CPU, SSD en cosmetische Upgrade

Pagina: 1
Acties:

• dejona100
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 05-05-2021
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaanden vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Nieuwe Processor, SSD en cosmetische items

Wat is je budget?
350-400 euro

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ben opzoek naar een intel iCore 1155 socket dat klaar is voor overclocking en een kleine budget SSD voor OS.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Deze machine wordt praktisch enkel gebruikt voor games.

Extra info:

Dus ik zit al een jaartje of 3 op mijn gaming rig en het wordt tijd voor wat upgrades. Voor referentie, dit is mijn huidige systeem:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 2120 Boxed€ 0,-€ 0,-
1ASRock P67 Pro3€ 0,-€ 0,-
1XFX HD 6870 1024 MB DDR5 DisplayPort Black Edition Dual Fan (HD-687A-ZDBC)€ 0,-€ 0,-
1WD Black SATA 6 Gb/s WD2002FAEX, 2TB€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master V8€ 0,-€ 0,-
1G.Skill RipjawsX 8GB PC3-12800 (F3-12800CL7D-8GBXM)€ 53,-€ 53,-
1Thermaltake Smart M450W€ 68,-€ 68,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 121,-

Ik wil verschillende dingen aanpassen aan mijn systeem.

1) Die i3 heeft al lang de "oempf" niet meer dat ik nodig heb voor AAA games dus die moet vervangen worden met een quadcore, liefst overclock ready zodat ik die cooler master V8 is aan het werk kan zetten.

2) Een SSD voor mijn windows op te zetten zodat hij wat vloeiender gaat opstarten etc. Voor dit ben ik op zoek naar een budget SSDtje met 126GB ofzo, geen snelheidsbeest of grote capaciteit verreist.

De rest is wat meer cosmetisch maar hopelijk kan ik hier daar ook een antwoord op krijgen. Ik ga mijn kleurenschema veranderen naar oranje zwart dus ik ga nieuwe fans kopen en belichting. Hierover dit:

1) Ik had oog op noctua fans omdat ze in het kleurenschema passen en heel stil en efficiënt zijn, zijn ze het geld waard?

2) LED verlichting of Cold Kathode?

3) Weet er iemand van een goede plek in BE/NL waar ik cable sleeving kits kan kopen? Zou mijn kabels graag een kleurtje geven en dit zelf doen lijkt me een leuk project.

Alvast bedankt :)
Bitbug

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:47
Op V&A staan een paar leuke cpus ik raad je deze aan ik heb hem zelf ook, hij is niet bepaald nieuwe maar is amper langzamer dan een nieuwe i5 4460. De GPU is ook niet bepaald super voor gamen, verder een Crucial BX 250gb is een top keuze en is slechts 80 euro!

• dejona100
Demian Brunt schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 15:53:
Op V&A staan een paar leuke cpus ik raad je deze aan ik heb hem zelf ook, hij is niet bepaald nieuwe maar is amper langzamer dan een nieuwe i5 4460. De GPU is ook niet bepaald super voor gamen, verder een Crucial BX 250gb is een top keuze en is slechts 80 euro!
130 euro voor 4460 performance is wel heel mooi! Wat betekent die "Tray" achter de naam? Een GPU update is altijd mooi maar valt niet binnen het budget denk ik, tenzij ik buiten die deal op de cpu ook een deal op een goede GPU kan vinden.

Die SSD ziet er alleszins al super uit! 80 euro voor 250 GB :o waar is de tijd dat SSDs 1.5 euro per GB waren haha.

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:47
dejona100 schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 16:04:
[...]

130 euro voor 4460 performance is wel heel mooi! Wat betekent die "Tray" achter de naam? Een GPU update is altijd mooi maar valt niet binnen het budget denk ik, tenzij ik buiten die deal op de cpu ook een deal op een goede GPU kan vinden.

Die SSD ziet er alleszins al super uit! 80 euro voor 250 GB :o waar is de tijd dat SSDs 1.5 euro per GB waren haha.
Tray houd in dat er geen koeler bij geleverd word vandaar de naam intel boxed(stock) koeler. De ssd heeft alleen geen powerloss caps wat geen probleem is als je niet edit/animeerd (professioneel gebruik) er staan wel een paar leuke deals op V&A qua videokaarten die wellicht net niet of wel in je budget past.

