Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 552015

Topicstarter
Hey iedereen,

Ik werk sinds +/- 1.5 jaar voor een website development bedrijf, ik ben zelf 17 jaar en verdien op het moment €5,50/uur bij dit bedrijf. Ik zit op het moment in 6vwo en ben van plan om na dit jaar technische informatica te gaan studeren.

Nu is mijn vraag of die 5,50/uur wel genoeg is? Ik werk hier zelf bijna elke zaterdag, soms 's avonds door de week thuis en ook vaak in de vakanties. Voor een "normaal" vakantiebaantje zou ik echt niet klagen over dit loon maar ik weet bijvoorbeeld dat mijn baas gewoon normaal zijn tarief rekent voor elk uur dat ik voor een klant werk. Hier maakt hij dus eigenlijk dikke winst op.. Ik kan het bedrijf niet noemen omdat ik hier zwart werk.

Moet ik om een hoger uurloon gaan vragen of Is het beter dat ik voor mezelf begin, of zijn er nog andere oplossingen mogelijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-06 22:11
Totdat ik bij het onderstaande stukje gekomen was vond ik dat je een punt had:
Ik kan het bedrijf niet noemen omdat ik hier zwart werk.
Andere oplossing kan natuurlijk ook zijn om een andere baan/werkgever te zoeken. Je hoeft niet per se gelijk voor jezelf te beginnen.

The devil is in the details.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Zwartwerken en dan klagen over loon? Geen idee hoe specifiek jouw werk is, maar voor jou 10 anderen die niet klagen?

Edit: Jeugdloon is minder dan 32€/dag voor een 18-jarige. Do the math...

[ Voor 24% gewijzigd door MAX3400 op 11-10-2015 22:43 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
MAX3400 schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 22:41:
Zwartwerken en dan klagen over loon? Geen idee hoe specifiek jouw werk is, maar voor jou 10 anderen die niet klagen?
Ik ben niet zozeer aan het klagen dan dat ik informeer of dit überhaupt een redelijk uurloon is voor iemand zoals ik. Van mij wordt verwacht dat ik hetzelfde niveau werk opleveren als de rest van mijn collega's maar wel voor een fractie voor de prijs, daarom informeer ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik snap heel goed dat dat het minimum uurloon is en als dit een 'normaal' vakantiebaantje was dan had ik ook totaal niet 'geklaagd'. Maar Is dat hier niet net even iets anders? Kan ook aan mij liggen hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
Anoniem: 552015 schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 22:46:
[...]

Ik snap heel goed dat dat het minimum uurloon is en als dit een 'normaal' vakantiebaantje was dan had ik ook totaal niet 'geklaagd'. Maar Is dat hier niet net even iets anders? Kan ook aan mij liggen hoor.
Het is geen vakantiebaantje, voor zover ik begrijp. Plus dat in allerlei banen het zo is dat mensen die ouder zijn meer verdienen, ook al wordt van jou hetzelfde gevraagd.

En je werkt zwart. Maar het kan ook aan mij liggen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hahn schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 22:48:
[...]

Het is geen vakantiebaantje, voor zover ik begrijp. Plus dat in allerlei banen het zo is dat mensen die ouder zijn meer verdienen, ook al wordt van jou hetzelfde gevraagd.

En je werkt zwart. Maar het kan ook aan mij liggen ;)
Ik probeer geen discussie uit te lokken, mijn excuses als dat wel zo overkomt.

Zou je kunnen uitleggen wat je precies bedoelt met je voorlaatste zin?

1 van de voornaamste redenen dat ik informeer hier op dit forum is dat mijn baas wel gewoon zijn uurloon doorrekent aan de klant, wat ik niet eerlijk vind tegenover de klant als zowel tegenover mij. Nu kan je natuurlijk zeggen tsjah, hoort er bij maar ik informeer naar de opties die ik dan heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-06 16:41
Brr... zwartwerken als scholier... hier zitten volgens mij alleen voor de werkgever voordelen aan,
Bovendien, het feit dat je twijfelt zegt al genoeg.

Ja je wordt onderbetaald, de baas steekt de voordelen van het zwartwerken in eigen zak ; maak dat je daar wegkomt !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Anoniem: 552015 schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 22:55:
[...]

1 van de voornaamste redenen dat ik informeer hier op dit forum is dat mijn baas wel gewoon zijn uurloon doorrekent aan de klant, wat ik niet eerlijk vind tegenover de klant als zowel tegenover mij. Nu kan je natuurlijk zeggen tsjah, hoort er bij maar ik informeer naar de opties die ik dan heb.
Er worden toch al opties geboden? Waarom ga je daar niet op in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hahn schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 22:56:
[...]

Er worden toch al opties geboden? Waarom ga je daar niet op in?
Over welke opties heb je het precies?
Zover heb ik alleen gehoord dat ik niet moet klagen of dat ik daar zsm weg moet...

En je eerste optie, heb de situatie in mijn omgeving al wel eens bekeken, er zijn wel een aantal andere bedrijven in de buurt maar die liggen voor het meest buiten fietsafstand (platteland, hoera). Dus tot 18 zal ik daar ook rekening mee moeten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Anoniem: 552015 schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 22:59:
[...]

Over welke opties heb je het precies?
Zover heb ik alleen gehoord dat ik niet moet klagen of dat ik daar zsm weg moet...

En je eerste optie, heb de situatie in mijn omgeving al wel eens bekeken, er zijn wel een aantal andere bedrijven in de buurt maar die liggen voor het meest buiten fietsafstand (platteland, hoera). Dus tot 18 zal ik daar ook rekening mee moeten houden.
Waarom moet het op fietsafstand zijn? Er rijdt geen openbaar vervoer in de buurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hahn schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 22:59:
[...]

Waarom moet het op fietsafstand zijn? Er rijdt geen openbaar vervoer in de buurt?
Nope, Helaas. Geen OV in dit dorp.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
[...]

Mijn baas rekent ook gewoon 95 euro per uur voor ieder uur dat ik werk, maar dat krijg ik ook niet zo op mijn rekening hoor 8)7

Je minimumloon is ergens onder de 4 euro, jij krijgt 5,50 omdat je zwart werkt.

[ Voor 5% gewijzigd door Ramon op 11-10-2015 23:01 ]

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

[...]

...wat ik niet eerlijk vind tegenover de klant als zowel tegenover mij. Nu kan je natuurlijk zeggen tsjah, hoort er bij maar ik informeer naar de opties die ik dan heb.
Wat je niet eerlijk vindt, breng je toch naar de politie? :+

Sorry hoor maar er zitten honderdduizenden mensen werkloos thuis. Die graag (waar mogelijk) willen werken/leren en daar soms ook nog wel een instap-loon voor willen vangen. Jij verdient op dit moment grofweg 25% boven het officiele loon en je draagt niet bij aan de maatschappelijke lasten (zoals premies) en je vindt het niet eerlijk? Dan begin je toch lekker voor jezelf? Heerlijk vanuit je eigen slaapkamer nieuwe klanten werven. 20 Euro per uur rekenen. KvK-nummertje aanvragen. Binnenlopen in je vrije tijd met je hobby-opmaak en zometeen lekker gaan studeren.

Je proeft zeker aan mijn antwoord dat ik het topic, eerlijk gezegd, volledig van de pot gerukt vindt?
Ramon schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 23:00:
[...]

Mijn baas rekent ook gewoon 95 euro per uur voor ieder uur dat ik werk, maar dat krijg ik ook niet zo op mijn rekening hoor 8)7
Andere baas zoeken. Of vragen of je mag zwartwerken voor 85 Euro per uur? O-)

[ Voor 16% gewijzigd door MAX3400 op 11-10-2015 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:23
Zwart werken is niet handig, maar dat staat al meerdere keren genoemd.

