Wifi problemen BTO laptop

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppassie
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-05 08:53
Enkele jaren geleden heb ik een BTO laptop gekocht met een Intel Core I7, 8GB geheugen en een 250 GB Intel SSD. Ik heb toen Windows 7 geinstalleerd en wat me opviel, als ik niet de bijgeleverde HotKey driver (er zitten touch-knoppen op de laptop voor wifi, media spelen, luidspreker volume etc...) installeer, dan staat wifi niet default aan. Met behulp van Fn-F2 kon ik dan deze te allen tijde aan zetten. Na het installeren van de HotKey driver (zat bij de laptop geleverd als PHotKey.exe) gaat wifi automatisch aan bij het opstarten van Windows.

Nu mijn probleem:
Ik heb toen Windows 8 uitkwam, deze geinstalleerd. En helaas werkte de HotKey driver niet meer. (geprobeerd te installeren in compatibility modus, maar zonder succes. Hij installeert wel, maar vervolgens doet hij niets.). Opzich geen groot probleem want met de Fn-F2 toetsencombinatie kon ik altijd wifi aan zetten. Echter sinds kort Windows 10 geinstalleerd, en nu werkt Fn-F2 alleen gedurende de hele korte periode dat tijdens het opstarten het blauwe windows logo te zien is. Als ik te laat ben, dan moet ik resetten om het nog een keer te proberen. Ik heb anders geen wifi.

Wat heb ik gedaan om te kijken of ik het probleem zelf kon oplossen:
  • BTO gemaild (al een tijd geleden toen windows 8 uitkwam), echter zij zeggen (in nette bewoordingen) zoek het maar uit. Je hebt hem gekocht met Windows 7, en niets anders.
  • Driver geinstalleerd in compatibility modus (werkt niet)
  • Internet gezocht. Er zijn meerdere merken laptops die gebasseerd zijn op dezelfde behuizing (Pegatron A25PA) zoals de Medion Erazer X6816. Helaas geen werkende oplossing gevonden.
  • Laatste BIOS versie geflashed in de hoop dat ik daar Wifi default aan kon zetten.
  • USB wifi adapter gekocht (zo'n nano ding zodat deze in de laptop kan blijven zitten). Echter ook dit ding functioneert niet, als wifi niet aan staat. (Fn-F2 tijdens opstarten) Dit verbaast mij ten zeerste. Je ziet de adapter netjes zitten (enabled) in de adapter settings onder Windows, echter met de melding "connection unavailable"
  • Ubuntu geinstalleerd. Ook hierbij moet ik Fn-F2 doen om wifi aan te zetten.
Voor de duidelijkheid, Fn-F2 tijdens het opstarten is het enige dat werkt. Je kunt in een later stadium niet vanuit de settings of iets dergelijks wifi enablen (hij staat namelijk op enabled, echter connection unavailable). Ik ben zelf software ontwikkelaar van beroep, en had het idee om een service te maken die via een windows API call wifi aan zou zetten bij het opstarten van de laptop. Maar helaas gaat dat niet werken.

Deze laptop voldoet nog steeds voor mij qua prestaties, en ik vind het kolder om een nieuwe te moeten kopen om fatsoenlijk wifi aan te hebben. Echter ik weet geen andere oplossing meer. Iemand van jullie nog een idee wat ik zou kunnen proberen?

[ Voor 0% gewijzigd door ppassie op 12-10-2015 07:55 . Reden: Spelfout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veng7
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-11-2023
Wat ik hier en daar lees is dat Win10 niet zo veel meer te bieden heeft dan Win7 (mss denk jij er anders over ;) )
Wel wat beter tov Win8. Als je geen specifieke rden hebt om op Win10 te gaan zitten (ik lees hierover toch nog veel (driver)problemen, dan zou ik teruggaan naar Win7. Al betekent dat waarschijnlijk wel een clean install.
(Dat heb je echter zelf waarschijnlijk ook al bedacht. ;) )

[ Voor 9% gewijzigd door Veng7 op 12-10-2015 12:00 ]

Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep ;-) Vraag je niet af of je opslagmedium defect kan raken, maar vraag je af wanneer dat zal gebeuren! En dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-05 08:07

Metro2002

Memento mori

En wat gebeurd er als je die hotkey drivers niet installeert? Het lijkt er namelijk op alsof die echt een of andere windows service aan of uit zet waardoor ook je losse wifi kaart niet werkt.

