• floppie86
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-05-2024
Simpele vraag eigenlijk, ik hou de markt en techniek al jaren niet meer goed genoeg bij dus zoek ik hier even wat hulp.

Ik heb wat jaren terug een mooi systeempje gekocht met daarin o.a. een Phenom x4 955. Nu is mijn systeempje aan vervanging toe (met oa de Oculus op komst) en daarbij heeft de videokaart mijn prioriteit (ga er waarschijnlijk een GeForce 970 indrukken).

Mijn vraag is nu vooral of de processor dat allemaal nog wel aankan, of dat het ook echt loont om die ook maar meteen te vervangen (en dus meteen ook het mobo)? Oftewel, in hoeverre zal een oude processor snel een bottleneck worden.

groetjes!

Fujifilm X-Pro1

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:42
De enige info die je geeft is "Oculus" dus dan kan je daar op zoeken en kijken wat de systeemvereisten zijn.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Verwijderd

In elk geval is een x4 955 een aardige bottleneck voor een GTX 970.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 11-10-2015 22:14 ]

• floppie86
Ik begrijp dat mijn vraag weinig concreet is, maar het gaat dus een dikke bottleneck zijn. In welke orde grote moet ik dan denken? Gaat het de fps met 10% knijpen? Of heb je het over veel meer? (ik vraag geen exacte getallen, gewoon grove inschattingen).

In het verleden (toen ik alles beter volgde) kreeg ik vaak nog wel het gevoel dat processorkracht tegen een zeker plateau aanliep, vandaar eigenlijk mijn hele vraag, heeft het genoeg nut om die investering te maken?

toevoeging: ik ga er overigens vanuit dat er geen moderner alternatief is dat nog in het mobo socket (AM3) past, of zie ik dan iets over het hoofd?

[ Voor 13% gewijzigd door floppie86 op 11-10-2015 22:42 ]

Fujifilm X-Pro1

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:42
Je zal toch een vergelijking moeten hebben om uitspraken daarover te kunnen doen.

Hier staat in het kort de specs die de oculus nodig gaat hebben:
His blog post also lists the recommended Oculus Rift specs as “NVIDIA GTX 970 / AMD 290 equivalent or greater, [an] Intel i5-4590 equivalent or greater [and] 8GB+ RAM”, which leads us to believe that the leaked specs are in fact the minimum.

Read more: http://www.itpro.co.uk/de...ounder-says#ixzz3oIKC32tG
Hier zie je een vergelijking tussen de i5 4590 en jouw cpu: http://cpuboss.com/cpus/I...0-vs-AMD-Phenom-II-X4-955

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Verwijderd

Het verschilt per game hoe groot de bottleneck zal zijn. Ik had een GTX 960 met een Phenom II x4 840 gecombineerd. Nadat ik naar een i5 4460 was geupgrade kreeg ik in sommige games zelfs een verdubbeling van fps, in andere games was er een minder verschil.

Een x4 955 met een 970 zal waarschijnlijk nog een wat grotere bottleneck zijn.

• Zanac-ex
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-02 09:48
Die Phenom zal soms nog redelijk mee komen maar vaker de remmende factor zijn,

Techspot heeft recentelijk een test gedaan tussen verschillende generaties Intel CPU's inclusief games.
De Phenom II 955 is vergelijkbaar (iets sneller) met de C2 Q9650.

Then and Now: Almost 10 Years of Intel CPUs Compared: Gaming with the Geforce GTX980

Tijd voor een upgrade.....

• BartKers
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 03-01 08:56
Zanac-ex schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 13:16:
Die Phenom zal soms nog redelijk mee komen maar vaker de remmende factor zijn,

Techspot heeft recentelijk een test gedaan tussen verschillende generaties Intel CPU's inclusief games.
De Phenom II 955 is vergelijkbaar (iets sneller) met de C2 Q9650.

Then and Now: Almost 10 Years of Intel CPUs Compared: Gaming with the Geforce GTX980

Tijd voor een upgrade.....
Ik denk dat de phenom II X4 955 eerder te vergelijken is met de i5-760 of de A10-7870 uit die test.

Als je moederbord het toestaat zou je nog kunnen kijken of je de CPU kan overclocken, dan zou die ook een mindere bottleneck voor een nieuwe videokaart vormen.

Verder zal de bottleneck ook sterk per spel verschillen en afhangen van welke resolutie je wilt spelen. Maar zonder overclock van je CPU denk ik dat het niet heel veel zin heeft om een veel snellere kaart dan een GTX960/Radeon R9 280(x) te kopen.

[ Voor 35% gewijzigd door BartKers op 12-10-2015 14:09 ]

• Zanac-ex
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-02 09:48
BartKers schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 14:06:
[...]

Ik denk dat de phenom II X4 955 eerder te vergelijken is met de i5-760 of de A10-7870 uit die test.
Nee, C2Q Yorkfield gaat clock voor clock vrijwel gelijk op met AMD's Deneb core.
Lynfield is een flinke verbetering,

Tom's Hardware Experiment: Comparing Four Quad-Core Architectures At 2.8 GHz

Legion Hardware: Clock for Clock; i5, i7, C2Q and Phenom II X4 Performance

Geen schande want de Phenom II is ook al weer 6 jaar oud!

• floppie86
Bedankt voor de interessante reply's! Ik ga er gewoon voorlopig een 970 inprikken en gebruik maken van de overclock ruimte die ik zeker nog heb op de 955. Waarschijnlijk zal er dan snel genoeg een wens ontstaan om ook iets aan de cpu te doen, maar doe t maar even een voor een.

