HTML Email nieuwsbrief voor kleine club

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sterke-Jerke
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-10 16:38
Voor onze (nog niet al te rijke) club ben ik op zoek naar een eenvoudige, goede manier om met een betere nieuwsbrief te werken.

Qua gebruik, en prijs, komt mailchimp zeker in aanmerking. Het enige waar ik nog door twijfel, is: Komt de mail wel aan, bij onze doelgroep? En alternatief lijkt me mailerlite,

Onze website is uitgerust met wordpress, dus lijkt me allemaal kat int bakkie.

Tenzij er betere (nederlandse) alternatieven zijn?

[ Voor 4% gewijzigd door Sterke-Jerke op 10-10-2015 23:42 ]

S.J.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12-10 19:18
Mailchimp is gratis als je niet meer dan 2.000 ontvangers hebt en niet meer dan 12.000 mails per maand verstuurd. Lijkt me een perfecte optie.

Of mails aankomen, hoef je bij Mailchimp niet over te twijfelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:28

samo

yo/wassup

Waarom vraag je je af of de email aan komt bij jouw doelgroep? Waarom zou een andere mailtool het daar beter of slechter bij doen? Kan je iets meer uitleggen over de uitdaging waar je voor staat?

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Laatst online: 11:31
Nieuwbrieven via email zijn achterhaald, worden vaak als spam en als opdringerig gezien. Met sociale media is tegenwoordig op een door het algemene publiek veel meer geaccepteerde manier met ook nog eens een veel groter bereik mensen te informeren. Als tien leden met facebook van je vereniging "vrienden" zijn met jouw verenigingspagina, dan heb je al heel snel een bereik van meer dan 100 mensen via de netwerken van die leden. Met mensen die je voor jou email nieuwsbrief aanmelden (waar ze zich zelf voor aan moeten melden, je mag bij wet volgens mij niet eens op eigen initiatief dergelijke mails gaan versturen) bereik je dergelijke aantallen nooit zo snel.

Natuurlijk zou je altijd nog een nieuwsbrief via email (waar mensen zich zelf vrijwillig voor aan moeten kunnen melden) er naast kunnen hebben voor de mensen die geen facebook en dergelijke hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boelie-Boelie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-09-2020
Invisible_man schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 14:53:
Nieuwbrieven via email zijn achterhaald, worden vaak als spam en als opdringerig gezien.
TS heeft het over een club. Ik gok wellicht een sportvereniging oid. Nou weet ik niet wat voor relatie jij hebt met je sportvereniging, maar veel mensen stellen informatie van hun vereniging erg op prijs.

En ondanks al het gespam de afgelopen jaren dat social media je-van-het is, blijkt e-mail qua ROI nog steeds een erg sterk medium, veel nuttiger dan social media (zie bijvoorbeeld 1, 2, 3, etc.).

Los daarvan lijkt mij het geen aanrader om een medium te kiezen op basis van hoe hip het is. Ik zou eerder denken aan hetgeen je wilt bereiken met de communicatie, wat past bij de doelgroep en wat voor informatie je wilt delen.
je mag bij wet volgens mij niet eens op eigen initiatief dergelijke mails gaan versturen) bereik je dergelijke aantallen nooit zo snel.
Aan bestaande klanten (waaraan een product of dienst is verkocht) kunnen over soortgelijke diensten/producten ongevraagde berichten worden gestuurd zonder dat daarvoor toestemming is verkregen. Bron: ACM

Bovendien is de vraag of het doel wel is om veel mensen te bereiken. Misschien wil je slechts jouw eigen leden bereiken.

Ik zou die nieuwsbrief niet zo snel afserveren.

Cogito ergo dubito

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Laatst online: 11:31
Boelie-Boelie schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 02:13:
[...]

