Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Leek in de Apple-wereld wil een Macbook

Pagina: 1
Acties:

• Dennis de Vries
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 01:19
Hoi lieve mensen,

(mocht je alleen de nodige dingen willen lezen, skip dit lapje tekst)

Lang verhaaltje voor de geïnteresseerden:

Toen ik vorig jaar mijn Asus N550JK kocht was ik er dolblij mee. Dikke specs, supersnel dankzij een SSD en de nieuwste games meestal nog op 1080p high spelen. Helemaal top. Het enige wat tegenviel was de bouwkwaliteit: Eerst begon de audiojack raar te doen. Laptop teruggestuurd, CoolBlue kon het niet zelf repareren, dus ik kreeg heel netjes een compleet nieuwe laptop van ze. Deze had binnen twee maanden dezelfde issue; de audiojack begon krampachtig te werken.

Ik besloot het te negeren omdat ik hem nodig had voor school (grafische opleiding), maar enkele weken later begon mijn wifi-adapter kuren te vertonen. Teruggebracht naar CoolBlue, audiojack konden ze niet ter plekke fixen, wifi-kaartje wel. Toen is me verteld dat ik de laptop de volgende keer beter naar Asus zelf kon sturen, dat zou sneller zijn. Nadat het scherm af en toe zwarte balken begon te vertonen, besloot ik 'm toch maar terug te sturen. Was hem vijf weken kwijt, Asus mailde me in week 4 een prijsopgave van 570 euro, omdat het m'n eigen schuld zou zijn dat de audiojack kapot was. Het scherm zouden ze wel gratis vervangen. Betaling geweigerd, dan maar een half werkende jack. Het scherm was natuurlijk belangrijker.

Na dik vijf weken kreeg ik eindelijk m'n laptop terug, met een hele leuke verassing - het scherm was deze keer helemaal defect! Hij deed het dus nog wel (met enkele kuren) voor ik 'm opstuurde, dus ik weet niet wat ze bij het reparatiecentrum van Asus hebben uitgespookt, maatja. Getest met een externe monitor, waarop m'n laptop wél een beeld gaf. Met Asus voor de zoveelste keer gebeld en gemaild, ze toonden weinig interesse om nog een poging te doen me tevreden te stellen.

Zodoende ben ik hélemaal klaar met Asus - ook al weet ik dat hun producten over het algemeen uitstekend zijn - en leen ik nu tijdelijk een Macbook Air 2012 "11. Deze is nog verrassend vlot, en ik kan de programma's die ik voor school nodig heb er prima op draaien, zolang ik niet alles tegelijk open zet.

Het plan:
Deze Macbook Air 2012 "11 64GB overkopen, nadat ik mijn Asus laptop terug heb van reparatie en verkocht heb. Een heel klein beetje sparen, en dan deze MBA weer verkopen. Als het goed is heb ik dan ongeveer een budget van rond de 900-1000 euro. (Asus N550JK in nieuwstaat + MBA verkopen).

Wat ik (volgens mij) graag wil:
Een Macbook Pro Retina, het liefst 13". Ik hou wel van compact. Heb wat rondgezocht, en een Retina scherm lijkt me wel nodig voor iemand die grafisch vormgever is. Mochten jullie andere suggesties hebben voor een Macbook, hoor ik het graag.

Wat moet er uiteindelijk mee gedaan worden:
Het hele Adobe-pakket moet er als een speer op kunnen draaien, ook meerdere programma's tegelijk. Denk vooral aan Photoshop, Illustrator, en InDesign. Daarnaast heb ik er 9 van de 10 keer ook Spotify, Steam, Safari etc. op de achtergrond bij draaien. Batterijduur is ook iets wat ik wel fijn vind, als hij zo'n 4+ uur mee zou gaan voordat ik naar de oplader moet graaien, zou dat fijn zijn.

Als je je hebt ingelezen en rondgezocht, waarom vraag je hier dan om advies?
De keuze is zo enorm groot. Deze Macbook Air uit 2012 draait zelfs mijn grafische programma's nog redelijk, dus ik twijfel er zelfs over een 2014-2015 MBA. 13" of 15". Pro of Air. Retina of geen Retina. Eentje uit 2012, 13, 14 of 15. Er zijn zoveel opties op de Apple site zelf, daarnaast heb je enorm veel refurbished resellers, marktplaats, V&A, noem maar op. Ik heb dus ook echt de ballen verstand van Apple laptops, aangezien ik altijd trouw zwoer aan Windows.

Alle hulp en adviezen zijn heel erg welkom!

PS. Ik besef dat dit één van de meest chaotische posts is die ik heb hier gemaakt - sorry. Ben brak.

• marijn65
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 24-11 11:22
Ik zit zelf ook al een tijdje te sparren over welke laptop ik ga aanschaffen, maar door die switch van Win8 naar Win10 en de nieuwe processoren is er ontzettend weinig aanbod en duidelijkheid op dit moment.
Niet echt relevant voor jou, maargoed.

Wat ik dus ook overweeg, is overstappen naar OS X. Net als wat jij hier van plan bent.
Ik heb alleen het gevoel dat ik daar veel beperkter ben en toch spijt ga krijgen, maar als ik reviews lees van mensen die deze overstap hebben gemaakt, staan er alleen maar positieve dingen in.

Voor mijn gevoel kan ik dan veel minder zoals; downloaden, programma's gebruiken die ik nu gebruik etc.
Maar ergens in mijn hoofd hoor ik ook dat dit gewoon een verkeerde mindset is.
Hoe bevalt de overstap voor jou?

edit: ik ben trouwens geen 'alleen word en chrome gebruiker', denk ook aan dingen zoals Plex, af en toe gesnoepte software, nieuwsgroepen, en zo nu en dan een spelletje

[ Voor 10% gewijzigd door marijn65 op 11-10-2015 18:09 ]

• Dennis de Vries
Het is waar en niet waar dat je dan minder kan. Via OS X zelf kan je dan inderdaad wat minder. Met Bootcamp is dit probleem echter compleet te omzeilen. Oh, en de dingen die je wél gewoon kan in OS X werken allemaal simpelweg wat sneller, fijner, en logischer. Vind ik.

De overstap bevalt mij tot dusver enorm goed. Eerst moest ik enorm wennen aan het simplistische OS X, maar binnen een uurtje voelt het al vertrouwd aan. Alles werkt enorm vlot en simpel, omdat de optimalisatie zo bizar goed is. Ik word er - vergeleken met Windows - gewoon best wel happy van ofzo.

Serieus - qua snelheid in dingen als browser, spotify, documenten bewerken, Photoshop - merk ik precies nul verschil met mijn veel duurdere Asus. Terwijl dit model een Air is, uit 2012 notabene!

Als ik jou was zou ik eerst een Mac lenen, zoals ik nu doe.

EDIT:

Oh en qua spelletjes - ongeveer de helft van mijn games op Steam zijn ook beschikbaar voor OS X, om maar even een voorbeeld te noemen. Daarnaast ben ik zelf uitgekeken op dikke games, maar op youtube kan je wel wat mensen vinden die zware spellen op hun Air of Pro draaien. Zag zelfs een gast die GTA V op z'n 2015 Air speelde, haha. Als je wel echt dikke games wilt spelen, zal ik niet voor een Macbook gaan.

[ Voor 27% gewijzigd door Dennis de Vries op 11-10-2015 18:35 ]

• donderdraak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-07-2017
Besef je echter wel dat iOS en OSX heel anders is dan Windows. De meesten die Windows gewend zijn kunnen hun draai niet in iOS en OSX vinden, want onder de moterkap is iOS en OSX een linux Unix-OS. Een macbook kan overigens ook hardware kuren geven, misschien moet je daar ook in gaan verdiepen. Als daar wat stuk bij gaat dan kost een reparatie veel meer. Je moet ook mogelijk nieuwe software licenties aanschaffen. Andere tip koop geen macbook via marktplaats tenzij je het fysiek hebt gezien en hebt getest.

[ Voor 3% gewijzigd door donderdraak op 11-10-2015 21:28 . Reden: .... en OSX toegevoegd ]

• Dennis de Vries
donderdraak schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 18:30:
Besef je echter wel dat iOS heel anders is dan Windows. De meesten die Windows gewend zijn kunnen hun draai niet in iOS vinden, want onder de moterkap is iOS een linux OS. Een macbook kan overigens ook hardware kuren geven, misschien moet je daar ook in gaan verdiepen. Als daar wat stuk bij gaat dan kost een reparatie veel meer. Je moet ook mogelijk nieuwe software licenties aanschaffen. Andere tip koop geen macbook via marktplaats tenzij je het fysiek hebt gezien en hebt getest.
Ik leen nu dus al een Macbook Air uit 2012. OS X bevalt fantastisch, ik word er happy van.

Dat van die reparatie is dan wel weer waar, maar de bouwkwaliteit van Apple producten zijn over het algemeen superieur, voor zover ik heb gelezen. Thanks voor de tip over dat van marktplaats.

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
marijn65 schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 18:07:

edit: ik ben trouwens geen 'alleen word en chrome gebruiker', denk ook aan dingen zoals Plex, af en toe gesnoepte software, nieuwsgroepen, en zo nu en dan een spelletje
Plex heb ik altijd naar volle tevredenheid gebruikt op mijn Macs, dus dat werkt in elk geval. Nieuwsgroepen/downloaden werkt ook prima en games kan je het beste voor booten naar Windows voor de beste prestaties, tenzij je een goede Mac versie van de game hebt.