Dan het minimum uurloon, voor een vulploegmedewerker lijkt me dit okay, voor een webdesigner , die wat meer inhoudelijke kennis heeft, mag best wat meer betaald worden. Ik kan je alleen niet zeggen of € 5,50 reëel is.

Ik weet ook niet hoe goed je skills zijn, maar ik zou zeker eens bij een paar andere bedrijven op gesprek gaan (ook al zou je er niet willen werken), omdat het bijvoorbeeld te ver is) en eens kijken wat hier uit komt voor een 'wit' contract. Dit geeft je de meeste inzichten denk ik, om een goede keuze te maken.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Ik zie dat een aantal mensen hier nogal 'offence' nemen tegen iemand die zich iets af vraagt, mijn excuses daar nogmaal voor. Ik wou alleen even informeren of het normaal is dat je baas je uurloon elk uur 809% 'terugverdient', aangezien ik daar geen verstand van heb. Heb in ieder wel een duidelijk antwoord nu.. En dat Is waar ik om vroeg, I guess.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spekkie1994
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 03-06 23:12
Voor een scholieren baan is het een redelijk loon. Zodra je op de universiteit zit kun je als technische informatica student al gauw €17.50/u krijgen als bij baantje bij een van de studenten programmeer uitzendbureaus.

Wat betreft het geval dat jouw baas zo'n €40 per uur aan jouw verdient is natuurlijk absurd, maar ja je hebt geen poot om op te staan aangezien je zwart werkt. Wel kun je de discussie met je baas aan gaan om er een loonsverhoging uit te slepen gewoon een ander bijbaantje zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Objectief gezien natuurlijk veel te weinig, maar dat is nou eenmaal hoe het werkt... ik weet niet hoe goed je bent, maar ik kan me best voorstellen dat als je passie voor computers ed. hebt je nu net zo goed werk levert als de gemiddelde beunhaas die tien keer zoveel vraagt.

Nee het is niet eerlijk, en ja je wordt zwaar onderbetaald, en nee daar kan je waarschijnlijk niks aan doen. Zorg wel dat je dit gewoon op je CV kan zetten, dat helpt misschien bij het krijgen van een volgende baan. Wat dat betreft heeft het wel waarde wat je nu doet, buiten het geld om.

[ Voor 18% gewijzigd door Zoijar op 11-10-2015 23:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Logico
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 01-06 21:04
MAX3400 schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 23:01:
[...]

Wat je niet eerlijk vindt, breng je toch naar de politie? :+

Sorry hoor maar er zitten honderdduizenden mensen werkloos thuis. Die graag (waar mogelijk) willen werken/leren en daar soms ook nog wel een instap-loon voor willen vangen. Jij verdient op dit moment grofweg 25% boven het officiele loon en je draagt niet bij aan de maatschappelijke lasten (zoals premies) en je vindt het niet eerlijk? Dan begin je toch lekker voor jezelf? Heerlijk vanuit je eigen slaapkamer nieuwe klanten werven. 20 Euro per uur rekenen. KvK-nummertje aanvragen. Binnenlopen in je vrije tijd met je hobby-opmaak en zometeen lekker gaan studeren.

Je proeft zeker aan mijn antwoord dat ik het topic, eerlijk gezegd, volledig van de pot gerukt vindt?

[...]

Andere baas zoeken. Of vragen of je mag zwartwerken voor 85 Euro per uur? O-)
Wat een belachelijke reactie.

1. Die werklozen zijn irrelevant
2. 25% boven het officiële loon: er zijn talloze mensen die boven het minimumloon verdienen maar vinden dat ze te weinig krijgen (al dan niet terecht). Het gaat om de waarde van de tegenprestatie, het werk dat TS levert. Als dat meer is dan zijn salaris heeft hij alle recht om te overwegen loonsverhoging te vragen.
3. Maatschappelijke premies: daar zou hij zelf ook niet aan bij dragen als hij wit zou werken vanwege de algemene heffingskorting waardoor de meeste jongeren geen belasting betalen. Alleen de werkgever profiteert omdat die geen werkgeversheffing hoeft te betalen.

@ TS: afhankelijk van het karakter van je baas en de credits die je hebt opgebouwd met je werk zou ik in een gesprek met je baas vragen om een loonsverhoging. Ben je er wel van bewust dat je geen contract hebt waar je werkgever aan gehouden kan worden en je dus het risico loopt om aan de kant gezet te worden. Het blijft een inschatting die je zelf moet maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Wat zijn mensen heerlijk zuur hier zeg. Realistischer: Ja je wordt genaaid. Zwart werken bij jouw uurloon is alleen de werkgever blij mee. Maar aan beide dingen kan je niet heel veel doen helaas, vooral als er simpelweg geen alternatieven zijn. Je kan het natuurlijk eens aankaarten bij je baas, misschien ga je dan naar 6 euro per uur.
MAX3400 schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 23:01:
[...]

Sorry hoor maar er zitten honderdduizenden mensen werkloos thuis.
Ah, dus iedereen die werk moet hebben moet zijn werkgever maar aanbidden dat die zo gul is.
Jij verdient op dit moment grofweg 25% boven het officiele loon
Als hij wel zaken als vakantieuren ook krijgt ja. Maar dat is wel heel gul, een werkgever die meer dan het officiele loon betaald! Wanneer is het absoluut minimum loon echter hernoemt naar het officiele loon?
spekkie1994 schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 23:23:
Voor een scholieren baan is het een redelijk loon. Zodra je op de universiteit zit kun je als technische informatica student al gauw €17.50/u krijgen als bij baantje bij een van de studenten programmeer uitzendbureaus.
Dat is boven modaal. Als student? Volgens mij moet je blij zijn als je dat na je studie verdient. Maar blijkbaar hebben TI studenten geluk wat dat betreft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Sissors schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 07:39:
[...]

Ah, dus iedereen die werk moet hebben moet zijn werkgever maar aanbidden dat die zo gul is.
Dat hoor je me niet zeggen. Maar je hoort me impliciet wel zeggen dat bepaalde manieren van inzet van arbeid ervoor zorgen dat daadwerkelijk geschoolde arbeiders niet aan de bak komen. Of dat nou zwartwerken, goedkoop EU-personeel of whatever is.

En dan kunnen sommigen wel zeggen dat het een zure reaktie is; waarom is een zwartwerker anders dan iemand die weigert te werken? Uiteindelijk betaalt de rest van het land de kosten/toelagen...
[...]

Als hij wel zaken als vakantieuren ook krijgt ja. Maar dat is wel heel gul, een werkgever die meer dan het officiele loon betaald! Wanneer is het absoluut minimum loon echter hernoemt naar het officiele loon?
Rekenen lastig? Als ik zwart 25% meer verdien (netto) dan als ik dat wit zou verdienen (netto), laat dan die 8% wit vakantiegeld maar zitten hoor.

Uiteindelijk is de baas van topicstarter natuurlijk spekkoper; heerlijk cashen, geen premies afdragen, goedkoop personeel (waar je ook weer snel vanaf kan) etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Waarom zou TS genaaid worden? Werkgever doet een voorstel en hij gaat er mee akkoord. Hij kan een salarisverhoging vragen of ander werk gaan zoeken als het hem niet bevalt.

Afgezien van het zwart werken is het doodnormaal dat een werkgever voor verschillende developers hetzelfde tarief vraagt bij de klant. Anders zou hij uitdragen dat sommige developers minder presteren dat hun collega's en ook minder waard zijn. Dat wil je als bedrijf ook niet uitdragen. Dan gaan klanten zich afvragen of ze toch niet de wat duurdere developer moeten nemen of dat ze wellicht de goedkopere kunnen krijgen.

