Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Fritzbox + Raspberry Pi probleem

Pagina: 1
Acties:

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 28-11 13:12
Situatieschets: Fritz!box 7490, internet en digitale TV van XS4ALL.

Standaard kabel voor digitale TV liep al door de buizen en de muur richting het modem/router in de meterkast.

Raspberry Pi staat naast de digitale TV.

Als de digitale TV kabel wordt gewisseld van de TV naar de Raspberry doet de Raspberry het niet, geen internet. Als er gewisseld wordt van uitgang uit de router/modem doet hij het soms wel, soms niet.

Soms doet de digitale tv het ook niet als de stekker weer terug wordt gedaan in het kastje van digitale TV.

Iemand enig idee wat er mis kan zijn? Iets met DHCP ofzo of misschien de stekker opzich? Het lijkt voor mij wel een russische roulette..

[ Voor 6% gewijzigd door KaiseRRuby op 12-10-2015 14:46 ]

• enterz
  • Laatst online: 22-09 21:48
goed verhaal..

- Laptop lijkt er niets mee te maken te hebben?
- standaard digitale tv kabel?

Snap er niet veel van, maar is het bij XS4ALL niet zo dat er standaard 1 port van je fritzbox (port4) geconfigureerd is voor enkel digitale TV en de rest voor internet is ingesteld? Een raspi op port 4 zal dus wel een IP krijgen via DHCP maar geen volwaardige internetconnectie hebben. (alleen IPTV).
Andersom ook.. je settopbox (TV) op een port anders dan 4 zal waarschijnlijk geen beeld geven.

Zou het daarmee te maken kunnen hebben? Zo niet, een beetje verduidelijking in je verhaal kan geen kwaad :)

• KaiseRRuby
Ah, je reactie lijkt logisch. Maar het gekke is dus dat als ik inderdaad wissel van poort (dus bijvoorbeeld de Raspberry Pi in poort 3 doe) dat hij het ook niet altijd doet. Soms dus wel, maar soms ook niet.

Ik wil graag mijn reactie verduidelijken, had juist geprobeerd zo krachtig en kort mogelijk de vraag te formuleren.

Standaard digitale tv kabel (dat is toch gewoon UTP?) en laptop heeft er inderdaad niets mee te maken. Dat zal ik weg halen.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:26

lier

MikroTik nerd

Kabel al een keer getest? "Soms" duidt meestal op kabel problemen.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• enterz
  • Laatst online: 22-09 21:48
Dan is het inderdaad een kwestie van je losse componenten testen of ze naar behoren werken.
Begin inderdaad met wat het waarschijnlijkst is dat kapot is, de kabel. Als het wel blijft werken met een andere kabel weet je het. Gaat het daar ook mis mee, ga dan het probleem is in de fritzbox zoeken (of je internet verbinding zelf is niet stabiel natuurlijk, kan ook nog).

• KaiseRRuby
Dan ga ik inderdaad eerst voor die oplossing. Ellende is dat het nogal lastig is om nog een kabel door die buis te krijgen, maar soit. Moet dan maar..

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 28-11 00:22
KaiseRRuby schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 16:31:
Dan ga ik inderdaad eerst voor die oplossing. Ellende is dat het nogal lastig is om nog een kabel door die buis te krijgen, maar soit. Moet dan maar..
Om te testen gewoon een UTP kabel tijdelijk neerleggen, nog niks door buizen trekken etc.
Misschien is de kabel toch in orde.

Je kan ook overwegen om een 5-port switchje te plaatsen bij je TV en RP. Dan hoef je niet meer te wisselen met je UTP kabel.
Eerst maar even testen dus..

Ik snap je verhaal nu wel. Je wisselt de kabel van het IPTV signaal tussen TV en RP. Dat werkt dus niet, er staat op poort 4 alleen IPTV signaal. Zoals enterz al zei.
Je plan is om die ene UTP kabel vanuit de fritzbox naar woonkamer TV te gebruiken ook voor je RP.
Je moet dan met VLAN's en een switch gaan werken. Of een hele dirty manier is om de bestaande kabel om te knijpen naar 2x 4 aders. RJ-45 economizer heet dat geloof ik. Maar dan is je maximale doorvoer nog maar 100Mbps ipv 1000Mpbs.....

[ Voor 31% gewijzigd door EverLast2002 op 12-10-2015 16:50 ]

• KaiseRRuby
Dat is inderdaad het verhaal.

Een andere oplossing zou eventueel nog zijn om nog een kabel door de buis te trekken en om die standaard vanuit poort 1 van de Fritsbox te laten zitten en dan ook standaard in de RP.

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 28-11 00:22
KaiseRRuby schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 16:55:
Dat is inderdaad het verhaal.

Een andere oplossing zou eventueel nog zijn om nog een kabel door de buis te trekken en om die standaard vanuit poort 1 van de Fritsbox te laten zitten en dan ook standaard in de RP.
Als een 2e kabel erbij mogelijk is, gewoon doen.
Pagina: 1