Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 659666

Topicstarter
Ik heb nog een oudere HP desktop. Gezien deze wel een I7 2600 bevat zit ik ernstig te twijfelen of ik deze nog kan upgraden of het beter is om een nieuw systeem te gaan bouwen.

Gebruik
De pc word op dit moment eigenlijk alleen maar gebruikt voor internetten en office. De upgrade wil ik doen zodat er een aantal games op gespeeld kunnen worden met de nadruk op de nieuwe rollercoaster tycoon die uitkomt.

Budget
300 - 400

Hardware tevens in bezit

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 2600 Boxed€ 0,-€ 0,-
1HP x23LED (WS233AA) Zwart€ 0,-€ 0,-
1Samsung 840 EVO 120GB€ 90,70€ 90,70
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 90,70

Zelf gevonden upgrade

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus H61M-K€ 44,35€ 44,35
1MSI Radeon R9 270X HAWK€ 169,-€ 169,-
1Cooler Master N300 (KKN1, closed)€ 38,95€ 38,95
1Cooler Master GM G550M€ 61,95€ 61,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 314,25

Gekozen componenten
Een ander moederbord om de CPU een klein beetje te kunnen overklokken.
Een andere kast omdat deze toch wel erg veel stof aantrekt en gebrek heeft aan 2,5 inch bracket voor de SSD.
Een andere voeding omdat de aanwezige HP voeding geen aansluitingen heeft voor een stevige videokaart.

Dilemma
Mijn dilemma is dan ook vooral of ik voor het budget niet beter kan beginnen aan het bouwen van een nieuw systeem. Ik lees erg verschillende meningen over of een I7 2600 S1155. Deze gaan van het kan nog prima even mee tot het is echt niet meer om mee te gamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donderdraak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-07-2017
Op welke resolutie speel jij? klopt je inventaris op tweakers HP x23LED (WS233AA) Zwart - 1920x1080
Speel je nog andere spellen anders dan de nieuwe rollercoaster tycoon?
Welke geheugen, moederbord en voeding heb je momenteel?

Intel Core i7-2600 @ 3.40GHz (4 cores) is kwa rekenkracht prima geschikt voor de meeste spellen hoor. De meeste 3D- spellen vereisen juist een zware grafische kaart als je op hoge resolutie wilt spellen wilt spelen of wanneer er ingame realtime veel complexe grafische diepte heeft. De regel is hoe beter de videokaart hoe hoger de FPS.

Als je veel last hebt van stof in je huidige systeemkast kijk dan eerst of je casefans wel de juiste kant op richten voordat je een nieuwe kast koopt. Een gehele nieuwe computerkast is cosmetsich gezien best een hoge investering. Van dat geld zou je bijvoorbeeld een betere videokaart kunnen kopen of meer geheugen.

- Zoek op internet naar 2,5 inch 3,5 inch bracket converter.
- Neem een kijkje naar deze videokaart de R9 290X 3GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philpend
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 13-04 09:34
Het gaat hier om de balans tussen de cpu en de videokaart. Is de cpu krachtig genoeg om de videokaart tot zijn recht te laten komen? De 270x is geen echte high end kaart dus dat zou moeten lukken met de 2600. Zou je er in de toekomst wel een (veel) krachtiger kaart in willen gaan zetten dan gaat de cpu de gpu wel bottlenecken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Sluit me aan bij donderdraak mbt de kast. Snellere gpu ga je meer plezier van hebben.
Daarnaast heeft ssd geen bewegende onderdelen, wat plaatsing ondergeschikt maakt. Zo zou je hem eventueel met tie rips vast kunnen zetten of onderin de kast leggen.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het gaat om een standaard HP mobo. Pegatron IPISB-CH2 .
Belangrijkste details:

4X DDR3-1333
1x PCIe 16x
1x PCIe 1x
Intel H67 Chipset

Voeding is een HP 460W, 1x 6 pins vrij.

