Aansluiten keramisch fornuis

Pagina: 1
Acties:
  • 2.583 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abdl
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 11-11-2024
beste tweakers

ik wil een keramische fornuis aansluiten. ik heb een 2x 230 volt aansluiting (zie foto).

fornuis die ik wil aansluiten heeft een aansluitwaarde 9,1 kW (zie foto).

capaciteit van de kookgroep is max 7,4 kW. Ik heb begrepen dat ik desondanks deze fornuis kan aansluiten als ik maar niet alles tegelijk aan heb.

de fabrikant geef aan hoe de aansluiting moet plaatsvinden (zie foto).

kunnen jullie me bevestigen dat ik het kan aansluiten volgens de onderste plaatje (2NAC 280/400/415 V)?

Afbeeldingslocatie: http://s18.postimg.org/8xjxbh6d5/foto_1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://s12.postimg.org/nf1vh4a9p/foto_2.png

Afbeeldingslocatie: http://s10.postimg.org/hc8ibrtzd/foto_3.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• plizz
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:18
Plaatje 3 is van toepassing bij jou.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Niet vervelend bedoeld, maar als je dit op een forum moet vragen, kun je het beter uitbesteden. Als het mis gaat en je huis brandt af, weet de verzekering wel te vinden dat jij het zelf hebt geknutseld.

[ Voor 36% gewijzigd door CodeCaster op 12-10-2015 12:41 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:05

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Maar moeten de beide groepen niet op een aparte fase zitten? Aangezien er 400 V bijstaat. Bij een perilex aansluiting zijn L1 en L2 aparte groepen die geschakeld zijn. Maar ik zie dat het 230V groepen zijn dus dat ze op dezelfde fase zitten. Dan gaat dit niet werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11-05 20:44
Mr_gadget schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 12:50:
Maar moeten de beide groepen niet op een aparte fase zitten? Aangezien er 400 V bijstaat. Bij een perilex aansluiting zijn L1 en L2 aparte groepen die geschakeld zijn. Maar ik zie dat het 230V groepen zijn dus dat ze op dezelfde fase zitten. Dan gaat dit niet werken.
Het zijn idd 2 230V groepen, maar deze lopen wel uit fase. Dit gaat dus gewoon werken met het onderste aansluit schema.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abdl
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 11-11-2024
Bedankt voor jullie feedback

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
heggico schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 14:32:
[...]

Het zijn idd 2 230V groepen, maar deze lopen wel uit fase. Dit gaat dus gewoon werken met het onderste aansluit schema.
Waar maak je dit uit op? Volgens mij heeft mr_gadget gelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11-05 20:44
Het is een kookgroep. Die worden aangelegd voor dit soort situaties. Over het algemeen zijn dit gewoon 2 fases van een 3 fase systeem, maar soms ook niet. Voor een keramisch fornuis maakt dat vaak (maar niet altijd) niet uit, omdat hij de helft van de pitten per fase gebruikt om het te verdelen. Daarnaast lopen er 2 fasedraaden naar de automaat, welke 2 automaten gekoppeld heeft. Als deze was afgesplitst van 1 enkele fase had daar hoogstwaarschijnlijk een bruggetje tussen gezeten.

Dus, geen bewijs, maar wel hoogst waarschijnlijk. Anders de elektricien bellen als het niet werkt. Een kookgroep moet dit fornuis gewoon aan kunnen.

-edit- Ik zie nu pas dat ik over het verbruik heb gekeken. Dat zou ik dus niet doen. Jij weet het nu, dat je dus niet alles tegelijk kan gebruiken. Wat als er straks eens iemand anders kookt die dit niet weet en je het vergeet te vertellen?
Hoe dik zijn de kabels er naartoe? Soms kun je hier gewoon een 20A automaat voor in de plaats zetten, dan zou het net moeten kunnen, maar dat ligt dus voornamelijk aan de kabels die er al naartoe liggen.

[ Voor 26% gewijzigd door heggico op 13-10-2015 08:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Twee groepen op dezelfde fase of op twee verschillende fasen kan zeker verschil maken. Namelijk bij dezelfde fase moet die fase alle vermogen leveren. Bij de normale verdeling van een installatie in groepen mag je altijd rekenen met een gelijktijdigheidsfactor, dat betekent dat vijf groepen van 16 A geen rekening hoeft te worden met 5 keer 16 = 80 A voor de hoofdzekering. Uiteraard is dat bij een kookgroep anders, daar is wel terdege de kans groot dat het opgegeven vermogen ook zal worden gebruikt. Dus houd rekening met een eventueel nodige verzwaring van de hoofdzekering.

