Laptop valt random uit

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-Kiwi
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 03-10 13:55
Omdat hij wat problemen vertoonde na het morsen van koffie, heb ik de oude laptop van mijn ouders gekregen. Voornaamste punt leek een defect toetsenbord, deze heb ik vervangen en dat deel werkt nu weer correct.

Er blijft echter nog steeds een probleem bij de laptop: hij valt random uit. Random houdt in dat hij soms uren achtereen perfect werkt (en dan uitvalt) en soms ook 5x achter elkaar direct na het booten al. Tot nu toe kan ik dit nog niet herleiden tot een actie en/of component wat dit veroorzaakt.

Verder is het wel opvallend dat het systeem het zelf niet ziet als uitvallen. Geen waarschuwing bij opnieuw starten, geen bluescreen..gewoon weer doorgaan alsof er niets aan de hand was.

Het betreft een wat ouder beestje: een 4 jaar oude Samsung R530 (i3).

Ligt het aan de stroomvoorziening?
-accu is nog goed voor 2uur + het probleem doet zich ook voor aan de adapter

Ligt het aan de boot-schijf?
-de standaard HDD geformatteerd en voorzien van Win7 (geen verschil)
-de HDD vervangen voor een SSD (geen verschil)
-de SSD voorzien van een nieuwe Win7 (geen verschil)
-Crystaldiskinfo gedraait, schijven zijn gezond
-alle logische instellingen voor de SSD nagelopen, zoals Trim, pagefile, ect

Ligt het aan het geheugen?
-standaard kit van 2x2gb vervangen voor 2x4gb (geen verschil)

Ligt het aan de temperatuur?
-stresstest Heavyload gedraaid en gemonitord met Speedfan, de CPU maxt op 83c en de GPU op 70c. De laptop valt echter niet uit tijdens het stressen.

Ligt het aan de software?
*schone Win7 installatie
*weinig boeiende software draaiende, enkel Speedfan, Firefox en wat drivers.
*Win7 auto-update uitgezet (geen verschil)

Iemand tips? Ben eigenlijk een beetje door mijn standaard controles heen.. -O-

[ Voor 18% gewijzigd door X-Kiwi op 11-10-2015 14:05 ]

Kiwi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doebbalapoent11
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 03-10 00:04
De kans is er, en dit is extreem lastig te zien, dat je moederbord een klein defect heeft en om zichzelf te beschermen alle remmen erop gooit om niet door te branden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donderdraak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-07-2017
Klinkt als onboard video chip die gereflowd moet worden. Samsung R530 is ook een oud model. Tijd voor een nieuwe laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasV.
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 02-10 13:58
Ik heb dit ook gehad met mijn Asus laptop. Het probleem was dat mijn laptop vol stof zat, dit lijkt mij onwaarschijnlijk aangezien je zegt dat je laptop niet te warm wordt en dit probleem pas kwam nadat je koffie over je laptop had gemorst maar je kun er altijd even naar laten kijken(of zelf doen). Ik heb hem toen voor 25,- schoon laten maken.

[ Voor 10% gewijzigd door BasV. op 11-10-2015 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-Kiwi
doebbalapoent11 schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 17:14:
De kans is er, en dit is extreem lastig te zien, dat je moederbord een klein defect heeft en om zichzelf te beschermen alle remmen erop gooit om niet door te branden
Ja die koffie er overheen kan natuurljk meer vernield hebben.

Kiwi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doebbalapoent11
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 03-10 00:04
meestal is dit het geval en heeft degene die het maakt geen idee. Misschien is dit een goed excuus om even naar een andere laptop te kijken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-Kiwi
donderdraak schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 17:19:
Klinkt als onboard video chip die gereflowd moet worden. Samsung R530 is ook een oud model. Tijd voor een nieuwe laptop.
zeker tijd voor een nieuwe laptop, maar ik heb ook meer wensen & verplichtingen naast alleen pc's. Een i3 laptop met 8gb ram, ssd, dedicated gpu en goede accu zie ik nog niet als totaal afgeschreven in ieder geval.

Ik vraag me wel af hoe je bij het reflowen van de gpu komt? Hitte lijkt het punt niet te zijn.

Kiwi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donderdraak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-07-2017
X-Kiwi schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 21:34:
[...]Ik vraag me wel af hoe je bij het reflowen van de gpu komt? Hitte lijkt het punt niet te zijn.
Ervaring. Het kan uiteraard ook iets anders op het moederbord zijn. Ik acht de kans groot op bovenstaande conclusie. De vloeistof van de koffie gaat onder de onboard gpu.

[ Voor 11% gewijzigd door donderdraak op 11-10-2015 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-Kiwi
BasV. schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 17:36:
Ik heb dit ook gehad met mijn Asus laptop. Het probleem was dat mijn laptop vol stof zat, dit lijkt mij onwaarschijnlijk aangezien je zegt dat je laptop niet te warm wordt en dit probleem pas kwam nadat je koffie over je laptop had gemorst maar je kun er altijd even naar laten kijken(of zelf doen). Ik heb hem toen voor 25,- schoon laten maken.
Ik heb hem zo goed als helemaal uit elkaar gehad (accu, toetsenbord, ram, behuizing, hdd, odd...etc) en geen tot weinig stof gezien, ook niet in de fan en heatsinks.

Kiwi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-Kiwi
Weer eens wat quality time gespendeerd met mijn laptop: ik heb Memtest86 op een bootdrive gezet en deze zo'n 20 keer uitgevoerd met verschillende opstellingen van ram.

Met twee repen geheugen er in, gaat het gegarandeerd mis. Met slechts 1x2gb er in, komt hij er soms wel succesvol doorheen. Het probleem lijkt niet te liggen bij één der twee ram slots of bij één der repen geheugen. Het valt op dat ze wel gloeiend heet zijn binnen 5 minuten.

Misschien heeft het systeem toch problemen met temperatuur, who knows. Hij stop vooral bij installaties..de upgrade naar Windows10 'slechts' 15 keer gestart en dat gaat altijd mis. Terwijl ik uren kan browsen.
Ik kan altijd, om het zeker te weten, de CPU en GPU voorzien van een nieuw drupje koelpasta (noctua NT-H1 heb ik nog liggen).

[ Voor 11% gewijzigd door X-Kiwi op 11-10-2015 23:14 ]

Kiwi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-Kiwi
Heb een spuitbus perslucht gekocht en de laptop compleet doorgeblazen...en...hij is tot nu toe nog niet weer uitgevallen, ook niet tijdens zaken waarbij hij gegarandeerd uit viel voorheen :o

Kiwi !

Pagina: 1