Toon posts:

Desktop gaming monitor (144 Hz) - To G-sync or not

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zoek een?
Dekstop Gaming Monitor

Wat is je budget?
300 EUR - Max. 400 EUR

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Ik ga dus een nieuwe Desktop gaming PC samenstellen. Aangezien de monitor die ik nu gebruik reeds 10+ jaar oud is, lijkt me dit ook een mooie gelegenheid om naar een 144 Hz monitor over te schakelen. (aangezien de PC ook een beest wordt). Ik zit nu met volgend dilemma: G-Sync monitor of niet..?

Wat heb je zelf al gevonden?
Voor een normale 144 Hz monitor gaan heb ik mijn oog op de Asus VG248QE laten vallen.
Voor een G-sync 144 Hz monitor heb ik de Acer XB240H in gedachten

Welke vragen heb je hier nog over?
Is het de centen waard om voor een monitor met G-sync te gaan? Ik vind namelijk niet erg veel reviews over het feit of G-sync zijn geld waard is.
Eventueel andere absolute aanraders of betere monitoren dan degene ik hierboven vermeld?

Alvast bedankt

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 13:08:
Ik zoek een?
Dekstop Gaming Monitor
Schopje naar CAA.

Verwijderd

Topicstarter
Mijn verontschuldigingen en bedankt ;)

• aercaen
  • Laatst online: 09-02 12:55

aercaen

Proud framerate whore

Verwijderd schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 13:08:
Ik zoek een?
Dekstop Gaming Monitor

Wat is je budget?
300 EUR - Max. 400 EUR

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Ik ga dus een nieuwe Desktop gaming PC samenstellen. Aangezien de monitor die ik nu gebruik reeds 10+ jaar oud is, lijkt me dit ook een mooie gelegenheid om naar een 144 Hz monitor over te schakelen. (aangezien de PC ook een beest wordt). Ik zit nu met volgend dilemma: G-Sync monitor of niet..?

Wat heb je zelf al gevonden?
Voor een normale 144 Hz monitor gaan heb ik mijn oog op de Asus VG248QE laten vallen.
Voor een G-sync 144 Hz monitor heb ik de Acer XB240H in gedachten

Welke vragen heb je hier nog over?
Is het de centen waard om voor een monitor met G-sync te gaan? Ik vind namelijk niet erg veel reviews over het feit of G-sync zijn geld waard is.
Eventueel andere absolute aanraders of betere monitoren dan degene ik hierboven vermeld?

Alvast bedankt
2 kleine vraagjes: welke games ga je exact spelen? En wat bedoel je exact met een beest?

Zelf kan ik zeggen dat een technologie als G-Sync en FreeSync wel heel prettig is op schermen met een hoge refreshrate. Dit omdat je zelfs met krachtige hardware geen continue 144 FPS zal kunnen halen in meeste recente AAA games en dus sowieso een schomelend FPS zult hebben (en ik heb nu al een beest van een PC en kan dit dus beamen). Bij schomelend FPS heb je een grote kans dat screen tearing voorkomt of je moet V-Sync opzetten. V-Sync heeft wel als nadeel dat je gigantische schomelingen in FPS gaat hebben, bvb van 144 naar 60 en dan weer terug. En dat is nu iets wat heel hard opvalt. (Dit is niet het geval is met adaptive V-Sync, maar daar krijg je weer last van screen tearing zodra je FPS begint te schomelen)

Als je wat meer info wilt over G-Sync, V-Sync en FreeSync lees even dit stukje dat ik heb geschreven in mijn review van de PG278Q. (link)

Verwijderd

Topicstarter
"PC build in progress"-link: Verwijderd in "Nieuwe gaming PC - Budget 2500ish EUR"

Het is voornamelijk voor de nieuwe AAA games zoals: Fallout 4, Battlefront 3, ...

Bedankt voor de link, ga ik onmiddellijk eens lezen!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Inderdaad moet je zoals Aercaen aangeeft even posten welke games je speelt of wil gaan spelen plus hoe je systeem eruit komt te zien.

Verder moet je jezelf afvragen of je daadwerkelijk een 144 Hz monitor met TN-paneel wil hebben. Als je systeem echt puur voor gamen is met voornamelijk rappe FPS games dan kan ik de keuze nog begrijpen.