Fujifilm X-Pro1

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Ik heb zelf het zeskoppige broertje van die CPU, samen met een R9 290, en ik vind hem nog behoorlijk lekker meekomen, het ligt ook behoorlijk aan welke games je wilt spelen. Bij GTA V merk ik inderdaad dat mijn CPU wat bottleneckt, maar bij BF4 en Hardline komt ie nog prima mee, en kan ik gewoon 60fps 1440p ultra spelen.

Maar, zo raar is het niet dat die x4'tjes en x6'jes nu echt oud beginnen te worden, 5 jaar geleden kostte een 955 maar 125-150 euro, een i7 920 ging toen weg voor rond de 250 euro, en een i5 750 kostte toen 150-175, toch [flink] goedkoper dan de Intels, en niet heel veel trager.

Een upgrade na al die jaren zal natuurlijk een flinke performanceboost geven, een leuk i5 setje kost je nieuw iets van 250 euro, en dan kun je een performanceboost van een slordige 30%-40% verwachten. En een wat lager stroomverbruik.

People as things, that’s where it starts.

• BartKers
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 03-01 08:56
Zanac-ex schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 14:26:
[...]

Nee, C2Q Yorkfield gaat clock voor clock vrijwel gelijk op met AMD's Deneb core.
Lynfield is een flinke verbetering,

Tom's Hardware Experiment: Comparing Four Quad-Core Architectures At 2.8 GHz

Legion Hardware: Clock for Clock; i5, i7, C2Q and Phenom II X4 Performance

Geen schande want de Phenom II is ook al weer 6 jaar oud!
Als ik die links zo bekijk dan liggen de prestaties clock voor clock inderdaad dichter bij de core2, dan de i5. Daarentegen draait de phenom II 955 standaard wel op een wat hogere frequentie dan de Q9650 en de i5-760 wat wel wat van de tegenvallende clock voor clock prestaties compenseert. Maar uiteindelijk is de i5 is idd wel gemiddeld een stukje sneller.
floppie86 schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 15:03:
Bedankt voor de interessante reply's! Ik ga er gewoon voorlopig een 970 inprikken en gebruik maken van de overclock ruimte die ik zeker nog heb op de 955. Waarschijnlijk zal er dan snel genoeg een wens ontstaan om ook iets aan de cpu te doen, maar doe t maar even een voor een.
Als je wilt, zou je dan kunnen laten weten hoe de upgrade bevalt en of je wat merkt van een bottleneck? Ik vind het wel interessant om te weten of het voor mij ook nog zin heeft om ooit een dergelijke upgrade van mijn videokaart te doen.

[ Voor 25% gewijzigd door BartKers op 12-10-2015 15:34 ]

• Barns
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12:58
RobinHood schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 15:28:Een upgrade na al die jaren zal natuurlijk een flinke performanceboost geven, een leuk i5 setje kost je nieuw iets van 250 euro, en dan kun je een performanceboost van een slordige 30%-40% verwachten. En een wat lager stroomverbruik.
Inderdaad een upgrade geeft je prima performanceboost voor relatief weinig geld. Ik heb onlangs mijn X4 955BE vervangen door de i5-4460 (i.c.m. een nieuw moederbord natuurlijk). Daarnaast m'n HD5770 vervangen door een R9 280X. Heb er erg veel plezier van bij het spelen van FC4, GTA V, Assetto Corsa en F1 2015 :)

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-01 12:31
RobinHood schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 15:28:
Ik heb zelf het zeskoppige broertje van die CPU, samen met een R9 290, en ik vind hem nog behoorlijk lekker meekomen, het ligt ook behoorlijk aan welke games je wilt spelen. Bij GTA V merk ik inderdaad dat mijn CPU wat bottleneckt, maar bij BF4 en Hardline komt ie nog prima mee, en kan ik gewoon 60fps 1440p ultra spelen.
Inderdaad, zelf heb ik een x4 955 BE die overclocked is in combinatie met een R9 290X en ik haal keurige framerates. Veel zal ook afhangen van de resolutie waarop je gamed. De Starwars Battlefront Beta liep hier bijvoorbeeld vloeiend op Ultra op 1920x1080.
Dus het zal een bottleneck zijn, maar bij mij valt dat nog best mee tot nu toe.

edit: Voor de andere mensen die nadenken over een upgrade. Ik had een Radeon 5850 hiervoor en ben er dik op vooruit gegaan in de framerates.

[ Voor 8% gewijzigd door Meekoh op 12-10-2015 15:47 ]

Computer says no

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:17
Als je die black edition hebt kun je inderdaad nog proberen over te klokken. Heb hem zelf ook en hij laat zich prima overklokken.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Meekoh schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 15:40:
[...]

edit: Voor de andere mensen die nadenken over een upgrade. Ik had een Radeon 5850 hiervoor en ben er dik op vooruit gegaan in de framerates.
Dat zeker, ik kom van een HD5870, 1,5 jaar geleden een R9 290 erin gedaan, en dat was een behoorlijk nuttige upgrade, nuttiger en goedkoper dan mijn 1100T vervangen voor een i5 :P

Zelf ga ik kijken wat Zen doet, mijn 1100T is ook nog stock, en komt nog goed genoeg mee. En ik kan 'm dus altijd nog een beetje kietelen }:O Zo overleef ik het nog wel een jaartje.

People as things, that’s where it starts.

Pagina: 1