• dejona100
Demian Brunt schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 16:11:
[...]

Tray houd in dat er geen koeler bij geleverd word vandaar de naam intel boxed(stock) koeler. De ssd heeft alleen geen powerloss caps wat geen probleem is als je niet edit/animeerd (professioneel gebruik) er staan wel een paar leuke deals op V&A qua videokaarten die wellicht net niet of wel in je budget past.
Ah, wel dat is geen probleem dat er geen cooler bij zit. Is het risico bij zo een 2e hands, garantielose CPU groot? En voor de GPU, wat zou een goede kaart zijn om voor te zoeken voor een goede deal?

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:24
7950/7970(wat ouder maar kan nog prima mee(+- 80-120 euro). Overclocken bied weinig meer waarden voor games. Een betere gpu kom je VEEL veder mee.

Highflow heeft sleving kabels en andere modding ongein.

• dejona100
loki504 schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 16:33:
7950/7970(wat ouder maar kan nog prima mee(+- 80-120 euro). Overclocken bied weinig meer waarden voor games. Een betere gpu kom je VEEL veder mee.

Highflow heeft sleving kabels en andere modding ongein.
Ik zoek even rond of het binnen het budget past, alvast bedankt voor die Highflow site! wat hebben ze daar veel zeg!

EDIT:

Na wat rondzoeken zou ik wel een 7970 kunnen vinden voor 150-160 euro wat met wat moeite wel in het budget past maar is dit het wel waard? Is het performantie verschil tussen een 6870 die 150 euro waard? Ik spaar in principe liever wat langer om dan een beest nieuw te kopen wanneer die 6870 echt tekort komt.

[ Voor 26% gewijzigd door dejona100 op 11-10-2015 17:08 ]

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 02:18

MsG

Forumzwerver

Kostentechnisch kan je beter je 6870 te koop zetten en dan een 7950 of 7970 halen. Die restwaarde van de 6870 is nu nog wel iets, maar wordt steeds minder des te langer je wacht.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• dejona100
MsG schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 17:13:
Kostentechnisch kan je beter je 6870 te koop zetten en dan een 7950 of 7970 halen. Die restwaarde van de 6870 is nu nog wel iets, maar wordt steeds minder des te langer je wacht.
Als ik naar de futuremark benchmarks kijk van de 6870 en de 7970, lijkt die dubbel zo snel! Natuurlijk is dat in praktijk minder opvallend maar voor 100 euro (vanuit gaande dat ik mijn 6870 verkocht krijg voor 50, prijs op VA) kan ik niet sukkelen! Ergens volgende week zou ik gaan bestellen dus als ik dan nog zo een deal kan vinden zal ik dat zeker doen!

Wat me wel opvalt is dat die sleeving kits veel duurder zijn dan ik verwachtte, dat zal een projectje voor een later tijdstip zijn vrees ik :p

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:10
Een HD7970 is in veel games ook effectief meer dan dubbel zo snel dan een HD6870. Vooral wanneer er meer dan 1GB videgeheugen vereist is (ongeveer alle nieuwe games hebben liefst 2GB of meer dus moet je met 1GB niet aankomen), kelderen de prestaties van je HD6870 helemaal, terwijl de HD7970 3GB VRAM heeft en dus nog een tijdje mee kan. Het is wel een redelijk oude GPU al, een R9 290 zou wat meer voorbereid zijn op DirectX 12 games, maar die kosten dan weer meer als je ééntje wilt met een goede koeler.

Een CPU tweedehands kopen is bijna risicovrij, processors throttlen eerder dan dat ze smelten, en pinnetjes zitten op het moederbord dus die kun je ook niet meer plooien. De vorige eigenaar moet al heel hoge spanningen gebruikt hebben die hoogstwaarschijnlijk ook het moederbord gemold zouden hebben. Een Core i5 3470 kan niet eens overgeklokt worden, dus daar is bijna zeker niets mis mee gegaan. Ik zou trouwens wel nog goedkopere quadcores aangeboden staan, waaronder Core i5 2500K's die wel te overklokken zijn (http://tweakers.net/categ...qPy1tAyT887FiZ2zNTnclw_wA). Het verschil tussen Sandy Bridge en Ivy Bridge is zo klein dat een overklok dat meer dan goedmaakt (dus 2500K > 3470), al maakt het verschil voor games niet zoveel uit.

