Toon posts:

Nieuwe gaming PC - Budget 2500ish EUR

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedemiddag tweakers,

Zoals de titel dus zegt ben ik van plan een nieuwe Desktop gaming PC in elkaar te steken. Mijn huidig systeem is nog steeds zeer decent, maar ik zou met het intrekken in m'n eigen appartement nog eens graag een volledig nieuw systeem in elkaar steken.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het systeem zal voornamelijk gebruikt worden voor te gamen (Battlefront 3, GTA V, Fallout 4, ...)

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb een budget van rond de 2500 EUR, inclusief 2.1 soundset, keyboard, 144 Hz monitor, (muis optioneel)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Vorig systeem is nog deftig genoeg om 2de hands te verkopen, dus ga niets overnemen

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Dit heb ik in elkaar geflanst:

PC setup
-------------
Processor: Intel Core i5 6600k Boxed - 280 EUR
Motherboard: Gigabyte GA-Z170XP-SLI - 160 EUR
Processorkoeling: Scythe Mugen 4 PCGH Edition - 50 EUR
Graphics card: ASUS STRIX-GTX980TI-DC3OC-6GD5 - 830 EUR
RAM: G.Skill 16 GB DDR4-2666 Kit - 138 EUR
SSD: Crucial BX100 500GB - 170 EUR
HDD: Seagate Desktop SSHD, 2 TB Hybride harde schijf - 100 EUR
Case: Fractal Design Define S - 100 EUR
Voeding: Cooler Master V550 Semi-Modular - 95 EUR

Toebehoren
----------------
Monitor: Asus VG248QE of Acer XB240H - 300 EUR
Keyboard: Razer BlackWidow Chroma - 190 EUR
Sound: Genius SW-G2.1 2000 - 45 Watts RMS - 2.1 - 90 EUR

TOTAAL: 2503 EUR

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Zeker intel skylake processor en nVidia GTX980 TI

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
systeem moet zeker 2-3 jaar aan de top meekunnen.

Ga je overklokken?
Niet direct na de aankoop, maar wil de optie hebben down the line, wanneer het nodig is.

Wat verwacht je van ons?
Waarop kan ik besparen? Geef ik onnodige centen uit aan iets?
Is de i7 6700k zijn meerprijs/de investering waard?
Monitor: G-sync monitor nemen of niet?

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:39
16 Gb DDR4 hoeft niet veel meer dan 100 euro te kosten (de snelheid maakt weinig uit)

Hybride HDD lijkt mij vrij overbodig als je toch al een aparte SSD hebt.

Of de 980TI zijn geld waard is moet je voor jezelf bepalen, maar het in combinatie met Gsync lijkt mij geen gek idee.

Cpu koeler: persoonlijk ben ik voor overclocken meer gecharmeerd van de normale mugen 4. De PCGH heeft 2 trage fans ipv 1 snelle. Met de normale mugen 4 kan je er een tweede fan opstoppen waardoor die koeler mogelijk makkelijker upgradebaar is.

Verwijderd

Topicstarter
Ardjee schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 14:16:
16 Gb DDR4 hoeft niet veel meer dan 100 euro te kosten (de snelheid maakt weinig uit)

Hybride HDD lijkt mij vrij overbodig als je toch al een aparte SSD hebt.

Of de 980TI zijn geld waard is moet je voor jezelf bepalen, maar het in combinatie met Gsync lijkt mij geen gek idee.

Cpu koeler: persoonlijk ben ik voor overclocken meer gecharmeerd van de normale mugen 4. De PCGH heeft 2 trage fans ipv 1 snelle. Met de normale mugen 4 kan je er een tweede fan opstoppen waardoor die koeler mogelijk makkelijker upgradebaar is.
Voor de RAM zou ik maar een 10-20 EUR kunnen besparen door een lagere kloksnelheid te nemen. Ik had wat onderzoek verricht omtrent DDR4 en naar het schijnt is 2666Mhz de sweet spot.. Vandaar dat ik dan wel die 10-20 EUR er voor over heb. Of maakt het eigenlijk echt geen hol uit? :)

Ja, ik opteerde voor de hybrid aangezien het prijsverschil met gewone HDD zo miniem is. Of toch echt onnodig?

