; je krijgt hierdoor eigenlijk een soort broeikaseffect in je behuizing. Ik raad daarom aan om een radiator aan de achterzijde of aan de bovenzijde te monteren met de fans op outtake (dus de warme lucht blaast de kast úit, niet erin). Dit zal een positief effect hebben op al je componenten, dus je videokaart, moederbord en HDD/SSD temperaturen.

Ik heb zelf ook de H440 behuizing gehad en deze kast is niet bepaald geweldig op het gebied van airflow, mede door de geluidsdempende padding op het zijpaneel en het voorpaneel. En zoals ik hierboven aangaf, door de radiator aan de voorzijde te monteren elimineer je elke vorm van frisse intake lucht. Ik vrees dus dat dit ook een grote mogelijke oorzaak zou kunnen zijn, je VRMs worden nu gigantisch warm omdat er geen koele lucht wordt aangevoerd.

Desalniettemin vind ik het wel erg twijfelachtig dat een moederbord tot twee keer toe doorbrand, hierdoor kan je hele PC in de hens vliegen met alle gevolgen van dien. Ik zou daarom ook eens goed contact leggen met de fabrikant als dat mogelijk is en een ander moederbord eisen, want dit vind ik gewoon niet deugdelijk, zelfs met wat beperkte airflow.
Ik heb de cooler daar zitten omdat ik het zo'n lelijk ding vind.maar als het beter is om achteraan te doen dan doe ik dat wel

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Heijmenberg99 schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 14:53:
[...]

Heb je daar toevallig de bron van?
Hier een user-review: http://www.overclock.net/...-motherboard/reviews/7102

Met onderin een test met overklokken (hij gebruikt een 95W TDP cpu, als je die overklokt kom je gewoon op de 125W+ die een normale FX8000 ook haalt).
Zal even een quote geven:
Despite my cooling the VRM and the rear of the socket with 120mm fans blowing directly on them, this thing ended up dying on me...

In it's final days, there was major overclocking degredation, and then there was a loud pop followed by burning smell.

Yes, it blew a mosfet.... mind you this happened with my much milder 4.8GHz (1.4v under load) summer time clocks.
Het is wat moeilijk om fatsoenlijke info te vinden over de kwaliteit van de onderdelen (echt een uitgebreide review waar ze ook kijken naar de kwaliteit van de onderdelen, van bepaalde borden zijn ze er wel, maar van deze kan ik helaas bar weinig vinden), maar het doorbranden van de VRM's schijnt vaker voor te komen bij dit bord, de beveiliging zal wel niet of nauwelijks werken of is volledig afwezig (MSI had daar ook nog wel eens last van. "Yeey, geen thermalthrottle onder load!" even later *PLOP* rook, en dood moederbord).

Maar hoe dan ook is dit slecht nieuws, want met een 8+2 fase bord ga je er toch een beetje vanuit dat een FX8000 toch zou moeten werken. Nu zegt het aantal fases niet alles (dit is een 'mooi' voorbeeld), maar over het algemeen zou zelfs met matige fases een FX moeten werken zonder problemen.

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
Goede info over VRM's en mosfets:

http://www.overclock.net/...-with-high-tdp-processors

Citaat: "at least 71% of the VRM cooling failure incidents in the compiled list of horror stories have happened on a cooling that deviates from stock cooling ".

Geen airflow over de VRM's lijkt behoorlijk dodelijk te zijn, ook als je er 8+2 hebt en ze een heatsink hebben.

• Heijmenberg99
Nemesizz schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 16:36:
[...]

Hier een user-review: http://www.overclock.net/...-motherboard/reviews/7102

Met onderin een test met overklokken (hij gebruikt een 95W TDP cpu, als je die overklokt kom je gewoon op de 125W+ die een normale FX8000 ook haalt).
Zal even een quote geven:

[...]