• dejona100
MacPoedel schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 17:48:
Een HD7970 is in veel games ook effectief meer dan dubbel zo snel dan een HD6870. Vooral wanneer er meer dan 1GB videgeheugen vereist is (ongeveer alle nieuwe games hebben liefst 2GB of meer dus moet je met 1GB niet aankomen), kelderen de prestaties van je HD6870 helemaal, terwijl de HD7970 3GB VRAM heeft en dus nog een tijdje mee kan. Het is wel een redelijk oude GPU al, een R9 290 zou wat meer voorbereid zijn op DirectX 12 games, maar die kosten dan weer meer als je ééntje wilt met een goede koeler.

Een CPU tweedehands kopen is bijna risicovrij, processors throttlen eerder dan dat ze smelten, en pinnetjes zitten op het moederbord dus die kun je ook niet meer plooien. De vorige eigenaar moet al heel hoge spanningen gebruikt hebben die hoogstwaarschijnlijk ook het moederbord gemold zouden hebben. Een Core i5 3470 kan niet eens overgeklokt worden, dus daar is bijna zeker niets mis mee gegaan. Ik zou trouwens wel nog goedkopere quadcores aangeboden staan, waaronder Core i5 2500K's die wel te overklokken zijn (http://tweakers.net/categ...qPy1tAyT887FiZ2zNTnclw_wA). Het verschil tussen Sandy Bridge en Ivy Bridge is zo klein dat een overklok dat meer dan goedmaakt (dus 2500K > 3470), al maakt het verschil voor games niet zoveel uit.
Ik vraag me af of de impact van DX12 groot genoeg is om te twijfelen over de 7970? En opzich heb ik liever stabiliteit met de 3470 dan een goedkopere 2500K met een overclock.

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20-02 12:14
dejona100 schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 16:24:
[...]

Ah, wel dat is geen probleem dat er geen cooler bij zit. Is het risico bij zo een 2e hands, garantielose CPU groot? En voor de GPU, wat zou een goede kaart zijn om voor te zoeken voor een goede deal?
99.5% van alle keren dat een pc kapot gaat is het NIET de CPU. en het betreft niet eens een overclock cpu, dus de kans dat deze cpu kapot is is klein . Het grootste risico is het vervoeren van een cpu.

Je moederbord is geen overclock chipset, dus het overclocken gaat het sowieso niet worden.

Ook ben ik bang dat je 68XX gpu niet echt genoeg power meer heeft voor hedendaagse games. Die zou ik ook minimaal vervangen voor een r9 270(x) of een 7950. Anders gaat je nieuwe cpu niet heel veel meer uitmaken.

• dejona100
Ardjee schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 18:15:
[...]

99.5% van alle keren dat een pc kapot gaat is het NIET de CPU. en het betreft niet eens een overclock cpu, dus de kans dat deze cpu kapot is is klein . Het grootste risico is het vervoeren van een cpu.

Je moederbord is geen overclock chipset, dus het overclocken gaat het sowieso niet worden.

Ook ben ik bang dat je 68XX gpu niet echt genoeg power meer heeft voor hedendaagse games. Die zou ik ook minimaal vervangen voor een r9 270(x) of een 7950. Anders gaat je nieuwe cpu niet heel veel meer uitmaken.
Bedankt voor de info! Ondertussen is het een i5 3470 geworden en een 7970, afhankelijk van de beschikbare deals op het moment dat ik bestel ziet het er wel een zeer goede upgrade uit.

• loki504
dejona100 schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 18:18:
[...]

Bedankt voor de info! Ondertussen is het een i5 3470 geworden en een 7970, afhankelijk van de beschikbare deals op het moment dat ik bestel ziet het er wel een zeer goede upgrade uit.
/edit gaat wel passen...

[ Voor 10% gewijzigd door loki504 op 11-10-2015 18:25 ]

• dejona100
ja heb net nog is op de doos gekeken voor de zekerheid (: LGA1155

• loki504
dejona100 schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 18:27:
[...]

ja heb net nog is op de doos gekeken voor de zekerheid (: LGA1155
Klopt was even inde war door de i5 4460 die genoemd werd.