[ Voor 6% gewijzigd door Frietsaus op 11-10-2015 18:48 ]

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Besef je echter wel dat iOS heel anders is dan Windows. De meesten die Windows gewend zijn kunnen hun draai niet in iOS vinden, want onder de moterkap is iOS een linux OS. Een macbook kan overigens ook hardware kuren geven, misschien moet je daar ook in gaan verdiepen. Als daar wat stuk bij gaat dan kost een reparatie veel meer. Je moet ook mogelijk nieuwe software licenties aanschaffen. Andere tip koop geen macbook via marktplaats tenzij je het fysiek hebt gezien en hebt getest.
Misschien handig als je weet waar je het over hebt. MacBooks draaien geen iOS maar OSX. En ja, OSX en Windows kun je met elkaar gaan vergelijken. Het is alleen, zoals de uitdrukking al zegt, Apple's met peren vergelijken. Beide besturingssystemen werken prima, anders zouden ze geen grote userbase hebben. Alleen OSX heeft wat zaken die Windows niet heeft en andersom. Sommige dingen zullen je bevallen andere dingen zullen je wat tegenstaan. Deal with it.

• Dennis de Vries
Bedankt voor alle reacties, maar het begint nu een beetje te derailen. Ben nog steeds hard op zoek naar advies.

• donderdraak
sypie schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 18:47:
[...]

Misschien handig als je weet waar je het over hebt. MacBooks draaien geen iOS maar OSX. En ja, OSX en Windows kun je met elkaar gaan vergelijken. Het is alleen, zoals de uitdrukking al zegt, Apple's met peren vergelijken. Beide besturingssystemen werken prima, anders zouden ze geen grote userbase hebben. Alleen OSX heeft wat zaken die Windows niet heeft en andersom. Sommige dingen zullen je bevallen andere dingen zullen je wat tegenstaan. Deal with it.
Windows en OSX kun je NIET vergelijken!
Sorry hoor, ik heb een typfout gemaakt. Het moet inderdaad OSX zijn en niet iOS. Je hebt zelf geen flauw idee tegen wie je het hebt.

[ Voor 7% gewijzigd door donderdraak op 11-10-2015 19:30 ]

Verwijderd

donderdraak schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 19:25:
[...]

Sorry hoor, ik heb een typfout gemaakt. Het moet inderdaad OSX zijn en niet iOS. Je hebt zelf geen flauw idee tegen wie je het hebt.
Je hebt het niet tegen de TS :9 Maar leg eens uit, tegen wie heeft deze meneer het? Nu worden we benieuwd.

OT: Ik zou gewoon een tweedehands MBPr halen, het eerste het beste model met 8GB RAM, een i5 en een 256GB SSD zou moeten voldoen.

• donderdraak
Overigens vind ik het zeer vreemd dat de TS (Morzun) om aankoop advies vraagt in het algemene "Aankoop advies" forum en vervolgens het advies niet op zich neemt en zich verder niet in de materie verdiept. Vervolgens loopt er een parallele discussie Apple - Windows omdat anderen het blijkbaar beter weten en hun emoties niet binnen kunnen houden. Als je reeds een keuze reeds hebt gemaakt en daar zo achter staat waarom maak je dan een topic aan?
Verwijderd schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 19:35:
[...]Je hebt het niet tegen de TS :9 Maar leg eens uit, tegen wie heeft deze meneer het? Nu worden we benieuwd.
Dat was tegen Sypie bedoelt want die reactie "Deal with it." sloeg mij persoonlijk verkeerd. Moeten elkaar wel kunnen respecteren op het forum. Laat ik het er maar even op houden dat ik even een senioren momentje had na een dag mensen helpen op tweakers en ik word er niet voor betaalt

[ Voor 81% gewijzigd door donderdraak op 11-10-2015 21:27 ]

• Dimens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-01-2024
Ik kan niets ander zeggen dan dat ik ontzettend tevreden ben met mijn 11" MacBook Air uit 2013 en deze nog dagelijks gebruik zonder mij daarin beperkt te voelen tegenover mijn Windows PC. De enige beperking die ik zou kunnen noemen is het schermformaat, wat overigens een zeer bewuste keuze is geweest omdat de laptop tijdens aanschaf zeer mobiel diende te zijn. Dit was voor mij in eerste instantie ook de rede om voor een MacBook te kiezen, aangezien toentertijd Apple zo goed als de enige was met een compact en snel apparaat.
donderdraak schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 19:25:
[...]

Beiden zijn het besturingssystemen met een Graphical User Interface dat in grote lijnen op elkaar lijkt en met een toetsenbord en muis wordt bediend en voor de meeste gebruikers hetzelfde doel in gebruik heeft. Dat ze onder de motorkap anders werken is voor de meeste gebruikers niet interessant en zullen de meesten niet tot nauwelijks mee te maken hebben. OS X en Windows kun je dus wel degelijk zeer goed vergelijken.

Je broodrooster en je auto, die kun je niet met elkaar vergelijken. Twee geheel andere apparaten met een geheel ander doel.

Verwijderd

Voor mijn gevoel ben je het belangrijkste vergeten in je post, namelijk wat je met je Macbook wilt gaan doen (programma's, games etc.). Afhankelijk daarvan kun je een (beter) advies krijgen over een model wat voor jouw wensen geschikt is.

Zelf zou ik altijd voor een pro gaan vanwege het retina scherm. Heb zelf lang getwijfeld vanwege de meerkosten tegenover de air maar ben ontzettend blij dat ik iets meer betaald heb, het scherm is echt fantastisch. Zeker als je foto/video programma's gebruikt dan moet je ongetwijfeld het verschil gaan zien.

• donderdraak
Dimens schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 19:45:
Beiden zijn het besturingssystemen met een Graphical User Interface dat in grote lijnen op elkaar lijkt en met een toetsenbord en muis wordt bediend en voor de meeste gebruikers hetzelfde doel in gebruik heeft. Dat ze onder de motorkap anders werken is voor de meeste gebruikers niet interessant en zullen de meesten niet tot nauwelijks mee te maken hebben. OS X en Windows kun je dus wel degelijk zeer goed vergelijken.
Bekendste 'neutraal' de verschillen die ik zo even kan bedenken
- verschil in gebruikershiërarchie
- verschil in diskmangement systeem
- windows heeft een systeem register
- executables en archieven handelen
- verschil programma beheer (appstore)
- verschil in antivirus
- verschil beschikbaarheid games/programmas
- flash gedoe op apple
- java gedoe op windows
- beiden platformen ondersteunen inmiddels multi-language
- beiden ondersteunen voice commands

• Dennis de Vries
Verwijderd schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 19:46:
Voor mijn gevoel ben je het belangrijkste vergeten in je post, namelijk wat je met je Macbook wilt gaan doen (programma's, games etc.).
Lees mijn OP nog eens hahah, het staat er wel daadwerkelijk in. Alleen qua games heb ik niks verteld - ik vermaak me prima met indie games zoals Faster Than Light, Papers Please en Hotline Miami, om er maar een paar te noemen. Die draaien stuk voor stuk als een trein op deze 2012 MBA, dus verder maak ik me daar geen zorgen over.

@De rest
Jongens, ga niet de 'WINDOWS EN OS X ZIJN ZO VERSCHILLEND!!! KAN JE NIET VERGELIJKEN!! WELLES! NIETES!!!!" - discussie voeren in mijn topic a.u.b, blijf een beetje on-topic.

Windows heeft überhaupt niet veel te zoeken in deze thread, aangezien ik zelf al aangeef dat ik per se voor een Macbook wil gaan. Het enige wat jullie nu doen - naast een discussie voeren die al enorm vaak plaats heeft gevonden - is het topic derailen. Daarnaast vind ik dat Donderdraak simpelweg ongelijk heeft. Natuurlijk kan je Windows en OS X vergelijken, dat er heel veel verschil in zit zegt nog niet dat het niet te vergelijken is.

[ Voor 8% gewijzigd door Dennis de Vries op 11-10-2015 20:09 ]

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:54

Saven

Administrator

Vergeet het gamen maar. Veder is een 15" mbp een prima keuze voor eigenlijk vanalles wel, behalve gamen. Beetje duur alleen wel, dus je zal moeten afwegen of je voor een 15" of 13" gaat, of bijv toch verder kijkt naar een leuke dell laptop voor bijna de helft van het geld (een 15" mbp is 2300(!!!) euro, kun je al een leuk autootje van kopen). Die komt dan best wel in de buurt qua specs/gebruiksgemak. De air is een beetje een achtergesteld kindje, dus negeer die maar.
Dennis de Vries schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 20:08:
Windows heeft überhaupt niet veel te zoeken in deze thread, aangezien ik zelf al aangeef dat ik per se voor een Macbook wil gaan.
Waarom maak je dan een topic? Zoveel keuze heb je niet waardoor je door de bomen het bos niet meer ziet. Je had zelf ook wel kunnen uitvogelen wat de verschillen waren, jij weet zelf waar je behoefte aan hebt

[ Voor 32% gewijzigd door Saven op 11-10-2015 20:10 ]

• Dennis de Vries
Gamen was ook niet een van de dingen waarvoor ik de laptop wil gaan gebruiken. Daarnaast, is een 15" mbp misschien 2300 als je de nieuwste versie van de Apple site plukt, daarom noem ik dingen als Marktplaats, de 2012-13-14-15 versies, en V&A in mijn OP.

