Toon posts:

binary file decoderen weet iemand hoe?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Gisteren had ik al een topic geopend erover maar ivm te weinig info is die door de moderator gesloten... moest meer info erbij zetten en duidelijker zijn! Dus bij deze probeer ik dat.

Nou enige tijd geleden had ik een tweede hands laptop gekocht en nu wil ik hem opnieuw installeren maar ik kan zeg maar niet booten vanuit usb of in de bios komen omdat er een supervisor pasword op zit.
Biosflash lukt ook niet dan komt er een foutmelding in windows.

Voor een paar dollar via ebay heb ik zo een eeprom reader/writer gekocht daarmee kon ik hem uitlezen en als ik wil kan ik hem ook weer flashen de chip.
Ik zat te denken de pasword zit vast op een of ander regel als ik die weg haal en het file opsla dat ik gewoon in de bios moet komen toch?
Wat betreft programmeren ben ik een leek ......En vraag via deze manier wat tips.
Ik heb een aantal programma s geprobeerd: Java Script, C++ , En een paar online readers die ik niet bij naam weet..
Nogmaals ik heb niet heel veel verstand van programmeren ... Maar dit wil ik echt graag kunnen oplossen ook al zit ik uren achter de computer >:)
Ik hoop dat iemand mij kan helpen

Alvast bedankt!!!

• Powergrim
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 31-01 14:03
Kan aan mij liggen hoor, maar kan je niet gewoon de oude eigenaar vragen om het Bios Password? Hij heeft je het apparaat verkocht, het is zijn verantwoordelijkheid dat je je laptop ook gewoon kan gebruiken. Anders ging de laptop wat mij betreft gewoon terug naar de verkoper.

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Wat heb je zelf al gevonden m.b.t. het wissen van BIOS-passwords en EEPROM's?

Zo zie ik al op de eerste hit van Google een YouTube-videootje die 't e.e.a. in gebrekkig Engelse ondertiteling uitlegt.. Waarschijnlijk niet direct nuttig in jouw situatie, maar ik kan me niet voorstellen dat er niet veeheel meer te vinden is op het internet.

Verwijderd

Topicstarter
Is een laptop die van van een faillissement gekocht is... Laptop was van een bedrijf geweest.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2015 09:36 ]

Verwijderd

Topicstarter
Osiris schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 09:34:
Wat heb je zelf al gevonden m.b.t. het wissen van BIOS-passwords en EEPROM's?

Zo zie ik al op de eerste hit van Google een YouTube-videootje die 't e.e.a. in gebrekkig Engelse ondertiteling uitlegt.. Waarschijnlijk niet direct nuttig in jouw situatie, maar ik kan me niet voorstellen dat er niet veeheel meer te vinden is op het internet.
Ik heb het filmpje gekeken :D .. dat heb ik al geprobeerd !

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-11-2025

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Misschien handig er bij te zetten om welk merk/type laptop er bij te zetten?

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Verwijderd

Topicstarter
prutser001 schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 09:42:
Misschien handig er bij te zetten om welk merk/type laptop er bij te zetten?
Het is een toshiba tecra R950

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-11-2025

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Ik weet dat met oude Toshiba laptops je met een diskette en een hex editor in de bios kon komen/resetten.. Helaas met de nieuwe laptops moet je bij een 'Toshiba ASP' terecht en ze kunnen geld vragen voor deze dienst.. Andere voorwaarden weet ik zo even niet maar ik geloof dat je een aankoopbewijs moet hebben.

Er zal heus wel een manier zijn maar het lijkt er niet op dat deze bekend is buiten Toshiba.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Verwijderd

Topicstarter
prutser001 schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 10:02:
Ik weet dat met oude Toshiba laptops je met een diskette en een hex editor in de bios kon komen/resetten.. Helaas met de nieuwe laptops moet je bij een 'Toshiba ASP' terecht en ze kunnen geld vragen voor deze dienst.. Andere voorwaarden weet ik zo even niet maar ik geloof dat je een aankoopbewijs moet hebben.

