Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Problemen thuisnetwerk

Pagina: 1
Acties:

• TommieB
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 25-07-2024
Beste Tweakers,

ik heb een probleem met mijn thuisnetwerk. Het is namelijk onmogelijk om met twee computers (één laptop via wi-fi en één desktop via utp-kabel) tegelijk te streamen (bijv. netflix) of te streamen (laptop) en online te gamen (desktop). Zelfs internetten (zoals facebook etc.) op de laptop en dan online gamen op de desktop is niet te doen.

Ik heb een ADSL abbo (10 mbps) en als ik een speedtest doe kom ik rond 6 mbps down en een upload van ca. 0.20 mbps. Ik heb mij laten vertellen dat het geen zin heeft om een hogere snelheid te nemen, omdat dit qua ADSL de maximale snelheid zou zijn op mijn adres (iets met de afstand tot de verdeelkast in de buurt of iets dergelijks). Overstappen op kabel is ook niet mogelijk omdat de kabel volgens een monteur ergens voor het huis in de stoep is afgebroken en dat zou bakken met geld kosten om te laten repareren.

Mijn vraag is dus eigenlijk. Is het in de huidige situatie mogelijk de hierboven beschreven problemen te verbeteren door bijvoorbeeld een ander modem te nemen, of een router er bij te plaatsen, of wellicht alleen al instellingen te veranderen? Of is dit wat het is en kan ik er niks aan veranderen?

Alvast bedankt,

Tom

PS: mocht er nog aanvullende informatie nodig zijn dan hoor ik het graag!

[ Voor 3% gewijzigd door TommieB op 12-10-2015 12:56 ]

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Hoe zit alles nu aan elkaar vast? Kun je daar een overzicht van geven.

• TommieB
De telefoonlijn die het huis binnen komt gaat naar het modem (Thomson TG712) en van daar uit loop er één utp-kabel naar mijn tv (alleen voor connectie tussen tv en desktop. Ik heb geen tv via internet) en er loopt één utp-kabel naar mijn desktop. De laptop is alleen via de Wi-Fi.

Is dit wat je bedoelt?

• enterz
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22-09 21:48
Probeer ten eerste even of je wel verbinding hebt met beide devices tegelijk. Zet een ping naar bijv. google.com open op je laptop en je desktop. Als dit wel werkt weet je dat de connectiviteit wel werkt bij lage data throughput. Ik vermoed dat dit geen probleem geeft.

Wat me waarschijnlijker lijkt: een 0.2Mbps upstream is zo'n 25kB/sec. Ik vermoed dat je die vrij snel voltrekt met TCP als je met 5Mbps download (netflix stream of online game).

• rens-br
  • Nu online

rens-br

Ja dat bedoelde ik inderdaad. Als je beide apparaten gebruikt heb je dan wel met beide apparaten internet toegang?

Het zou namelijk kunnen zijn dat een van de twee apparaten je internet verbinding dicht trekt, waardoor er voor het andere apparaat niks meer over blijft.

• Murzeltje
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07-02-2024

Murzeltje

PSN/XBOX : Murzeltje1976

Even over overstappen op de kabel en de kosten die gemaakt zouden moeten worden omdat er een kapotte kabel in je stoep ligt.. Die kosten zijn toch niet voor jou? Het is niet de kabel aansluiting IN huis, maar daar buiten.. Dus niet jouw probleem lijkt me. Als jij kabel internet/tv wil dan zal de kabelaar toch voor een werkende kabel aansluiting moeten zorgen die tot in je huis komt? Vanaf de meterkast / CAI aansluiting binnenshuis is het weer jouw probleem denk ik....

PSN/XBOX : Murzeltje1976

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

http://www.adsl.nl/templa...AutoDetectCookieSupport=1

En kijk wat er maximaal haalbaar is op jouw postcode huisadres ;)

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• rens-br
  • Nu online

rens-br

Dan vind ik https://netco-fpi-info.fourstack.nl/ een betere website. Je kan dan ook meteen zien wat er eventueel nog meer beschikbaar is. (Glasvezel / VDSL / Pair bonding)

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:29
Murzeltje schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 14:03:
Even over overstappen op de kabel en de kosten die gemaakt zouden moeten worden omdat er een kapotte kabel in je stoep ligt.. Die kosten zijn toch niet voor jou? Het is niet de kabel aansluiting IN huis, maar daar buiten.. Dus niet jouw probleem lijkt me. Als jij kabel internet/tv wil dan zal de kabelaar toch voor een werkende kabel aansluiting moeten zorgen die tot in je huis komt? Vanaf de meterkast / CAI aansluiting binnenshuis is het weer jouw probleem denk ik....
Dat weet ik bijna wel zeker. Bij ons in de straat ook gedoe geweest met aansluiting, kabels en graven. De gemaakte kosten komen terecht bij de beheerder, niet bij de consument. Alleen kunnen ze die kosten nergens op doorberekenen of terughalen. Als het enigszins kan ontwijken ze de mogelijkheid om voor 1 adresje/aansluiting een berg kosten te moeten maken.