Geheugen:

1x 2GB HP DDR3 1333
1x 4GB HP DDR3 1333

Het gamen zal inderdaad op max 1080p gebeuren. Ik zal er verder geen echt zware games op willen spelen. Ik heb een PS4 in de huiskamer staan en daar game ik vooral op.

Op de computer wil ik vooral RTS achtige games spelen.

COH2
Tropico
Rollercoaster Tycoon

De SSD heb ik op dit moment gewoon met twee schroefjes bevestigd het zit op zich wel prima. De keuze van een andere kast is idd puur stukje looks en makkelijker schoon kunnen houden. Deze kast heeft wat klepjes etc waar kattenharen en stof in gaat zitten. Casefans heb ik op dit moment er niet inzitten. Het blazen gebeurd alleen maar door de CPU fan en PSU Fan.

Ik kan de videokaart die je aanraad niet vinden in de pricewatch. Alleen in een 4GB versie die gelijk het budget topt. Opzich niet erg, doorsparen is ook altijd een optie.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 659666 op 11-10-2015 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donderdraak
Anoniem: 659666 schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 12:21:
Ik kan de videokaart die je aanraad niet vinden in de pricewatch. Alleen in een 4GB versie die gelijk het budget topt. Opzich niet erg, doorsparen is ook altijd een optie.
pricewatch: Club 3D Radeon R9 280X royalQueen
Tweedehands prijs 150 euro voor R9 280X 3GB met directx 11 is redelijk prijs zorg dat je ook een 8-pins pcie splitter erbij krijgt)

http://tweakers.net/product/342301/corsair-rm-series/
Voeding moet minimaal 500 watt zijn je hebt minimale interne hardware. Als je de voeding nieuw koopt dan zit de benodigde pcie kabel erbij

250 euro moet voldoende zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 660294

donderdraak schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 13:18:
[...]

pricewatch: Club 3D Radeon R9 280X royalQueen
Tweedehands prijs 150 euro voor R9 280X 3GB met directx 11 is redelijk prijs zorg dat je ook een 8-pins pcie splitter erbij krijgt)

http://tweakers.net/product/342301/corsair-rm-series/
Voeding moet minimaal 500 watt zijn je hebt minimale interne hardware. Als je de voeding nieuw koopt dan zit de benodigde pcie kabel erbij

250 euro moet voldoende zijn
Waarom zo'n dure voeding, is helemaal niet nodig. Een pricewatch: Antec VPF Series 550W kost de helft en heeft een prima prijs/kwaliteit verhouding. Van die lelijke kabels zie toch niets in een dichte kast.

COH2 is best een zwaar spel waar je minimaal een HD7970/R9 280x, maar nog beter een R9 290 voor nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donderdraak
Anoniem: 660294 schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 13:28:
[...]

Waarom zo'n dure voeding, is helemaal niet nodig. Een pricewatch: Antec VPF Series 550W kost de helft en heeft een prima prijs/kwaliteit verhouding. Van die lelijke kabels zie toch niets in een dichte kast.
Er is altijd wat goedkopers zoals die van jou welke voldoende watt is maar niet modulair. De meerprijs zijn de modulaire kabels. Kabels welke je niet nodig hebt hoef je ook niet aan te sluiten. Scheelt ook in de airflow. Corsair is prima, zelf heb ik geen ervaring met Antec voedingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Naar aanleiding van jullie comments heb ik het volgende bedacht.

#ProductPrijsSubtotaal
1Cooler Master N300 (KKN1, closed)€ 38,95€ 38,95
1Scythe Mugen 4€ 35,95€ 35,95
1be quiet! Silent Wings 2 PWM, 140mm€ 21,01€ 21,01
1Corsair RM750€ 117,95€ 117,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 213,86

En dan als videokaart ga ik uitkijken naar 2e hands 280/290. Ik denk dat ik op deze manier dan voorlopig weer goed zit. Mocht ik over een jaar besluiten de mobo/cpu/geheugen te upgraden heb ik qua voeding al genoeg ruimte/kwaliteit om dat ook te kunnen.

p.s. word het gebruik van het duimpje gewaardeerd of juist niet :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:21
Je wilt alleen upgraden voor wat simpele games? Dan ben je voor de helft van je budget klaar.