• Dennis de Vries
Saven schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 20:08:

Waarom maak je dan een topic? Zoveel keuze heb je niet waardoor je door de bomen het bos niet meer ziet. Je had zelf ook wel kunnen uitvogelen wat de verschillen waren, jij weet zelf waar je behoefte aan hebt
Sorry voor de double post, maar damn.

"Als je je hebt ingelezen en rondgezocht, waarom vraag je hier dan om advies?
De keuze is zo enorm groot. Deze Macbook Air uit 2012 draait zelfs mijn grafische programma's nog redelijk, dus ik twijfel er zelfs over een 2014-2015 MBA. 13" of 15". Pro of Air. Retina of geen Retina. Eentje uit 2012, 13, 14 of 15. Er zijn zoveel opties op de Apple site zelf, daarnaast heb je enorm veel refurbished resellers, marktplaats, V&A, noem maar op. Ik heb dus ook echt de ballen verstand van Apple laptops, aangezien ik altijd trouw zwoer aan Windows.
"

Staat in mijn OP.

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:54

Saven

Administrator

Persoonlijk zou ik niet zo snel elektronica tweedehands aanschaffen, met een macbook helemaal niet als je het geld hebt. Die paar honderd euro extra voor een nieuwe zou ik dan graag bijbetalen. Voor tweedehands modellen worden namelijk nog steeds hoge prijzen gevraagd

Daarnaast bestaat er een edit knop ;)

• Dennis de Vries
Ik heb dan ook niet gezegd dat ik het geld heb. Mijn budget is 900-1000 euro, staat overigens ook in mijn OP. Als 'skare student' zijnde kan ik niet zomaar een paar honderd euro extra uitgeven, tenzij de huur op magische wijze zichzelf betaalt. Ik heb (bijna) alleen maar goede ervaringen met tweedehands aankopen, dus dat lijkt me hier ook wel een goede optie.

Toch bedankt voor het meedenken.

Ik denk dat ik er nu inmiddels een klein beetje uit ben; het zal dus een Macbook Pro Retina 13" worden. Tweedehands, most likely. Nu nog uitvogelen welk jaar ik dan genoegen mee neem; ik zag in de V&A hele mooie Pro's staan uit 2013 die binnen mijn budget passen.

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-11 10:01

OgWok

U.N.C.L.E.

.............. De meesten die Windows gewend zijn kunnen hun draai niet in iOS en OSX vinden, want onder de moterkap is iOS en OSX een linux OS. Een macbook kan overigens ook hardware kuren geven, misschien moet je daar ook in gaan verdiepen. Als daar wat stuk bij gaat dan kost een reparatie veel meer. Je moet ook mogelijk nieuwe software licenties aanschaffen. Andere tip koop geen macbook via marktplaats tenzij je het fysiek hebt gezien en hebt getest.
Een Linux OS? Ga nog eens goed kijken waar je het over hebt. De Mach-kernel die Jobs heeft meegenomen naar Apple toen hij met Next stopte is geen Linux.

De hardware kuren? Wees concreet. Welke hardwarekuren bedoel je? Kom niet met ongefundeerde stellingen.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Verwijderd

Ik heb zelf een MBP late 2013. Die is erg snel en werkt prima vandaag de dag. Speel er Diablo 3 en CS:GO mee op hoge resolutie. Office en andere standaard apps uiteraard ook zonder problemen.

• Dennis de Vries
Verwijderd schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 20:29:
Ik heb zelf een MBP late 2013. Die is erg snel en werkt prima vandaag de dag. Speel er Diablo 3 en CS:GO mee op hoge resolutie. Office en andere standaard apps uiteraard ook zonder problemen.
Kijk - dit soort reacties zat ik op te wachten!

Met 4GB ram gewoon? Gaan dingen niet vertragen als je te veel troep open hebt staan?

Verwijderd

Ja 4GB. Heb zelf meestal zo'n 8 apps open staan (mail, calendar, safari, alle office apps en vpn) en dat werkt met 4GB prima. Tot heden nog geen geheugen problemen gehad. Wel zou ik, als je die kunt vinden, voor de 8GB variant gaan zodat je de komende jaren zeker goed zit. Batterij gaat overigens zo'n 8 uur mee, soms 2atwat langer zelfs.

Ik heb overigens nooit een snellere Macbook gebruikt dus geen referentie maar met de late 2013 heb ik geen moment het gevoel een laptop van 2 jaar oud te gebruiken. Volgens mij zijn de nieuwere uitvoeringen niet veel sneller met de standaard taken. De late 2013 heeft wel de Intel Iris chip, dat vond ik wel belangrijk.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 11-10-2015 20:38 ]

• donderdraak
OgWok schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 20:28:
[...]Je hardware kuren? Wees concreet. Welke hardwarekuren bedoel je? Kom niet met ongefundeerde stellingen.
Dat is helemaal hier niet aan de orde. Ik stel voor dat je ontopic blijft want de TS heeft advies nodig.
Jij kan je argumenten ook nuanceren. Volgens mij weet je best wat ik bedoel.

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Dennis de Vries schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 20:31:
[...]

Kijk - dit soort reacties zat ik op te wachten!

Met 4GB ram gewoon? Gaan dingen niet vertragen als je te veel troep open hebt staan?
Nou dan prik je er toch gewoon 4 of 8 GB memory bij.
Apple is al langer bezig met nieuwe os-updates ook aandacht te besteden aan de snelheid. En dat doen ze goed. M'soft probeert dat met Windows 10 ook, maar dat lukt nog nog niet zo; imho.

Verwijderd

OgWok schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 20:28:

De hardware kuren? Wees concreet. Welke hardwarekuren bedoel je? Kom niet met ongefundeerde stellingen.
Niet om het een of ander, maar er zijn zat Macbooks geweest met kuren. Op het moment de "vervellende" schermen, wat eerder de falende eGPU's, oververhittende iMacs, enzovoorts. Apple is echt niet heilig als het daarom gaat.

Verwijderd

OgWok schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 20:39:
[...]

Nou dan prik je er toch gewoon 4 of 8 GB memory bij.
Apple is al langer bezig met nieuwe os-updates ook aandacht te besteden aan de snelheid. En dat doen ze goed. M'soft probeert dat met Windows 10 ook, maar dat lukt nog nog niet zo; imho.
Dat gaat dus niet bij alle Macbooks, zoals de late 2013.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Morton, neem de MBP. Met de MBA ga je je niet kunnen redden, voornamelijk door de CPU die toch weer wat meer op power saving en minder op performance gericht is. De MBP CPU is natuurlijk ook een ultrabook CPU, maar die kan als je de adapter er in steekt prima op volle toeren alles draaien. De 13 inch instapper met de 256GB SSD optie is eigenlijk alles wat je voor je taken nodig hebt. Qua storage voor bulk media zou je nog naar externe opslag kunnen kijken.

Qua ervaring is een MacBook Pro + OSX een prima setje om lekker productief mee te zijn met wat entertainment tussendoor. Sluit een of twee externe schermen aan en je kan ook groot grafisch werk prima doen. Een extra GPU is tegenwoordig alleen nodig als je zwaar op de GPU wil renderen, of 3D dingen gaat doen op extreme resoluties, frequenties of veel post-processing. sub-hd gaming op medium gaat met alles gewoon goed, en behalve als je opgewonden wordt van hoge kwaliteit graphics en je entertainment niet uit gameplay haalt gaat dat meer dan genoeg zijn.

• Dennis de Vries
Bedankt, ik ben er inderdaad al over uit dat het sowieso een Pro Retina moet gaan worden. Een van jullie zei net dat RAM upgraden niet te doen is, in ieder geval niet bij het late 2013 model.

Weet je dat zeker? Ik heb het even opgezocht en er zijn wel fora te vinden waar men erover spreekt.

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

donderdraak schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 20:37:
[...]

Dat is helemaal hier niet aan de orde. Ik stel voor dat je ontopic blijft want de TS heeft advies nodig.
Jij kan je argumenten ook nuanceren. Volgens mij weet je best wat ik bedoel.
Hardware kuren melden zonder dat je zegt welke, en als er naar gevraagd wordt, welke je bedoelt zeggen dat het niet aan de orde is, tja. Met je reaktie heb je TS geen, goede/neutrale informatie gegeven zodat hij/zij zich een goed beeld kan vormen.

Verwijderd

Dennis de Vries schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 20:53:
Bedankt, ik ben er inderdaad al over uit dat het sowieso een Pro Retina moet gaan worden. Een van jullie zei net dat RAM upgraden niet te doen is, in ieder geval niet bij het late 2013 model.

Weet je dat zeker? Ik heb het even opgezocht en er zijn wel fora te vinden waar men erover spreekt.
Zie hier.

• Dennis de Vries
Duidelijk. 8GB versie zien te vinden dan maar. Thanks!