Hecht je echter ook waarde aan veel desktop ruimte, betere kleurproductie en goede kijkhoeken dan zou ik toch eens kijken naar een leuk IPS paneel en hogere resolutie dan FHD; WQHD. In de prijsrange van 300 tot 400 euro zou je namelijk zelfs nog een 27" 2560 x 1440px IPS monitor kunnen aanschaffen á la: pricewatch: Dell Ultrasharp U2515H Zwart
Je levert dan wel wat in op refreshrate en response tijd, maar voor de meeste games is dit prima te doen.

Lees jezelf dus ook even in over het verschil tussen TN en IPS/PLS panelen :)
Edit: Of natuurlijk een prachtig A-MVA paneel.

[ Voor 3% gewijzigd door stin00 op 12-10-2015 14:52 ]

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de input mannen.

Ik heb al heel wat research gedaan hoor. Ik ken ook de min-en pluspunten van zowel TN als IPS schermen.. Het feit dat ik 2 TN monitoren heb geselecteerd was dan ook bewust ;)
Ik zit toch steeds recht voor m'n scherm en ben niet van plan uit te breiden naar 2-3 schermen setup. Het kleur-kwaliteitsverlies is ook niet meer zo slecht als het ooit was.. Voornaamste reden voor de TN panel is dat ik absoluut een 144 Hz monitor wil en met mijn budget is TN dan de enige optie. Ik ben dan ook bereid hier iets betere kleuren voor op te offeren. Ik ben toch kleurenblind.. :p

Recap: Als ik het goed begrijp verlies ik met G-sync enkele ms, maar behoudt hoge, vaste framerate en geen screen tearing meer. That's a win in my book! :)

• aercaen

aercaen

Proud framerate whore

Verwijderd schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 15:12:
Bedankt voor de input mannen.

Ik heb al heel wat research gedaan hoor. Ik ken ook de min-en pluspunten van zowel TN als IPS schermen.. Het feit dat ik 2 TN monitoren heb geselecteerd was dan ook bewust ;)
Ik zit toch steeds recht voor m'n scherm en ben niet van plan uit te breiden naar 2-3 schermen setup. Het kleur-kwaliteitsverlies is ook niet meer zo slecht als het ooit was.. Voornaamste reden voor de TN panel is dat ik absoluut een 144 Hz monitor wil en met mijn budget is TN dan de enige optie. Ik ben dan ook bereid hier iets betere kleuren voor op te offeren. Ik ben toch kleurenblind.. :p

Recap: Als ik het goed begrijp verlies ik met G-sync enkele ms, maar behoudt hoge, vaste framerate en geen screen tearing meer. That's a win in my book! :)
Wat bedoel je met "verlies ik met G-sync enkele ms"?
Je zou met G-Sync (vergeleken met V-Sync) juist geen extra input lag mogen hebben.
Ook zorgt G-Sync niet voor een vaste framerate, juist het tegenovergesteelde. Het zorgt ervoor dat alle frames die worden gerendered door de GPU ook worden weergegeven. Dit zorgt dus voor een hoge variabele framerate. Dit doet hij natuurlijk zonder screen tearing want de refresh rate van de monitor is gelijk aan de framerate dat de GPU haalt.

Verwijderd

Topicstarter
Ah yes! Variabel, maar hoge framerate!
In mijn ogen is G-sync dan toch echt wel een aanrader. Want hoewel de framterate variabel is, zorgt deze tech er voor dat het beeld toch smooth is, correct? En om 1 of andere reden had ik in mijn hoofd steken dat dit ten koste ging van input lag.. (verlies ms) Aangezien dit niet het geval is.. top! :)

PS: Mijn excuses.. Nu met m'n oog deze aankoop ben ik me terug wat in de tech aan het verdiepen; en er is een pak bijgekomen over de laatste jaren. Veel nieuwtjes om m'n hoofd rond te wikkelen. Bedankt voor de hulp!

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2015 15:36 ]

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

G-sync, en Freesync, kunnen [helaas[ niet toveren.

http://www.eurogamer.net/...2014-nvidia-g-sync-review is imo een van de betere reviews erover, vooral omdat DF behoorlijk kritisch is, en het weinig uitmaakt of het rood of groen is.

"However, the reason they looked so good was because of the regularity in the frame-rate - and that's not something typically associated with PC gaming. By running games completely unlocked, actual consistency while you play remains highly variable. G-Sync can mitigate the effects of this - but only to a certain degree"

G-sync is dus vooral leuk als je minder fps hebt dan je aantal hz, en die fps stabiel is. Echter, stuitert je FPS alle kanten op, dan kan G-sync daar alsnog niet heel veel mee.