Er zal heus wel een manier zijn maar het lijkt er niet op dat deze bekend is buiten Toshiba.
Ja dat klopt ... Je hebt ook manieren om kort te sluiten maar voor dat model kan je helemaal niks vinden.
Alleen programmeren zou lukken denk ik.... YouTube: MacBook pro Efi password removal MacBook air Efi password iCloud
Dit is dezelfde programma en apparaat die ik heb .....hij gebruikt hem hier voor een mac.
Alleen geeft die helaas geen instructies hoe te verwijderen..

• donderdraak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-07-2017
Heb je geprobeerd om de laptop zonder geheugen of met minder geheugen op te starten zodat er een bios change uitgevoerd wordt?

Ik weet niet of hot-flashen met een cd-rom (of jawel een diskette) een optie is en of dat hotflash bij die laptop ondersteund wordt?

Als laatste middel.... een Bios flash laten uitvoeren door microfix kost 63 euro ex btw
Ik weet niet hoeveel je voor die veiling laptop betaalt hebt, maar zelf proberen is uiteraard leuker gaat alleen wat uren inzitten. :)

• donderdraak
Verwijderd schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 09:40:
[...]

Ik heb het filmpje gekeken :D .. dat heb ik al geprobeerd !
Misschien niet goed want het filmpje is wat onduidelijk

- accu er helemaal uit zodat je stroom verbreekt
- juiste pinnetjes verbinden met pincet of soldeer verbinden
- oplader ook loskoppelen
- ontladen door aanknop indrukken
- oplader weer aansluiten
- aanzetten + F2 ingedrukt houden

Verwijderd

Topicstarter
donderdraak schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 10:54:
[...]

Misschien niet goed want het filmpje is wat onduidelijk

- accu er helemaal uit zodat je stroom verbreekt
- juiste pinnetjes verbinden met pincet of soldeer verbinden
- oplader ook loskoppelen
- ontladen door aanknop indrukken
- oplader weer aansluiten
- aanzetten + F2 ingedrukt houden
Ik heb gewoon een stuk dikke koperdraad geprobeerd om te kort sluiten je ziet ook dat de laptop erop reageert.. Ik heb echt alle pinnetjes geprobeerd maar het lukt gewoon niet.
Heel veel moederborden van toshiba de oude dan staan gemarkeerd met cijfertjes en bij sommige staat zelfs cmos clear.... Alleen helaas bij deze niet!

Verwijderd

Topicstarter
donderdraak schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 10:47:
Heb je geprobeerd om de laptop zonder geheugen of met minder geheugen op te starten zodat er een bios change uitgevoerd wordt?

Ik weet niet of hot-flashen met een cd-rom (of jawel een diskette) een optie is en of dat hotflash bij die laptop ondersteund wordt?

Als laatste middel.... een Bios flash laten uitvoeren door microfix kost 63 euro ex btw
Ik weet niet hoeveel je voor die veiling laptop betaalt hebt, maar zelf proberen is uiteraard leuker gaat alleen wat uren inzitten. :)
Zelf wil ik het proberen dat is altijd het leukste :D ... Beetje kennis opdoen.

• donderdraak
Zit er toevallig ook zo'n batterij aan het moederbord? Die kan je bij sommige laptops ook loskoppelen voor wachtwoord reset

Uit de handleiding R950
Your computer has an internal real-time clock (RTC) battery. The RTC battery powers the System Time Clock and BIOS memory used to store your computer's configuration settings. When fully charged, it maintains this information for up to a month when the computer is powered off. The RTC battery may have become completely discharged while your computer was shipped, resulting in a CMOS error message during startup. The error message may vary by computer model.

[ Voor 3% gewijzigd door donderdraak op 12-10-2015 11:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dat heb ik ook gedaan bios batterij eruit gehaald ,batterij van de laptop ontkoppeld en daarna dag later bios bat terug erin met kabel gestart en nog steeds zat die erop Helaas!!!
donderdraak schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 11:16:
Zit er toevallig ook zo'n batterij aan het moederbord? Die kan je bij sommige laptops ook loskoppelen voor wachtwoord reset

Uit de handleiding R950

[...]

• Technomania
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:41
Bestaat er niet zoiets als een standaard wachtwoord?

Vroeger kon je met een Award BIOS Award_SW als wachtwoord gebruiken

Niets is onmogelijk voor de mens die het zelf niet hoeft te doen

• CodeIT
  • Laatst online: 27-01 12:20

CodeIT

Code IT

Heb je de EEPROM al uitgelezen? Kun je het bestand online zetten zodat we ernaar kunnen kijken. Is wel een leuke uitdaging.

