Graag hulp bij keuze gesloten bron warmtepomp systeem en PV

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nima15
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-06 07:54
Allereerst mijn excuses voor dit uitgebreide bericht. Mocht dit niet de bedoeling zijn laat het me dan svp weten zodat ik kan aanpassen.

Doel: aanpassing aan een bestaande vrijstaande woning om in ieder geval energie neutraal te gaan wonen waarbij bij de aanpassingen rekening gehouden wordt met het in de nabije toekomst “off grid” tre gaan.

Motivatie: Ongenoegen over de macht en invloed bedrijven die putten uit fossiele brandstoffen, verlagen van eigen “ecological footprint”, investering voor de toekomst.

Uitgangspunten:
• Ik ben in de veronderstelling dat het huidige salderen op niet al te lange termijn zal worden afgeschaft en dat er andere, minder gunstig alternatieven voor in de plaats komen. Ook ga ik ervan uit dat de “verduurzaming” van huishoudapparatuur niet zo’n vaart zal lopen en dat de huidige A++ / A+++ apparatuur geen echt schokkende verbetering op het gebeid van energie verbruik zullen geven.
• Tevens wil ik mij alvast voorbereiden voor een toekomstig scenario waarbij er ook gebruik zal worden gemaakt van zuiver elektrisch rijden. Dus enige mate van overproductie is geen groot probleem. Ook zou ik dus voor wat betreft de keuze in PV de voorkeur geven aan een “modulair” systeem waar evt uitbereiding in de toekomst geen probleem is.
• Koelen van de woning is net zo belangrijk als verwarmen, dus het liefst een zo efficiënt mogelijke koeling (zoals bv koeling van de vloer met de huidige warmtepomp systemen.
• Indien opslag systemen als bijvoorbeeld een Tesla powerwall beschikbaar en komen is mijn streven in de toekomst hier gebruik van de te gaan maken.

Huidige verbruik: gezin van 5 personen, afgelopen jaar
Verbruik stroom 10.328 kWh
Verbruik gas: 1632 m3

Wat ik reeds gedaan heb om verbruik terug te dringen heb ik inmiddels alle verlichting vervangen door LED, tevens heb in een opstelling met 2 NASsen vervangen door een grotere en heb ik het systeem zo geconfigureerd dat het systeem zich ’s nachts uitschakelt om energie te bespreken. Ook ben ik van plan om te gaan monitoren en daar waar mogelijk verdere energie besparingen te bewerkstelligen.

Situatie huidige woning:
Vrijstaande woning gebouwd in 2000 met een woonoppervlak met een inhoud van 820 m3 met 3 badkamers.
De kelder en de begane grond zijn voorzien van vloerverwarming. Tevens vloerverwarming in de badkamer. Geschatte inhoud van de vloerverwarming is 105 liter (uitgaande van 16 mm leidingen).
Het geschatte verbruik (incl warmteverlies bedraagt 13 Kw (geen infrarood opnames gemaakt) of misschien moet ik zeggen: het gevraagde vermogen bedraagt 13 kW

Wat betreft de opties voor PV panelen: ik heb een dak met oriëntatie naar het zuiden zonder bomen / zonlicht blokkade.
Tevens een schuur met een oost/west oriëntatie.

- isolatiewaarden; ( bij benadering)
o muur rc 2.0
o vloer rc 4
o dak rc 2, 7
- glas U 1,0

- Van de volgende ruimte temperaturen is uitgegaan;
o Hal en Toilet 18 graden
o Woonkamer en keuken 22 graden
o Slaapkamers 20 graden
o Badkamer 24 graden
o Garage 10 graden

Huidige offertes:
De keus is tussen 2 offertes: de prijs wil ik bij deze discussie buiten beschouwing laten waarbij voor beide offertes geldt dat er ook nog de mogelijkheid bestaat een deel van het warme water door zonnecollectoren te laten bereiden. Ik ben er zelf nog steeds niet uit in hoeverre zonnecollectoren in een dergelijk systeem een meerwaarde hebben.
De ene partij levert alleen de warmte pomp (alpha innotec), om die reden is er apart nog contact met een andere collega die PV panelen installeert (en kiest voor JA Solar met enphase). De andere offerte levert zowel warmtepomp als PV panelen in een geheel, hetgeen meerwaarde heeft bij bij verbruiks issues (onvoldoende stroom voor pomp of teveel verbruik door pomp etc waardoor er geen “0 op de meter situatie” ontstaat (en ik wil voorkomen dat 2 partijen naar elkaar gaan zitten wijzen)