Wat jij nu concreet kan doen is naar je werkgever stappen en in onderhandeling treden. Duidelijk maken dat je meer ervaring hebt gekregen sinds je daar begon, meer kennis hebt opgedaan en positieve resultaten hebt neergezet. En dat je, op basis van deze gegevens, een salarisverhoging zou willen.
Dan kan je werkgever ja of nee zeggen. Dan moet jij vooraf alvast voor jezelf duidelijk hebben wat je in deze situaties gaat doen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superkanjo
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 05-06 10:59
Eerste stap is toch gewoon het gesprek aangaan met je baas? Als je normaal het gesprek aangaat kan dit geen kwaad. Begin met argumenten dat hij zoveel aan je verdient, daar gata het niet om, het gaat erom waarom jij vind dat jij meer "waard" bent.

Bedenk je ook wat je nu hebt, lekker op fietsafstand, je kan thuiswerken, weinig 17 jarigen die die "vrijheid" krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:17
[...]
Waarom is dat 'niet eerlijk'? Jij krijgt per uur wat jij afgesproken hebt, de klant van jouw werkgever (een hond heeft een baas) betaalt wat hij met jouw werkgever afgesproken heeft. Er is geen sprake van iemand die niet krijgt of betaalt wat hij afgesproken heeft.
En voor de rest. 5,50 zwart vind ik gezien jouw leeftijd ruim. Dat neemt niet weg dat ik jou zou adviseren het wit te maken, bijvoorbeeld door te gaan factureren, bijvoorbeeld 10,-- ex. btw per uur. Dat is voor je werkgever ongeveer even duur, maar jij houdt er meer aan over.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

StevenK schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 07:56:
Waarom is dat 'niet eerlijk'? Jij krijgt per uur wat jij afgesproken hebt, de klant van jouw werkgever (een hond heeft een baas) betaalt wat hij met jouw werkgever afgesproken heeft. Er is geen sprake van iemand die niet krijgt of betaalt wat hij afgesproken heeft.
En voor de rest. 5,50 zwart vind ik gezien jouw leeftijd ruim. Dat neemt niet weg dat ik jou zou adviseren het wit te maken, bijvoorbeeld door te gaan factureren, bijvoorbeeld 10,-- ex. btw per uur. Dat is voor je werkgever ongeveer even duur, maar jij houdt er meer aan over.
Ja mag niet zo maar gaan factureren voor een enkele werkgever, dan is het verkapt diesntverband en moet de werkgever alsnog alle lasten betalen. En in dienstverband zit de werkgever meteen met dingen als ontslagrecht, ziekte, vakantie, premies, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maniak
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-06 13:27
[...]
Er zit altijd een winstmarge tussen wat een werkgever vraagt aan een klant en betaald aan zijn werknemer(s). In feite krijgt de werkgever betaald voor zijn netwerk aan klanten en zijn kunde van het vinden van betaalde opdrachten.

Jij bent uiteraard vrij om voor jezelf te gaan werken als ZZP'er, alleen moet je daarvoor zelf opdrachten zien te regelen met de bijkomende stress dat je niet altijd werk hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Laatst online: 09:17
Zoijar schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 08:18:
[...]

Ja mag niet zo maar gaan factureren voor een enkele werkgever, dan is het verkapt diesntverband en moet de werkgever alsnog alle lasten betalen. En in dienstverband zit de werkgever meteen met dingen als ontslagrecht, ziekte, vakantie, premies, etc.
Dat is veel te kort door de bocht. Er zijn genoeg situaties waarin dit wel degelijk kan. En als er al achteraf een verkapt dienstverband discussie komt, dan is dat het probleem van de 'nu betaal ik zwart' werkgever. Een verkapt dienstverband risico is een stuk minder erg dan een FIOD probleem ivm. zwart werk.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superkanjo
  • Laatst online: 05-06 10:59
StevenK schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 08:56:
[...]

Dat is veel te kort door de bocht. Er zijn genoeg situaties waarin dit wel degelijk kan. En als er al achteraf een verkapt dienstverband discussie komt, dan is dat het probleem van de 'nu betaal ik zwart' werkgever. Een verkapt dienstverband risico is een stuk minder erg dan een FIOD probleem ivm. zwart werk.
Maar wanneer dat "probleem" voor de werkgever is, waarom zou deze hierin mee willen gaan dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 06-06 16:59
StevenK schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 08:56:
[...]
FIOD probleem ivm. zwart werk.
Nouja, dit is niet echt van de FIOD.
Eerder gewoon van Blauw (Belastingdienst)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Superkanjo schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 08:57:
[...]

Maar wanneer dat "probleem" voor de werkgever is, waarom zou deze hierin mee willen gaan dan?
Omdat zwart werken ook een probleem van WG is. WG gaat er dus niet op voor- of achteruit.
Waarom zou je aan je baas niet vragen om wit te werken? Kost hem een paar euro meer maar als je echt zo goed bent, heeft hij dat er wel voor over. Desnoods een 0-uren contract op oproepbasis.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 04-06 09:57
JackBol schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 09:05:
[...]

Omdat zwart werken ook een probleem van WG is. WG gaat er dus niet op voor- of achteruit.
Waarom zou je aan je baas niet vragen om wit te werken? Kost hem een paar euro meer maar als je echt zo goed bent, heeft hij dat er wel voor over. Desnoods een 0-uren contract op oproepbasis.
Het leuke van wit werken is ook dat je voor jezelf al een arbeidsverleden opbouwt. Dit kan in je voordeel werken als je in de toekomst een keer werkloos raakt en recht hebt op een WW uitkering. Een WW uitkering telt dan die jaren ook mee als arbeidsjaren.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Awesome
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 27-01 11:55

Mr. Awesome

Vroeger hyptonize

Anoniem: 552015 schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 22:46:
[...]

Dat is hetzelfde. Alleen noem je het een bijbaantje in plaats van een vakantiebaantje (je werkt er namelijk ook buiten de vakanties). Het minimumloon is op elke baan van toepassing (mits het wit is natuurlijk), of het nu vakkenvullen, horeca of web developer is. Dat web developer wat specialistischer werk is dan vakkenvullen, betekend niet dat je automatisch recht hebt op meer dan het minimum loon.

[ Voor 22% gewijzigd door Mr. Awesome op 12-10-2015 09:11 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Robbio85
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07-06 12:32
Dit is een jongen van 17 jaar oud en jullie gaan helemaal los op het feit dat hij een zwart bijbaantje heeft? Ik vind dat de TS best meer mag vangen voor het werk dat hij doet, ook al is het zwart.

Een volwassen kerel die zwart werkt voor eigen gewin en zo de maatschappij bedondert daar mogen we best streng tegen zijn, maar deze gast...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Laatst online: 09:01
Anoniem: 552015 schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 22:39:
Hey iedereen,

Ik werk sinds +/- 1.5 jaar voor een website development bedrijf, ik ben zelf 17 jaar en verdien op het moment €5,50/uur bij dit bedrijf. Ik zit op het moment in 6vwo en ben van plan om na dit jaar technische informatica te gaan studeren.

Nu is mijn vraag of die 5,50/uur wel genoeg is? Ik werk hier zelf bijna elke zaterdag, soms 's avonds door de week thuis en ook vaak in de vakanties. Voor een "normaal" vakantiebaantje zou ik echt niet klagen over dit loon maar ik weet bijvoorbeeld dat mijn baas gewoon normaal zijn tarief rekent voor elk uur dat ik voor een klant werk. Hier maakt hij dus eigenlijk dikke winst op.. Ik kan het bedrijf niet noemen omdat ik hier zwart werk.

Moet ik om een hoger uurloon gaan vragen of Is het beter dat ik voor mezelf begin, of zijn er nog andere oplossingen mogelijk?
Ik verdiende destijds ook zo iets maar dan in een chrysantenkwekerij. Je noemt hier met name de vakanties als nadeel, maar dat zijn de momenten waar je gewoon de klappers moet maken. Harken zo veel als je kunt, die zaterdagen en avondjes zijn dan echt maar fooitjes. Wat ik nooit had is dat je ook in de avonden en alles kan draaien omdat je niet afhankelijk bent van de openingstijden van het bedrijf, dus dat is wat dat betreft alleen maar een voordeel.