De GTX 980 TI is misschien niet prijs/performance optimaal tegenover mid-range kaarten, vandaar ook dat het een high-end card is, maar de bang for the buck is wel een pak beter dan de Titan. Aangezien ik ook een 144 Hz monitor ga kopen wil ik niet maar een "ok" 60fps pompen in de nieuwste games. Dan zou een 60hz monitor volstaan.

Doordat de normale Mugen 4 veel snellere fans heeft, maakt ie ook niet veel meer lawaai? Of valt dit goed mee?

Alvast bedankt voor je input!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

RAM snelheid maakt bij een normale cpu en DDR3 niks uit, dus ik betwijfel of het bij DDR4 opeens wel belangrijk is.

Hybride is idd redelijk nutteloos als je al een SSD hebt.

Qua scherm, tja, die twee schermen die jij uitgekozen hebt zijn TN panelen, echt geweldig is dat niet. Zelf zou ik bij zo'n budget toch iets als pricewatch: Eizo Foris FG2421 Zwart pakken, honderdje duurder, maar dan heb je wel een erg goed VA paneel, dus betere kleuren, veel beter contrast en betere kijkhoeken.

Tobo en geluidssetje vind ik ook wel erg duur, prijs/prestatie van die dingen is totaal zoek. Chroma is natuurlijk heel leuk, maar voor flink wat geld minder heb je ook al prima mech tobo's, en dat geluidssetje zal denk ik weinig beter klinken dan een 30 euro logi setje, de sub is namelijk klein, en die kleine boxjes kunnen ook weinig geluid geven. Wil je echt goed geluid, moet je naar "echte" boxen kijken.

People as things, that’s where it starts.

Verwijderd

Topicstarter
RobinHood schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 14:48:
en dat geluidssetje zal denk ik weinig beter klinken dan een 30 euro logi setje, de sub is namelijk klein, en die kleine boxjes kunnen ook weinig geluid geven. Wil je echt goed geluid, moet je naar "echte" boxen kijken.
Mag ik vragen vanwaar je die info haalt?

Ik vind namelijk enkel maar uitstekende reviews over deze 2.1 speaker set... Mijn budget voor speakers is 100 € en ik wil een 2.1 set. Dit lijkt mij de beste qua prijs/kwaliteit (+ bonus: ziet er mooi uit imo).

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Algemene kennis van alle gamesetjes die ik inmiddels heb mogen aanhoren, het eerste 2.1 setje wat beter klinkt dan mijn 2.0 drieweg set [van een of ander wazig merk] moet ik nog tegenkomen.

En dat kom je ook tegen in reviews:
http://www.hardwarezone.c...ormance-and-conclusion-60
Slecht "midden", overmaatse bass,

http://aphnetworks.com/reviews/genius_sw_g_21_3000
Mirdrange matig, treble heeft werk nodig, nadrukkelijke bass.

http://www.tomshardware.d...estberichte-241200-5.html
Zelfde verhaal: Bass is prima, en vrij stevig, midrange is matig.

Tja, ik zou zelf echt niet zoveel geld uitgeven aan een pc speakersetje wat gewoon de standaard nadelen van een setje van de helft van het geld ook heeft. Natuurlijk, voor een pc-setje is hij niet slecht, echter, je kan voor 100 euro ook kijken of je leuk setje actieve speakers van marktplaats of de V&A kan plukken, dan heb je heel wat betere kwaliteit, misschien niet 2.1, maar of dat perse nodig is? De woofer in dat Genius setje is niet veel groter dan wat er in mijn speakers zit [en ik heb 4 van dat soort "woofers"]

People as things, that’s where it starts.

Verwijderd

Topicstarter
Ok thanks.

Ik zal eens kijken of ik inderdaad dan geen goedkopere opties kan vinden of betere kwaliteit voor de prijs.

• Point.Flare
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22-11 10:36

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Aardige set. Paar kleine ideetjes:

Megekko heeft een nu leuk prijsje op de MSI GTX 980 TI Gaming 6g. 709 euro, in plaats van de 830 voor de STRIX. https://www.megekko.nl/pr...orce-GTX-980-Ti-GAMING-6G
Waarom hier dat hondertje niet op pakken en deze in een beter beeldscherm stoppen?