Dat is één punt, van ondergeschikt belang, want het kan heel gemakkelijk worden opgelost.
Maar er is nog een aspect dat al even zijdelings is aangeroerd. Dat is het vermogen van 9 kW. Is de kans reëel dat dit vermogen ook werkelijk wordt gebruikt? Indien ja, dus niet alleen maar een piekvermogen van een paar seconden, dan zou eigenlijk bij een gewone huisinstallatie met 16 A groepen de kookgroep driefasig moeten zijn. Het schemaplaatje biedt ook deze optie.
Bovendien staat het ook duidelijk aangegeven met "Fuse min. 16 A x 3".

Tenslotte, ik ben het eens met de opmerking dat het feit dat je zo'n vraag op een forum moet stellen betekent dat je minimaal iemand met een degelijk verstand van zaken erbij zou moeten roepen. Naar alle waarschijnlijkheid kun je daar naast evengoed best een heleboel zelf uitvoeren, dat spreekt elkaar niet tegen. Een vakman heeft het immers ook ooit moeten leren onder begeleiding van een senior vakman.

PS:
Bij het strikt houden aan dat advies van niet alles tegelijk inschakelen kun je inderdaad wat je veronderstelde volstaan met de huidige twee groepen. Maar onthoudt iedereen dat, ook na een aantal jaren? Goed je zult er bij vergeten geen brand door krijgen, hooguit een doorgeslagen zekering. Lastig als je een heel lekkere maaltijd aan het bereiden bent, maar geen ramp. Beetje lastiger evenwel als het de (verzegelde) hoofdzekering is die doorslaat. Het is dus aan te bevelen hierin te voorzien met nog een groep er bij te laten plaatsen. En daaraan komt dan toch de vraag, of je een 3-fasen aansluiting hebt want met die 9 kW zit je toch echt wel op het randje van wat bij een gewone huisaansluiting nog op één fase kan.

[ Voor 21% gewijzigd door Techneut op 13-10-2015 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:41
9,1 kw is gerekend met de oven aan.
Fase verdeling is dus logischer wijs:
2200 oven
1800 + 1500 = 3300
2200 + 1200 = 3400
(weliswaar weet je niet welke fase welke aansluiting heeft)

Hierdoor is het wel duidelijk dat als je de oven aan doet je 2 pitten niet kan gebruiken, aangezien het risico groot is dat dan de zekering eruit kan klappen. Tip: laat een professional een drie fase aansluiting aanleggen of regel een andere kookplaat/oven.

Dit is een educated guess!!!! Oftewel het kan anders zitten dan wat ik hier heb geschreven, maar het komt uiteindelijk op hetzelfde neer.

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
volgens mij heb je toch minimaal 380/400V nodig om hem te kunnen aansluiten...

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

SMSfreakie schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 22:47:
volgens mij heb je toch minimaal 380/400V nodig om hem te kunnen aansluiten...
Volgens de tekening niet (linksboven)

Afbeeldingslocatie: http://s10.postimg.org/hc8ibrtzd/foto_3.jpg

380 volt is de spanning tussen de fasen en 220 tussen de nul en fase.
als ik zo naar de tekeningen kijk zou waarschijnlijk ook gewoon af kunnen met een 3 voudige kookgroep
Maar let op de diameter van de nuldraad(en) dat deze ook gezamelijk de 48A af kunnen voeren (dikkere leiding ? andere perilex ?
3 fasen zou dan handiger zijn

Heb je meer info (type nummer, merk) van je kookding ?

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartoz
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Een kookgroep kan toegepast worden bij kooktoestellen (inductie/keramisch) met een maximaal aansluitvermogen van ten hoogste 7300 Watt. Bij kooktoestellen met een aansluitvermogen vanaf 7400 t/m 11.400 Watt dient gebruik te worden gemaakt van een krachtgroep, welke alleen kan worden toegepast bij een 3 fasen aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:17
Alles is mogelijk maar praktisch gezien moet er gewoon een 3f ALS en krachtgroep in. Ik heb nog nooit een 2x16A (in NL) gezien welke vanaf 2 fases gevoed wordt, dit komt altijd vanaf een 1f ALS af en de andere situatie is dus 3f ALS+groep. Even aan laten passen door de electricien dus en aansluiten zoals op plaatje 2. Gezien de leeftijd van de meterkast ga ik ervanuit dat 3fase wel aanwezig is of makkelijk aangepast kan worden. Met Bartoz en Codecaster dus. Er staat in de technische gegevens ook min. 3x16A dus met 2x16A ga je niet wegkomen...