Wat je wel zou kunnen doen is vragen of je baas is niet met zijn boekhouder kan overleggen of het niet wit kan worden wat je nu verdiend. Scheelt hem waarschijnlijk een hoop gezeik als het mis gaat, en jij kunt aan het eind van het jaar een hoop euro's terug vragen bij de belastingdienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02:53

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

JackBol schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 09:05:
[...]

En dan? Verdient hij nog steeds die 5,50 netto, WG is meer kwijt, en we zitten precies weer in hetzelfde topic maar dan zonder het zinnetje 'zwart werken'. Nu komt de WG hem al meer, kans nog kleiner dat hij meer kan krijgen.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 06-06 14:11
Robbio85 schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 09:28:
Dit is een jongen van 17 jaar oud en jullie gaan helemaal los op het feit dat hij een zwart bijbaantje heeft? Ik vind dat de TS best meer mag vangen voor het werk dat hij doet, ook al is het zwart.

Een volwassen keren die zwart werkt voor eigen gewin en zo de maatschappij bedondert daar mogen we best streng tegen zijn, maar deze gast...
Overigens verdient TS helemaal niets extra's aan het zwartwerken, omdat je als minderjarige en zelfs als meerderjarige zo'n beetje alles terug krijgt door je heffingskorting (bij weinig inkomsten). Het enige waar TS rekening mee moet houden, is dat zijn kinderbijslag in gevaar komt als hij boven een plafond komt.
En laten we eerlijk zijn, niemand is roomser dan de paus, we hebben allemaal wel eens zwart gewerkt.
hyptonize schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 09:09:
Dat is hetzelfde. Alleen noem je het een bijbaantje in plaats van een vakantiebaantje (je werkt er namelijk ook buiten de vakanties). Het minimumloon is op elke baan van toepassing (mits het wit is natuurlijk), of het nu vakkenvullen, horeca of web developer is. Dat web developer wat specialistischer werk is dan vakkenvullen, betekend niet dat je automatisch recht hebt op meer dan het minimum loon.
Tsja, TS moet het even goed onderhandelen, maar je kan prima meer verdienen. Als je werkzaamheden dat maar waard zijn, ofwel omdat je skills zo waardevol zijn, ofwel omdat het zulk klotewerk is/klotetijden zijn, ofwel omdat het gewoon dusdanig onzeker is dat er maar weinigen aan willen. Ik verdiende als 17 jarige, met ongeschoold werk, 8,50 bruto per uur, 's avonds +25% en in de weekenden +50%, wat dus 12,75 per uur opleverde. Ja, goed, ik moest er wel om half 5 mijn bed voor uit doordeweeks en stond heel de dag buiten en had met tig verschillende soorten mensen te maken.
Ik heb, op horecawerk na, nooit minimumloon gehad (maar daar had ik weer fooien). Ik heb er altijd boven gezeten. Vaak een euro of 2 erboven, maar op 40 uur in de week scheelt dat 80 euro per week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tikkietrugjaap
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07:07
StevenK schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 07:56:
...werkgever (een hond heeft een baas)....
Kunnen we aub stoppen met deze one-liner? Een hond heeft een eigenaar. Baas is een prima term zoals 'chef' gebruikt wordt voor leidinggevende. Dat noemen ze "in de volksmond".

Een volwassen keren die zwart werkt voor eigen gewin en zo de maatschappij bedondert daar mogen we best streng tegen zijn, maar deze gast...
Hier ben ik het ook mee eens. Zwart werken hebben velen van ons wel eens gedaan. Bollen pellen, kranten route lopen die eigenlijk op naam van je oudere broer staat, noem het maar op. Totaal onnodig om een kereltje van 17 zo aan te spreken.

TS moet misschien er aan denken om voor zichzelf te beginnen. Genoeg verenigingen, scholen, beginnende ZZPers die een website willen maar niet gelijk de volle pond willen/kunnen betalen.

Prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 27-05 20:16
Het is inderdaad prima mogelijk om voor jezelf te beginnen op deze leeftijd.

Ik doe momenteel de opleiding Web- en applicatieontwikkeling in het eerste jaar en ik heb een mede student, 16 jaar oud, die zich hier op Tweakers en Marktplaats beschikbaar heeft gesteld. Resultaat? Hij had vrijwel binnen een aantal dagen een klant, gezien hij beginnend is wilde hij de website 'vernieuwen' voor 50 euro. Resultaat? De opdrachtgever had nog 2 websites die hij mocht doen. En zo had hij ineens 150 euro.

Maar aangezien jij waarschijnlijk wat meer ervaring hebt, kun je wat meer vragen.

[ Voor 7% gewijzigd door Luca op 12-10-2015 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER79
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-06 09:17
Anoniem: 552015 schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 23:12:
Ik zie dat een aantal mensen hier nogal 'offence' nemen tegen iemand die zich iets af vraagt, mijn excuses daar nogmaal voor. Ik wou alleen even informeren of het normaal is dat je baas je uurloon elk uur 809% 'terugverdient', aangezien ik daar geen verstand van heb. Heb in ieder wel een duidelijk antwoord nu.. En dat Is waar ik om vroeg, I guess.
Tsjah, in de detachering word ook snel 400%+ "terugverdiend", oftewel het is niet raar om zelf een uurloon te hebben van 20 a 25 euro per uur maar dat je baas zelf bij de klant tussen de 80 en 95 euro per uur factureert...
Dat is natuurlijk allemaal niet winst aangezien daar nog allerlei kosten op zitten en iemand die wit werkt bijna tweemaal zo duur is voor de werkgever als wat hij zelf krijgt...
In jou geval gaat het om zwart werk dus ik zou persoonlijk ook proberen dit wit te krijgen, je zult er misschien netto elke maand niet op vooruitgaan maar je bouwt bepaalde dingen wel meteen op (van WW tot pensioen indien dat zo staat vastgesteld in je contract, veel ICT bedrijfjes doen dat niet namelijk)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creator1988
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06-06 21:14
Hi TS, ik ben ook zo begonnen ~10 jaar geleden, en verdiende op mijn 17e 7,50 euro per uur. Daar uiteindelijk weggegaan en op mijn 18e 12 euro per uur. Ergens daar tussen in zal je terecht moeten komen.

Ik denk dat je op zijn minst op het volwassenminimumloon (8,70) mag verwachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazzy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:59

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Een volwassen kerel die zwart werkt voor eigen gewin en zo de maatschappij bedondert daar mogen we best streng tegen zijn, maar deze gast...
Wat is het verschil? 'Helemaal losgaan' is misschien wat overdreven maar als ik zie dat iemand zwart werkt dan baal ik ook wel. Zelf draag ik fors bij aan de voorzieningen waar zwartwerkers wel gebruik van maken maar niet aan willen bijdragen. Dat vind ik asociaal en zouden we eigenlijk met z'n alleen niet moeten goedkeuren of door de vingers zien. En bovendien is er niets mis mee om een 17-jarige op zijn verantwoordelijkheid te wijzen, dat hoort bij de leeftijd.

Als je goed in je werk bent dan zou ik zeker aanraden om voor jezelf te gaan werken. Je uurtarief kan dan al een veelvoud zijn van wat je nu verdiend en bovendien doe je veel ervaring op met het voeren van een administratie, afspraken maken (en nakomen) met je opdrachtgevers en het binnenhalen van werk. Altijd doen, krijg je nooit spijt van. En als je ontdekt dat het niet bij je past dan ben je een wijze les verder en zoek je gewoon weer een baantje.

