Fujifilm garantie afhandeling

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Feiten even op een rijtje
- Fuji XQ1 gekocht in de december 2013
- lens beschermer klepje blijft steken
- vanuit Ierland gekocht bij webshop in UK
- nu verzonden naar Fuji NL reparatie centrum

Aangezien het mij makkelijker leek direct met Fuji te werken en ik geen problemen mbt garantie verwachtte niet eerst met betreffende webshop gepraat.
Maarrr nu gooit Fuji het op een 'wettelijke 1 jaar garantie termijn in Engeland'. Volgens mij heb ik recht op een werkend product binnen een redelijke termijn, minimaal 2 jaar voor een camera binnen de EU.

De kosten zullen het niet zijn maar het gaat mij om het principe en dat Fuji in deze zeer teleurstelt. Ik heb nagekeken wat de regels in de UK zijn en wat ik kan vinden is dat er 6 jaar gehanteerd wordt, wat klopt met de EU regelgeving dat er minimaal 2 jaar verleend moet worden.

Welke regelgeving is leidend? NL, UK of EU? Waar heb ik recht op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:29
Jouw Ierse leverancier moet jou garantie geven volgens de Nederlandse wetgeving.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

StevenK schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 17:43:
Jouw Ierse leverancier moet jou garantie geven volgens de Nederlandse wetgeving.
De vraag Is even of die Ierse verkoper iets te maken heeft met de nl wetgeving. Dat Is voor zover ik weet alleen het geval als die zich expliciet op de nl markt richt. Als die zich expliciet op de Ierse/UK markt richt maar jij koopt er toch, dan heb je gewoon te maken met de Ierse/UK (of EU) wetgeving te maken voor zover ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
StevenK schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 17:43:
Waarom?
Voor zover ik kan zien is alles binnen de UK verlopen (bestelling en levering).

Dat TS nu in NL zit lijkt me voor de verkoper niet zo heel erg boeiend. TS kan ook wel met vakantie zijn.

Het lijkt me niet dat als ik iets in de UK bestel en geleverd krijg dat ik dan 1 week daarna vanuit NL gebruik kan maken van de WKOA, maar eigenlijk is dat wel wat jij zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exor
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09:28
Je moet bij de Engelse webshop zijn en niet bij de fabrikant voor garantie. Fabrieksgarantie is meestal voor maar twaalf maanden. Hoe dan ook, je hebt een contract met de winkel en niet met de fabrikant. Zij zijn dan ook niet verplicht om jou te helpen tijdens/na de fabrieksgarantie. In principe moet je altijd bij de winkel zijn. De resterende vijf jaar is een verplichting voor de winkel en niet voor de fabrikant.

http://www.thisismoney.co...year-warranty-EU-law.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gomez12 schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 18:11:
[...]

Waarom?
Voor zover ik kan zien is alles binnen de UK verlopen (bestelling en levering).

Dat TS nu in NL zit lijkt me voor de verkoper niet zo heel erg boeiend. TS kan ook wel met vakantie zijn.

Het lijkt me niet dat als ik iets in de UK bestel en geleverd krijg dat ik dan 1 week daarna vanuit NL gebruik kan maken van de WKOA, maar eigenlijk is dat wel wat jij zegt.
Leverancier levert blijkbaar in andere EU landen (naar Ierland vanuit UK), dan is garantie in Nederland niet heel anders. Aangezien het in EU is maakt het ook niet zoveel uit of hij zich echt richt op de Nederlandse markt. De wetgeving voor garantie is binnen de EU grotendeels gelijk (Nederland moest het natuurlijk weer moeilijker maken :P)

@TS, de fabrikant hoeft inderdaad niet direct garantie aan de eindklant te leveren, en hij mag ook andere voorwaarden en termijnen hanteren als hij dat wel doet.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2015 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Tja, dat is wat jammer zo. Maar goed, ik had waarschijnlijk net zoveel moeite gehad om de wettelijke 6(!) jaar garantie in de UK voor elkaar te krijgen.
Je verwacht bij een dergelijk dure camera overigens wel dat de fabrikant niet zo star vasthoudt aan een magere 1 jaar fabrieksgarantie. Bedankt voor de verduidelijking ieg heren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
wagenveld schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 20:52:
Je verwacht bij een dergelijk dure camera overigens wel dat de fabrikant niet zo star vasthoudt aan een magere 1 jaar fabrieksgarantie. Bedankt voor de verduidelijking ieg heren.
Les voor de toekomst, hoe duurder het apparaat, hoe starder er vastgehouden wordt aan de garantie.

Dit is btw geen sneer richting dure apparaten, maar meer gewoon de waarheid. Want de positieve kant ervan is over het algemeen wel dat gedurende de hele garantieperiode de garantie grotendeels gelijk blijft bij dure apparaten. Oftewel een Miele geeft je 10 jaar garantie en geen dag meer, maar is het 1 dag voor het verlopen van die 10 jaar dan vervangt een Miele probleemloos jouw hele apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Want? Garantie gevallen zijn voor de verkoper, niet voor de fabrikant, daar is de marge van de verkoper dus oa voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

om de wettelijke 6(!) jaar garantie in de UK voor elkaar te krijgen.
Ik ben benieuwd hoe je hier aan komt. Er zijn wel regels voor verwachte levensduur etc, maar die 6 jaar is de uiterste claimdatum. Maar net als in Nederland is het niet zo dat het standaard bij alles opgaat, en dat je het ook niet zomaar krijgt.

[ Voor 29% gewijzigd door gambieter op 12-10-2015 23:17 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Pagina: 1