Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Windows Server 2008 op Virtual Machine sluit zichzelf af

Pagina: 1
Acties:

• Opifex
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:31
Dag allen!

Voor mijn lessen webservices maak ik gebruik van Windows Server 2008 in een Virtual machine (Virtualbox).
Nu, dat loopt allemaal heel vlot (heb in het verleden op dezelfde manier met WinServer2k8 gewerkt), maar sinds deze week sluit hij zichzelf heel de tijd af... Het is geen crash ofzo, want hij sluit één voor één alle venstertjes, waarna hij "Shutting Down" weergeeft.

Ik heb al wat gegoogled, maar kon niet echt iets vinden dat echt vergelijkbaar is met mijn probleem. (Het gaat meestal over fysieke servers, of crashes)

Is er een bepaalde functie in Windows Server dat shutdowns scheduled? Zoja, waar moet ik dan ergens gaan zoeken om deze uit te schakelen?

Alvast bedankt!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Event log.

• ThomasJ
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:54
Is de installatie wel geactiveerd? Zo nee, hoe oud is deze installatie?

Windows Server sluit zichzelf namelijk af als de proefperiode is verlopen en hij niet geactiveerd is.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-11 16:40

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Had je een bridged vNIC naar je modem/router? Al op malware/infecties gecheckt op je VM? Snapshot van vorige week/weken ook niet aanwezig zeker?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Opifex
Het is een fresh install, dus normaal gezien zou de proefperiode nog niet verlopen mogen zijn?
(Het is een ISO die we van de docent kregen, aangezien de school een contract met Microsoft heeft mochten we deze gebruiken zonder licentie oid.)

@Trommelrem: ja, had inderdaad wel moeten weten dat een Event log nuttig zou zijn om te posten :)
Kan je mij even zeggen waar ik deze kan vinden? Ik heb de Event Viewer open staan, maar ik zie niet direct waar de Events van shutdown en startup te vinden zijn. (Ik ben echt een beginneling als het op dit vlak aankomt)

@Max: Malware lijkt me vrij onwaarschijnlijk. Het is een verse installatie, en ben er nauwelijks mee op het internet geweest. (Enkel voor filezilla, thunderbird en hmailserver te downloaden)

• ThomasJ
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:54
Als je de eventviewer voor je hebt, zou het onder Windows logs > system moeten staan. Dan gewoon even zoeken naar de tijd waarop hij voor het laatst is afgesloten en of hier een shutdown event tussen staat.

• MAX3400

MAX3400

Als het een verse install is; wipe de VM, maak een nieuwe aan ZONDER netwerk en installeer opnieuw.

Denk dat er genoeg in het nieuws is geweest om te weten da 30s internet al op sommige machines de meeat ranzige portscans/rotzooi kan laten binnenkomen.

En je sluit uit dat de NIC-driver eventueel het probleem kan zijn :)

/edit; ik ken scholen niet goed genoeg maar zomaar ISO's verstrekken kan/mag niet tenzij het een trial is. Maar ja, dat zoekt school maar uit met MS Licensing...

/edit2: als de ISO een pre-install was, is mogelijk de license al verlopen en dat wordt gedecteerd door Microsoft; vergelijkbare posts staan gewoon op het forum van VirtualBox.

[ Voor 35% gewijzigd door MAX3400 op 11-10-2015 21:59 ]

• Opifex
ThomasJ schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 21:52:
Als je de eventviewer voor je hebt, zou het onder Windows logs > system moeten staan. Dan gewoon even zoeken naar de tijd waarop hij voor het laatst is afgesloten en of hier een shutdown event tussen staat.
Ik zie verschillende logs van "service x entered the stopped state", maar nergens iets dat rechtstreeks verwijst naar een shutdown? =/
MAX3400 schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 21:54:
Als het een verse install is; wipe de VM, maak een nieuwe aan ZONDER netwerk en installeer opnieuw.

Denk dat er genoeg in het nieuws is geweest om te weten da 30s internet al op sommige machines de meeat ranzige portscans/rotzooi kan laten binnenkomen.