[ Voor 19% gewijzigd door Jazzy op 12-10-2015 10:33 ]

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• divvid
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 28-05 06:57
Ik mijn oude loonstroken er eens bij gepakt. In 1987 op m'n 17de zat ik op omgerekend 3 euro netto per uur als operator bij een imax bioscoop. Kwa complexiteit vergelijkbaar met webdesign en programmeren i.m.h.o. Dat was wit, met alle benefits zoals verzekerd zijn tijdens het werk enzo. Dus ja, je wordt uitgeknepen.

Zeg tegen je baas dat je freelance gaat werken en hij een vrienden prijsje van je krijgt, 20per uur ofzo. Hij heeft vast al contracten en kan dus niet heel veel kanten op en zal nog steeds overhouden. Met met een paar klanten heb je al gauw meer dan nu en een stuk beter gevoel.

Wel netjes ff langs kvk. Oh ja, alle btw die je binnenharkt kun je verrekenen met uitgaven voor je bedrijf, b.v. Een laptop ofzo. En als je onder de kleine ondernemers regeling valt dan wordt het nog gunstiger.

Oh ja, dat stukje hierboven over verkapte werknemer relatie is onzin. Het enige waar de beldienst naar kijkt is of je echt zelfstandig bent en zelf mag bepalen hoe en wanneer je je werk doet, met andere woorden of je echt zzper bent

[ Voor 12% gewijzigd door divvid op 12-10-2015 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbio85
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07-06 12:32
Jazzy schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 10:30:
[...]
Wat is het verschil? 'Helemaal losgaan' is misschien wat overdreven maar als ik zie dat iemand zwart werkt dan baal ik ook wel. Zelf draag ik fors bij aan de voorzieningen waar zwartwerkers wel gebruik van maken maar niet aan willen bijdragen. Dat vind ik asociaal en zouden we eigenlijk met z'n alleen niet moeten goedkeuren of door de vingers zien. En bovendien is er niets mis mee om een 17-jarige op zijn verantwoordelijkheid te wijzen, dat hoort bij de leeftijd.

Als je goed in je werk bent dan zou ik zeker aanraden om voor jezelf te gaan werken. Je uurtarief kan dan al een veelvoud zijn van wat je nu verdiend en bovendien doe je veel ervaring op met het voeren van een administratie, afspraken maken (en nakomen) met je opdrachtgevers en het binnenhalen van werk. Altijd doen, krijg je nooit spijt van. En als je ontdekt dat het niet bij je past dan ben je een wijze les verder en zoek je gewoon weer een baantje.
Ik ben het wel met je eens hoor, het is goed om iemand op de gevolgen van zwart werken te wijzen. Maar bij iemand van 17 mogen we dit m.i. door de vingers zien, aangezien de bijdrage aan de staatskas in zijn geval vrijwel nihil zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adis
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 24-02 21:45
Dit is even afhankelijk wat de werkzaamheden inhouden. Kijk: een dozenschuiver bij een supermarkt krijgt weinig, maar doet ook weinig... Voorbeeld: mijn broertje bij een supermarkt krijgt als 17jarige teamleider 12 euro per uur.

Ik vind dat je werkzaamheden zou moeten uitspitten en kijken welke vergoeding daarvoor betaalt moet worden. Als jij puur bestanden upload via een FTP server naar een klant dan krijg je prima betaalt. Ontwikkel jij op basis van requirements dan wordt je zwaar onderbetaald!

Jij baas rekent een flink uurtarief door aan zijn klant, dus jij mag best voor jezelf opkomen. Als jij kwalitatief iets kunt in Web development dan kun je met een portfolio zo ander werk krijgen voor meer geld :)

[ Voor 0% gewijzigd door adis op 12-10-2015 10:50 . Reden: typefout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
adis schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 10:49:
Dit is even afhankelijk wat de werkzaamheden inhouden. Kijk: een dozenschuiver bij een supermarkt krijgt weinig, maar doet ook weinig... Voorbeeld: mijn broertje bij een supermarkt krijgt als 17jarige teamleider 12 euro per uur.

Ik vind dat je werkzaamheden zou moeten uitspitten en kijken welke vergoeding daarvoor betaalt moet worden. Als jij puur bestanden upload via een FTP server naar een klant dan krijg je prima betaalt. Ontwikkel jij op basis van requirements dan wordt je zwaar onderbetaald!

Jij baas rekent een flink uurtarief door aan zijn klant, dus jij mag best voor jezelf opkomen. Als jij kwalitatief iets kunt in Web development dan kun je met een portfolio zo ander werk krijgen voor meer geld :)
Wat ik vaak moet doen is bestaande ontwerpen in Photoshop ed omzetten tot websites, dus inclusief Wordpress en responsiveness en de bugs waar mijn werkgever niet kan uitkomen proberen op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Nu online
divvid schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 10:33:
.... In 1987 op m'n 17de zat ik op omgerekend 3 euro netto per uur als operator bij een imax bioscoop. ....
Toen was alles ook wel wat goedkoper. :) daarom rekende ik vroeger met biertjes per uur, als ik mijn loon ging vergelijken met mijn loon van mijn vader toen hij jong was. :P
Want daar draait het tenslotte om als je 17 bent. :)

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Laatst online: 07-06 19:25
Biertjes per uur... na 5-10 minuten zou ik tegenwoordig goed dronken zijn :) Na een uur dood...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tikkietrugjaap
[...]
Hij is 17 jaar oud. Met alle respect voor TS maar officieel is het nog een kind. Daarbij, "wijzen op zijn verantwoordelijkheden"? Ga jij ook je buurmeisje op haar "verantwoordelijkheden wijzen" als ze als oppas een paar eurotjes verdient?

Het lijkt soms wel alsof sommige mensen nooit kind zijn geweest.

Prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
[...]

Ben ik helemaal met je eens, ik had ook liever wit gewerkt. Ik kreeg deze kans 1.5 jaar geleden, en aangezien ik een passie heb voor computers en alles daarom heen heb ik deze niet laten liggen, ook al is het zwart. Als jij deze kans had gekregen als 15 jarige dan had jij 'm toch ook aangepakt? (Met de kennis van een 15 jarige, niet met de kennis van nu)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Nu online
pirke schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 10:57:
Biertjes per uur... na 5-10 minuten zou ik tegenwoordig goed dronken zijn :) Na een uur dood...
Hoeveel dat je er verdiend he, niet opdrinkt :9

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Een keer oppassen bij kennissen is toch echt wat anders dan voor een baas werken alsof je in dienst bent. Bij oppassen dien je alle inkomsten aan te geven als "resultaat overige werkzaamheden" en bij de belastingaangifte wordt alle belasting kwijtgescholden omdat het gewoon veel te weinig is. Bij in dienst zijn zit er een werkgever die premies aan de overheid hoort af te dragen, ongeacht de situatie van de werknemer (veel verdienen en belasting betalen of weinig verdienen en netto=bruto) moet de werkgever die premies hoe dan ook afdragen. Door zwart te werken ontloopt de werkgever die kosten.

Als kind heb ik zowel zwart gewerkt (computer van tante repareren enzo) als wit (bijbaantjes bij echte werkgevers). Het voordeel van wit werken: als je dan een keer ziek bent krijg je gewoon doorbetaald bij je bijbaantje, en er wordt pensioen opgebouwd (toch weer 100 euro extra per jaar........).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Tinusvolkel schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 11:08:
[...]

Hoeveel dat je er verdiend he, niet opdrinkt :9
Als ik ze niet opdrink dan heb ik al heel snel heel veel te weinig ruimte in huis :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzy

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Anoniem: 552015 schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 11:07:
[...]