o Optie 1 warmte pomp:
o Alpha-innotec frequentiegeregelde pomp WZSV 162 (H)(K)3M brine/water warmtepomp met modulatie en met geintegreerde boiler van 180L http://www.nathan.nl/uplo...innotec_alterra_serie.pdf
o Er worden dan 2 gaten geboord met 2x2 verticale bodemwarmtewisselaars van 150 meter diep gekoppeld in een verdeler. Dit systeem zal vervolgens de vloerverwarming in kelder en begane grond en de badkamer van warme voorzien en tevens de bestaande radiatoren van de 5 slaapkamers van warmte voorzien. Mocht blijken dat de lauwe radiatoren op de slaapkamers onvoldoende warmte genereren dan kan ik in de toekomst overstappen op convectoren (welke blijkbaar ook kunnen kopelen, alhoewel ik weinig info hierover kan vinden en niet goed weet hoe efficient dat is met een warmtepomp)
o Volgens de leverancier is een dergelijke boilerinhoud voldoende voor een gezin van 5 personen en is het niet verstandig dit systeem te koppelen aan zonnecollectoren aangezien de pomp zuinig genoeg en de terugverdientijd van een set zonnecollectoren erg lang is en ik dus beter kan inversteren in PV panelen. Er is voor een egringe meerprrijs echter een
o Vermogen bedraag 1,9 het geschatte jaarverbruik bedraagt 3800 kw/h

• Optie 1 PV panelen:
o Hierbij is tevens aangeboden om een systeem van PV panelen. De partij die de awarmtepomp aanbiedt doet niet aan zonnepanelen, hiervoor is een aparte aanbieder die mij JA-solar panelen aanbiedt 265Wp mono All black met enphase M215 micro omvormers. Argumenten om voor deze opstelling te kiezen zijn volgens de aanbieder:
o Enphase heeft betere garantievoiorwaarden dan Solaredge
o Enphase is modulair, makkelijk uit te breiden in de toekomst
o Geen single-point of failure
o Enpahse is inmiddels bezig met een iegen batterij porodukt http://www.pv-magazine.co..._100021005/#axzz3nracTVNY
o Om aan mijn hiuidige verbruik (10.328 kWh met de warmtepomp a 3800 kw/h uur te komen zou dit neerkomen op 53 panelen

• Optie 2 warmtepomp:
o Techneco Toros Vision: heeft een verwarmingsvermogen van 12.1 kW (en zou dus net te kort schieten in mijn woning
o Hierbij een boilervat van 300L
o Tevens de optie van koppelen met zoinnecollectoren, volgens deze aanbieder heeft dat zeker een meerwaarde en kan dus meer van de door de zon opgewekte elektriciteit gebruikt worden voor andere zaken (opladen auto, opladen batterij). Het is mij echter niet echt duidelijk hoeveel deze meerwaarde betreft; De anbieder van de alpha geeft aan dat deze meerwaarde er bij de alpha niet echt is aangezien de alpha produceerd warmwater per jaar voor ; 400 draaiuren x 1,9 kw = 760 kw/h x € 0,22 = € 167,20. Als dit geheel, wat niet mogelijk is, door de zonnecollectoren zou moeten worden geproduceert dan heb je een terugverdientijd van 18 jaar en de vraag is of dat de investering waard is.
o Voordeel van de toros zou, naast makkelijk te koppelen aan zonnecollectoren, zijn dat overtollige warme in de zomer terug gaat de bron in waarbij je aan het begin van het stookseizoen minder energie nodig hebt om warm water te genereren. Hoe groot dit voordeel is is mijn onduidelijk en of dit een negatief effect heeft op de koeling weet ik ook niet (maar zou volgens de aanbieder meevallen)

• Optie 2 zonnepanelen:
o 35 stuks sunpower 327Wp E20 (verwachte opbrengst 12055 kWh) met Solaredge (25 jaar product en opbrengstgarantie)
o Volgens aanbieder zijn de garantievoorwaarden van solaredge geen reden om van deze aanschaf af te zien, er is een uitbereiding van de garantie mogelijk en de kosten van een nieuwe omvormer, mocht deze problemen geven in een toekomst waarbij sterkere panelen beschikbaar zijn welke evt de aanschaf waard zijn) zijn aanzienlijk lager dan bij enphase. Ook zou solaredge een soort modulair systeem zijn dat makkelijk uitbreiden toestaat.
o Voordeel van deze opstelling zou zijn dat ik nog heel wat dakruimte over heb voor evt latere uitbreiding, tevens is het geheel aanzienlijk goedkoper.