TS heeft het over een club. Ik gok wellicht een sportvereniging oid. Nou weet ik niet wat voor relatie jij hebt met je sportvereniging, maar veel mensen stellen informatie van hun vereniging erg op prijs.
Ik heb het juist over verenigingen zoals bijvoorbeeld een sportvereniging en zeg dit uit mijn eigen ervaring in het runnen van meerdere van dergelijke websites. Daarnaast stel ik nergens dat je geen informatie aan je leden en geïnteresseerden moet sturen, natuurlijk moet je dat doen, daar gaat dit topic juist over!, ik stel dat dat tegenwoordig efficiënter gaat via sociale media. De inhoud van je informatie kan dan gewoon het zelfde blijven en voor de mensen die niet aan sociale media doen is er altijd nog je website waar de zelfde informatie op gezet kan worden of alsnog een email nieuwsbrief ernaast. Ik ben dan ook zeker wel van mening dat je sociale media niet op opdringen en je dus alternatieven moet houden, maar zeker wel moet faciliteren.
En ondanks al het gespam de afgelopen jaren dat social media je-van-het is, blijkt e-mail qua ROI nog steeds een erg sterk medium, veel nuttiger dan social media (zie bijvoorbeeld 1, 2, 3, etc.).
De door jou gegeven linkjes gaan over marketing voor bedrijven waarbij je mensen wil bereiken die nog niet perse een relatie met je hebben of éénmalig eens in contact met je zijn geweest. Bij een vereniging gaat het over mensen te informeren die daadwerkelijk geïnteresseerd zijn in je club en vaak sowieso via sociale media al een link met je hebben. Hoewel deze twee werelden wel raakvlakken met elkaar hebben, is dat natuurlijk wel appels met peren vergelijken vind je niet?
.
Los daarvan lijkt mij het geen aanrader om een medium te kiezen op basis van hoe hip het is. Ik zou eerder denken aan hetgeen je wilt bereiken met de communicatie, wat past bij de doelgroep en wat voor informatie je wilt delen.
De keuze voor sociale media is niet dat het "hip" is, maar dat het domweg door heel veel mensen gebruikt wordt waarbij jouw informatie in de tijdlijn die veel mensen bijna religieus blijven bekijken boven komt drijven. Je moet inderdaad gaan bedenken aan hetgeen je wil bereiken met de communicatie en dat is mensen bereiken met je informatie. Dat gaat nu eenmaal een stuk makkelijker met een medium waar je niet alleen de mensen bereikt die direct aan jou geabonneerd zijn (oftewel "vrienden" zijn), maar ook mensen bereikt die weer vrienden van jouw vrienden zijn.

Daarnaast heb je bij dergelijke emails dat ze vaak al in de spam of reclamemap komen waardoor het bij de door mij beheerde websites al meerdere malen gebeurd is dat mensen die wel de mail willen ontvangen deze alsnog niet krijgen.
[...]

Aan bestaande klanten (waaraan een product of dienst is verkocht) kunnen over soortgelijke diensten/producten ongevraagde berichten worden gestuurd zonder dat daarvoor toestemming is verkregen. Bron: ACM
Dat neem ik van je aan hoor :) , ik ben daar zelf altijd wat terughoudend in omdat ik wel weet dat daar voor bedrijven regels voor zijn, maar voor in hoeverre dat voor een vereniging opgaat en je daar over een product of dienst praat heb ik mij om eerlijk te zijn nog nooit echt in verdiept. Maar dat is ook omdat met sociale media ik daar ook nog niet de noodzaak voor heb gehad.
Bovendien is de vraag of het doel wel is om veel mensen te bereiken. Misschien wil je slechts jouw eigen leden bereiken.
Als het alleen voor je eigen leden is, is email inderdaad het handigste medium, dat doe ik zelf ook, maar dan praat je vaak niet over nieuwsbrieven maar gewoon over praktische informatie onderling. Nieuwsbrieven zijn doorgaans (uitzonderingen daargelaten natuurlijk) meer bedoeld voor de mensen die zijdelings wat met je vereniging te maken hebben, bijvoorbeeld ouders of donateurs, en zijn ook vaak bedoeld om mensen naar jou evenement te krijgen, bijvoorbeeld om geld voor je club in te zamelen. In dat geval wil je gewoon zoveel mogelijk mensen bereiken.
Ik zou die nieuwsbrief niet zo snel afserveren.
Laat ik even wat getallen geven van één van de door mij beheerde websites voor een vrij kleine club. De website zelf trekt misschien vijf bezoekers per week waarvan grofweg de helft daadwerkelijk meerdere pagina's bezoeken en dus de waardevollere bezoekers zijn. Van alleen een website hoef je het anno 2015 al lang niet meer te hebben, je wilt dus informatie pushen naar buiten in plaats dat de mensen zelf naar je toe komen.