Maarja, het prijsverschil tussen die Asus en Acer is toch behoorlijk klein, dan zou ik toch wel die G-sync pakken, maar, praat je over 144hz 1440p IPS panelen, tja, dan is G-sync dus totaal niet interessant naar mijn mening, even 200 euro meer betalen voor een G-sync scherm, puur omdat Nvidia geen open standaard [Freesync] ondersteunt 8)7

People as things, that’s where it starts.

• aercaen

aercaen

Proud framerate whore

Verwijderd schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 15:33:
Ah yes! Variabel, maar hoge framerate!
In mijn ogen is G-sync dan toch echt wel een aanrader. Want hoewel de framterate variabel is, zorgt deze tech er voor dat het beeld toch smooth is, correct? En om 1 of andere reden had ik in mijn hoofd steken dat dit ten koste ging van input lag.. (verlies ms) Aangezien dit niet het geval is.. top! :)
Een hoge framerate is altijd smooth of dat nu op een G-Sync scherm is of niet. Het enige dat G-Sync doet is screen tearing voorkomen zonder de nadelen van V-Sync. Namelijk verhoogde input lag en afhankelijk van het type V-Sync gigantische drops in framerate. In mijn geval speel ik veel games tussen de 100 en 110 FPS. Als ik V-Sync zou gebruiken zou ik dus in dat scenario of te wel altijd gelockt zijn op 60 FPS of te wel nog screen tearing zien.
Daarom zei ik ook in mijn eerste post dat ik G-Sync zeker aanraad voor schermen met een hoge refresh rate. Al moet ik erbij zeggen dat ik geen ervaring heb met goedkope G-Sync schermen. Dus ik zou zeker een nog een paar reviews lezen over het scherm voordat je koopt.

Voor de rest denk ik dat je sowieso gaat genieten van een 144 Hz scherm en je nieuwe computer. :)
Ik heb de stap ook gemaakt en zou niet meer terug willen.
RobinHood schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 15:46:
G-sync, en Freesync, kunnen [helaas[ niet toveren.

http://www.eurogamer.net/...2014-nvidia-g-sync-review is imo een van de betere reviews erover, vooral omdat DF behoorlijk kritisch is, en het weinig uitmaakt of het rood of groen is.

"However, the reason they looked so good was because of the regularity in the frame-rate - and that's not something typically associated with PC gaming. By running games completely unlocked, actual consistency while you play remains highly variable. G-Sync can mitigate the effects of this - but only to a certain degree"

G-sync is dus vooral leuk als je minder fps hebt dan je aantal hz, en die fps stabiel is. Echter, stuitert je FPS alle kanten op, dan kan G-sync daar alsnog niet heel veel mee.

Maarja, het prijsverschil tussen die Asus en Acer is toch behoorlijk klein, dan zou ik toch wel die G-sync pakken, maar, praat je over 144hz 1440p IPS panelen, tja, dan is G-sync dus totaal niet interessant naar mijn mening, even 200 euro meer betalen voor een G-sync scherm, puur omdat Nvidia geen open standaard [Freesync] ondersteunt 8)7
Ik geef je 100% gelijk dat Nvidia beter FreeSync zou ondersteunen. Maar in het geval van 144 Hz zal je in meeste gevallen een framerate hebben onder de refreshrate. Dus vandaar ook dat ik het zelf zou aanraden. In mijn geval zou ik mijn scherm echt niet willen vervangen door een non G-Sync scherm.
Het is vrij logisch dat G-Sync geen oplossing is voor gigantische framerateverschillen. Als je van 144 naar 60 FPS dropped en dan weer terug dan valt dat natuurlijk op. Zelf zijn de verschillen tussen mijn framerate niet zo gigantisch dat het mij opvalt tijdens het gamen, dus dat vind ik nogal een non-issue.

[ Voor 23% gewijzigd door aercaen op 12-10-2015 15:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
Aercean, hartelijk bedankt!

De knoop is doorgehakt: Ik ga voor een G-sync moni gaan! Ik ga er ook een iets ruimer budget voor vrijmaken. Want een zus-en-zo model kopen is ook maar niets.

• aercaen

aercaen

Proud framerate whore

Verwijderd schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 16:23:
Aercean, hartelijk bedankt!