• Graag jullie mening over de volgende aspecten:
o Zuiver op basis van technische gegevens, welk systeem van warmtepomp is de beste keus? Op papier lijkt de Alpha beter, echter rechtvaardigt dat en evt meerprijs? Of zijn de verschillen eigenlijk niet zo erg groot.
o Wat is jullie idee over het verwarmen en koelen met convectoren? Kunnen dergelijke systemen voldoende koelen of is dat wellicht niet zo’n zinvolle investering?
o Zijn er nog argumenten die ik niet genoemd heb die belangrijk zijn voor de overweging enphase vs solaredge?
o Klopt het dat de meerwaarde van zonnecollectoren beperkt is? Of ligt dat genuanceerder?
o Zijn er wellicht nog opties voor aanbieders van PV systemen die een scherp geprijst zijn? Veelal vergelijk ik prijzen op een webshop in Hengelo waarbij er transparante prijzen genoemd staan die m.i. erg scherp zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJ1986
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 24-06 10:43
Hoe is de isolatie? Staan de radiatoren op de bovenverdieping vaak aan?

180 liter van ongeveer 55 graden vind ik te weinig voor een huis met drie badkamers en vijf bewoners maar is natuurlijk afhankelijk van het gebruik.

Heb zelf een aardwarmtepomp, huis uit 2013 en merk dat de koeling goed voelbaar is, maar is sterk afhankelijk van isolatie en zonwering.

Meer dan 10000 kw per jaar is trouwens behoorlijk veel, heb je daar een verklaring voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:15
Hoe belangrijk zijn die uitgangspunten van rekening houden met off-grid en salderen?

Voor off-grid als impact aanpassing salderen is handig om zo vroeg mogelijk te starten met monitoren met voldoende resolutie (10-15 sec) om ook piek verbruik te zien.

Een gemiddeld dag verbruik van 35kWh welke ook nog niet gelijkmatig over jaar verdeeld is, wordt geen klein accu-systeem als ook piekverbruik een belangrijk aandachtspunt is , maar seizoen verschoven verbruik is al helemaal heel moeilijk.

Van NOM naar off-grid is echt een hele HELE grote stap.

Naast salderen is er ook nog mogelijkheid op invoering van variabel tarief en dan niet de vrijwillige, maar die met MKBA rond LS-netverzwaring, waar oa de netbeheerders voor lobbyen (nwe spelregels ......)
As dinsdag wordt over wet STROOM / nwe elektriciteits- & gas-wet (oorspronkelijk zou die 1 januari 2016 ingaan) en aanpassingen gestemd in 2e kamer en wordt ook duidelijk of variabel tarief van 2019 naar voren wordt gehaald naar vanaf 2016 mogelijk

Per omgeving is dat beetje verschillend, maar over algemeen hebben LS-trafo's een ochtend en avond piekbelasting waarvoor je ook flexibel moet zijn dat je meeste verbruik uit periode kunt verschuiven om groot deel van de variabel tarief kosten te ontwijken, voor toekomstig accu's dien je eveneens enigzins flexibel te zijn, alleen dan om piekverbruik te dempen (oa hiervoor verbruik monitoren)

Net als voor off-grid als ook om aanpassing salderen te dempen wil je daar tegenover zoveel mogelijk van verbruik gedurende opwekken of wel eigenverbruik (autarkiegraad) verhogen.
Voor elektriciteit kan je dat altijd nog achteraf opvangen met accu's, maar deel warmte opwek en verbruik kan je ook loskoppelen, ipv van eerst in accu op te slaan, door op te slaan in buffer, alleen heb je dan hogere temperatuur nodig voor eenbeperkter volume opslag
Dit geeft een heel andere insteek van keuzes hoe met warmte omgaan als ook buffer omvang en warmte pomp en zijn capaciteit.

Een all electric oplossing rekening houdend met mogelijk aanpassing salderen/flexibel omgaan met oa variabel tarief is verre van eenvoudig, ook door pushen oa netwerkbeheerders van hybride systemen met warmtepomp

Edit: Wat losse vragen
In hoeverre is uitputting van bron een issue, welke regels stelt <70kW vergunning of geldt er alleen meldplicht? (wkotool.nl gecheckt?)
Hoeveel koudemiddel bevat de 1e optie?
(meer 2,8kg kijk of die onder F-gas regeling valt, jaarlijkse verplichte lektest verder >12kW voor EPBD-keuring)
Zo te zien beide zijn HFK WP's, onderhevig aan uitfaseren, geen gebruiksverbod in toekomst, wel oplopende quota beperking met invloed op prijs en verkrijgbaarheid voor mogelijk toekomstig onderhoud.

