Toon posts:

Arduino als controle unit

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
beste tweakers,

Voor een project heb ik jullie mening , tips en ervaring nodig.

De opzet
Het betreft een systeem dat geplaatst wordt in een metalen container, hier zit een batterij systeem in van 2 * 12V 230h. Samen met een omvormer die zowel voor het laden van de batterijen zorgt als voor het leveren van 230V naar het eigenlijke hoofddoel dat ik hier niet wens te vermelden. Ik wil zo veel mogelijk gegevens over dit systeem verzamelen zowel kwa spaningen als temperatuur. En wil dit ook beveiligen tegen inbraak en diefstal.

Belangrijk
- Betrouwbaar het is niet doenbaar om bij regelmaat herstellingen te moeten doen, de materialen moeten dus de betere zijn.
- Energie zuinig!!!!

Wat kunnen
- Uitlezen via browser
- Verbinding via sim kaart en 3G, geen vaste aansluiting externe antenne
- Spanning meten op de 12v 230ah batterijen (2 stuks paralel) Moet ik nog iets weten over batterijen dat ik kan meten? extra's zijn leuk.
- Spanning meten voor omvormer , wordt hij opgeladen? Mag ook aangetuurd worden door een relais en hoeft geen echte spanningsmeting te zijn.
- Meten of er 230 uit de omvormer komt (werkt die nog goed)
- Noodbaterij voor deze controle unit, wil ook weten wanneer hij werkt op zijn noodbaterij
- Tempertuur meting (2 of 3 zou leuk zijn 1 noodzakelijk)
- Ventilator aansturen naargelang temperatuur (no contact) (uitlezen of hij wordt aangestuurd eventueel log)
- Loggen wanneer een andere 230v aansluiting is verbroken (datum en uur) (uitschakelen transport)

- Gps tracker met een externe antenne. De cordinaten opvragen bij aanvraag. En miss een log dat gegevens bijhoudt om het uur? (datum en uur)

- Magneetcontact (alarm contact) en een mail of/en sms sturen bij verbreken.
- Sirene die afgaat als het magneetcontact verbroken is.
- Sirene dus kunnen uitschakelen/inschakelen op een manier. Ofwel via de browser of via sms. Codeklavier of badge kan ook.

- Optie om foto’s te maken op aanvraag of als het alarm gaat (leuk ding niet noodzakelijk)

- Optie om scherm toe te voegen dat ik aan en af kan zetten (energiezuinig) en waar ik waarden kan aflezen en eventueel een volgende waarde bekijken door een knop ofwel touchscreen.

Korte opsomming:
- Energiezuinig!!!
- Browser uitlezen met 3g via sim kaart
- Spanning meten van 0V – 20V optie om mail te sturen als het te laag wordt
- 3 metingen of er input is. (kan potentiaalvrij contact zijn of een 230V input 230V input is het handigst)
- Noodbaterij
- Enkele contacten over voor extra input
- Log van 1 input van 230V
- Temperatuur meting en no contact sturen
- Gps tracker + log
- Mini alarmsysteem met magneetcontact, sirene en mogelijkheid om in en uit te schakelen
- Optie om foto’s te nemen
- Optie om scherm toe te voegen met info (en eventueel knop voor wisselen info) scherm uitschakelbaar

Mijn ervaring:
Met arduino totaal geen.
Ik ben elektricien maar de echte elektronica kennis zit ver en is beschijden. Programmeer kennis van html, css, php, mysql, actionscript 3 , wel al een tijdje geleden dat ik een serieus project hiermee heb gedaan.

Ik weet dat dit in stappen moet gebeuren enz. Maar ik heb tijd. Het budget is niet van belang, als het eindproduct maar goed is.

Mijn vraag :
Ik heb jullie ervaring nodig om de juiste materialen te kiezen. Welke arduino? Of geen arduino? ...

Materialen waar ik zelf aan dacht:
- arduino mega? Of toch de standaard?
- deze gsm en gps bij elkaar? https://geolink.io/opentracker.php
- of appart https://www.arduino.cc/en/Main/ArduinoGSMShield ; http://www.adafruit.com/products/1272
- temperatuur: http://www.adafruit.com/products/642
- scherm? Graag advies
- dit nodig? https://learn.adafruit.com/adafruit-data-logger-shield

kunnen er meerdere shields op 1 arduino? En kan dat wel op de mega?

Eens ik weet wat nodig te hebben zal het wel lukken in stappen.

Merci alvast voor alle input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Wat mag het kosten en mag het kant en klaar zijn?

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Geen vast budget. Bestaat dit kant en klaar? met al mijn eisen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:46

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Word die container ook verplaatst? Dan weet ik niet of ik voor oplossing met shields zou gaan. Kan zijn dat er dingen lostrillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ja inderdaad deze wordt gemiddeld elke week 2 maal verplaatst.

Ok geen shields dan. Als dat kan.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 11-10-2015 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBgek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:45
Ik zou meer kijken richting PLC's, een Siemens LOGO! of een UVR16x2. Hier is zeer weinig tot geen programmeer ervaring bij nodig, aangezien het sleur en pleur is met functie blokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
PLC ken ik, denk niet dat ik hiermee kan doen wat ik wil.

En programmeren zal niet het grote probleem zijn. Enkel de haalbaarheid van mijn wensen tegen de stukken die voor hande zijn. En of alles te combineren is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ja zoiets bestaat is wel wat aan de prijs maar het kan ook iets, is eigenlijk een mini plc maarja is alles niet zo? (if this then that)

Anyway MyAlarm2 van Seneca met gps in kost +-450€ http://www.inelmatec.be/n...ard/uitvoering-gps_versie de ip66 kun je zelf maken voor minder geld ;)
De unit heeft niet alles wat je wilt maar toch veel.
* spanningsbewaking: valt zijn voedingsspanning weg dan kan ie daar een melding op geven
* Interne batterij: ook hier weer is er een melding mogelijk
* klein display met een aantal standaard dingen op
* temperatuur meting
* 2 analoge ingangen
* 4 digitale ingangen
* 2 relais uitgangen

Bij de gps versie: mogelijk tot bewaking van verplaatsing

ps. wij gebruiken die ook op't werk en ze zijn verdomd handig als je Proximus lijn weg valt :)

[ Voor 41% gewijzigd door Damic op 11-10-2015 17:13 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hey damic,
Ziet er inderdaad prima uit. Merci voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Heb vandaag te horen gekregen dat ik een 2de mag bestellen :p

Pagina: 1