[ Voor 11% gewijzigd door Jim423 op 14-10-2015 10:54 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Fish schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 23:04:
[...]

Volgens de tekening niet (linksboven)

[afbeelding]

380 volt is de spanning tussen de fasen en 220 tussen de nul en fase.
als ik zo naar de tekeningen kijk zou waarschijnlijk ook gewoon af kunnen met een 3 voudige kookgroep
Maar let op de diameter van de nuldraad(en) dat deze ook gezamelijk de 48A af kunnen voeren (dikkere leiding ? andere perilex ?
3 fasen zou dan handiger zijn

Heb je meer info (type nummer, merk) van je kookding ?
als je hem met 40A ( en das krap aan.. ) afzekerd kan dat ja.. :+

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 904093

Volgens eigen zeggen heb je 2 x 230 V beschikbaar voor dit fornuis. In Nederland ook wel een “kookgroep” genoemd, waarbij twee groepen - van dezelfde fase - zijn gekoppeld en goed is voor totaal 32 ampère, oftewel 7,36 KW, bij Ohmse belasting. Aangezien jouw oven 9 KW is zou je daarvoor een aparte 3-fasengroep (400 V) voor nodig hebben en de aansluiting van plaatje nr. 2 moeten gebruiken. Wil je toch de bestaande voeding van 2 x 230 V toepassen dan moet je daarvoor de aansluiting van plaatje nr. 1 gaan gebruiken. Alleen ben ik bang dat je dan met dit fornuis maar ca. 3 KW tot je beschikking hebt. Je zou ook nog 2 fasen (400 V) kunnen aansluiten volgens plaatje 3 maar ook dan benut je niet je totale vermogen van het fornuis plus dat een 2-fasen aansluiting hoogst ongebruikelijk en misschien ook wel tegen de NL voorschriften is.
Tenslotte, voor welke aansluiting je ook kiest, je kunt gerust alles tegelijk aanzetten want bij minder dan een 400 V, 3 fasen aansluiting wordt het vermogen toch al door de fabrikant dienovereenkomstig begrenst vanwege de gekozen interne configuratie behorende bij die verschillende aansluitingen.

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 904093 op 30-03-2017 20:00 . Reden: Aanvulling, voor volledige beantwoording. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Anoniem: 904093 schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 18:55:
Volgens eigen zeggen heb je 2 x 230 V beschikbaar voor dit fornuis. In Nederland ook wel een “kookgroep” genoemd, waarbij twee groepen - van dezelfde fase - zijn gekoppeld en goed is voor totaal 32 ampère, oftewel 7,36 KW, bij Ohmse belasting. Aangezien jouw oven 9 KW is zou je daarvoor een aparte 3-fasengroep (400 V) voor nodig hebben en de aansluiting van plaatje nr. 2 moeten gebruiken. Wil je toch de bestaande voeding van 2 x 230 V toepassen dan moet je daarvoor de aansluiting van plaatje nr. 1 gaan gebruiken. Alleen ben ik bang dat je dan met dit fornuis maar ca. 3 KW tot je beschikking hebt. Je zou ook nog 2 fasen (400 V) kunnen aansluiten volgens plaatje 3 maar ook dan benut je niet je totale vermogen van het fornuis plus dat een 2-fasen aansluiting hoogst ongebruikelijk en misschien ook wel tegen de NL voorschriften is.
Tenslotte, voor welke aansluiting je ook kiest, je kunt gerust alles tegelijk aanzetten want bij minder dan een 400 V, 3 fasen aansluiting wordt het vermogen toch al door de fabrikant dienovereenkomstig begrenst vanwege de gekozen interne configuratie behorende bij die verschillende aansluitingen.
Ik denk dat het fornuis inmiddels wel is aangesloten ...

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 904093

Fish schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 21:10:
[...]

Ik denk dat het fornuis inmiddels wel is aangesloten ...
Daar heb ik ook geen moment aan getwijfeld. Maar aangezien ikzelf 2 jaar na dato toevallig bij dit topic terecht kwam en daar informatie uithaalde is het niet ondenkbaar dat na mij dit ook bij anderen gaat gebeuren. Als naslagwerk is het dan weer iets completer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:43

SA007

Moderator Tweaking
Wel een hele oude koe, er is ondertussen ook al een nieuwe nen1010 enzo.

Daarnaast hebben we nu Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.