[ Voor 8% gewijzigd door Domba op 11-10-2015 11:06 ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nima15
Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

@ MJ1986: Isolatie is goed te noemen Spouw muren geisoleerd, dubbel glas). Plan is om na aansluiten van de warmtepomp de radiatoren continue aan te laten waardoor deze lage temperatuur de ruimte te verwarmen. Ben zelf ook een beetje bang dat 180L onvoldoende is, de toros heeft standaard een boilervat, bij de alpha is dat optioneel voor een prijs van EUR 1250 exl BTW.
Verklaring voor het hoge verbruik heb ik nog niet, ben inmiddels aan het zoeken naar goede monitor software maar kom daar niet helemaal uit.. Fibaro wallplug?

@ Domba: Kunt u mij adviseren in een monitor systeem om dit doel te bereiken?
Volledig off grid zou mooi zijn maar ik realiseer me wel dat dat een enorme stap is. Maar ik hoop dat de ontwikkeling van accus doorzet en er betere accus komen met meer opslag capaciteit waardoor dat in de toekomst een optie wordt.
Ik ben niet er technisch opgeleid dus ik begrijp bepaalde zaken niet helemaal:
De afkortingen NOM en LS-netverzwaring LS-trafo zijn mij niet bekend.
Er is nog wat discussie, de ene aanbieder heeft uitgezocht dat het boren in een dijklichaam betreft en dat er dus een vergunningsplicht is (waardoor het prijskaartje zo'n 4000 euro hoger komt te liggen) de andere aanbieder geeft aan dat deze vergunningsplicht er niet is. Dat is dus niet geheel duidelijk.
Ik begrijp niet goed wat u bedoelt met "uitputting van de bron" en of dit een issue is.
Ook begrijp ik niet goed wat u bedoelt met de opmerking dat beide pompen onderhevig zijn aan uitfasering; de pomp van alpha innotec is net nieuw ontwikkeld naar ik begrijp.
Uit de gegevens van de alpha kan ik opmaken dat er 2,2 kg koudemiddel is van het type R407c (betekend dit dat er geen jaarlijkse verplichte lektest hoeft?). En wat bedoelt u met oplopende quota beperkingen?
Alvast bedankt voor uw reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Met alle respect, maar volgens mij speelt hier een vorm van tunnelvisie, waarbij je per se naar een warmtepomp met grondbron wilt gaan.

Dit terwijl je 1600 m3 gas gebruikt voor verwarming en warm tapwater in een matig geisoleerde (RC=2 is niet echt super te noemen) VRIJSTAANDE woning met 5 (!) personen. Als dit werkelijk het geval is, dat ben je al reeds superzuinig de verwarmingsvraag.

Het slaan van een bron is dan een enorme kostenpost die niet te verantwoorden is. Een keuze voor een grote zonneboiler (bijv met 6-8 collectoren + 1000 liter opslag kun je denk ik drie kwartalen per jaar 100% in de warmtevraag voorzien) of een lucht-warmtepomp is dan veel logischer.

Als duurzaamheid je drijfveer is, zou ik beginnen met het investeren in het terugbrengen van de 10.000 kWh elektrisch. Dat is namelijk vreselijk veel. En minder elektriciteitsgebruik betekent ook dat je veel minder panelen nodig hebt. Trouwens, waarom kies je voor micro-omvormers en niet voor 1 grote omvormer?

Overigens, als het wegvallen van salderen een zorgpunt van je is, is het kiezen voor een all-electric optie heel erg vreemd. Juist warmteopwekking profiteerd van saldering (winter = consumptie, zomer=productie). Het kiezen voor een niet-elektrische verwarmingsoplossing is dan logischer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nima15
@ Skyaero: Bedankt voor je reactie.