Ben ik helemaal met je eens, ik had ook liever wit gewerkt. Ik kreeg deze kans 1.5 jaar geleden, en aangezien ik een passie heb voor computers en alles daarom heen heb ik deze niet laten liggen, ook al is het zwart. Als jij deze kans had gekregen als 15 jarige dan had jij 'm toch ook aangepakt? (Met de kennis van een 15 jarige, niet met de kennis van nu)
Ik zeg niet dat ik het anders gedaan had toen ik 15 was maar ik ben geen 15 meer dus reageer met mijn kennis van nu, en mijn mening van nu. :) Ben zelf trouwens zelfstandig geworden na een jaar of 20 voor de baas werken, dus adviseer niet zomaar om dat ook te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tikkietrugjaap
pirke schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 11:08:
Een keer oppassen bij kennissen is toch echt wat anders dan voor een baas werken alsof je in dienst bent. Bij oppassen dien je alle inkomsten aan te geven als "resultaat overige werkzaamheden" en bij de belastingaangifte wordt alle belasting kwijtgescholden omdat het gewoon veel te weinig is. Bij in dienst zijn zit er een werkgever die premies aan de overheid hoort af te dragen, ongeacht de situatie van de werknemer (veel verdienen en belasting betalen of weinig verdienen en netto=bruto) moet de werkgever die premies hoe dan ook afdragen. Door zwart te werken ontloopt de werkgever die kosten.
Ongeacht dat je gelijk hebt dat de werkgever de verantwoordelijke is in dit verhaal het volgende.
Het lijkt mij stug dat een VWO leerling voor 1 FTE aan werk verzet. Hij zal vast goed bijdragen anders hadden ze hem niet aangenomen, maar zijn werkzaamheden zijn prima te vergelijken aan een buurmeisje dat een paar avonden per week oppas speelt.
Als kind heb ik zowel zwart gewerkt (computer van tante repareren enzo) als wit (bijbaantjes bij echte werkgevers). Het voordeel van wit werken: als je dan een keer ziek bent krijg je gewoon doorbetaald bij je bijbaantje, en er wordt pensioen opgebouwd (toch weer 100 euro extra per jaar........).
Computers repareren is iets waar ze bij een gemiddelde computerwinkel +-E25,0/uur voor vragen. Mocht daar randzaken bijkomen zoals Win installeren of Antivirus dan mag je daar ook voor betalen.
Ook goed vergelijkbaar met wat TS doet, mijns inziens.

Prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-06 15:39

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

spekkie1994 schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 23:23:
Yeah right :). Dat komt neer op een maandloon van ongeveer €3k. Echt niet dat je dat als bijbaantje verdient.

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambo111
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 29-05 18:52
.oisyn schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 11:47:
[...]

Yeah right :). Dat komt neer op een maandloon van ongeveer €3k. Echt niet dat je dat als bijbaantje verdient.
Ik ben zelf HBO student en verdien €15 per uur netto als ik via de school een programmeeropdracht aanneem. Dit is wel maar 5 uur in de week dus niet helemaal te vergelijken maar het uurloon kan wel.

Ik denk dat je een prima loon hebt maar je kan altijd met je baas een gesprek aanvragen en uitleggen dat je gegroeid bent in je kunnen en dat je graag ook iets meer wil gaan verdienen.

Brambo111

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 221563

Anoniem: 552015 schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 22:39:
Je bent echter niet gediplomeerd enz. Ik denk dat je al heel erg blij bent met die 5,50, dat verdiende ik bij lange na niet toen ik 17 was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 06-06 14:11
pirke schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 11:08:
Alles wat ik voor mijn 21e gewerkt heb, heeft niet bijgedragen aan mijn pensioenopbouw. Pas vanaf mijn 21e ben ik pensioen aan het opbouwen gegaan in de baantjes naast mijn studie.
.oisyn schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 11:47:
Ik pakte, met toeslagen, max 12,75 per uur voor ongeschoold werk op mijn 17e.

[ Voor 20% gewijzigd door Pizza_Boom op 12-10-2015 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01:20
Wanneer ben je jarig en wanneer is je laatste verhoging geweest?

Als je bijna jarig bent zou ik even wachten en dan in overleg gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
.Maarten schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 14:31:
Wanneer ben je jarig en wanneer is je laatste verhoging geweest?

Als je bijna jarig bent zou ik even wachten en dan in overleg gaan.
Ik ben in maart jarig, laatste loonsverhoging was vorig jaar met mijn verjaardag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Vorig jaar 2014 of vorig jaar 2015?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
pirke schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 14:34:
Vorig jaar 2014 of vorig jaar 2015?
2015, zal volgende keer even iets duidelijker zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Dat was dit jaar, we zitten nog steeds in 2015 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
pirke schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 14:36:
Dat was dit jaar, we zitten nog steeds in 2015 ;)
Ja weet ik, haha. Als ik over jaren praat dan praat ik meestal over schooljaar en dat was wel vorig jaar maar beetje onduidelijk, sorry!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nycrea
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-06 14:47
Ik heb de verdere discussie niet gelezen maar ik wil wel reageren op het bericht van OP.

Ik zou ten eerste ophouden met zwart werken en het gewoon netjes doen. Als je dat doet zou ik zeggen dat €5.50/u naar mijn mening erg weinig is voor een baan als webdev, waarbij je verwacht wordt hetzelfde werk te leveren als een beter betaalde collega.

Ik zou tegen je baas zeggen dat je niet meer zwart wil werken en een beter loon wil.

🇺🇦

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nycrea schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 14:54:
Ik heb de verdere discussie niet gelezen maar ik wil wel reageren op het bericht van OP.

Ik zou ten eerste ophouden met zwart werken en het gewoon netjes doen. Als je dat doet zou ik zeggen dat €5.50/u naar mijn mening erg weinig is voor een baan als webdev, waarbij je verwacht wordt hetzelfde werk te leveren als een beter betaalde collega.

Ik zou tegen je baas zeggen dat je niet meer zwart wil werken en een beter loon wil.
Zou het ook een oplossing kunnen zijn, zoals iemand anders in dit forum zei, om me in te schrijven bij de KvK als ZZP'er en zodoende te gaan freelancen voor een vriendprijsje voor mijn huidige werkgever? Zo kan ik ook andere klusjes doen mochten die zich aanmelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08:24
Het ligt er denk ik een beetje aan of en hoe graag je je baan wilt houden. Zoals velen al gezegd hebben verdien je niet "slecht" vergeleken bij leeftijdgenootjes die in de retail of bij de Appie werken. Toen ik 17 was kreeg ik nog niet eens €4,- per uur bij de MediaMarkt.

Andere andere kant is €5,50 per uur voor het werk wat je doet wel weer heel weinig. Ik zou zeggen ga het gesprek aan en zeg dat je eigenlijk €8,- á €9,- per uur wit wilt verdienen omdat dat veel meer in de lijn der verwachting licht bij jouw functie en je er al weer 1,5 jaar werkt en dus de nodige ervaring hebt opgedaan.

Als hij daar niet in mee wilt gaan of helemaal niet wit wil betalen zou ik gewoon weg gaan als je met je studie gaat beginnen. Als jij volgend jaar TI gaat doen kun je zo bij Studentaanhuis.nl aan de slag bijvoorbeeld en daar krijg je standaard al €10,- euro per uur. Voor een Dev bijbaantje zou ik een dergelijk tarief ook zeker verwachten.

Eigenlijk al mijn mede studenten die een bijbaan hebben als WebDev (Front-end of Back-end) verdienen tussen de €10,- en €15,- bruto per uur het in 1e/2e jaar van hun studie.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07-06 21:09
Anoniem: 552015 schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 14:56:
[...]

Zou het ook een oplossing kunnen zijn, zoals iemand anders in dit forum zei, om me in te schrijven bij de KvK als ZZP'er en zodoende te gaan freelancen voor een vriendprijsje voor mijn huidige werkgever? Zo kan ik ook andere klusjes doen mochten die zich aanmelden.
Ik zou als ik jou was je even gaan verdiepen in de verschillende opties en ze dan voorleggen aan je baas. Dan ziet hij dat je er ook serieus mee bezig bent geweest en het meer is dan de vraag 'ik wil meer verdienen'. Dat zou best wel eens verschil kunnen maken denk ik.