• 129383_
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 29-01 08:25
Dump de eeprom met het wachtwoord, vaak staat deze niet in het bios zelf maar op een aparte chip. Vervolgens zoek je naar strings in de dump met een hex editor (HxD, windows) of het 'strings' commando (Linux)

Als je geluk hebt dan is het wachtwoord niet versleuteld.

Gebruik vervolgens het wachtwoord om het wachtwoord te verwijderen in het bios menu. Ga zelf niet dingen schrijven naar de eeprom, de kans is groot dat je iets kapot maakt en de laptop niet meer wil opstarten.

Verwijderd

Topicstarter
Heb ik ook allemaal geprobeerd...dat werkt alleen nog met oudere systemen denk ik.
technomania schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 11:43:
Bestaat er niet zoiets als een standaard wachtwoord?

Vroeger kon je met een Award BIOS Award_SW als wachtwoord gebruiken

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 01-02 18:52
Zonder reference guide wordt het volgens mij erg lastig om een EEPROM te kunnen lezen. Het is een hele lange rij data achter elkaar en dan byte voor byte het te proberen lezen zonder te weten wat waar hoort te staan lijkt mij extreem lastig.

GTA VI - All aboard the hype train!!

Verwijderd

Topicstarter
k heb een back up gemaakt van de eepromfile.
Hxd heb ik gebruikt ik kan het wel lezen , maar het is allemaal gecodeerd.
Ik moet iets van een software hebben die het mogelijk maakt om het in woorden om te zetten..

In het filmpje hier verteld die de wachtwoord zit op 1 van die strings opgeslagen maar hij verteld niet welke .... YouTube: MacBook pro retina air Efi password removal 2011-2015 jerseycityrepair.com
129383_ schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 11:49:
Dump de eeprom met het wachtwoord, vaak staat deze niet in het bios zelf maar op een aparte chip. Vervolgens zoek je naar strings in de dump met een hex editor (HxD, windows) of het 'strings' commando (Linux)

Als je geluk hebt dan is het wachtwoord niet versleuteld.

Gebruik vervolgens het wachtwoord om het wachtwoord te verwijderen in het bios menu. Ga zelf niet dingen schrijven naar de eeprom, de kans is groot dat je iets kapot maakt en de laptop niet meer wil opstarten.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2015 12:16 ]

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:03
Kan je wel van cd/dvd opstarten? Dan kan je eventueel ook Plop boot manager gebruiken.

Roomba E5 te koop

Verwijderd

Topicstarter
Boot is uitgeschakeld in de bios dus zowel usb en cd werkt niet!
sig69 schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 12:06:
Kan je wel van cd/dvd opstarten? Dan kan je eventueel ook Plop boot manager gebruiken.

• Sir_Hendro
Hou er rekening mee dat het allemaal waardes zijn zoals 8bit, 16bit en 32bit integers die alle gegevens van de EEPROM beschrijven. Als jij zo direct weet waar in de data een string begint en eindigt kun je dat gedeelte uitlezen. Ik heb geen ervaring met tools die het formaat van de data zelf herkennen. Ik ben bang dat er toch iets van een reference guide nodig is.

Misschien kun je eens de gehele EEPROM omzetten naar ASCII string en kijken of er iets tussen staat wat een wachtwoord zou kunnen zijn. Gaat wel leuk worden omdat er heel veel onzin tekst zal worden gegenereerd op deze manier. :9

Ik wil trouwens best een poging wagen om het voor je te vertalen naar ASCII.

[ Voor 30% gewijzigd door Sir_Hendro op 12-10-2015 12:30 ]

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:25

MsG

Forumzwerver

Kan je niet de hardeschijf er uithalen en de bestanden van de Windows-installatie zelf al op de hardeschijf zetten, zeg maar hetzelfde als Windows zelf doet met installeren (dan wordt er namelijk kort wat op de hardeschijf gezet, waarna de installatie verder vanaf schijf draait)