Uiteraard heeft terugbrengen van 10.000 kWh mijn prioriteit, zoals ik al aangaf zijn inmiddels alle lampen veranderd in LED en zal ik mijn computers / NAS een stuk energiezuinig configureren. Daarnaast is de oude koelkast vervangen dus ik heb al wat stappen ondernomen, ook wil ik gaan monitoren waar nu echt de meeste stroom aan kwijt gaat, vandaar ook mijn vraag of er nog forum leden zijn met een goede suggestie voor monitoring.
Reden dat ik aan een gesloten bron warmtepomp systeem zit te denken is dat er een aantal mensen van een installatiebedrijf zijn langsgeweest die allen de optie grondwarmtepomp hebben aangegeven. Dat is natuurlijk ook om maximale omzet te genereren, echter ik ben onvoldoende onderlegd om dat te overzien, daarom bedankt voor uw reactie!
Mij is verteld dat zonnecollectoren met name in de winter (wanneer je de meeste warmte nodig hebt) de collectoren het minste opbrengen en dat dat dus niet het gewenste effect (energieneutraal / onafhankelijk van gas worden) zou resulteren.
Mocht nu blijken dat ik met 6-8 zonnecollectoren in de winter voldoende warm water zou kunne bereiden voor tap / vloerverwarming dan ga ik uiteraard afzien van een gesloten bron warmtepomp systeem, echter mij is tot dusver telkens verteld dat dat niet mogelijk is.

Ik kies niet voor micro-omvormmers, ik vraag me af of dat een betere keuze is dan een een string omvormer of een systeem als Solaredge aanbiedt. Ik ben dus erg benieuwd naar jullie meningen hierover.

Voor wat betreft dat salderen: ik verwacht dat de ontwikkeling van accu's in de toekomst een vlucht gaat nemen waardoor en mogelijk binnen afzienbare tijd mogelijk wordt om voldoende stroom op te slaan om dus off grid te kunnen gaan. Oftwel (wederom) ik wist niet dat het mogelijk zou zijn met uitsluitend zonnecollectoren de gehele woning te verwarmen in de winter zonder nog gas nodig te hebben.

Nogmaals bedankt voor de reactie, en dit werpt toch weer een ander licht op de zaak.
Dus volgens u is het mogelijk met uitsluitend zonnnecollectoren de vloerverwarming, en de radiatoren van de slaapkamers van voldoende water te voorzien en tevens voldoende tapwater te bereiden zowel in de zomer als in de winter? Of is het vervangen van radiatoren door connvectoren dan nog steeds noodzakelijk?

[ Voor 6% gewijzigd door nima15 op 11-10-2015 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
nima15 schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 12:09:
Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