De knoop is doorgehakt: Ik ga voor een G-sync moni gaan! Ik ga er ook een iets ruimer budget voor vrijmaken. Want een zus-en-zo model kopen is ook maar niets.
Graag gedaan!

Laat zeker nog weten welk scherm je dan exact gaat kopen, ik ben namelijk benieuwd :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat ik voor de BenQ XL2420G ga gaan.. Al is het prijskaartje van 480 EUR (goedkoopste op het net) toch wel aan de hoge kant voor een 24". Heel opvallend dat er precies geen mid-range prijsklasse is. Het is ofwel 300 EUR ofwel zit je ineens 450+, en al eerder naar de 550+...

De Acer Predator XB270H lijkt me ook wel de moeite voor 440 EUR, al betaal ik precies liever 40 EUR extra voor de BenQ

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2015 17:41 ]

• aercaen

aercaen

Proud framerate whore

Verwijderd schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 17:25:
Ik denk dat ik voor de BenQ XL2420G ga gaan.. Al is het prijskaartje van 480 EUR (goedkoopste op het net) toch wel aan de hoge kant voor een 24". Heel opvallend dat er precies geen mid-range prijsklasse is. Het is ofwel 300 EUR ofwel zit je ineens 450+, en al eerder naar de 550+...

De Acer Predator XB270H lijkt me ook wel de moeite voor 440 EUR, al betaal ik precies liever 40 EUR extra voor de BenQ
Beide monitors lijken mij wel een goede keuze. Het enige verschil dat ik kan vinden is dat de Acer 27" is tov de 24" van de BenQ. Ik heb zelf geen ervaring met de monitors maar ik lees toch heel positieve dingen over beide, al lijken ze net iets positiever over de BenQ. Als ik u was zou ik alle reviews dat je vind nog eens rustig nalezen en je daarop baseren. Zelf leun ik na 5 minuutjes google'en ook richting de BenQ maar dat is met diagonaal lezen.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Als je zoveel wil/kan uitgeven, zou ik zeker eens naar de pricewatch: Eizo Foris FG2421 Zwart kijken, iets duurder dan die BenQ, maar dan heb je wel een VA paneel in plaats van een TN paneel. Eigenlijk alleen maar voordelen dus.

People as things, that’s where it starts.

Verwijderd

Topicstarter
Hey RobinHood,

Bedankt voor het voorstel, but I'll respectfully decline ;)

Zoals je hierboven misschien wel gelezen hebt wil ik absoluut een G-Sync monitor. Dewelke die Eizo niet is.

Daarbovenop als je de reviews voor de BenQ leest zal je zien dat de kleuren niet dienen onder te doen voor een VA/IPS panel. Ook van de Acer zijn de kleuren naar het schijnt uitstekend. Enkel kan de Acer een beetje last hebben van backbleeding.
Ik merk dat jij precies absoluut geen fan bent van TN. Na een heleboel, en dan nog wat, reviews te lezen kan ik enkel maar besluiten dat slechte kleuren op TN's een ding zijn van het verleden, op een enkele brakke monitor na.

Ik ben 95% zeker van m'n keuze dat het de Acer of BenQ die hierboven vermeld staan wordt. Ik ben er enkel nog niet uit of ik voor (BenQ) 24" of (Acer) 27" wil gaan. Ik denk dat ik de Acer zal nemen als de back bleed me niet stoort of ik een model heb zonder (nieuwer, fixed model?)..
5% kans dat ik in de winkel op slag verliefd wordt op een monitor en ze gewoon mee naar huis moet nemen.. ;)

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21-02 10:34

Fanta

FordPerformance™️

Ik zou me geen zorgen maken om de kleuren. Ik heb zelf sinds kort een XL2430T (ook 144hz TN, maar geen G-Sync) en ik vind de kleurweergave na wat kleine tweaks prima. De enige reden dat je toch een IPS zou kunnen overwegen is vanwege de kijkhoeken, die blijven matig op een TN paneel, ongeacht welk model je besluit te kopen.

Daily driver | ’19 Ford Focus ST | Orange Fury
M.I.A.T.A. Is Always The Answer

Verwijderd

Topicstarter
Ja, ik ben me bewust van de kijkhoeken, maar ik zit zoals de meesten 100% recht voor m'n scherm tijdens het gamen (en gebruik het niet als 2de of 3de monitor, dewelke vaak schuin staan), dus dit is absoluut geen probleem.
Pagina: 1