• dejona100
Alvast bedankt voor alle info jongens :p morgen bestel ik dus ik heb nog maar 1 vraagje over, volgens eXtreme power supply calculator gaat mijn systeem na de upgrades +-450W vergen van de PSU.

pic: Afbeeldingslocatie: http://puu.sh/kIBfy.png

Mijn PSU is een 450W Bronze... Is dat voldoende? Heb geen zin om nieuwe dingen te kopen en dat ze meteen kapot gaan door een doorgebrande PSU.

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:10
Als die calculator die al veel marge neemt zegt dat 450W voldoende is, dan is 450W voldoende. Heb wel geen idee of je voeding kwalitatief genoeg is.

Als je een Ivy Bridge processor gaat kopen, zorg dan wel dat je moederbord minimaal de vereiste BIOS update heeft gehad (als je die nog niet had geïnstalleerd): http://www.asrock.com/mb/Intel/P67%20Pro3/?cat=CPU. Voor een i5 3470 heb je BIOS P3.10 nodig, maar installeer gewoon de meest recente.

• dejona100
MacPoedel schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 11:43:
Als die calculator die al veel marge neemt zegt dat 450W voldoende is, dan is 450W voldoende. Heb wel geen idee of je voeding kwalitatief genoeg is.

Als je een Ivy Bridge processor gaat kopen, zorg dan wel dat je moederbord minimaal de vereiste BIOS update heeft gehad (als je die nog niet had geïnstalleerd): http://www.asrock.com/mb/Intel/P67%20Pro3/?cat=CPU. Voor een i5 3470 heb je BIOS P3.10 nodig, maar installeer gewoon de meest recente.
Oef :p ik heb vroeger express een PSU genomen met wat hogere kwaliteit ipv hoger wattage en ben nu wel blij dat ik dit gedaan heb.

En thanks voor de tip op de bios! Mogelijke grote hoofdpijn vermeden ;)

• loki504
bronze/gold etc zegt iets over de efficiëntie(wat uit je stopcontact komt). en niet over wat hij kan leveren. de kwaliteit van een voeding wel. geloof dat thermaletake niet geweldig is. maar dat kan je het best even vragen in Voeding advies en informatie topic - Deel 31 hij kan je wel vertellen of het iets is.

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21-02 10:34

Fanta

FordPerformance™️

De stap van 6870 naar 7970 is duidelijk merkbaar. Ik heb het zelf ook gedaan een paar jaar geleden, met als tussenstap zelfs nog een 7870. Bij elke upgrade merkte ik een enorm verschil in prestatie (op full HD). Persoonlijk zou ik nog wat geld bijleggen en proberen een R9 290 te halen, dan zit je voorlopig goed met je GPU.

Daily driver | ’19 Ford Focus ST | Orange Fury
M.I.A.T.A. Is Always The Answer

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

i5 en 7970 draait hier ook, daar kun je nog gewoon heel leuk op gamen! heb je ook al een SSD gevonden?
over de Noctua's: ja ze zijn prachtig, stil & geweldig, maar als je met iets minder genoegen neemt zijn er fans die bijna de helft kosten en ook prima presteren. doe je 't voor de looks? (je bent een uitzondering met Noctua :P) dan lekker de Noctua's nemen als je t geld er voor over hebt

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• dejona100
NLBUURMAN schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 09:21:
i5 en 7970 draait hier ook, daar kun je nog gewoon heel leuk op gamen! heb je ook al een SSD gevonden?
over de Noctua's: ja ze zijn prachtig, stil & geweldig, maar als je met iets minder genoegen neemt zijn er fans die bijna de helft kosten en ook prima presteren. doe je 't voor de looks? (je bent een uitzondering met Noctua :P) dan lekker de Noctua's nemen als je t geld er voor over hebt
Ben uiteindelijk gegaan voor silent wings van be quiet, eerlijke prijs, mooie finish en lekker stil!

Morgen ga ik bestellen en ik denk dat ik alles zowat heb zoals ik het wil :) Bedankt aan iedereen die geantwoord heeft!

Topic mag toe denk ik, tenzij er nog belangrijke dingen niet gezegd zijn,
bitbug
Pagina: 1