@ Domba: Kunt u mij adviseren in een monitor systeem om dit doel te bereiken?
l
Ik gebruik netduino met project van hier, met redelijk tweak gehalte en KWh pulsmeters (ferrarismeter) een met minder knutselen is Emoncms | OpenEnergyMonitor
Ik hoop dat andere hier ook reageren omdat er veel meer keuze is
Volledig off grid zou mooi zijn maar ik realiseer me wel dat dat een enorme stap is. Maar ik hoop dat de ontwikkeling van accus doorzet en er betere accus komen met meer opslag capaciteit waardoor dat in de toekomst een optie wordt.
Accu prijs daalt wel, maar je moet onderscheid gaan maken tussen
-etmaal salderen, dat kan met nog een relatief kleine accu omvang die onder hevig is aan prijsprikkels
-seizoen salderen. In de zomer produceren zonnepanelen vlot 4-7x installatiecapaciteit van een 13kWp installatie gemakkelijk 80-90kWh op een dag.
Een deel gebruik je die dag nog, de rest is voor in de winter om oa WP te laten draaien. Want in de winter is opbrengst stuk minder en flink wat dagen met minder opbrengst dan dag verbruik
Wil je alle niet gebruikte zomeropbrengst opslaan voor de winter dan heb je vlot 3-4000 kWh aan accu's nodig dat is niet te doen.
De omvang accu voor etmaal kan minimaal zijn om de nacht te overbruggen, maar als er ook nog prijsprikkels om de hoek komen als variabel tarief komt die ergens tussen gemiddeld dag verbruik en max 90kWh te liggen. Sturing met variabel tarief voort netbelasting doel is niet subtiel dat zijn heftige prijsverschillen van mogelijk momenten negatieve prijs (p11-16uur) tot zelf tijden dubbel (16-21), want ook deel capaciteitstarief wat normaal in netwerkkosten zit wordt ingezet en de leverancier kan over de nodige SDE+ stroom beschikken die een beperkte prijsgarantie per kWh heeft voor 15 jaar en daar kun je niet tegen concurreren met je kleine zon-PV want je hebt met salderen veelal geen GvO's die meetellen voor duurzaamheids doelstelling
Netwerkbeheerders zouden deze mogelijkheid graag inzetten (lobby) als nog maar enkele dagen per jaar sprake is van overbelasting en beperkt aantal gebruikers betreft, daarvoor willen ze dat er een maatschappelijke kosten baten analyse (MKBA) mogelijk is om die afweging te kunnen maken, want netverzwaring is duur en kost tijd om op te lossen
Een aantal gebied is al sprake van overbelasting op sommige momenten en moet er een kosten gunstige (publiek geld) oplossing voor uitgewerkt worden en momenteel hebben nog maar 6% van de woning PV
Ik ben niet er technisch opgeleid dus ik begrijp bepaalde zaken niet helemaal:
De afkortingen NOM en LS-netverzwaring LS-trafo zijn mij niet bekend.
NOM = nul op de meter
LS = laag spanning 230-400V we hebben hoogspanning 220&380kV tennet en tussen beide nog middenspanning verdeling
Er is nog wat discussie, de ene aanbieder heeft uitgezocht dat het boren in een dijklichaam betreft en dat er dus een vergunningsplicht is (waardoor het prijskaartje zo'n 4000 euro hoger komt te liggen) de andere aanbieder geeft aan dat deze vergunningsplicht er niet is. Dat is dus niet geheel duidelijk.
je kunt zelf ook kijken www.wkotool.nl ik dacht dat dijklichamen er ook in zit
Ik begrijp niet goed wat u bedoelt met "uitputting van de bron" en of dit een issue is.
Kunnen aanvullende regels zijn dat er over jaren gezien, warmte balans dient te zijn, evenveel er in als er uit gehaald wordt
Ook begrijp ik niet goed wat u bedoelt met de opmerking dat beide pompen onderhevig zijn aan uitfasering; de pomp van alpha innotec is net nieuw ontwikkeld naar ik begrijp.
Uit de gegevens van de alpha kan ik opmaken dat er 2,2 kg koudemiddel is van het type R407c (betekend dit dat er geen jaarlijkse verplichte lektest hoeft?). En wat bedoelt u met oplopende quota beperkingen?
koudemiddel R407c is niet nieuw, is een HFK en quota beperking betekent dat in 2020 nog maar ca 60% en 2030 nog maar 20% van wat aantal kg van 2015 per regio (EU) verkocht mag worden.
2,2kg R407C is minder dan 5 ton GWP van F-gas voor jaarlijkse verplichte lektest
Alvast bedankt voor uw reacties!

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-06 07:10

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Wij zijn ook met 5 personen hier in een kleiner huis maar we gebruiken ook minder dan 1/3 van de stroom die jij verbruikt als ik de wp niet mee reken.
Kijk eerst eens hoe ver je dit kan terugbrengen door simpelweg een energy count bij conrad te bestellen voor een paar tientjes en daar 5 dingen tegelijk mee loggen voor bijv een week.
Dan zie je al snel wat veel verbruikt, o.a waterbedden, cv pompen van je vvw die 24/7 draaien en van het oude 75W type zijn, koelkasten en vriezers die bijna niet meer afslaan, douche vloerverwarming die elektrisch is kan ook schreeuwend veel verbruiken.

Wij komen ook van 8000kWh af en de eerste 5000 zijn eenvoudig vertrokken door wat wijzigingen en vernieuwing van apparaten, de 3000 kWh per jaar over werk ik weg met panelen.
Kortom, het koste dat jaar 10k euro maar scheelt 2500,- per jaar aan energie, dat geeft een simpel rekensommetje. :)
Met het laaghangende fruit beginnen zeggen ze altijd.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
nima15 schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 13:50:
@ Skyaero: Bedankt voor je reactie.
Nogmaals bedankt voor de reactie, en dit werpt toch weer een ander licht op de zaak.
Dus volgens u is het mogelijk met uitsluitend zonnnecollectoren de vloerverwarming, en de radiatoren van de slaapkamers van voldoende water te voorzien en tevens voldoende tapwater te bereiden zowel in de zomer als in de winter? Of is het vervangen van radiatoren door connvectoren dan nog steeds noodzakelijk?
Ook als je nog gas hebt kun je al indruk krijgen of je iets misschien moet aanpassen, heb je een niet al te oude CV ketel kan je de maximale temperatuur voor vervarming en warmwater in de ketel apart aanpassen, zet voor verwarming de max ketel temperatuur naar 60C (verlagen van aanvoer temperatuur) en daarna in stapjes van 5 graden.
Loop ook eens bij het eerste stapje, deze openingspost langs voor je CV-systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nima15
Beste allen, wederom bedankt voor jullie recaties.