Daarnaast zou ik je van harte aanraden de 2.1 set te lozen en lekker te gaan voor een goede koptelefoon. voor minder dan 90 euro heb je de logitech g35. Niet perfect, maar een leuke hoofdtelefoon. Of iets duurder een kwalitatief goede Sennheiser hoofdtelefoon (geluidskwaliteit hè...)

Wat mijn collega tweaker hierboven al zegt. Loos de hybride HDD. Voegt niets toe door de losse SSD die je hebt.

[ Voor 8% gewijzigd door Point.Flare op 15-10-2015 17:09 ]

Verwijderd

Topicstarter
Point.Flare schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 17:07:
Aardige set. Paar kleine ideetjes:

Megekko heeft een nu leuk prijsje op de MSI GTX 980 TI Gaming 6g. 709 euro, in plaats van de 830 voor de STRIX. https://www.megekko.nl/pr...orce-GTX-980-Ti-GAMING-6G
Waarom hier dat hondertje niet op pakken en deze in een beter beeldscherm stoppen?

Daarnaast zou ik je van harte aanraden de 2.1 set te lozen en lekker te gaan voor een goede koptelefoon. voor minder dan 90 euro heb je de logitech g35. Niet perfect, maar een leuke hoofdtelefoon. Of iets duurder een kwalitatief goede Sennheiser hoofdtelefoon (geluidskwaliteit hè...)

Wat mijn collega tweaker hierboven al zegt. Loos de hybride HDD. Voegt niets toe door de losse SSD die je hebt.
Ok, hartelijk bedankt voor de input!

Wel, een uitstekende headset heb ik al (Steelseries Siberia Elite Prism ;) ), maar ik laat graag m'n oren ook eens ademen, vandaar dat ik nog een 2.1 setje zou willen..

Die GTX ga ik direct eens checken se! Merci voor de tip!

Allez, op jullie aandringen zal ik de Hybrid dumpen en dan voor een 20 eur goedkopere normale HDD gaan.

• Point.Flare
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22-11 10:36

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Verwijderd schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 17:36:
[...]

Ok, hartelijk bedankt voor de input!

Wel, een uitstekende headset heb ik al (Steelseries Siberia Elite Prism ;) ), maar ik laat graag m'n oren ook eens ademen, vandaar dat ik nog een 2.1 setje zou willen..

Die GTX ga ik direct eens checken se! Merci voor de tip!

Allez, op jullie aandringen zal ik de Hybrid dumpen en dan voor een 20 eur goedkopere normale HDD gaan.
Stop die twee tientjes dan bij je SSD en haal een Samsung 850 EVO. Kleine verschillen, maar toch net iets meer performance. Dan haal je meer uit je centen, dan die gekke hybride oplossing. Het enige dat je daarmee bereikt is de kans op failure verdubbelen, me dunkt. Of hou die twee tientjes er in en kies een stapje omhoog in je HDD. WD Black bijvoorbeeld (al weet ik niet of je dat prijstechnisch haalt..)

Verwijderd

Topicstarter
Merci voor de samsung tip!!

Ik heb besloten om voor volgende 2 schijven te gaan:
SSD: Samsung 850 EVO, 500 GB SSD 190 EUR
HDD: Western Digital Blue, 1 TB Harde schijf 60 EUR

Uiteindelijk heb ik met 1 TB HDD toch voldoende aangezien m'n films/series/etc allemaal onmiddellijk op m'n externe HD gezet worden.
Is de Blue goed of kan ik beter voor de Green gaan..?

• GeneralX
  • Registratie: November 2010
  • Nu online
Green schijven zijn bedoeld voor stroombesparende milieubewuste apparaten. Ik zou bij de Blue blijven. Verder nog een opmerking over je RAM: tenzij je meteen na aanschaf gaat overclocken, gaat je mooie 2666MHz RAM op 2133MHz tikken. Het moederbord ondersteunt dat namelijk niet standaard.

Verder nog dit. Dan weten we ten minste welke producten je nou echt gekozen hebt EN het scheelt een hoop tijd. Hoef je ook niet al die prijzen te noteren en wordt het totaal ook meteen opgeteld.