• johnkeates
Dennis de Vries schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 20:53:

Ik zou voor het 2015 model gaan, als je tussen een 2013 MBP of een 2015 MBP kan kiezen tenminste. RAM verwisselen kan bij alle dunne modellen zonder optische drive niet meer om dat het vastgesoldeerd zit. Hetzelfde geldt sinds 2015 voor de SSD.

In de praktijk is dat een stuk minder groot qua problematiek om dat je in de tijd dat 256GB SSD als main drive en 8GB RAM nog genoeg is je je prima zal redden, en zodra je echt meer nodig hebt kom je vanzelf in de zone waarbij je je oude kan verkopen (gaat meestal binnen een week en vaak krijg je 50% of meer van de nieuwprijs als je hem goed behandelt hebt, Apple hardware is vrij waardevast) en voor een klein bedrag 'het volgende model' kan kopen.

Ik zou voor de 2015 rMBP gaan, of de 2015 MBA, niet voor een 2013 model. Stel dat de keuze tussen een 2015 MBA en een 2013 rMBP zou ik juist weer voor de Air gaan. Een lijstje:

1. rMBP 2015
2. Air 2015
3. rMBP 2013
4. Air 2013

De jaartallen kloppen niet helemaal voor de Air, maar ik wil er vooral mee zeggen dat een nieuwe Air beter is dan een oude MBP. Ik heb het topic (nog) niet helemaal gelezen, dus misschien dat je perse de 2013 wil. Een voordeel is dat je dan wel makkelijk alles kan vervangen en de optie hebt de DVD drive er uit te halen voor extra ruimte voor een HDD.

• Dennis de Vries
Bedankt voor het meedenken, maar waarom zou je voor een nieuwe Air gaan i.p.v. een oudere Pro Retina?

Ik weet niet of ik het vermeld heb in de OP, maar ik ben grafisch vormgever. Een heel goed scherm is voor mij dus wel enorm belangrijk, en de resoluties van de Air uitvoeringen zijn niet om over naar huis te schrijven, voor zover ik heb gezien.

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online
Heb je nog een voorkeur qua formaat? Je hebt nu ervaring met een 15" Asus en een 11" MBA.
11", 13" en 15" schelen nogal in gewicht.

Ik ben het wel eens met
Verwijderd schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 19:35:
[...]

Je hebt het niet tegen de TS :9 Maar leg eens uit, tegen wie heeft deze meneer het? Nu worden we benieuwd.

OT: Ik zou gewoon een tweedehands MBPr halen, het eerste het beste model met 8GB RAM, een i5 en een 256GB SSD zou moeten voldoen.
13" is een fijn formaat om mee te nemen in je tas en niet te klein om een dag op te werken.
8GB RAM maakt het fijn.
De processor boeit totaal niet dus neem de goedkoopste.
128GB maakt Bootcamp en een aantal bestanden om mee te werken een hel, dus 256GB is beter.
Qua jaartal boeit het niet echt. Het zijn allemaal mooie machines met nagenoeg dezelfde performance (zeker in vergelijking met een 11" MBA)

while (! ( succeed = try ()));

• Dennis de Vries
Ben er nu vrij zeker van dat het een MBP Retina 13" gaat worden met minimaal 8GB aan RAM en 256GB aan flashopslag. Vond de 15" Asus soms net iets te groot om lekker mee te nemen en dergelijk, en deze Air 11" is net ietsje te klein om langere tijd lekker op te kunnen werken.

Nu blijft de vraag alleen: Welk jaartal? Een klasgenote van me heeft een MBP uit 2010 of 11 volgens mij, en dat ding is een van de traagste laptops uit mijn klasje. Zou natuurlijk ook aan kunnen liggen dat ze hem gewoon als een stuk stront behandeld.

Ik neig zelf nog steeds erg naar minimaal 2013, omdat daar de Iris chip inzit, en ze vanaf 2013 de Haswell-architectuur gingen gebruiken - dacht ik. Correct me if I'm wrong.

Verwijderd

Dennis de Vries schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 21:22:
Ben er nu vrij zeker van dat het een MBP Retina 13" gaat worden met minimaal 8GB aan RAM en 256GB aan flashopslag. Vond de 15" Asus soms net iets te groot om lekker mee te nemen en dergelijk, en deze Air 11" is net ietsje te klein om langere tijd lekker op te kunnen werken.

Nu blijft de vraag alleen: Welk jaartal? Een klasgenote van me heeft een MBP uit 2010 of 11 volgens mij, en dat ding is een van de traagste laptops uit mijn klasje. Zou natuurlijk ook aan kunnen liggen dat ze hem gewoon als een stuk stront behandeld.

Ik neig zelf nog steeds erg naar minimaal 2013, omdat daar de Iris chip inzit, en ze vanaf 2013 de Haswell-architectuur gingen gebruiken - dacht ik. Correct me if I'm wrong.
Gewoon de nieuwste pakken die binnen je budget past? Bij Apple heb ik altijd het idee dat je het beste het nieuwste van ze kan halen. Door nieuwe softwarefeatures niet beschikbaar te stellen op oudere modellen hebben hun nieuwere modellen altijd wel meerwaarde.

• MysticX
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Dennis de Vries schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 21:22:

Een Macbook Pro Retina kan je het beste nemen vanaf eind 2013 / mid 2014 en jonger :) De eerste generatie Retina Pro's (13" 2012) zijn niet echt vooruit te branden. Ik heb er zelf één gehad en nee. En idd, in deze modellen zitten de Haswell processors. Daarnaast zijn de oudere Pro's zonder Retina display ook wel snelle machines als er tenminste een SSD ingebouwd zit. Anders zijn ze niet vooruit te branden.

Als je ze tweedehands gaat kijken, zijn er genoeg te vinden. Helemaal mooi meegenomen is als het enige vorm van garantie heeft. Je betaald wel een fors bedrag. De reparatiekosten van een Mac zijn ook niet vrij goedkoop.

[ Voor 10% gewijzigd door MysticX op 11-10-2015 21:41 ]

hi!

Verwijderd

johnkeates schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 21:02:
[...]
Ik zou voor de 2015 rMBP gaan, of de 2015 MBA, niet voor een 2013 model. Stel dat de keuze tussen een 2015 MBA en een 2013 rMBP zou ik juist weer voor de Air gaan. Een lijstje:

1. rMBP 2015
2. Air 2015
3. rMBP 2013
4. Air 2013

De jaartallen kloppen niet helemaal voor de Air, maar ik wil er vooral mee zeggen dat een nieuwe Air beter is dan een oude MBP. Ik heb het topic (nog) niet helemaal gelezen, dus misschien dat je perse de 2013 wil. Een voordeel is dat je dan wel makkelijk alles kan vervangen en de optie hebt de DVD drive er uit te halen voor extra ruimte voor een HDD.
Kun je ook even uitleggen waarom jij voor een nieuwere Air zou gaan boven een MBP als je aan foto en videobewerking doet?

• johnkeates
Verwijderd schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 21:43:
[...]

Kun je ook even uitleggen waarom jij voor een nieuwere Air zou gaan boven een MBP als je aan foto en videobewerking doet?
Een nieuwe Air boven een oude rMBP? Dus nr. 2 t.o.v. nr 3? Nou, ik heb ze allebei gehad, eerst de nieuwere Air als upgrade voor de 2013, en dat werkte net zo goed en voor sommige I/O intensieve zaken (Photoshop en InDesign scripted acites) zelfs sneller op de Air. Toen de nieuwe rMBP uit kwam daar weer naartoe gegaan en die is nog weer sneller.

Ik weet niet wat de cijfers zouden moeten zeggen qua Air vs. oude MBP, maar in de praktijk was de nieuwe Air sneller dan de oude MBP.

Verwijderd

johnkeates schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 22:53:
[...]

Een nieuwe Air boven een oude rMBP? Dus nr. 2 t.o.v. nr 3? Nou, ik heb ze allebei gehad, eerst de nieuwere Air als upgrade voor de 2013, en dat werkte net zo goed en voor sommige I/O intensieve zaken (Photoshop en InDesign scripted acites) zelfs sneller op de Air. Toen de nieuwe rMBP uit kwam daar weer naartoe gegaan en die is nog weer sneller.

Ik weet niet wat de cijfers zouden moeten zeggen qua Air vs. oude MBP, maar in de praktijk was de nieuwe Air sneller dan de oude MBP.
Sneller geloof ik wel, maar ik doelde meer op het de resolutie en de kwaliteit van het beeld, wat in mijn ogen essentieel is als je foto/video bewerkingstaken doet. Maar wellicht valt dat in de praktijk mee, ik heb de Air 2015 nog niet gezien.

• Dennis de Vries
Heb al een hele mooie deal aangeboden gekregen van iemand hier op Tweakers. Betreft de MBP 13" Retina 2014 met 256GB SSD. Naast flink wat gebruikerssporen heeft hij 348 battery cycles gehad, dat is dan wel weer jammer - maar zorgt er wel voor dat de prijs enorm aantrekkelijk is.

Nu heb ik even rondgezocht, maar ik kan er letterlijk niks over vinden, ook niet op de Apple site zelf: Kan je de batterij niet eens laten vervangen bij Apple of een iCentre? Het zou namelijk enorm zonde zijn als ik deze zou kopen, en na twee jaar alweer een nieuwe Macbook aan moet schaffen omdat de batterij op sterven na dood is, en hij niet te vervangen is.