Edit: ook onder Ubuntu zou inhouden dat de hotkeys iets via de bios regelen, heb je daar al gekeken?

[ Voor 21% gewijzigd door Metro2002 op 12-10-2015 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppassie
@Veng7 ik heb inderdaad geen specifieke reden om perse windows 10 te draaien, maar vind het wel leuk.

@Metro2002 Wel of niet installeren van de driver maakt totaal geen verschil. Met niet installeren werkt de usb wifi adapter ook niet. Bios valt niets in te stellen. Het lijkt erop dat hardwarematig iets gedaan wordt, maar logisch gezien zou een externe wifi adapter altijd moeten werken ongeacht de status van de hotkeys. Helaas wijst de praktijk anders uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-05 08:07

Metro2002

Memento mori

[b][message=45072160,noline]
@Metro2002 Wel of niet installeren van de driver maakt totaal geen verschil. Met niet installeren werkt de usb wifi adapter ook niet. Bios valt niets in te stellen. Het lijkt erop dat hardwarematig iets gedaan wordt, maar logisch gezien zou een externe wifi adapter altijd moeten werken ongeacht de status van de hotkeys. Helaas wijst de praktijk anders uit...
Dus als je de hotkey drivers niet installeert werkt je externe usb wifi adapter ook niet :? Dat klinkt echt totaal niet logisch.

Na wat zoekwerk lijkt het erop alsof je funtiekey tevens een hardwareswitch is voor de wifi antenne (sommige laptops hebben een fysieke knop, anderen doen dat blijkbaar via een hotkey) en dit geldt dan voor alle wifi adapters.

Zie ook de draadjes hier:

http://superuser.com/ques...s-interface-in-a-bat-file

http://www.geekmind.net/2...ion-not-possible-due.html

Wat ik tegenkom bij dit probleem is dat je in alle gevallen de onboard wifi adapter compleet moet uitschakelen en / of compleet moet verwijderen omdat blijkbaar de antenne on/off switch daar rekening mee houdt.

En je zou dit nog kunnen proberen :

http://superuser.com/ques...s-interface-in-a-bat-file

Succes.

[ Voor 3% gewijzigd door Metro2002 op 13-10-2015 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppassie
@Metro2002 bedankt voor de informatie! Ik ga ermee aan de slag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gangsta_playa
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 04-05 19:54
Heb je de nieuwste hotkey drivers al geprobeerd? Deze laptop van Gigabyte is dezelfde (zelfde MB) en de drivers zijn voor Windows 8 dus zouden moeten werken. (Eerst oude drivers verwijderen via programma's en onderdelen)
https://driverscollection...30875737415071147b1c4238b

Edit: probeer op dezelfde site en voor dezelfde laptop ook de andere drivers eens uit, als ik zo snel even zie zijn ze allemaal nieuwer dan de drivers op de site van bto.

[ Voor 23% gewijzigd door gangsta_playa op 14-10-2015 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fx2
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 01-05 09:11

Fx2

Medion Erazer X6816 Windows10 WIFI probleem opgelost op mijn X6816 zie onderstaande.

Download PHotkey drivers link hieronder.

http://cdn.medion.com/dow...ber/keye641x_p763xw10.exe

Verwijder de PHotKey drivers (in program files x86, setup uninstal)
Start opnieuw op
Klik op het keye641x_p763xw10.exe
Installeer deze als administrator

Nu kan je wifi weer inschakelen, Fn F2
Pagina: 1