Die baas van jou snapt ook wel dat hij aan jou makkelijk verdient, en je werkt daar al 1.5 jaar dat is ook best wat waard voor hem! Dan vervalt het 'voor jou 10 anderen' argument al een beetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzy

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

[...]

Dat was dus wel mijn advies. Daar leer je een stuk meer van en je kunt bovendien een eerlijk tarief rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07-06 17:28
[...]

Zolang je niet meer dan één opdrachtgever hebt ben je geen ondernemer wat betreft de KvK. Daarnaast krijg je dan te maken met een papierwinkel waarvan ik niet denk dat je daar op zit te wachten. Je kunt ook aardig wat doen voor je je hoeft in te schrijven (als ik me niet vergis +- 2500 euro omzet). Een andere opdracht aannemen kan altijd. Inschrijven kan achteraf en met terugwerkende kracht (binnen redelijke termijn natuurlijk).

Los van dit alles snap ik je gevoel van oneerlijkheid. Ik denk alleen niet dat je er veel mee kunt of moet willen. Als je als consultant 60k verdient en een bedrijf bespaart door jou 3 miljoen dan is dat ook volgens dezelfde redenatie ook oneerlijk. Je kunt het ook positief zien in de zin dat je nu niet om 6 uur s;ochtends in de supermarkt hoeft te staan voor een nog lager loon.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dudee
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 24-02-2023
Ik als 1 van de weinigen begrijp je! Ken het zelf ook maar dan in een andere tak van sport haha.

Wanneer ik ergens zwartwerk (voordat heel tweakers moord en brand roept. 1. het is een bijbaantje 2. zelfs zou ik er in dienst zijn zou ik het geld via de belastingdienst bijna helemaal weer krijgen).
Ken ik de baas vrij goed, ik neem aan dat dit voor jou ook zo is. Je doet wat hij zegt maar je kan prima met hem grappen en met hem praten.

Gewoon een keer langs gaan, serieus maar niet te serieus.. Goh ik zit met een probleem, ik vind dat ik mijn werk goed en snel uitvoer en vind dat de beloning daarom wat omhoog mag gaan.

Nu gaat jouw baas waarschijnlijk lachen, als jij werkelijk je werk zo goed doet kan jij het prima met argumenten onderbouwen WAAROM dit moet gaan gebeuren.

Toevallig kende ik mijn baas via zijn dochter, later stage gelopen en kwam daar naar werktijd wel eens. Dus op avond langs gegaan, biertje met hem gedronken en gezegd dat ik minstens zoveel werk deed als Jantje en Pietje maar dat die gewoon minstens 4x zoveel kregen en dat dit nogal zuur was want ik deed net zoveel als niet meer werk.

Hij kon zich hierin vinden na een kort argument, er werd per order ingeklokt dus we konden gewoon makkelijk zien als het waar was. (een order kwam vaker voorbij en stond een X aantal uren voor). Hij kon nu niet zeggen dat ik het niet waard was en daarom kreeg ik van 4,17 nu 12 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ongewoongewoon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 06-08-2024
sdk1985 schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 16:41:
[...]

Zolang je niet meer dan één opdrachtgever hebt ben je geen ondernemer wat betreft de KvK. Daarnaast krijg je dan te maken met een papierwinkel waarvan ik niet denk dat je daar op zit te wachten. Je kunt ook aardig wat doen voor je je hoeft in te schrijven (als ik me niet vergis +- 2500 euro omzet). Een andere opdracht aannemen kan altijd. Inschrijven kan achteraf en met terugwerkende kracht (binnen redelijke termijn natuurlijk).

Los van dit alles snap ik je gevoel van oneerlijkheid. Ik denk alleen niet dat je er veel mee kunt of moet willen. Als je als consultant 60k verdient en een bedrijf bespaart door jou 3 miljoen dan is dat ook volgens dezelfde redenatie ook oneerlijk. Je kunt het ook positief zien in de zin dat je nu niet om 6 uur s;ochtends in de supermarkt hoeft te staan voor een nog lager loon.
Volgens mij doet het er niet toe wat de KvK er van denkt, vraag is eerder of TS een ondernemer voor de omzetbelasting zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
ongewoongewoon schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 19:10:
[...]

Volgens mij doet het er niet toe wat de KvK er van denkt, vraag is eerder of TS een ondernemer voor de omzetbelasting zou zijn.
De belastingdienst gaat je eerst doorverwijzen naar het KvK. Als je daar niet door de keuring heen komt kunnen die je mogelijk weer doorverwijzen naar de belasting inspecteur om te kijken of je toch in aanmerking komt voor omzetbelasting. Maar de eerste stap is altijd KvK...

[ Voor 3% gewijzigd door sdk1985 op 12-10-2015 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
sdk1985 schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 19:12:
[...]

De belastingdienst gaat je eerst doorverwijzen naar het KvK. Als je daar niet door de keuring heen komt kunnen die je mogelijk weer doorverwijzen of je in aanmerking komt voor omzetbelasting. Maar de eerste stap is altijd KvK...
KvK doet niets, is een register niet meer niet minder. Zelfs als doe je niets kan je je inschrijven bij de KvK en dat tot in den eeuwigheid blijven. Ondernemer zijn bepaalt de belastingdienst. Daarbij kan je ondernemer zijn voor de Omzetbelasting en de Inkomstenbelasting (er van uitgaande dat je een eenmanszaak start).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
PolarBear schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 19:14:
[...]

KvK doet niets, is een register niet meer niet minder. Zelfs als doe je niets kan je je inschrijven bij de KvK en dat tot in den eeuwigheid blijven. Ondernemer zijn bepaalt de belastingdienst. Daarbij kan je ondernemer zijn voor de Omzetbelasting en de Inkomstenbelasting (er van uitgaande dat je een eenmanszaak start).
U bent ondernemer als u zelfstandig werkzaamheden uitvoert en daar inkomsten uit hebt. Als u een onderneming start, moet u zich bij de Kamer van Koophandel aanmelden. Vervolgens wordt beoordeeld of u ondernemer bent voor de btw.
;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzy

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

dudee schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 18:24:
Ik als 1 van de weinigen begrijp je! Ken het zelf ook maar dan in een andere tak van sport haha.

Wanneer ik ergens zwartwerk (voordat heel tweakers moord en brand roept. 1. het is een bijbaantje 2. zelfs zou ik er in dienst zijn zou ik het geld via de belastingdienst bijna helemaal weer krijgen).
Nee hoor, je begrijpt het niet helemaal. :) Jullie werkgevers verdienen wel aan je maar dragen geen belasting over jullie loon af. Van die belasting worden de algemene voorzieningen betaald en een aantal uitkeringen. En aangezien je wel graag met je fiets of scooter over een mooi geasfalteerde weg wilt rijden en ooit van een AOW wilt gaan genieten is het niet eerlijk dat ik daar wel voor betaal en jij/jouw werkgever niet. Je kunt er van vinden wat je wilt maar zwart werken valt echt niet goed te beredeneren. Of je nu 's avonds badkamers betegelt, in het weekend tuinen aanlegt of na schooltijd een website bouwt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dudee
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 24-02-2023
Jazzy schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 20:53:
[...]

