Computer blijft opnieuw opstarten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMantis
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06-09 17:53
Beste tweakers,

Ik heb sinds een paar weken een nieuwe videokaart geïnstalleerd in een oudere Quad core PC die ik nog had staan. Hieronder de specs:

Asus P5K Pro
Intel Core 2 Quad, Q6600
Corsair CMPSU-620HXEU, 620 Watt
Thermaltake Big Typhoon
G.Skill 8GB RAM 1066MHz
Nvidia GeForce GT 620
OCZ 120GB SSD
2x Seagate Barracuda ES 500GB

Ik heb dus sinds kort de Nvidia GeForce GT 620 vervangen voor een Sapphire RADEON HD 6950 die ik nog had liggen. Verder alles goed geïnstalleerd, geen problemen, werkt goed.

Echter ervaar ik sindsdien een vreemd probleem. Wanneer ik de computer afsluit gaat de computer na enkele seconden weer automatisch aan. De enige manier om hem echt permanent uit te schakelen is door de power knop enkele seconden ingedrukt te houden terwijl de PC boot. Voorheen heb ik dit probleem nooit gehad en aangezien ik niets anders aan de PC had gewijzigd behalve de videokaart heb ik dus de oude Nvidia GeForce GT 620 maar weer teruggezet om te zien of dat het probleem verhielp.

Vreemd genoeg blijkt dit dus niet de oplossing te zijn, de computer start nu met de Nvidia GeForce GT 620 nog steeds vanzelf op iedere keer dat ik afsluit. Ik heb inmiddels allerlei Windows tweaks geprobeerd, meerdere malen in de BIOS zitten wroeten op zoek naar iets zoals een network boot maar niets van dit alles werkt.

Heeft iemand een idee waaraan dit kan liggen? Het is natuurlijk geen ramp aangezien de PC verder probleemloos werkt maar ik geloof niet dat dit goed kan zijn voor een computer aangezien ik het nog nooit eerder heb meegemaakt.

Bij voorbaat dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Dit is een hardware of firmware probleem, waarschijnlijk niet een Windows probleem, en de GPU kan je ook negeren.

Ik denk dat je door het omwisselen van je videokaart iets aangeraakt of aangepast hebt waarna de computer niet meer uit kan. Als soft poweroff niet werkt is dat door een firmware probleem of een probleem dat de PSU niet uit gaat. De knop inhouden laat een timer lopen die de PLL stopt, CPU reset hoog houdt en dan PSEN uit zet. Dat is meestal dus onafhankelijk van de rest, waardoor dat altijd wel werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMantis
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06-09 17:53
Bedankt voor de reactie.

De PC heeft verder altijd goed gefunctioneerd, pas bij het omwisselen van de videokaart is dit probleem begonnen. Ik heb verder niets gewijzigd aan de configuratie. Naar mijn weten heb ik ook niets aangeraakt bij het verwijderen of plaatsen van de videokaart. Ik heb zelfs altijd een antistatic wrist strap om als ik ga werken aan een computer.

Kan een firmware probleem zo maar spontaan ontstaan? Zou het vervangen van de voeding een optie zijn?

[ Voor 7% gewijzigd door JMantis op 11-10-2015 15:17 ]