Toon posts:

NAS met of zonder aparte media-player?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik ben op zoek naar aan NAS die allereerst dient als server voor centrale opslag van bestanden (foto's, films, etc). Daarnaast wil ik dat alle media vanaf de NAS naar de tv gestreamed kunnen worden. Mijn ervaring is dat onze huidige tv (Philips 42pfl7675h) wel een aantal bestandformaten kan ''lezen'' maar lang niet allemaal. Ik ben dus op zoek naar een NAS die volwaarde HD films in veel formaten, waaronder, MKV/MOD/MP4/WAV naar mijn tv en naar mobieltjes (android) kan streamen. Wat is jullie advies voor een dergelijke NAS?
Of is het beter om een aparte mediaspeler te nemen? De NAS moet ook redelijk eenvoudig te beheren en te bedienen zijn. Er ligt bedrading vanuit de meterkast naar de tv en naar de computer.
Budget is plusminus 300 euro's.

Extra vraag is nog hoe ik gemakkelijk de muziek vanaf de NAS af kan spelen. Onze huidige home cinema set (LG HX995DF) kan de bestanden wel lezen maar hiervoor moet dan eerst de tv aangezet worden om de betreffende nummers te zoeken en te selecteren.

Vast bedankt voor het meedenken ;) !

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-02 21:09

DarkSide

theres no place like ::1

als je veel formaten wilt streamen naar apparaten die er eigenlijk niet (goed) mee overweg kunnen moet je iets hebben van de bestanden kan transcoderen. Een Synology DS414 play kan dat bv,
Of kijken wat je kunt bereiken met een plex server (maar dan moet je tv wel een plex app hebben).

Hiermee ga je wel je budget over.
Een simpelere NAS als een DS215j is goedkoper dan de play editie. En werkt prima als media opslag device. Gebruik hem zelf ook maar dan icm een intel NUC als losse media speler met win10 geintalleerd en Kodi. Dit vind ik zelf erg fijn werken. Maar gaat je budget nog meer overschrijden
Maar een RP2 werkt ook prima als Kodi speler icm een 215j Dat zou je kunnen overwegen.

Muziek afspelen zonder de TV aanzetten zou je iets van een APP moeten hebben die je Home cinema set kan aansturen. Ikzelf heb een Marantz en kan gewoon via de telefoon door mijn muziek op mijn NAS bladeren en muziek luisteren zonder dat de TV aan moet.
Maar zonder APP wordt het lastig. Dan is het of op het display van je versterker kijken (als ie dat kan). Maar dat werkt niet fijn. Of idd de TV aanzetten.

Verder is een Synology NAS wel eenvoudig te beheren.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• SpeedfreakR
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-02 21:23

SpeedfreakR

Zoeffff.....

Ik gebruik in combo met mijn NAS (synology 1812+) een losse media player. Ik heb zelf een mede8er (600x3d) en op de slaapkamer een oude AC ryan (mini HD2). Werkt perfect en kan alles afspelen. Stuurt netjes mijn DTS bitstream naar mijn versterker. Als NAS kan je een simpele gebruiken die niet hoef te transcoderen en dit door de mediaplayer laten doen.