Aanschaffen NAS

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-09 10:20

koekjah

Luctor et emergo

Topicstarter
Ik zoek een?
Netwerkschijf die ik aan de router kan hangen (NAS) van minimaal 1 tb.

Wat is je budget?
Ik zit zelf te denken aan maximaal 150 euro, gezien het basic gebruik.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik zoek een NAS waarmee ik automatisch backups kan maken van de systemen in het netwerk, die extern benaderbaar is en waarmee ik ook films kan streamen naar mijn Samsung TV. Gedownloade films worden dus daar opgeslagen en moet ik direct kunnen 'oppikken' via mijn tv. Bij voorkeur ook een systeem met een (auto) standby modus, die dus niet 24/7 staat te loeien.

Concrete vraag: Ben ik beter af met een kant en klaar systeem (NAS met ingebouwde schijf) of een losse NAS met losse schijf? Wat zijn de verschillen? Aankoop advies??

Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Verschil tussen kant-en-klaar en zelf schijven inbouwen is 0,0
Het zijn dezelfde apparaten, maar sommige worden gewoon afgemonteerd geleverd.
Voordeel van zelf schijven toevoegen is dat je zelf de keuze hebt welke schijven je gebruikt, dus kan je iets kiezen waar jij het meeste vertrouwen in hebt.

Backups maakt je NAS sowieso niet zelf. Daar voor zal je op de betreffende PC/Laptop/Telefoon een programma moeten installeren die synchroniseert naar je NAS. Afhankelijk van het merk NAS, kan zulke software bijgeleverd zijn of verkrijgbaar bij de fabrikant.
Daarbij is dat niet écht een backup. De definitie van een backup is dat het een kopie is van een bepaalde status op een gegeven tijdstip. Die wordt dus niet constant aangepast/gesynchroniseerd.
Een echte backup zet je eens per X tijd op een extern opslag device, welke alleen daar voor wordt gebruikt en dus niet zomaar geinfecteerd kan worden met virusmateriaal.

Wat betreft streamen, praktisch elke NAS doet aan DLNA. Dat is het protocol wat gebruikt wordt voor audio en video streaming op 90% van de TV's. O.a. Samsung integreert het in hun SmartTV's.

Verder hebben de meeste NASsen ook automatische spin-down voor de schijven, dus loeien doen ze niet constant. Als je NAS harddisks (WD Red is vrij populair) gebruikt, loeit hij eigenlijk nooit (tenzij je 20disks gebruikt ofzo). Die schijven zijn stiller dan desktopschijven en hebben actieve systemen om resonantie tegen te gaan.

Eigenlijk zit alles wat je wil in praktisch elke moderne NAS.

[ Voor 4% gewijzigd door McKaamos op 11-10-2015 12:31 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:25

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dat idd. Alleen is een budget van 150 euro aan de krappe kant voor een NAS + HDD. Denk dat daar een 50 euro bij zal moeten :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Topicstarter
Thanks McKaamos, dat maakt het voor mij weer wat eenvoudiger zoeken.

@The Eagle, ik heb een aantal 'kant en klare' schijven gezien van onder de 150 euro, o.a.

pricewatch: WD My Cloud 2TB

pricewatch: Seagate Central 3TB

[ Voor 4% gewijzigd door koekjah op 11-10-2015 12:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Lijkt me prima :)

De WD bied het programma WD Smartware Pro-Backup (PC) en WD Sync (PC/MAC en Mobiel), wat je kan gebruiken in combinatie met je WD MyCloud NAS.
Plus hij vreet DLNA voor mediastreaming, automatische spindown nemen we maar even aan voor logisch. Iets met energiezuinigheids certificeringen ofzo, waar iedereen aan wil voldoen tegenwoordig.

De Seagate komt met een vergelijkbare setup, maar ik kan niet achterhalen welke software ze gebruiken voor backups/synchronisatie.
Als er niks te pakken valt bij hen, dan is er altijd nog Microsoft Synctoy, of een van de vele andere gratis oplossingen.
DLNA en zuinig zijn doettie sowieso :)
The Eagle schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 12:40:
Dat idd. Alleen is een budget van 150 euro aan de krappe kant voor een NAS + HDD. Denk dat daar een 50 euro bij zal moeten :)
Kan wel, maar dan heb je wel een Single-Bay model.
Dat is een persoonlijke keus, maar als we over NAS en Backuppen praten, vermoed ik dat jij (net als ik) initieel denkt aan minstens een Dual-Bay model.
Mooi een RAID1 (Mirrormode) setupje van 2 schijven. Valt er ooit eentje uit, draait de boel gewoon verder en kan je de defecte schijf vervangen zonder dataverlies.

Edit:
Anyway, als het om backups en de veiligheid er van gaat (in de zin van veilig tegen een schijfcrash), is een dualbay wel aan te raden.
Maargoed, dan kost een NAS, exclusief schijven, al gauw 100+ euro.
On-a-budget schijnt de Zyxel NSA325v2 prima te presteren en rond de 100 euro te kosten.
Lenovo IX2-DL is ook wel een idee, maar de schrijfsnelheid is vrij laag met kleine bestanden (ongeveer 5 tot 10MB per seconde, grote transfers zoals films gaan met 20 tot 40MB per seconde)
Beide doen ze aan DLNA, beide doen aan disk spindown en beide hebben 2 slots voor schijven.

pricewatch: Zyxel NSA325 v2

pricewatch: Lenovo Iomega ix2 Network Storage

Puur prijs/prestatie technisch zou ik voor een dualbay voor de Zyxel gaan en daar 2 WD Red disks in hangen.

pricewatch: WD Red SATA 6 Gb/s WD10EFRX, 1TB

[ Voor 60% gewijzigd door McKaamos op 11-10-2015 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Topicstarter
Thanks! Ik ga eens voor die WD kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Lees ook de Edit even ;) had nog wat info toegevoegd ivm dualbay NASsen. Sterk het overwegen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Topicstarter
Ik ga nog even puzzelen, bedankt!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaybrown
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 10:29
Heb recent ook een wd my cloud 2TB gekocht via de website van wd zelf. Wel recurtified, maar daarom ook lekker goedkoop. Ook wordt er gratis verzonden.
Automatische backup en DLNA werken perfect. Ook remote toegang werkt goed. Al bij al zeer tevreden van 😄

http://store.westerndigit...ified_Networked_Solutions

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torrie844
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-12-2024
Toevallig heb ik een ReadyNAS 102 (half jaar oud) (pricewatch: Netgear ReadyNAS 102) thuis staan (er zit een 1TB hdd in van mezelf, standaard komt die zonder HDD. Maar die kan ik er dus inlaten) die ik niet echt gebruik ivm het verkrijgen van een grotere NAS. Als je interesse hebt kun je me even een PM sturen :)

[ Voor 31% gewijzigd door Torrie844 op 12-10-2015 13:03 ]

-

Pagina: 1