[ Voor 9% gewijzigd door GeneralX op 20-10-2015 15:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hier gaan we dan:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600K Boxed€ 262,90€ 262,90
1Gigabyte GA-Z170XP-SLI€ 135,50€ 135,50
1Asus STRIX-GTX980TI-DC3OC-6GD5-GAMING€ 749,85€ 749,85
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 50,81€ 50,81
1Fractal Design Define S€ 84,-€ 84,-
1BenQ XL2420G Zwart€ 479,-€ 479,-
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 43,50€ 43,50
1G.Skill Ripjaws 4 F4-2133C15D-16GRR€ 104,50€ 104,50
1Cooler Master V550 Semi-Modular€ 82,95€ 82,95
1Samsung 850 EVO 500GB€ 163,-€ 163,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.156,01

• GeneralX
  • Nu online
Naar mijn mening is het een verstandigere keus om te kiezen voor dit setje RAM. Je zult pas verschil merken tussen deze setjes als je het RAM gaat overclocken. Als je dat niet gaat doen, is een heatsink volstrekt overbodig en kun je 40 euro in je zak steken (of 15 euro als je bereid bent 4 dagen te wachten op bezorging)

Verder is het belangrijk om te weten dat een GTX980Ti piekt op een verbruik van nog geen 280W. Samen met de CPU zit je dan nog ruimschoots onder de 380W. Een 550W voeding is dus eigenlijk niet nodig. Zelfs als je gaat overclocken zou je aan een 450W voeding genoeg moeten hebben. Je zou dus net zo goed voor de CM V450 kunnen gaan, dat bespaart je ook stroomkosten op de lange termijn ivm belastingsgraad (betere idle prestaties).

[ Voor 10% gewijzigd door GeneralX op 20-10-2015 15:21 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hey GeneralX,

Bedankt voor de input!

Voor de RAM, kan je me zeggen waar ik die 40 EUR in m'n zak kan steken aub? :) Bij de tweakers prijzen is er maar een verschil van 5 EUR, net als bij Alternate waar ik van plan ben de meeste (of alle) hardware te kopen.

In verband met de voeding, deze tip vond ik de max en ik dacht hier dan wel wat op te kunnen besparen.. Blijkt er maar een verschil van 5 EUR op deze voedingen te steken.. :(
In dat geval betaal ik dan graag die 5 EUR om in de toekomst nog wat meer opties te hebben, of bij een volgende PC de voeding mee te kunnen nemen. I like options ;) Maar toch bedankt om me op het geschatte verbruik te wijzen!

• GeneralX
  • Nu online
Dat je hardware bij Alternate koopt, kan ik uiteraard ook niet weten, maar je Ripjaws hebben ze niet. De enige winkel die ze op voorraad zegt te hebben, vraagt er 134 euro voor. Degene die ze niet op voorraad hebben daar moet je dus 4 dagen op wachten. De set die ik linkte is voor 95 euro leverbaar vanuit voorraad, mocht je meer bestellen bij MeGekko (zelf niet uitsluitend goede ervaringen, maar slecht zijn ze niet) dan kun je zelfs voor minder dan 90 euro klaar zijn. Vandaar dat je meer dan 40 euro kunt besparen en op z'n minst 15 euro. Dit kun je zien als je het onderdeel aanklikt en dan kijkt welke winkels het verkopen. Wat voeding betreft: 5 euro is 5 euro, just saying.

[ Voor 9% gewijzigd door GeneralX op 20-10-2015 18:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
Alternate heeft die Ripjaws wel hoor, voor 110 EUR en 3-5 dagen wachten, dat lukt me wel ;)( https://www.alternate.be/...duct/1185025?event=search )
Maar bedankt voor die MeGekko tip, ga die store eens uitvoerig checken.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 22-10-2015 15:05 ]

• GeneralX
  • Nu online
Sorry, heb ik er blijkbaar overheen gekeken (of er is een update in de Pricewatch geweest), maar het veranderd niet zo veel aan mijn standpunt. Verder vroeg ik me af of je dan ook uitvoerig de reviews van Alternate hebt gelezen? De aftersales kunnen namelijk een behoorlijke PITA zijn.
Pagina: 1