Ik begrijp dat het noodzakelijk en zinvol is het gas/electriciteitsgebruik terug te dringen. Ik woon hier nu net een jaar en zoals ik al zei ben ik van plan te gaan monitoren waar / hoe ik verbruik kan gaan terugdringen.
Maar zoals ik in de openingpost al aangaft speelt er ook een principekwestie waardoor ik in ieder geval van het gasnet af wil geraken en ook al voorbereidingen wil treffen om van het electriciteitsnet af te geraken. Met mijn huidige gebruik is dat onmogelijk, dus daar gaan we aan werken, laat niet weg dat ik met mijn vragen (en inmiddels nog meer vragen)

- Kan ik met een set zonnecollectoren mijn huishouden zo inrichten dat ik van het gas af kan? Of kan ik het met name terugdringen waarbij ik in de winter nog wel wat gas nodig heb maar aanzienlijk minder (we koken met inductieplaat, enige gasverbruik gaat naar de verwarming)
- Een reden om met name in een warmtepomp geïnteresseerd te zijn was ook de mogelijkheid om in de zomer te koelen. Is er, indien zonnecollectoren volstaan bij het bereiden van warm water voor vloerverwarming en tapwater een duurzaam alternatief voor koeling? Of moet ik dan zowiezo denken aan een electrische aangestuurde airco? Of zijn convectoren goede koelers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
nima15 schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 15:31:
- Kan ik met een set zonnecollectoren mijn huishouden zo inrichten dat ik van het gas af kan? Of kan ik het met name terugdringen waarbij ik in de winter nog wel wat gas nodig heb maar aanzienlijk minder (we koken met inductieplaat, enige gasverbruik gaat naar de verwarming)
Een tegenvragen: ik neem aan dat een deel van gasverbruik ook warmwater is of heb je een elektrische boiler?
Heb je per maand de meterstanden bijgehouden?
Een grove indicatie aandeel voor warmwater met gas (4x verbruik juni-juli-augustus) voor het jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nima15
In de keuken zit een hotfill, een electrische boiler heb ik niet.
Heb nog geen maandelijkse meterstanden bijgehouden, zal die tip opvolgen, dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Zo boem van het gas af is bijna onmogelijk, dat neemt wel wat meer voeten in de aarde, voor tapwater een zonneboiler met warmtepomp boiler eventueel en wat lucht/lucht warmtepompen voor verwarming of een dikke lucht/water versie, en al dat verbruik (zeker 5000)komt boven op je 10000 kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nima15
Blijkbaar moet dat met een gesloten bron warmtepomp wel te doen zijn. En zoals ik al in mijn eerste post aangaf ligt het te verwachten gebruik van zo'n opstellingen op 3800 kWh./ Of bedoelen jullie dat dat niet reëel is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ik denk het niet nee, dat zou een gemiddelde van COP 4 moeten zijn. Op alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nima15
"Mono-energetische opstelling, betafactor van 0,8 zoals voorgeschreven in de isso publicatie nr 72, met een beoogde C.O.P. van 4,3."

Dat is wat geoffreerd wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 13:21
nima15 schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 15:31:
Beste allen, wederom bedankt voor jullie recaties.

Ik begrijp dat het noodzakelijk en zinvol is het gas/electriciteitsgebruik terug te dringen. Ik woon hier nu net een jaar en zoals ik al zei ben ik van plan te gaan monitoren waar / hoe ik verbruik kan gaan terugdringen.
Maar zoals ik in de openingpost al aangaft speelt er ook een principekwestie waardoor ik in ieder geval van het gasnet af wil geraken en ook al voorbereidingen wil treffen om van het electriciteitsnet af te geraken. Met mijn huidige gebruik is dat onmogelijk, dus daar gaan we aan werken, laat niet weg dat ik met mijn vragen (en inmiddels nog meer vragen)

- Een reden om met name in een warmtepomp geïnteresseerd te zijn was ook de mogelijkheid om in de zomer te koelen. Is er, indien zonnecollectoren volstaan bij het bereiden van warm water voor vloerverwarming en tapwater een duurzaam alternatief voor koeling? Of moet ik dan zowiezo denken aan een electrische aangestuurde airco? Of zijn convectoren goede koelers?
Ik heb een nieuw huis gebouwd en woon er sinds afgelopen maart in. Wij hebben geen gasaansluiting. Wel allerlei andere voorzieningen: aardwarmtepomp, speksteenkachel, zonneboiler, douche wtw, pv en een elektrische geiser.