Het is wat moeilijk om fatsoenlijke info te vinden over de kwaliteit van de onderdelen (echt een uitgebreide review waar ze ook kijken naar de kwaliteit van de onderdelen, van bepaalde borden zijn ze er wel, maar van deze kan ik helaas bar weinig vinden), maar het doorbranden van de VRM's schijnt vaker voor te komen bij dit bord, de beveiliging zal wel niet of nauwelijks werken of is volledig afwezig (MSI had daar ook nog wel eens last van. "Yeey, geen thermalthrottle onder load!" even later *PLOP* rook, en dood moederbord).

Maar hoe dan ook is dit slecht nieuws, want met een 8+2 fase bord ga je er toch een beetje vanuit dat een FX8000 toch zou moeten werken. Nu zegt het aantal fases niet alles (dit is een 'mooi' voorbeeld), maar over het algemeen zou zelfs met matige fases een FX moeten werken zonder problemen.
ik vind het toch wel schokkend dat een mobo dat staat aangeven te kunnen werken met FX9590 zulke slechte koeling heeft.

ik denk dat ik de msi gaming 990fxa ga halen heb ik meteen de 990fxa chipset en goede koeling (kijk die heatsink over het gehele bord *O*

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Even heel goed zoeken naar (overklok)reviews van dat bord. Want MSI heeft ook hele series gehad met slechte kwaliteit VRM's zónder beveiliging (dus geen thermal throttle).

"Waarom dan een overklok review" denk je nu, nou als zo'n ding flink op z'n staart word getrapt en dan geen problemen geeft mag je er vanuit gaan dat het redelijk goed moet zitten qua kwaliteit.

Soms loop je tegen het probleem aan (wat ik al aangaf bij dit betreffende Asrock bord) dat er bar weinig info over het bord en/of reviews te vinden zijn. Kwam nog een review tegen van mogelijk een Rus (het Engels was niet geheel duidelijk of correct), maar die kwam ook tot de conclusie dat de kwaliteit niet zo goed was als je zou verwachten van dat Asrock bord. Hij zei ook dat je er eigenlijk niks zwaarders op kon zetten (om over te klokken) dan een FX6000 serie CPU. Een 8000 laat staan 9000 serie ging voor problemen zorgen (zo blijkt dit geval ook).

Het is een heel oerwoud aan het worden met veel van die AM3+ borden, je moet overal rekening mee houden als je een bord zoekt voor een FX8000 serie of hoger (soms al als je wilt overklokken met een FX6000 serie).
Het aantal fases, de kwaliteit van de VRM's (dat is nog het moeilijkste te achterhalen), en je moet vrijwel altijd een goede airflow over je VRM's hebben (wat heel vaak niet gebeurt bij watercoolers en tower-koelers).
De mooie marketing praat van fabrikanten zelf (zelfs CPU-support list) kun je ineens bar weinig mee, te vaak zie je gewoon borden die er totaal niet geschikt voor zijn doodleuk een FX8350 ofzo in de support list hebben staan.

Een 990FX chipset is dus ook geen garantie dat het bord kwalitatief is, meestal zitten ze wel op de duurdere borden, maar ook daar worden soms matige of slechte onderdelen op gebruikt.
Dus zou zeker dubbel checken voordat ik meteen zo'n bord zou aanschaffen.

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
Heijmenberg99 schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 20:07:
[...]

ik vind het toch wel schokkend dat een mobo dat staat aangeven te kunnen werken met FX9590 zulke slechte koeling heeft.

ik denk dat ik de msi gaming 990fxa ga halen heb ik meteen de 990fxa chipset en goede koeling (kijk die heatsink over het gehele bord *O*
Denk er aan dat een heatsink, hoe groot ook, alleen werkt met airflow. Stin00 heeft al aangegeven wat er bij jou niet optimaal is.

• Heijmenberg99
noguru schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 21:33:
[...]

Denk er aan dat een heatsink, hoe groot ook, alleen werkt met airflow. Stin00 heeft al aangegeven wat er bij jou niet optimaal is.
ik ga mijn koeler naar de achterkant verplaatsen en een fan op de plek zetten waar de koeler zat. dan heb ik meer lucht over de heatsink
Pagina: 1