Bijvoorbeeld zoiets: http://www.instructables....ctly-from-Hard-/?ALLSTEPS

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Verwijderd

Topicstarter
Wat ik had geprobeerd was zeg maar een binfile te downloaden van de toshiba website schreef had hem geschreven naar de chip... toen starte de laptop niet meer op. Gelukkig had ik een backup ... die terug geprogrammeerd en hij deed het weer... De chip zelf is een winbond je ziet bij size 8mbyte/64mbyte.
Voor de rest doe ik beetje hier en daar lezen en filmpjes kijken want superveel snap ik er ook nie van :D
Maar ik wil het gewoon proberen te snappen en te fixxen als het mogelijk is !!
Sir_Hendro schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 12:17:
Hou er rekening mee dat het allemaal waardes zijn zoals 8bit, 16bit en 32bit integers die alle gegevens van de EEPROM beschrijven. Als jij zo direct weet waar in de data een string begint en eindigt kun je dat gedeelte uitlezen. Ik heb geen ervaring met tools die het formaat van de data zelf herkennen. Ik ben bang dat er toch iets van een reference guide nodig is.

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:22

E-Vix

Nu met sneeuw!

Als ik een verkoper op eBay mag geloven, dan is het bios wachtwoord niet in het bios zelf opgeslagen. De verkoper verkoopt BIOS chips voor de R950, maar heeft nadrukkelijk in zijn omschrijving staan dat een nieuw bios niet het wachtwoord verwijderd. Zie http://www.ebay.nl/itm/141312945024
Ik zou toch gaan zoeken naar een CMOS CLEAR op het moederbord, of anders kan je ook nog contact opnemen met Toshiba. Wellicht hebben ze een datasheet van dit type laptop waar op aangegeven staat hoe je het CMOS kan clearen, of het wachtwoord kunt resetten.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

Verwijderd

Topicstarter
Dit lukt wel maar over een paar maanden wil ik een ander laptop halen... dan wil ik deze verkopen maar als ik hem in deze staat zo zou verkopen ja dan krijg je er ook niet veel voor!.. Ik wil echt het wachtwoord eraf hebben.

quote]MsG schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 12:24:
Kan je niet de hardeschijf er uithalen en de bestanden van de Windows-installatie zelf al op de hardeschijf zetten, zeg maar hetzelfde als Windows zelf doet met installeren (dan wordt er namelijk kort wat op de hardeschijf gezet, waarna de installatie verder vanaf schijf draait)

Bijvoorbeeld zoiets: http://www.instructables....ctly-from-Hard-/?ALLSTEPS
[/quote]

• NSG
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-01 15:38

NSG

Je weet niks!

Je hebt het over een supervisor pasword en niet over een bios password. Blijkbaar moet je bij sommige toshiba laptops dat vanuit windows zelf instellen: http://support.toshiba.co...ntDetail?contentId=108503

• efan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
als je het verkeerde supervisor wachtwoord gebruikt, krijg je een als het goed is een aantal codes waarmee je een responsecode kunt berekenen om het supervisor wachtwoord te verwijderen/wijzigen. misschien dat je daar eens op kunt zoeken?

Verwijderd

Topicstarter
Met die tool moet je als nog de pasword weten ... en die weet ik juist niet!!
NSG schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 12:32:
Je hebt het over een supervisor pasword en niet over een bios password. Blijkbaar moet je bij sommige toshiba laptops dat vanuit windows zelf instellen: http://support.toshiba.co...ntDetail?contentId=108503

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Ik zie niet wat dit nog met programmeren te maken heeft.
PRG >> PMG

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Verwijderd

Topicstarter
Bij dit model doet die dat niet na 3 pogingen gaat die uit en je ziet geen response code...
Was dat maar waar dan had ik hem eraf :-(
ido schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 12:36:
als je het verkeerde supervisor wachtwoord gebruikt, krijg je een als het goed is een aantal codes waarmee je een responsecode kunt berekenen om het supervisor wachtwoord te verwijderen/wijzigen. misschien dat je daar eens op kunt zoeken?

• Sir_Hendro
Ik zal hier tussendoor op t werk een bin -> ascii converter voor je maken.