En je sluit uit dat de NIC-driver eventueel het probleem kan zijn :)

/edit; ik ken scholen niet goed genoeg maar zomaar ISO's verstrekken kan/mag niet tenzij het een trial is. Maar ja, dat zoekt school maar uit met MS Licensing...
"Vers" is relatief natuurlijk. Het academiejaar is ondertussen al weer verschillende weken bezig, waardoor verschillende opdrachten op deze installatie reeds zijn uitgevoerd.
Voor ervaren gebruikers als jullie is dit waarschijnlijk 10 minuten werk om dit allemaal terug goed te krijgen, maar voor een beginneling als ik is dit verschillende dagen zoeken en proberen ;)
Daarom ook dat ik een beetje terughoudend ben om een nieuwe versie installatie te doen...

EDIT: of het mag of niet mag moeten ze inderdaad zelf maar uitvechten met ms.
Het is wel geen preïnstall denk ik. Heb de standaard stappen moeten doorlopen om windows geïnstalleerd te krijgen.

[ Voor 6% gewijzigd door Opifex op 11-10-2015 22:01 ]

• MAX3400

MAX3400

Het is alweer bijna maandag dus zometeen kan je dan even met je docent overleggen of/waarom dit voorkomt. Ik neem aan dat het produkt VirtualBox vast is aangeraden door school (want gratis) en misschien zijn er anderen (leraren of studenten) die hetzelfde meemaken.

Erg vervelend om te lezen dat je installatie al weken oud is; daar zijn snapshots dus voor bedoeld. Ook zou een herinstallatie & configuratie tot je parate kennis moeten behoren; je bent er al weken mee bezig en als het jouw opleiding is (ICT of aanverwant), is documentatie dus best essentieel om iets later te kunnen reproduceren/teruglezen.

Wat je nog kan proberen maar weet niet of VirtualBox dat kan: maak een nieuwe VM aan, kies de oude "virtuele HDD file" als parent van de nieuwe VM en laat deze nieuwe VM als linked clone opstarten. Mogelijk dat de virtuele BIOS van je huidige VM defect is en dat je met een nieuwe verse wel verder komt.

• Opifex
Mjaa, klopt. Ik zal morgen even informeren bij mijn docent.

Het herinstalleren etc. Zou inderdaad nog wel lukken. Maar alle labo-opdrachten die uitgevoerd zijn in de voorbije weken waren voor een beginner vrij veel werk, waardoor het dus niet zo evident is.

Het lijkt me onwaarschijnlijk dat het een BIOS probleem is, aangezien het duidelijk Windows is die zichzelf afsluit (vensters die sluiten en "Shutting down" boodschap)

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-11 13:26
Over het algemeen is een dergelijk gedrag een gevolg van licenties, of van het host-systeem. Afhankelijk van je virtualisatie-laag en je instellingen kan het gebeuren dat bijvoorbeeld de toegewezen disk-space onvoldoende is, of dat je meer hebt toegewezen dan beschikbaar is. Uit bescherming sluit het systeem dan zichzelf af, of pauzeert de VM, afhankelijk van waar het op draait en wat je settings erin zijn. Als je licensing dus op orde is, dan zou ik als eerste maar eens kijken naar of je overal wel voldoende vrije ruimte hebt (hou hierin ook rekening met toegewezen RAM en swapfile).

iRacing Profiel

• jokko
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-08 20:10
je kan het proberen om je virtual machine te verwijderen en de virtual disk opnieuw in een nieuwe vm te zetten dan kan je dat igg uitsluiten.

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Even out of the box denken, maar heeft een van je studiemakkers geen grap met je uitgehaald? Ergens een scheduled task verbergen om je VM af te sluiten (in de VM), of eentje om VirtualBox via ACPI het shutdown signaal naar je VM te geven (op je host ingesteld dus). Dan krijg je ook dit gedrag ;)

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Je kunt ook eens kijken hoe het met VMWare Player werkt. Gebeurd het dan ook, dan zit het écht in de VM en anders zit het in VirtualBox.
Pagina: 1