• marijn65
Dennis de Vries schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 15:22:
Heb al een hele mooie deal aangeboden gekregen van iemand hier op Tweakers. Betreft de MBP 13" Retina 2014 met 256GB SSD. Naast flink wat gebruikerssporen heeft hij 348 battery cycles gehad, dat is dan wel weer jammer - maar zorgt er wel voor dat de prijs enorm aantrekkelijk is.

Nu heb ik even rondgezocht, maar ik kan er letterlijk niks over vinden, ook niet op de Apple site zelf: Kan je de batterij niet eens laten vervangen bij Apple of een iCentre? Het zou namelijk enorm zonde zijn als ik deze zou kopen, en na twee jaar alweer een nieuwe Macbook aan moet schaffen omdat de batterij op sterven na dood is, en hij niet te vervangen is.
http://www.apple.com/nl/batteries/service-and-recycling/

Het kan zeker, maar kost je alleen wel een extra stuiver..
"De batterij van je apparaat heeft na 1000 volledige laadcycli nog ongeveer 80% van de oorspronkelijke capaciteit. De eenjarige garantie dekt de vervanging van een defecte batterij. Apple biedt een batterijvervangingsservice voor alle MacBook-, MacBook Air- en MacBook Pro-notebooks met ingebouwde batterij."

Verwijderd

Dennis de Vries schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 15:22:

Als je je laptop dagelijks gebruikt dan gaan je laadcycles sowieso snel omhoog. Ik heb mijn MBP nu 6 maanden en heb er sindsdien zo'n 250 cycles bij.

• Dennis de Vries
AYOOOO!

Krijg net een mailtje van CoolBlue, omdat ik heb aangegeven dat ik klaar ben met mijn Asus en gewoon een andere laptop wil. Krijg 100% van het aankoopbedrag (1200 euro) als shoptegoed. De 2015 Macbook Pro 13" 256GB kost 1589 op hun site.

Heb dus voor 389 de nieuwste MBP. Zo hee, wat heb ik een mazzel!

Tot zover mijn vreugde-update.

• marijn65
Dennis de Vries schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 15:50:
AYOOOO!

Krijg net een mailtje van CoolBlue, omdat ik heb aangegeven dat ik klaar ben met mijn Asus en gewoon een andere laptop wil. Krijg 100% van het aankoopbedrag (1200 euro) als shoptegoed. De 2015 Macbook Pro 13" 256GB kost 1589 op hun site.

Heb dus voor 389 de nieuwste MBP. Godverdomme wat heb ik een mazzel.

Podverdomme. Super chill voor je!

Dan lijkt me de keus inderdaad snel gemaakt. Geen tweedehands gedoe, geen batterij gedoe. Kopen die handel.

Veel plezier ermee :*)

• johnkeates
Lekker! De batterij van die andere had je nog wel kunnen vervangen, maar de nieuwe is echt lekkerder om mee te werken, zeker een aanrader.
Verwijderd schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 09:05:
[...]

Sneller geloof ik wel, maar ik doelde meer op het de resolutie en de kwaliteit van het beeld, wat in mijn ogen essentieel is als je foto/video bewerkingstaken doet. Maar wellicht valt dat in de praktijk mee, ik heb de Air 2015 nog niet gezien.
Nou, dat is dus iets wat eigenlijk alleen tijdens mobiel gebruik heel belangrijk is. Als je op kantoor en thuis een extern scherm hebt (wat met 13 inch wel heel aannemelijk is) maakt dat niet zo veel uit. Wil je echt op kleur en resolutie werken dan moet je dat sowieso los van de laptop doen.

[ Voor 70% gewijzigd door johnkeates op 12-10-2015 19:00 ]

• robcoenen
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 17-11 09:32
Ik ga dit topic even volgen. Op dit moment in bezit van een ASUS N56VB-S4004H, die op dit moment alweer (bijna 1 maand) voor de 5e keer in het reparatiecentrum van ASUS ligt, en dat terwijl de laptop in juni 2013 aangekocht is. Defect moederbord gehad, defecte speakers, loslatende casing, defect toetsenbord, niet werkende flashcard-reader, verzin het maar. Maar de kwaliteit stelt zwaar teleur.

In het verleden altijd goede ervaringen gehad met ASUS, en vertrouw ook nog wel op hun, maar op dit moment ben ik even klaar met hun producten en de support daarvan.

En inderdaad. Ik ben op dit moment al enkele jaren tevreden gebruiker van de iPhone (6 Plus op dit moment), iPod en iPad (2, Air, Air 2). Ik heb van mensen in mijn omgeving gehoord dat de MacBook een van hun betere aankopen zijn geweest. Het vertrouwen dat Apple bij mij heeft opgebouwd werkt hier natuurlijk aan mee.

Ik ben daarom ook aan het kijken om misschien in de toekomst een MacBook Pro '13 te halen. Ik lees even mee ;-) (bdw. wanneer verwachten we de MacBook Pro refresh met Skylake processoren? Q1 2016?)

• marijn65
robcoenen schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 20:30:
Ik ga dit topic even volgen. Op dit moment in bezit van een ASUS N56VB-S4004H, die op dit moment alweer (bijna 1 maand) voor de 5e keer in het reparatiecentrum van ASUS ligt, en dat terwijl de laptop in juni 2013 aangekocht is. Defect moederbord gehad, defecte speakers, loslatende casing, defect toetsenbord, niet werkende flashcard-reader, verzin het maar. Maar de kwaliteit stelt zwaar teleur.

In het verleden altijd goede ervaringen gehad met ASUS, en vertrouw ook nog wel op hun, maar op dit moment ben ik even klaar met hun producten en de support daarvan.

En inderdaad. Ik ben op dit moment al enkele jaren tevreden gebruiker van de iPhone (6 Plus op dit moment), iPod en iPad (2, Air, Air 2). Ik heb van mensen in mijn omgeving gehoord dat de MacBook een van hun betere aankopen zijn geweest. Het vertrouwen dat Apple bij mij heeft opgebouwd werkt hier natuurlijk aan mee.

Ik ben daarom ook aan het kijken om misschien in de toekomst een MacBook Pro '13 te halen. Ik lees even mee ;-) (bdw. wanneer verwachten we de MacBook Pro refresh met Skylake processoren? Q1 2016?)
Apple is redelijk heel erg voorspelbaar daarin, het zal dus inderdaad rond Q1 zijn!

Wat betreft je ASUS. Ik had een N56VJ. Drie keer gerepareerd om dezelfde reden.. Nog steeds niet opgelost.
Als ik jou was: aandringen op ontbinden van de koop eo geld terug eo vervangende laptop. Is nu bij mij ook uiteindelijk gelukt. Drama. Terwijl ik altijd ontzettend veel vertrouwen had in ASUS.

• Dennis de Vries
Ligt eraan waar jullie je laptop weghebben natuurlijk, maar als je 'm bij een webshop met een beetje fatsoenlijke service haalt, schat ik de kans groot in dat je (een deel van) je aankoopbedrag terugkrijgt. Misschien wel in de vorm van store-credit, zoals mij.

Ik weet niet of ze zonder deze info ook zo gul waren geweest bij CoolBlue, maar 'the more you know':

- Heb meerdere keren retour gestuurd
- Ben in totaal drie of vier keer langs geweest in de fysieke winkel
- Heb ook met Asus zelf gebeld en gemaild, en mijn winkel van verkoop (CoolBlue dus) hiervan op de hoogte gesteld
- Nooit de verwaande klant uitgehangen tegenover CoolBlue
- Zelf aantonen dat je niet de enige bent met het probleem, meerdere gevallen op internet etc. etc.

En last but not least, op het moment dat ik besloot dat ik mijn geld terugwilde, lag mijn laptop toevallig weer in het reparatiecentrum. Daarbij ook duidelijk gemaakt dat het in mijn geval niet acceptabel is dat ik 'm zo vaak moet missen, aangezien ik hem elke dag nodig heb voor school en eventuele opdrachtgevers, als grafisch vormgever zijnde.

Ik weet niet hoe jullie het aanpakken, maar dit heb ik zo'n beetje gedaan - met gunstige uitkomst.

Als ik 'm morgen ophaal hier bij de CoolBlue store in Groningen, zal ik jullie wel even lekker maken met een paar 'kijk mij eens m'n nieuwe Macbook hebben dan' - foto's en hier laten weten hoe de definitieve switch bevalt, vooral in vergelijking met deze MBA 2012 11".

In ieder geval succes met jullie (kut)laptops, ik weet hoe enorm frustrerend het is.

• robcoenen
Coolblue is gelukkig heel soepel in garantieregeling naar mijn idee. Meerdere producten vergoed gekregen, zelfs 2 jaar na aankoop. De service is dan ook de reden om vrijwel alles bij Coolblue te kopen (alleen jammer genoeg toen net weer deze laptop niet, lesson learned).

*uit Coolblue mok drinkt* (kantoor is overigens ook erg tof om door heen te wandelen ;) )

• Dennis de Vries
Afbeeldingslocatie: http://s3.postimg.org/umuzpws8z/Screen_Shot_2015_10_13_at_17_11_20.png

:) :) :) :) :) :) :) :) :)

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Dennis de Vries schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 15:50:
AYOOOO!

Heb dus voor 389 de nieuwste MBP. GodverdommeTjonge wat heb ik een mazzel.