Nee hoor, je begrijpt het niet helemaal. :) Jullie werkgevers verdienen wel aan je maar dragen geen belasting over jullie loon af. Van die belasting worden de algemene voorzieningen betaald en een aantal uitkeringen. En aangezien je wel graag met je fiets of scooter over een mooi geasfalteerde weg wilt rijden en ooit van een AOW wilt gaan genieten is het niet eerlijk dat ik daar wel voor betaal en jij/jouw werkgever niet. Je kunt er van vinden wat je wilt maar zwart werken valt echt niet goed te beredeneren. Of je nu 's avonds badkamers betegelt, in het weekend tuinen aanlegt of na schooltijd een website bouwt.
Inderdaad, daarom maakt zwartwerken de economie ook kapot :+. Nee dit geld word uitgegeven direct in de economie bij jou in de buurt. Tevens dit gaat om een bijbaantje joh.. Je harkt geen grote bedragen binnen.

Maar inderdaad iemand die ALLEEN maar zwartwerkt is fout bezig.

Iemand die 40 uur per week werkt en dan een zaterdagje een muurtje metselt? Van dit geld ga je uiteten en support je direct de bedrijven bij jou in de buurt.

Maar dit is iets anders.

Ik ben van mening dat een student best wat zwart mag werken, of toen jij vroeger de tuin van de buurvrouw deed droeg jij ook je belastingen af?

Waar gaan we de lijn trekken? Tevens dit gaat niet over het feit dat deze jongen "stout" bezig is maar over hoe hij het dialoog met zijn baas aan moet gaan. Dit lijkt mij stukken relevanter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05:16
Student van 21 hier :) Sinds mijn 16e 'knutsel' ik websites in elkaar voor mensen die ik via-via ken, en af en toe kon ik bij een bedrijfje terecht waar ik ook aan sites kon werken en aan wat servers kon knutselen.

Ik rekende tot mijn 18e/19e altijd zo'n €5 per uur. Ja, dat is goedkoop en bedrijven verdienen dan redelijk aan je, als je goed bent natuurlijk. Ik vond dat destijds niet zo erg. Wat is je alternatief? Vakkenvullen, niks leren en net wat minder verdienen. Ik was wel tevreden met die 5 euro eigenlijk. Leuk en leerzaam werk is ook wat waard. De enige die destijds meer verdiende van mijn vrienden werkte in een kippenschuur, niks voor mij :P

Rond mijn 18e/19e had ik redelijk wat ervaring als webdeveloper, en studeerde ik een jaar of twee als softwareontwikkelaar. Toen verdienden vrienden ook wat meer en ik vond dat ik zelf ook meer waard was. Toen ben ik €10 per uur gaan vragen, en eigenlijk gingen mijn klanten daar toen wel mee akkoord :P
Inmiddels ben ik bij mijn stagebedrijf blijven plakken en verdien daar (all-in) zo'n 12,50 per uur.
Volgens mij ben ik met dat alles redelijk gemiddeld (van de studenten die een dev baantje hebben). Als dat klopt doe je het gewoon netjes met wat je verdient.

Zit je er echt mee? Persoonlijk vind ik het een prima loon voor je leeftijd in combinatie met hoe je nu geschoold bent. Ga dan praten met je baas en vraag om een loonsverhoging. Als je denkt dat je dat waard bent, en je denkt dat je dat goed kan bespreken met je baas: doen, waarom niet?
Anders zou ik gewoon blij zijn met je baantje. Je verdient prima voor je leeftijd en je doet veel ervaring op. Als je het naar een (legaal) 'wit' contract weet te krijgen, staat het ook nog eens leuk op je CV en heb je een zekerheid op een beetje inkomen, wat altijd fijn is. Heeft ook zeker voordelen.

[ Voor 3% gewijzigd door Richh op 12-10-2015 21:15 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21-04 11:48

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Ik heb het idee dat het erg weinig is. Mijn broertje verdient eerder richting de 8-10 euro per uur IIRC en die knaap is 16. Nu moet ik wel zeggen dat het een rasechte Hollander is. Zou een topman bij de VOC kunnen zijn geweest. Er schuilt een gewiekste handelaar in die jongen. Die weet zich behoorlijk te verkopen. Met jezelf weten te verkopen kan je nog wel eens veel gedaan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shejaidon
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22-09-2023
ik zou lekker in gesprek gaan met je baas. Alhoewel je werk helemaal niet verkeerd verdient en je er best tevreden mee mag zijn is het nooit verkeerd het er eens over te hebben. Wat voor jou en je toekomst al kan helpen is als hij je in ieder geval een contract geeft waardoor het daadwerkelijk wat toevoegt op je CV. Zowel voor jou als voor hem handig want belastingtechnisch kloppen de facturen van het bedrijf natuurlijk niet als de juristen een bezoekje brengen.

zit zelf in een soortgelijke situatie (in de horeca dan) waarbij ik toch een contract heb, puur voor de verzekering en de lieve FIOD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Ja dus? De KvK doet geen enkele toets, en ook als je niet inschrijft kan de Belastingdienst je wel ondernemer vinden. Andersom kan de Belastingdienst ook vinden dat je geen ondernemer bent terwijl je wel bij de KvK en ingeschreven. Kortom, of je wel of niet ondernemer bent (en dus belastingaftrek hebt, omzetbelasting moet betalen etc) ligt maar heel heel marginaal af van een KvK inschrijving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07-06 21:09
dudee schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 21:05:
[...]

Inderdaad, daarom maakt zwartwerken de economie ook kapot :+. Nee dit geld word uitgegeven direct in de economie bij jou in de buurt. Tevens dit gaat om een bijbaantje joh.. Je harkt geen grote bedragen binnen.

Maar inderdaad iemand die ALLEEN maar zwartwerkt is fout bezig.

Iemand die 40 uur per week werkt en dan een zaterdagje een muurtje metselt? Van dit geld ga je uiteten en support je direct de bedrijven bij jou in de buurt.

Maar dit is iets anders.

Ik ben van mening dat een student best wat zwart mag werken, of toen jij vroeger de tuin van de buurvrouw deed droeg jij ook je belastingen af?

Waar gaan we de lijn trekken? Tevens dit gaat niet over het feit dat deze jongen "stout" bezig is maar over hoe hij het dialoog met zijn baas aan moet gaan. Dit lijkt mij stukken relevanter.
Als ik het doorgelezen heb zijn er maar weinig mensen die hem echt veroordelen op het zwart werken, maar aangeven dat het gewoon niet slim is. Sowieso is het 1.5 jaar lang structureel ergens werken anders dan 'op zaterdag een muurtje metselt' of 'de tuin van de buurvrouw bijhouden'. Maar de meeste mensen geven aan dat zwart werken in zijn situatie alleen maar voordelig voor de werkgever is, immers je kan toch bijna alles terugkrijgen van de belastingdienst.

En dat geld wordt uitgegeven in de buurt argument kan ik me ook niet in vinden. Misschien als je een middagje zwart werkt naast je baan ga je er van uit eten, maar voor de TS is het z'n enige inkomen zo te zien en zal hij het niet uitsluitend in de buurt uitgeven en misschien zelfs wel sparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
PolarBear schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 12:57:
[...]

Ja dus? De KvK doet geen enkele toets, en ook als je niet inschrijft kan de Belastingdienst je wel ondernemer vinden. Andersom kan de Belastingdienst ook vinden dat je geen ondernemer bent terwijl je wel bij de KvK en ingeschreven. Kortom, of je wel of niet ondernemer bent (en dus belastingaftrek hebt, omzetbelasting moet betalen etc) ligt maar heel heel marginaal af van een KvK inschrijving.
Als jij je wil inschrijven bij de KvK dan moet je een afspraak maken en vervolgens zal jou inschrijving getoetst worden. Indien daar wordt beoordeeld dat je geen ondernemer bent dan zal je aanmelding alsnog doorgezet worden naar de belasting dienst. Dat er een onderscheid wordt gemaakt tussen ondernemer, ondernemer voor de btw en ondernemer voor inkomsten belasting verandert de procedures niet. Maar goed dit wordt wel erg offtopic onderhand ;).

Pagina: 1