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:16
rens-br schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 14:24:
[...]

Dan vind ik https://netco-fpi-info.fourstack.nl/ een betere website. Je kan dan ook meteen zien wat er eventueel nog meer beschikbaar is. (Glasvezel / VDSL / Pair bonding)
Dit...

En als er echt niet meer dan 6Mbit mogelijk is zal je toch naar alternatieven moeten gaan kijken...6Mbit is simpelweg niet genoeg om naast een stream nog iets anders fatsoenlijk te kunnen doen. Om over een upload van 0,2Mbit maar niet te beginnen

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

TommieB schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 12:55:Ik heb een ADSL abbo (10 mbps) en als ik een speedtest doe kom ik rond 6 mbps down en een upload van ca. 0.20 mbps. Ik heb mij laten vertellen dat het geen zin heeft om een hogere snelheid te nemen, omdat dit qua ADSL de maximale snelheid zou zijn op mijn adres (iets met de afstand tot de verdeelkast in de buurt of iets dergelijks). Overstappen op kabel is ook niet mogelijk omdat de kabel volgens een monteur ergens voor het huis in de stoep is afgebroken en dat zou bakken met geld kosten om te laten repareren.
Bel eens je provider op en laat hun het eens nakijken. Wellicht kan er tussen de bekabeling ISRA > modem nog winst behaald worden.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:31

lier

MikroTik nerd

True schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 14:32:
Bel eens je provider op en laat hun het eens nakijken. Wellicht kan er tussen de bekabeling ISRA > modem nog winst behaald worden.
Dit maar ook zeker even in huis kijken welke mogelijkheden je zelf hebt (betere/kortere bekabeling).

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 29-11 16:05
Hoe kijk je nu TV? Satelliet, digitenne, kabel?

Vul bij een kabelaar gewoon eens je postcode in. Als je een abbonent kan afsluiten voor internet via de kabel dan moeten zij zorgen dat de kabel er loopt lijkt mij.

don't mind me

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

JeroenF schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 15:16:
Hoe kijk je nu TV? Satelliet, digitenne, kabel?

Vul bij een kabelaar gewoon eens je postcode in. Als je een abbonent kan afsluiten voor internet via de kabel dan moeten zij zorgen dat de kabel er loopt lijkt mij.
Nee, dit is niet waar. Kabelaars hebben geen leverplicht, kpn wel. Maar dat maakt niet uit gezien hij al een xDSL verbinding heeft.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:41
Ziggo heeft hier ook een nieuwe kabel getrokken omdat de oude storingen gaf. Dat heeft mij geen cent gekost hoor.

• TommieB
Allereerst, bedankt voor de reacties!

Hier wat antwoorden op jullie vragen en extra info.
rens-br schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 13:34:
[...]

Ja dat bedoelde ik inderdaad. Als je beide apparaten gebruikt heb je dan wel met beide apparaten internet toegang?

Het zou namelijk kunnen zijn dat een van de twee apparaten je internet verbinding dicht trekt, waardoor er voor het andere apparaat niks meer over blijft.
Als er op een van de computers gestreamd wordt is het wel mogelijk gewoon te internetten op de andere (hoewel het wel langzamer gaat). Als je op beide gaat streamen verschilt het, soms blijft één stream vloeiend lopen en moet de andere steeds laden, soms moeten ze beide steeds laden.
Murzeltje schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 14:03:
Ik wilde overstappen op upc/ziggo, maar toen werd dat probleem met die kabel ontdekt. Daar is een offerte voor opgemaakt (was rond de 1600 euro, waarvan upc tot 700 zou betalen). Om zelf nog 900 te betalen, vond ik een beetje overdreven.
rens-br schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 14:24:
[...]

Dit krijg ik te zien bij het invullen van mijn postcode. Als ik het goed begrijp zou ik 9 mbps moeten kunnen halen (is dit dan wel genoeg voor tegelijk streamen?) en is het ook mogelijk om glasvezel te nemen? Toch kan ik mij ook herinneren dat de telefoniste van UPC mij destijds vertelde dat glasvezel niet mogelijk is, maar dat weet ik niet meer zeker..

Afbeeldingslocatie: http://uploadenfoto.nl/pictures/8959af2c10887ff2b989243ce21a1cc4.jpg

Ik zal zelf sowieso wat nieuwe kables aanschaffen, maar ik heb niet het idee dat het daar aan ligt.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Er is ook fiber to the home beschikbaar volgens je plaatje, overstappen dus. 10Mbit is érg weinig voor multimedia.

