M'n TV geeft zwart/wit flitsen..

Pagina: 1
Acties:

• Tele
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik heb hier een 55cm sony TV staan met het typenummer KV-M2101D. Is alweer 8 jaar oud. Sinds een poos geeft deze TV regelmatig een grijstinten beeld ipv gewoon kleur. Dit is met vlagen, en is met wat hardhandig meppen tijdelijk te verhelpen. :+

Nu heb ik al zowat de hele printplaat 'doorgesoldeerd', alhoewel ik vermoed dat het in het tunergedeelte zit.

Heeft iemand tips over het specifieke component of gedeelte op de printplaat waar ik eens naar moet kijken?

Verwijderd

tv openhalen, effe laten opstaan tot ie zwart wit beeld geeft, en dan met een bus 'freeze' op enkele delen spuiten, zodat die plots afgekoeld worden. Het deel waarbij het beeld plots terug normaal (of bijna normaal )wordt, is waarschijnlijk de schuldige!
zo'n bus wordt door tv technici veel gebruikt, di een spuitbus die iets even kan afkoelen tot -50 om losse contacten en brakke componenten op te sporen!
simpel trucje, en goedkoop!

vooral de IC's testen!

• Tele
  • Niet online
Gni, dat was ik dus vergeten te vertellen.. dat heb ik een maand geleden al geprobeerd :Y) zonder resultaat..

Echt alle componenten en sporen gedaan die ik verdacht.. Maar het was dus niet te reproduceren. :(

chassisnummer is BE-2A btw, waar de modellen KV-M1400D en KV-M2151D ook gebruik van maken.

Verwijderd

heb je een schema??
dan kan je misschien beginnen zoeken waar het foutloopt!
moet je wel een scoop of zo bij de buurt hebben (nee, ik heb van dat type geen schema!)

beeldbuis en hoogspanning (en voeding) kan je volgens mij al uitsluiten!

• Tele
  • Niet online
Nu heb ik een oplossing gevonden:

Fehler: Keine Farbe oder Farbe flimmert
Behebung: Orangefarbenen Trimmer 3331 nahe 8,8MHz Quarz erneuern, oder Masseanschluß vom Zeilentrafo nachlöten!

Zeilentrafo? uhmm... deeltrafo, aftaktrafo, verdeeltrafo.. naja een trafo dus ;)

Ik ga weer ff kijke! :P ( een flimmerende farbe, hoe kom je erop.. :D )

trouwens: die tip heb ik Hier gevonden.

Bedankt killalot, nog enig idee welke trafo er bedoeld wordt?

• Bertrik
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-06-2023
Zeilentrafo = lijntrafo?
Probeer je vraag ook eens op de nieuwsgroep nl.hobby.elektronica, daar zitten een paar mensen die erg veel ervaring met het repareren van TV's hebben.

• Tele
  • Niet online
Het was dus in de buurt van dat trimmertje, ff het bijbehorende IC nagecheckt en doorgesoldeerd, probleem weg! :)

Verwijderd

tof!

goed dat je't gevonden hebt, zijn die duitsers toch voor iets goed! :)
Pagina: 1