• donderdraak
Verwijderd schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 11:36:
Dat heb ik ook gedaan bios batterij eruit gehaald ,batterij van de laptop ontkoppeld en daarna dag later bios bat terug erin met kabel gestart en nog steeds zat die erop Helaas!!!
Probeer eens opnieuw,
batterij eruit laten en laptop opstarten

Dag wachten hoeft niet voor ontladen,
Je kunt ook de power knop indrukken zonder batterij of oplader, dan ontlaad moederbord ook

Ik heb begrepen dat je wel in windows komt?
Heb jij deze Toshiba Password Utility tool geprobeerd, zie de handleiding van de R950

TOSHIBA Password Utility
http://forums.toshiba.com...sword-Utility/ta-p/347132

[ Voor 30% gewijzigd door donderdraak op 12-10-2015 14:00 ]

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Sir_Hendro schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 13:09:
Ik zal hier tussendoor op t werk een bin -> ascii converter voor je maken.
Euh, zouden die er allang niet zijn online? :o Bestandje uploaden, ASCII eruit?

Zoiets ofzo: http://www.fileformat.info/tool/hexdump.htm
En dan hex to ASCII Googlen..
donderdraak schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 13:26:
[...]

Ik heb begrepen dat je wel in windows komt?
Heb jij deze Toshiba Password Utility tool geprobeerd, zie de handleiding van de R950

TOSHIBA Password Utility
http://forums.toshiba.com...sword-Utility/ta-p/347132
Hoe is dat nuttig als je het password niet weet? Je denkt toch niet dat zo'n app-je een wachtwoord weghaalt zónder dat je daar de rechten (d.m.v. het wachtwoord zelf) voor hebt?

[ Voor 58% gewijzigd door Osiris op 12-10-2015 14:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
Op youtube zie je toch echter een paar filmpjes dat ze het doen... maarja die gaan jou natuurlijk niet vertellen grrrrrrrrrrrrrrrrrrr..
Osiris schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 14:22:
[...]

Euh, zouden die er allang niet zijn online? :o Bestandje uploaden, ASCII eruit?

Zoiets ofzo: http://www.fileformat.info/tool/hexdump.htm
En dan hex to ASCII Googlen..

[...]

Hoe is dat nuttig als je het password niet weet? Je denkt toch niet dat zo'n app-je een wachtwoord weghaalt zónder dat je daar de rechten (d.m.v. het wachtwoord zelf) voor hebt?

• Sir_Hendro
Hier mijn eigen BIN 2 ASCII programma:
http://www.hmdlive.com/files/bin2ascii.zip (Lees de readme.txt over hoe het precies werkt.)

Hiermee kun je alle tekst die eventueel in het binary bestand zou kunnen staan terug vinden.

Oh mocht je een erg groot bestand inladen of heb je wellicht een trage Computer, dan kan het inladen en opslaan soms even duren, hij geeft helaas nog niet aan hoeveel procent hij klaar is met verwerken van de data. Hij is dus niet vastgelopen ;)

[ Voor 58% gewijzigd door Sir_Hendro op 12-10-2015 16:05 ]

• GC-Martijn
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-12-2018
bij heel veel moederborden kun je gewoon een jumper op het moederbord omzetten.
hierdoor wordt het wachtwoord/bios hard gereset.

heel vroeger, gewoon de batterij op het moederbord eruit halen , en er weer in.

// - bla la

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:44
Dat was natuurlijk al tig keer eerder gesuggereerd, maar dat werkt alleen op consumentenhardware. Bij een ZAKELIJKE laptop met een SUPERVISOR PASSWORD kun je daar alleen omheen door het ding te HACKEN, als het al kan.

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

hcQd schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 16:51:
kun je daar alleen omheen door het ding te HACKEN, als het al kan.
Klok, klepel, etc.

Het lijkt er op dat je op zoek moet naar een datasheet, zonder dit ben je in principe blind. Anders zou je de binary moeten reverse engineeren en dat is echt een kutklus.

Aangezien een BIOS flash het wachtwoord niet verwijdert vermoed ik dat er een kleine ROM of NVRAM beschikbaar is voor de BIOS waar dit soort variabelen in verwerkt zitten. Als je die kan vinden, zou je kunnen googlen op het model/serienummer van de chip en dan kunnen kijken of daar een datasheet van is. Je zou dan op deze sheet kunnen lezen welke combinatie aan input het geheugen cleared.

Het zou ook de boel kunnen bricken natuurlijk, we weten niet of die BIOS bepaalde standaard waarden nodig heeft. Die zouden dan ook verloren gaan.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Pagina: 1