In de vijf jaar dat deze website bestaat hebben via de site en via mond-op-mond reclame zich iets van vijftig mensen aangemeld voor de e-mail nieuwsbrief (die ik er als alternatief naast houd, is dus niet helemaal afgeserveerd), na de introductie van de optie om via facebook en twitter bij te blijven 2 á 3 jaar geleden heb ik nog maar één of twee aanmeldingen daarvoor gekregen. Steeksproefgewijs weet ik dat deze mail bij een aantal mensen gewoon in de spam komt, dus ik kan een aanname maken dat dit bij wel meer mensen gebeurd. In het begin zijn er ook wel nieuwsbrieven ongevraagd naar mensen gestuurd, maar daar kwamen gewoon heel veel boze reacties op en wil je dus dat mensen zich zelf aanmelden.

Op twitter hebben we 43 volgers, op facebook 184 likes op de hoofdpagina en ergens in de zestig vrienden. Daarnaast hebben we per evenement (waar we dus in wezen reclame voor willen maken) zo richting de 100 likes te pakken omdat je ook de mensen bereikt die vrienden zijn met jouw leden wanneer deze leden bij evenementen aangeven dat zij daar ook heen gaan zoals dat op Facebook kan.

Dus ja, met social media bereik ik als vereniging eenvoudig veel meer mensen met social media dan met een email nieuwsbrief. En mijn knee jerk reaction was in het begin dat soicial media niet meer dan "hip" is en de traditionele methoden de way to go zijn. Nu zullen er ongetwijfeld voorbeelden zijn waar email goed functioneert, maar het succes van social media zie ik echt niet alleen bij de door mij beheerde websites.

Maar laten we ook weer niet te veel offtopic gaan in een welles nietes discussie over social media (en dat zeg ik nadat ik net een heel stuk offtopic getyped heb, i know 8) ) want dit is niet de discussie die de TS aan wou gaan. Mijn doel is alleen om social media als alternatief aan te stippen omdat ik daar zelf nu eenmaal meer succes mee heb gehad in zoals ik dat proef een soortgelijke situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefje
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:42
Nadeel van een tool als Mailchimp is de kwaliteit van de mailserver die Mailchimp gebruikt. Iedereen kan het gebruiken namelijk zonder echte controle op de kwaliteit van het adressenbestand. Hierdoor zie je dat het nieuwsbrieven die via Mailchimp worden verstuurd sneller in een Spam Folder komen dan wanneer je kiest voor een betaalde variant.
Of dat voor jouw club ook geld, is goed te testen. Ik gebruik het ook voor mijn vereniging en dat gaat prima.

PSN ID Binloading_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

steefje schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 15:14:
Nadeel van een tool als Mailchimp is de kwaliteit van de mailserver die Mailchimp gebruikt. Iedereen kan het gebruiken namelijk zonder echte controle op de kwaliteit van het adressenbestand. Hierdoor zie je dat het nieuwsbrieven die via Mailchimp worden verstuurd sneller in een Spam Folder komen dan wanneer je kiest voor een betaalde variant.
Heb je hier bewijs voor? MailChimp's reputatie is namelijk best netjes - zie oa SenderScore hier: https://www.senderscore.o...himp.com&validLookup=true (gratis login nodig).

Verder gebeurt er zeker wel controle op het adressenbestand - elke lijst wordt gecheckt. Zie ook http://kb.mailchimp.com/a...ws/why-we-review-accounts

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefje
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:42
Geen aantoonbaar bewijs zoals jij. Ik zeg niet dat de reputatie ruk is, meer dat het minder goed is dan wanneer je kiest voor een betaalde oplossing.

PSN ID Binloading_nl

Pagina: 1