Mac verkopen, hoe OS overdragen op nieuwe koper

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:02
Hoi allemaal,

Ik ga op korte termijn mijn mac verkopen en ben deze klaar aan het maken voor verkoop. De volgende stappen heb ik doorlopen:
1) Mac Mini opgestart in recovery mode, en via schijfhulpprogramma de schijf gewist en overschreven met 1'en en 0'en.
2) Vervolgens schijfhulpprogramma weggeklikt en OS X opnieuw geinstalleerd. Het probleem hierbij is dat hij vroeg om een Apple ID. Hier heb ik vervolgens maar mijn eigen Apple ID ingevoerd en ondertussen in de Mac opnieuw geïnstalleerd.

Waarschijnlijk kan de koper nu dus gegevens van mijn Apple ID terug vinden. Hoe kan ik de Mac opnieuw installeren zónder dat het OS wat er op staat gekoppeld is aan mijn Apple ID?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Dat heb je al gedaan. Dat Apple ID was alleen nodig om te verifieren dat je recht hebt op het downloaden van die versie van OSX.

Als je zelfs dát wilt vermijden moet je internet recovery opstarten en de originele versie van OSX die bij je hardware geleverd werd installeren.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Of anders kun je installeren via een USB stick, dan wordt er niet gevraagd om een Apple ID ter verificatie: Create a bootable installer for OS X. Kun je eventueel ook die USB stick meegeven aan koper.

[ Voor 12% gewijzigd door Daedalus op 12-10-2015 14:12 ]

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
CyBeR schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 14:11:
Dat heb je al gedaan. Dat Apple ID was alleen nodig om te verifieren dat je recht hebt op het downloaden van die versie van OSX.

Als je zelfs dát wilt vermijden moet je internet recovery opstarten en de originele versie van OSX die bij je hardware geleverd werd installeren.
Met andere woorden, als er vervolgens een update komt van het OS Dus bijv. van 10.11.0 naar 10.11.1 dan is niet mijn Apple ID nodig om te updaten?
Daedalus schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 14:12:
Of anders kun je installeren via een USB stick, dan wordt er niet gevraagd om een Apple ID ter verificatie: Create a bootable installer for OS X. Kun je eventueel ook die USB stick meegeven aan koper.
Dat is inderdaad ook nog een optie. Even kijken of ik er nog eentje heb liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

SquareOne schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 15:13:
[...]

Met andere woorden, als er vervolgens een update komt van het OS Dus bijv. van 10.11.0 naar 10.11.1 dan is niet mijn Apple ID nodig om te updaten?
Correct.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinkrs
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15-09 22:47
Je hoeft alleen je Apple ID in te vullen om te bevestigen dat je het mag downloaden. Verder worden de gegevens (zeker in recovery) niet bewaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
kevinkrs schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 16:31:
Je hoeft alleen je Apple ID in te vullen om te bevestigen dat je het mag downloaden. Verder worden de gegevens (zeker in recovery) niet bewaard.
Top, dank voor jullie antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Als je het echt goed wil doen kan je hem ook terugzetten naar fabrieksinstellingen en de koper het verder laten upgraden.

Start Internet Recovery in plaats van normale recovery en dan krijg je automatisch de meegeleverde OS versie via internet binnen. Zonder AppleID.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WTM
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 05-10 12:34

WTM

johnkeates schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 20:17:

Start Internet Recovery in plaats van normale recovery en dan krijg je automatisch de meegeleverde OS versie via internet binnen. Zonder AppleID.
Meegeleverde OS kan ook het laatste OS zijn, als de recovery geüpdatet is. (Volgens mij gaat dat ook bij de update)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
WTM schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 18:55:
[...]

Meegeleverde OS kan ook het laatste OS zijn, als de recovery geüpdatet is. (Volgens mij gaat dat ook bij de update)
Niet met Internet Recovery, wel met normale Recovery. Verschil tussen CMD+R en CMD+Opt+R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

iAR

johnkeates schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 19:04:
Niet met Internet Recovery, wel met normale Recovery. Verschil tussen CMD+R en CMD+Opt+R.
Is dat zo? Ook nu de updates gratis zijn?
Je zou toch denken dat nu iedereen de nieuwste mag downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
iAmRenzo schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 12:42:
[...]

Is dat zo? Ook nu de updates gratis zijn?
Je zou toch denken dat nu iedereen de nieuwste mag downloaden.
Het heeft daar niet zo veel mee te maken. Internet Recovery zet de fabrieksinstallatie terug, het is niet "Internet Install", maar echt puur recovery.
Pagina: 1