#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GV-N950WF2OC-2GD€ 165,95€ 165,95
1Scythe Slip Stream 800rpm, 120mm€ 6,53€ 6,53
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 172,48

[ Voor 3% gewijzigd door mitsumark op 11-10-2015 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
De behuizing is een hp, wel genoeg ruimte om een twee slots vga te huisvesten. Het gaat inderdaad voornamelijk over wat simpeler games. Alhoewel ik van de vorige comments begrijp coh2 wat zwaarder is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donderdraak
Probeer eerst eens met alleen de nieuwe videokaart met nieuwe voeding en nieuwe casefan. Persoonlijk denk ik dat je die huidige processor niet hoeft overklokken voor die spellen. Als je overklokt kun je een baseline trekken met je huidige stock koeler. Voor de baseline temperatuur in grafiek kun je het beste het tooltje openhardwaremonitor-v0.7.1-beta gebruiken. Pas als je prestatie problemen ondervind kun je een grotere koelere kopen. Die Mugen kan best lastig/onhandig plaatsen zijn maar is een hele goede koeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Als je bang bent dat je met een 950 net wat kracht te kort komt kun je een 960 overwegen.
Wil je nog meer zul je toch moeten denken aan een nieuwe voeding.

Ik denk overigens dat het wel meevalt zolang je de AA settings uit laat staan.
http://www.hardwareluxx.c...-msi-r7-370.html?start=14

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
donderdraak schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 16:44:
Probeer eerst eens met alleen de nieuwe videokaart met nieuwe voeding en nieuwe casefan. Persoonlijk denk ik dat je die huidige processor niet hoeft overklokken voor die spellen. Als je overklokt kun je een baseline trekken met je huidige stock koeler. Voor de baseline temperatuur in grafiek kun je het beste het tooltje openhardwaremonitor-v0.7.1-beta gebruiken. Pas als je prestatie problemen ondervind kun je een grotere koelere kopen. Die Mugen kan best lastig/onhandig plaatsen zijn maar is een hele goede koeler.
De mugen heb ik er bijgezet omdat de huidige koeler ook wel heel erg aan vervanging toe is. Ik heb hem al een paar keer goed schoon proberen te maken met perslucht. Helaas heeft ie in een erg rokerige ruimte gestaan.

Overclocken gaat namelijk sowieso niet lukken met het huidige moederbord.

De CPU geeft trouwens op het moment idle 34 graden. Niet bepaald hoog dus.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 659666 op 11-10-2015 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donderdraak
Anoniem: 659666 schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 19:03:
[...]De CPU geeft trouwens op het moment idle 34 graden. Niet bepaald hoog dus.
Onder de 40 graden is goed. Hoeveel zijn de cores momenteel bij het spelen van een willekeurig spel op FHD?
Tip maak voor je eigen administratie screenshots van dat temperatuur programma. Nadat je het moederbord vervangen hebt kan je de screenshots vergelijken met de nieuwe koeler. Daarna stapsgewijs overklokken en nogmaals de variablen vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Overklokken kan niet met een i7 2600, ook niet met een nieuw moederbord.
Is overigens ook helemaal (nog) niet nodig.

34 graden in idle is sowieso normaal, wat wordt ie tijdens load?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Onder load schiet ie richting de 70 graden. Met het benodigde kabaal erbij dat wel.

Ik zit ook al eventjes te kijken naar een minder grote koeler. Ik vermoed dat het erg krap word op mijn bordje.
Pagina: 1