• rens-br
  • Nu online

rens-br

TommieB schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 09:38:
[...]
Als er op een van de computers gestreamd wordt is het wel mogelijk gewoon te internetten op de andere (hoewel het wel langzamer gaat). Als je op beide gaat streamen verschilt het, soms blijft één stream vloeiend lopen en moet de andere steeds laden, soms moeten ze beide steeds laden.
Ik denk dat het er gewoon aan ligt dat je internet niet toereikend genoeg is om tegelijkertijd twee streams af te spelen. Je zou nog kunnen proberen om op een apparaat twee streams te starten en kijken of ze dan beide wel goed lopen.
Dit krijg ik te zien bij het invullen van mijn postcode. Als ik het goed begrijp zou ik 9 mbps moeten kunnen halen (is dit dan wel genoeg voor tegelijk streamen?) en is het ook mogelijk om glasvezel te nemen? Toch kan ik mij ook herinneren dat de telefoniste van UPC mij destijds vertelde dat glasvezel niet mogelijk is, maar dat weet ik niet meer zeker..

[afbeelding]
Zo te zien kun je inderdaad glasvezel afsluiten. Als ik je dan een tip mag geven. Sluit een glasvezel abonnement af!
Om te kijken welke aanbieders er allemaal glasvezel kunnen leveren bij je, zou je de postcode check kunnen doen op: http://eindelijkglasvezel.nl/

• TommieB
rens-br schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 09:42:
[...]

Zo te zien kun je inderdaad glasvezel afsluiten. Als ik je dan een tip mag geven. Sluit een glasvezel abonnement af!
Om te kijken welke aanbieders er allemaal glasvezel kunnen leveren bij je, zou je de postcode check kunnen doen op: http://eindelijkglasvezel.nl/
Genoeg aanbieders op mijn adres zo te zien. Welke snelheid is aan te raden, 50/50mbps? En op het moment heb ik tv via digitenne. Ik heb verder geen vast telefoonlijn. Is het aan te raden om dan een 2 in 1 pakket te nemen met tv en internet, of dat los te doen?

• rens-br
  • Nu online

rens-br

TommieB schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 09:52:
[...]
Genoeg aanbieders op mijn adres zo te zien. Welke snelheid is aan te raden, 50/50mbps? En op het moment heb ik tv via digitenne. Ik heb verder geen vast telefoonlijn. Is het aan te raden om dan een 2 in 1 pakket te nemen met tv en internet, of dat los te doen?
Ik heb zelf één adres met 50/50 en één adres met 60/60. Haal bij de ene 48/49 en bij de andere 59/61. Voor normale consumenten internet verbinding is dit meer dan snel genoeg.

Voor het aanbod aan 2 in 1 of 2 losse abonnementen moet je zelf even kijken wat het beste uit komt in prijs / kwaliteit. Verder kan de TV aansluiting bij de verschillende glasvezel aanbieders anders zijn. De ene provider werkt alleen met DVB-C, of Analoog, de ander alleen via ethernet kabels en sommige hebben het allebei.

Je kan ook alleen glasvezel internet nemen en digitenne behouden.

• TommieB
rens-br schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 10:00:
[...]

Verder kan de TV aansluiting bij de verschillende glasvezel aanbieders anders zijn. De ene provider werkt alleen met DVB-C, of Analoog, de ander alleen via ethernet kabels en sommige hebben het allebei.

Je kan ook alleen glasvezel internet nemen en digitenne behouden.
Is de ene aansluiting beter dan de ander?

• rens-br
  • Nu online

rens-br

TommieB schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 10:17:
[...]
Is de ene aansluiting beter dan de ander?
Dit hangt ook erg af per provider maar in principe geldt het volgende:

DVB-C:
Voordelen:
- Geen extra kastjes of apparatuur nodig. Mits je TV het ondersteunt anders wordt er terug gevallen op Analoog
- Kan over bestaande Coax kabels die mensen toch al hebben liggen
Nadelen:
- Vaak alleen NPO123 in HD de rest in SD

Digitaal
Voordelen:
- Meer zenders in HD (Hangt af van provider)
- Extra zender pakketten af te sluiten ( Eredivisie live e.d.)
- Tv kijken op alle apparaten (hangt af van provider)
Nadelen:
- (Extra) ethernet kabels moeten gelegd worden naar elke plek waar een TV staat
- TV verkeer en internet verkeer moet meestal over twee losse ethernet kabels
- Extra TV kastje nodig per TV (waar je vaak per kastje per maand 4 euro voor betaald )

Welke dus beter is dan de andere hangt heel erg af van de voorkeur. De beeldkwaliteit zal in ieder geval altijd beter en stabieler zijn dan digitene.

Mocht je een provider willen kiezen die beide ondersteunt, kan je bijvoorbeeld op de 'hoofd' TV digitaal kijken en op de andere tv(s) kijken via DVB-C.

[ Voor 10% gewijzigd door rens-br op 13-10-2015 10:39 ]

• TommieB
Ok duidelijk. Ik ga even alle opties bekijken en uitzoeken wat voor mij het beste is.

En natuurlijk heel erg bedankt voor alle hulp!

• rens-br
  • Nu online

rens-br

TommieB schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 10:29:
Ok duidelijk. Ik ga even alle opties bekijken en uitzoeken wat voor mij het beste is.

En natuurlijk heel erg bedankt voor alle hulp!
Graag gedaan!

Mocht je verder nog vragen hebben, dan hoor ik dat natuurlijk graag!
Pagina: 1