Aansluiten Router, Switch, Wifi-router en VOIP-oplossing

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:54

Videopac

Rommelt wat aan.

Topicstarter
Ik kom er even niet meer uit hoe ik onderstaande nu het beste aan kan sluiten.

Situatie nu:
- internetprovider Ziggo
- Ubee 3200 modem in bridged modus
- Asus AC-66U Wifi-router
- ik bel nu met Ziggo maar dat is nogal duur.
- ik heb te weinig UTP poorten (2x NAS, 1x mediastreamer (video), 1x mediastreamer (audio), 1x printer, 1x VOIP oplossing)

Nu heb ik een Zyxel P2812HNU-F1 geregeld waar ik alleen het VOIP deel van wil gebruiken.
Vraag 1: is dit slim?

Ik wil een switch kopen. Ik weet alleen niet of het in mijn geval slim is om een managed switch te kopen.
Vraag 2: wat kan ik het beste kopen (ik denk aan een 8-poorts switch).

Vraag 3: hoe sluit ik dit allemaal nou het beste aan?

Ubee <---> nieuwe switch en daarop al het vast spul, de AC66U en de Zyxel P2812HNU-F1? Of...?
En dan de reguliere poorten of de WAN poorten?

NB: alle kabels naar de NAS en de mediaspelers liggen er al en de printer staat bij de netwerkapparatuur (in de meterkast).

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06-06 09:31
Videopac schreef op zaterdag 10 oktober 2015 @ 22:59:
Nu heb ik een Zyxel P2812HNU-F1 geregeld waar ik alleen het VOIP deel van wil gebruiken.
Vraag 1: is dit slim?
Geen idee. Kun je de VOIP-settings in die unit instellen? Dan kun je dat proberen. Werkt het? Dan zie ik niet in waarom het niet slim zou zijn.

Waarschijnlijk wel handig om hem met z'n WAN-poort aan je router te knopen ivm. VOIP-troubles (default route over WAN?).
Ik wil een switch kopen. Ik weet alleen niet of het in mijn geval slim is om een managed switch te kopen.
Vraag 2: wat kan ik het beste kopen (ik denk aan een 8-poorts switch).
Een switch met voldoende poorten.
Vraag 3: hoe sluit ik dit allemaal nou het beste aan?

Ubee <---> nieuwe switch en daarop al het vast spul, de AC66U en de Zyxel P2812HNU-F1? Of...?
En dan de reguliere poorten of de WAN poorten?
Ubee/LAN direct aan de AC66U/WAN hangen, tenzij dat fysiek niet uitkomt. In dat geval moet de switch ook managed zijn.

Kabeltje van AC66U/LAN naar je switch, overige apparaten inprikken, klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

26779

Als de Ubee in bridgemode staat, zal je tussen je LAN en de Ubee een router moeten plaatsen. Aan de router sluit je vervolgens een switch aan om meer poorten in je LAN beschikbaar te krijgen.

Die Zyxel kan je als router gebruiken. De switch sluit je vervolgens op een van de LAN poorten van de Zyxel aan.

Een managed switch? Dat heeft alleen zin als je VLans wil gebruiken. Je telefonie zou je kunnen scheiden van je datagedeelte door Vlans te gebruiken. Echter zal je wel iets als een SIP centrale moeten optuigen om van een andere voip provider gebruik te maken. (tenzij je alleen met softphones aan de gang gaat)

Aansluiting wordt dan: Ubee - (wanpoort) Zyxel (lanpoorten) - switch. De Zyxel heeft dan nog 3 LAN poorten over. Die kan je ook gebruiken op je LAN. Als je een aparte server draait kan je die DHCP laten uitvoeren. Anders DHCP op de Zyxel inschakelen en die DHCP laten doen.