FTFY
Wat heeft het voor zin om te gaan vloeken? Ben blij voor je, maar moet je nou echt die woorden gaan gebruiken? Misschien kwets je er mensen wel mee. (ik kan heel wat hebben, maar dit gaat me net even te ver)

Johann Sebastian Bach

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Mooi. Goed aangepakt. Veel plezier ermee.

• Dennis de Vries
Nivida_intel schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 17:22:
[...]

FTFY
Wat heeft het voor zin om te gaan vloeken? Ben blij voor je, maar moet je nou echt die woorden gaan gebruiken? Misschien kwets je er mensen wel mee. (ik kan heel wat hebben, maar dit gaat me net even te ver)
Achja, misschien iets te enthousiast.

Mijn excuses.

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:04
Misschien ook nog een duit in het zakje... Heb een half jaar geleden een MBpro 13,3" retina begin 2013 gekocht. Ben zelf een fervent Windows gebruiker maar wilde toch wel eens ervaring opdoen met OSX. De MBpro is voorzien van 8GB met 256 GB SSD.

Ik moet zeggen dat het prima bevalt. Het draait allemaal super soepel en stabiel. Het draait op gevoel een stuk soepeler van mijn Windows laptop voorzien van i7 en 16GB met SSD. Benchmarks zullen ongetwijfeld anders aangeven maar het gaat om gebruikers ervaring en niet om kille cijfers. Lightroom + Photoshop draait geweldig soepel, bij exporteren van RAW naar JPG is het wel wat trager door de tragere CPU.

Het Apple ecosysteem is verwennerij, ik heb ook een iPhone en iPad. Zaken uitwisselen is probleemloos en je hoeft er niet over na te denken. Het werkt gewoon. Streamen naar TV (via AppleTV) is een druk op de knop.

Accuduur is geweldig en eigenlijk staat hij nooit uit, gewoon klep dicht, inpakken en weg wezen. Zwaar is hij zeker niet.

Ook nog nadelen? Ik ben geen gamer dus dat mis ik hier niet op. Andere negatieve zaken? Misschien de prijs, die is fors. Te duur? Nee dat vind ik niet, je krijgt er veel moois voor terug.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Dennis de Vries schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 21:11:
[...]

Achja, misschien iets te enthousiast.

Mijn excuses.
Ik denk dat de hint bedoeld was zodat je je eerdere post lichtelijk aan kunt passen. Zulke krachtige woorden zijn nergens voor nodig. (ook niet als je heel erg blij bent...)

• Dennis de Vries
sypie schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 21:57:
[...]

Ik denk dat de hint bedoeld was zodat je je eerdere post lichtelijk aan kunt passen. Zulke krachtige woorden zijn nergens voor nodig. (ook niet als je heel erg blij bent...)
Dat schoot even langs me heen - is nu aangepast. Nogmaals, excuses aan de mensen die zich stoorden aan die post. Zal er op gaan letten.

Dan weer even iets anders: Zohé, ik begin Apple fanboys langzaam te begrijpen. Het viel me gisteren toevallig op dat ik een bestand aan het downloaden was met een snelheid van 14.5MB/s. Het internet in mijn studentenhuisje is dan ook snel, maar met mijn Asus laptop piekte het rond de 5MB/s. Natuurlijk staat het Atheros-netwerkkaartje die daar in zat ook wel bekend als simpelweg bagger, maar alsnog.

Op elk vlak presteert hij gewoon zó enorm fijn. Op games na dan, maar daar hoor je mij niet over klagen.

• robcoenen
Goed om te horen dat je veel plezier hebt van je MacBook Pro. Ik hoop zelf de overstap ook te maken in de toekomst. Heb de klacht nu maar hier neergezet aangezien ASUS / Komplett niet echt meewerken.

http://www.klachtenkompas.nl/asus/laptop-meermaals-defect

Reactie Komplett::
''Je aankoop is van 20-6-13 en het product is buiten garantie maar nog binnen de economische levensduur. Je hebt ervoor gekozen de reparaties buiten ons om aan te melden en direct bij Asus waardoor wij geen garantie op de reparatie kunnen geven. Wij willen je adviseren om het product via retour.komplett.nl bij ons aan te melden. Geef hier een uitgebreide reparatie klacht en voeg de reparatie rapporten van vorige reparaties eraan toe.

Als de laptop nu nog bij Asus ligt dan dient u met hen contact op te nemen voor een mogelijke coulance.''

Reactie ASUS:
''Hallo Rob, We vinden het vervelend dat je problemen ondervindt met je notebook, we hebben je een passende oplossing geboden door je laptop kosteloos te repareren ondanks dat deze buiten garantie is. Groet, Anneke'''

Verwijderd

Gongratz met je nieuwe aanschaf!
Ik ben een van de gebruikers die overgestapt is naar een MacBook Pro, Wennen is het wel maar nooit spijt van gehad, helaas all good things come to an end, ik ga de mijne verkopen en een Microsoft Surface ervoor terug kopen, het ligt niet aan Mac, maar ik vind het makkelijker om C# te programmeren met een Surface dan telkens Bootcamp gebruiken op mijn Macbook

Have fun met je macbook, super nice laptop!

• xelfer
  • Registratie: Juni 2012
  • Niet online
Dennis de Vries schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 20:22:
Ik denk dat ik er nu inmiddels een klein beetje uit ben; het zal dus een Macbook Pro Retina 13" worden. Tweedehands, most likely. Nu nog uitvogelen welk jaar ik dan genoegen mee neem; ik zag in de V&A hele mooie Pro's staan uit 2013 die binnen mijn budget passen.
Ik heb zelf het eerste model rMBP 13 inch gehad (late-2012 meen ik), maar deze zou ik iedereen nu wel afraden (hoewel ik er toch 3 jaar prima gebruik van heb gemaakt). Latere serie modellen zijn wel een stuk sneller geworden en volgens mij heb je voor een kleine meerprijs al een 2013-2014 model.

Op de lange termijn kan je denk ik wel het beste voor een 2015 model gaan, zoals je volgens mij ook gedaan hebt. Met het nieuwste model ben je altijd wel meer 'future proof'.

[ Voor 12% gewijzigd door xelfer op 14-10-2015 15:42 ]

• Dennis de Vries
Weer even een vreugde-update: De accuduur is echt ZIEK als je het niet gewend ben.

Ging vanochtend naar school met 87% batterij. Heb 'm daar dus de hele dag gebruikt: Photoshop, Illustrator, Steam, Hearthstone, Safari, Spotfiy, noem maar op. Best wel zwaar gebruikt dus, en de helderheid stond gedurende de hele dag vrij hoog. Inmiddels is het bijna 19:00, en de accu heeft nog 11% over. Hele dag niet eens in de buurt geweest van de lader.

Mijn school begon om 9:00. Podverdomme wat ben ik hier blij mee.

(alvast mijn excuses voor het geval er nog meer van deze loze blije posts volgen over dingen die voor jullie doodgewoon zijn)

[ Voor 9% gewijzigd door Dennis de Vries op 14-10-2015 19:06 ]

• Dimens
robcoenen schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 14:42:
Goed om te horen dat je veel plezier hebt van je MacBook Pro. Ik hoop zelf de overstap ook te maken in de toekomst. Heb de klacht nu maar hier neergezet aangezien ASUS / Komplett niet echt meewerken.

http://www.klachtenkompas.nl/asus/laptop-meermaals-defect

Reactie Komplett::
''Je aankoop is van 20-6-13 en het product is buiten garantie maar nog binnen de economische levensduur. Je hebt ervoor gekozen de reparaties buiten ons om aan te melden en direct bij Asus waardoor wij geen garantie op de reparatie kunnen geven. Wij willen je adviseren om het product via retour.komplett.nl bij ons aan te melden. Geef hier een uitgebreide reparatie klacht en voeg de reparatie rapporten van vorige reparaties eraan toe.

Als de laptop nu nog bij Asus ligt dan dient u met hen contact op te nemen voor een mogelijke coulance.''

Reactie ASUS:
''Hallo Rob, We vinden het vervelend dat je problemen ondervindt met je notebook, we hebben je een passende oplossing geboden door je laptop kosteloos te repareren ondanks dat deze buiten garantie is. Groet, Anneke'''
Wat ik hier lees, is dat zowel Asus als Komplett wel degelijk meewerken, echter niet doen wat jij wil. Asus is tevens niet eens meer verplicht om je laptop te repareren maar repareert de laptop nog altijd kosteloos, goed van Asus.

Dat hele gedeelte in de "gewenste oplossing" over je stage-plek en een klant met een in-house jurist vind ik ook een onbehoorlijke en onnodige stemmingmakerij.

Overigens, nergens lees ik dat je eerder al contact hebt gehad met Komplett over de problemen. Zij zijn in eerste instantie altijd het aanspreekpunt. Toen je de aankoop hebt gedaan, heb je een koopcontract afgesloten met Komplett. Vanuit dit bedrijf loopt dan ook de consumentengarantie, en daar lijk jij geen gebruik van te hebben gemaakt.

Consumentengarantie dekt veel meer dan de fabrieksgarantie, ook als het gaat om de oplossingen die jij wil. Bij Asus kun je immers niet aankloppen met hetgeen wat in de consumentengarantie staat, bij Komplett wel. Straks krijg je de laptop terug en is de kans er - na alle problemen die al zijn ontstaan - dat het toestel na enige tijd weer niet goed zal werken. Dan is het maar de vraag of Komplett het toestel gaat vervangen of toch gaat repareren, aangezien je de verkopende partij de kans moet geven de laptop te repareren, en dat heb je nu (voor zover duidelijk) niet gedaan.

• marijn65
Dennis de Vries schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 18:52:
Weer even een vreugde-update: De accuduur is echt ZIEK als je het niet gewend ben.

Ging vanochtend naar school met 87% batterij. Heb 'm daar dus de hele dag gebruikt: Photoshop, Illustrator, Steam, Hearthstone, Safari, Spotfiy, noem maar op. Best wel zwaar gebruikt dus, en de helderheid stond gedurende de hele dag vrij hoog. Inmiddels is het bijna 19:00, en de accu heeft nog 11% over. Hele dag niet eens in de buurt geweest van de lader.

Mijn school begon om 9:00. Podverdomme wat ben ik hier blij mee.

(alvast mijn excuses voor het geval er nog meer van deze loze blije posts volgen over dingen die voor jullie doodgewoon zijn)
Ik deel deze vreugde hartelijk met je!
Heb hem zelf ook gister binnen gekregen. Zit nu zelfs nog met 5% batterij. 0900 ook begonnen en zelfs series zitten kijken in de trein, djeeeeeeezus.
Normaal was het, 2,5 a 3 uur max. Dit is echt insane. Meer als de beloofde 10 uur _/-\o_

• Dennis de Vries
marijn65 schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 21:08:
[...]

Ik deel deze vreugde hartelijk met je!
Heb hem zelf ook gister binnen gekregen. Zit nu zelfs nog met 5% batterij. 0900 ook begonnen en zelfs series zitten kijken in de trein, djeeeeeeezus.
Normaal was het, 2,5 a 3 uur max. Dit is echt insane. Meer als de beloofde 10 uur _/-\o_
Hahah echt hè, ik was ook iets van 3 uur gewend.

Even een vraagje aan de rest van de mensen die nog meelezen trouwens, misschien dat één van jullie hier ervaring mee heeft: Kreeg toevallig net een mailtje van mijn lievelingsbedrijf Asus. Dat mijn laptop 100% gerepareerd is, en ik 'm binnen drie werkdagen terug kan verwachten.

Ligt het aan mij, of hebben zij dan een fout gemaakt? Als ik mijn N550JK werkelijk alsnog terugkrijg van Asus zelf, heb ik dan enorm veel mazzel, of ben ik dan alsnog verplicht 'm terug te brengen naar CoolBlue? Volgens CoolBlue was alles al afgerond namelijk.

• marijn65
Dennis de Vries schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 21:14:
[...]

Hahah echt hè, ik was ook iets van 3 uur gewend.

Even een vraagje aan de rest van de mensen die nog meelezen trouwens, misschien dat één van jullie hier ervaring mee heeft: Kreeg toevallig net een mailtje van mijn lievelingsbedrijf Asus. Dat mijn laptop 100% gerepareerd is, en ik 'm binnen drie werkdagen terug kan verwachten.

Ligt het aan mij, of hebben zij dan een fout gemaakt? Als ik mijn N550JK werkelijk alsnog terugkrijg van Asus zelf, heb ik dan enorm veel mazzel, of ben ik dan alsnog verplicht 'm terug te brengen naar CoolBlue? Volgens CoolBlue was alles al afgerond namelijk.
Ik heb PRECIES dit ook gehad met mijn iPhone.
Had voor de zekerheid zwart op wit gevraagd of alles goed was zo, en t antwoord daarop was; ja.
Dus: verkocht via marktplaats. (Was dan wel via Apple, maar de situatie is gelijk).

Blijkbaar vergeten ze dat soort dingen van tijd tot tijd.. Wel apart, maar leuk voor ons als consumenten! :9

Als ik jou was, zou ik, zonder iets te verklappen, een soort van vragen bij Coolblue hoe het er nu voor staat, of er nog dingen zijn vanaf jou kant of vanaf ASUS die er gedaan moeten worden!

[ Voor 10% gewijzigd door marijn65 op 14-10-2015 21:17 ]

• Dennis de Vries
marijn65 schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 21:15:
[...]

Ik heb PRECIES dit ook gehad met mijn iPhone.
Had voor de zekerheid zwart op wit gevraagd of alles goed was zo, en t antwoord daarop was; ja.
Dus: verkocht via marktplaats. (Was dan wel via Apple, maar de situatie is gelijk).

Blijkbaar vergeten ze dat soort dingen van tijd tot tijd.. Wel apart, maar leuk voor ons als consumenten! :9

Als ik jou was, zou ik, zonder iets te verklappen, een soort van vragen bij Coolblue hoe het er nu voor staat, of er nog dingen zijn vanaf jou kant of vanaf ASUS die er gedaan moeten worden!
Hahahah shit, ik ga duimen. Thanks voor de tip, zal het onthouden. Ben benieuwd of ik een pakketje van Asus krijg de komende dagen!

• marijn65
Dennis de Vries schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 21:40:
[...]

Hahahah shit, ik ga duimen. Thanks voor de tip, zal het onthouden. Ben benieuwd of ik een pakketje van Asus krijg de komende dagen!
Jaa, misschien nog wel slimmer, afwachten in eerste instantie. Laten ze niks van zich weten, dan weet je denk ik ook wel genoeg :9 .

• robcoenen
Dimens schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 20:51:
[...]

Wat ik hier lees, is dat zowel Asus als Komplett wel degelijk meewerken, echter niet doen wat jij wil. Asus is tevens niet eens meer verplicht om je laptop te repareren maar repareert de laptop nog altijd kosteloos, goed van Asus.
Misschien was het inderdaad wat overdreven, maar ik wil even ophelderen dat het om een defect ging dat ik nog gemeld heb in de garantieperiode (gemeld op 16 juli 2015), maar destijds besloten de laptop niet direct op te sturen omdat ik de laptop al zo lang kwijt was geweest. Toen kwam er laterna een ander defect om de hoek kijken, en deze zou niet binnen de garantie vallen, tot dat ze zagen dat ik het andere defect al gemeld had in juli, besloten ze deze huidige reparatie kostenloos af te handelen.
Dat hele gedeelte in de "gewenste oplossing" over je stage-plek en een klant met een in-house jurist vind ik ook een onbehoorlijke en onnodige stemmingmakerij.
Ook dit kan ik goed begrijpen, maar was er vanmorgen echt even klaar mee, toen ik ook 3 vrienden hoorde met allemaal soort gelijke klachten bij andere ASUS-modellen. Overhaast, slordig.
Overigens, nergens lees ik dat je eerder al contact hebt gehad met Komplett over de problemen. Zij zijn in eerste instantie altijd het aanspreekpunt. Toen je de aankoop hebt gedaan, heb je een koopcontract afgesloten met Komplett. Vanuit dit bedrijf loopt dan ook de consumentengarantie, en daar lijk jij geen gebruik van te hebben gemaakt.

Consumentengarantie dekt veel meer dan de fabrieksgarantie, ook als het gaat om de oplossingen die jij wil. Bij Asus kun je immers niet aankloppen met hetgeen wat in de consumentengarantie staat, bij Komplett wel. Straks krijg je de laptop terug en is de kans er - na alle problemen die al zijn ontstaan - dat het toestel na enige tijd weer niet goed zal werken. Dan is het maar de vraag of Komplett het toestel gaat vervangen of toch gaat repareren, aangezien je de verkopende partij de kans moet geven de laptop te repareren, en dat heb je nu (voor zover duidelijk) niet gedaan.
Komplett heeft destijds bij de eerste reparatie aangegeven dat direct naar ASUS een reparatie opsturen een stuk sneller zou zijn op het gebied van afhandeling, i.v.m. school steeds gekozen voor deze optie. De laptop vervolgens ook 3x zelf naar het reparatiecentrum gebracht (i.v.m. relatief kleine afstand), dat scheelt alweer 2 tot 4 dagen betreft verzenden / ontvangen.

Ik heb op dit moment mijn reparatieformulieren van ASUS doorgestuurd naar Komplett. Daarbij kreeg ik het advies in mijn eerder geplaatste bericht.

Bedankt voor de reactie en het ophelderen van enkele dingen. Even reactie van mijn kant. Bericht van vanmorgen was nogmaals geplaatst vanwege frustratie, na het horen van meerdere klachten om mijn omgeving. Het is gewoon simpelweg de laptop te moeten missen op school.

Bedankt!

• Dimens
robcoenen schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 23:29:
Komplett heeft destijds bij de eerste reparatie aangegeven dat direct naar ASUS een reparatie opsturen een stuk sneller zou zijn op het gebied van afhandeling, i.v.m. school steeds gekozen voor deze optie. De laptop vervolgens ook 3x zelf naar het reparatiecentrum gebracht (i.v.m. relatief kleine afstand), dat scheelt alweer 2 tot 4 dagen betreft verzenden / ontvangen.
Dat is niet zo slim geweest van Komplett, wel makkelijk omdat je als winkelier het probleem wegschuift.

Hieruit blijkt dus dat je Komplett dus toch wel de kans hebt gegeven het product te repareren. Als ik jou was, zou ik - wanneer de laptop precies een maand lang weer bij Asus ligt - een brief sturen naar Komplett met de melding dat jij de koopovereenkomst wil ontbinden. Je kunt hierbij de voorbeeldbrief van ConsuWijzer gebruiken.

Daarbij zou ik ook melden dat Komplett zelf contact dient op te nemen met Asus om de laptop terug te krijgen. Zij zijn degene die jou naar Asus toegestuurd hebben. De moeite die ze toen hadden moeten nemen om de laptop te repareren, kunnen ze nu gebruiken om de laptop terug te krijgen. Zeg - indien ze enkel met het ontbinden van de koopovereenkomst mee in zee gaan als ze de laptop terugkrijgen - dat je het toestel anders na ontvangst zal retourneren en de gemaakte kosten voor verzending ook zal verhalen bij Komplett.

Doe dit alles wel op een nette manier zonder dreigementen en stemmingmakerij. Pas als ze niet akkoord gaan met de ontbinding van het contract, zoek je contact op met bijvoorbeeld Thuiswinkel Waarborg en Webshop Keurmerk - instanties waar Komplett bij is aangesloten en meldt je Komplett dat je hiermee contact hebt gezocht om het probleem dan maar zo op te lossen.

Verwijderd

Batterij duur is bij mij nog verbeterd toen ik Linux op me Macbook geïnstalleerd had :) Heerlijk, als je net van een Windows laptop kom, waar je na een half uur al 50% kwijt bent, of niet?

• robcoenen
Dimens schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 11:49:
[...]

Dat is niet zo slim geweest van Komplett, wel makkelijk omdat je als winkelier het probleem wegschuift.

Hieruit blijkt dus dat je Komplett dus toch wel de kans hebt gegeven het product te repareren. Als ik jou was, zou ik - wanneer de laptop precies een maand lang weer bij Asus ligt - een brief sturen naar Komplett met de melding dat jij de koopovereenkomst wil ontbinden. Je kunt hierbij de voorbeeldbrief van ConsuWijzer gebruiken.

Daarbij zou ik ook melden dat Komplett zelf contact dient op te nemen met Asus om de laptop terug te krijgen. Zij zijn degene die jou naar Asus toegestuurd hebben. De moeite die ze toen hadden moeten nemen om de laptop te repareren, kunnen ze nu gebruiken om de laptop terug te krijgen. Zeg - indien ze enkel met het ontbinden van de koopovereenkomst mee in zee gaan als ze de laptop terugkrijgen - dat je het toestel anders na ontvangst zal retourneren en de gemaakte kosten voor verzending ook zal verhalen bij Komplett.

Doe dit alles wel op een nette manier zonder dreigementen en stemmingmakerij. Pas als ze niet akkoord gaan met de ontbinding van het contract, zoek je contact op met bijvoorbeeld Thuiswinkel Waarborg en Webshop Keurmerk - instanties waar Komplett bij is aangesloten en meldt je Komplett dat je hiermee contact hebt gezocht om het probleem dan maar zo op te lossen.
Thanks. Ga kijken wat ik hiermee (evt.) kan aanvangen in de toekomst. Kreeg zojuist een bericht van mijn moeder dat de laptop weer thuis is. Bedankt voor het meedenken.

[EDIT]: *in hoekje kruipt en gaat huilen.* Toetsenbord verlichting werkt niet (niet essentieel, maar toch) / stickers casing zijn (logischerwijs) weg. Tevens Windows even vers installeren, want factory-image met een hoop bloatware. *klaagmodus uit* *overdreven reagearen uit*

[ Voor 7% gewijzigd door robcoenen op 16-10-2015 14:01 ]

• Dennis de Vries
Ik ben een beetje in de war: Was net even Hearthstone aan het spelen, en het viel me op dat hij énorm snel KEIHARD begint met blazen. Daarnaast liep de accu leeg met een snelheid van ongeveer 1% per minuut, als het niet meer was.

Toen de accu leeg was, heb ik 'm dichtgeklapt en aan de lader gelegd. Opgeladen tot 100%. Nu heb ik ik hem weer op de batterij draaien, met enkel Safari open met 3-4 tabbladen op een hele lage helderheid en geen geluid. Er zijn zo'n 15 minuten voorbij sinds hij volledig was opgeladen, en ik heb nu nog 88% over.

Mis ik nou iets?

Omdat ik her en der op internet heb gelezen dat Flash Player als een batterij-killer wordt beschouwd door sommigen, heb ik Flash verwijderd. Toch blijft de batterij als een gek leeglopen.

EDIT: Gecheckt met CoconutBattery, en hij is gewoon 100% health. Daarnaast is volgens Activity Monitor Hearthstone het enige programma dat veel stroom heeft gebruikt, maar dat heeft dus niet aangestaan nadat ik 'm tot 100% had opgeladen.

[ Voor 13% gewijzigd door Dennis de Vries op 16-10-2015 22:35 ]

• MazeWing
  • Laatst online: 16:03

MazeWing

The plot thickens...

Zodra de gpu (in dit geval de iris 6100) gebruikt wordt gaat het inderdaad rap achteruit en maakt ie flink wat lawaai. De mijne doet dit ook.

Best jammer van her geluid en het zijn nu net dit soort dingen die je weer nergens leest...

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

• marijn65
Dennis de Vries schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 21:59:
Ik ben een beetje in de war: Was net even Hearthstone aan het spelen, en het viel me op dat hij énorm snel KEIHARD begint met blazen. Daarnaast liep de accu leeg met een snelheid van ongeveer 1% per minuut, als het niet meer was.

Toen de accu leeg was, heb ik 'm dichtgeklapt en aan de lader gelegd. Opgeladen tot 100%. Nu heb ik ik hem weer op de batterij draaien, met enkel Safari open met 3-4 tabbladen op een hele lage helderheid en geen geluid. Er zijn zo'n 15 minuten voorbij sinds hij volledig was opgeladen, en ik heb nu nog 88% over.

Mis ik nou iets?

Omdat ik her en der op internet heb gelezen dat Flash Player als een batterij-killer wordt beschouwd door sommigen, heb ik Flash verwijderd. Toch blijft de batterij als een gek leeglopen.

EDIT: Gecheckt met CoconutBattery, en hij is gewoon 100% health. Daarnaast is volgens Activity Monitor Hearthstone het enige programma dat veel stroom heeft gebruikt, maar dat heeft dus niet aangestaan nadat ik 'm tot 100% had opgeladen.
Ik denk dat de zogenaamde "software" die dit aangeeft dan nog een beetje van slag is.
Het percentage dat wordt aangegeven, is gebaseerd op het gebruik etc. Dat past zich aan van tijd tot tijd.
Het is niet zo dat je batterij nu per definitie in 15 minuten 12% minder vol is. Dat "denkt" de laptop alleen. Waarschijnlijk staat er straks, als je m een keer uit slaapstand haalt, weer wat bij, of gaat die niet of nauwelijks verder naar beneden.

Zou me niet zo'n zorgen maken, al zou ik in jouw geval hetzelfde denken.
Wacht even een tijdje, en kijk hoe het verder gaat.
Gaat het dan nog steeds zo achterlijk rap, dan zou ik Apple eens gaan bellen, of de winkel.

Wat betreft flash, ik heb flash al sinds dag 1 (dinsdag) in gebruik, plus nog een heleboel andere dingen, en ga gemiddeld zo'n 10-12 uur met mijn batterij. _/-\o_

• robcoenen
Overigens Morzum en Diemens. Service van ASUS blijft geweldig.
Wederom iemand met dezelfde problemen, en net als mij problemen met de dvd-drive en de casing. Ook meerdere defecten in 2 jaar.

https://www.facebook.com/asusbenelux/posts/1216662261683152?comment_id=1217913991557979&ref=notif&notif_t=share_replyy

Maarten: ''Vrienden van mij hebben de grotere variant van deze laptops, allemaal hebben ze hem al voor reparatie opgestuurd. Als de laptop werkt, is hij top. Gaat er iets fout... reken maar niet op Asus...''
EDIT: Dit gaat nu niet meer over mijn eigen reparaties, die laat ik in de toekomst via de verkoper verlopen..

;)

[ Voor 8% gewijzigd door robcoenen op 22-10-2015 15:25 ]

• Dimens
robcoenen schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 10:41:
Overigens Morzum en Diemens. Service van ASUS blijft geweldig.
Wederom iemand met dezelfde problemen, en net als mij problemen met de dvd-drive en de casing. Ook meerdere defecten in 2 jaar.

https://www.facebook.com/asusbenelux/posts/1216662261683152?comment_id=1217913991557979&ref=notif&notif_t=share_replyy

Maarten: ''Vrienden van mij hebben de grotere variant van deze laptops, allemaal hebben ze hem al voor reparatie opgestuurd. Als de laptop werkt, is hij top. Gaat er iets fout... reken maar niet op Asus...''

;)
Wederom iemand die consumentengarantie verwacht bij de fabrikant en niet bij de verkoper. Daar gaat het mis. Ik begrijp überhaupt niet waarom je de moeite nog neemt om dit via Asus op te lossen.

• Dennis de Vries
edit: nvm

[ Voor 104% gewijzigd door Dennis de Vries op 22-10-2015 18:30 ]

Pagina: 1