In Duitsland zie je bij een warmtepomp bijna altijd een apart circuit voor verwarming en eentje voor warmwater (of twee boilers). Een warmtepomp rendeert het best bij lage te produceren temperaturen en kleine delta's. Ik heb zelf gezien dat warmwater via de warmtepomp in de boiler een enorme pendeleffekt gaf omdat het warmwater prioriteit kreeg en steed werd afgekoeld door de vloerverwarming.

In mijn geval heb ik gekozen voor een doorstroomboiler (ook wel hygiene boiler genoemd) dat als dood vat functioneert en verwarmd wordt door de warmtepomp en de zonnecollectoren. Het koude water loopt door een spiraal in het vat wordt indien nodig naverwarmd door de elektrische geiser.

In jouw situatie lijkt het mij handig om een warmteverliesberekening te laten maken van je huis en te kijken hoeveel vermogen je nodig hebt. Die boring van 2x 150 meter lijkt me ook wat optimistisch, als je 30 watt rekent per m, kom je op 9Kw vermogen uit en zal de bron snel uitgeput (=bevroren) raken.

Mbt andere koelingsvoorzieningen: screens of rolluiken.

Verder lijkt mij dat het goedkoper zijn van een soort paneel pv niet zo heel belangrijk. Op het totale bedrag zet dat niet zo heel veel zoden aan de dijk. Mi heb je twee keuzes of je gaat voor de goedkoopste om ze zo snel mogelijk terug te verdienen of je zoekt uit wat je het mooist vindt ( en dan zijn er uiteraard nog allemaal tussenvormen).

Als je wat live gegevens wilt zien van diverse zonneboiler systemen kun je een blik werpen op:
http://www.hrsolar.nl/live-systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 26-06 19:41
Even opsommen: je wilt off-grid gaan met ruim 10MWh huidig verbruik, en dan komt daar koeling, een elektrische auto en een warmtepomp nog bij. Dit op basis van PV en een accu.

De normale norm ligt rond de 2-3x je verbruik, met buffer en een diesel aggregaat als back-up. Reken zonder backup dus maar op minimaal 3x. Dan kom je ruim boven de 40.000Wp, ofwel 160 panelen van 265Wp. Kun je dat niet kwijt: verlaag dan je verbruik door te isoleren, en stroom te besparen.

Even wat dingen:
- 180L klinkt heel leuk, maar met 3 badkamers gaat het waterverbruik vast ook hard.
- Je bron uitputten is makkelijk: als je met de warmtepomp meer energie uit de bron trekt dan er door het jaar heen aangevoerd wordt loopt de brontemperatuur en daarmee de warmteopbrengst ieder jaar terug. Regenereren door je zonneboiler warmte erin te laten pompen is dan een oplossing.
- R407C is een koelmiddel dat onder de nieuwe EU regels een productiebeperking opgelegd gaat krijgen. Als je het gebruikt moet je rekening houden met lekkage. Als er over 10 jaar geen R407C te krijgen is omdat de fabrikanten met andere koelmiddelen meer kunnen verdienen kun je de warmtepomp vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nima15
Bedankt voor de reacties, erg informatief!
Ik ben mij zeer bewust van het excessief electriciteits gebruik en zal daar ook een significante reductie in kunnen bewerkstelligen.
Ik wil niet per se off grid gaan, maar ik was in de veronderstelling dat tegen de tijd het salderen is aangepast en een een aanzienlijk minder gunstige regeling is, dat off grid dan wellicht een optie zou zijn. Ik zal me morge verdiepen in het variabel tarief waar blijkbaar binnenkort in de 2e kamer over wordt gestemd.
Dat een bron kon uitputten is nieuw voor mij, dat zou dan betekenen dat hij enige tijd niet meer bruikbaar is? Of geheel niet meer bruikbaar? De toros vision heeft een systeem waarbij overtollige warmte uit zonnecollectoren terug stroomt de bron in. Zou dat de kans op uitputting zodanig reduceren dat dat echt een zinvolle overweging is?
Ook gebruikt de toros een ander koelmiddel namelijk R410A. Weet iemand of dat ook een productiebeperking gaat krijgen?
Van de 3 badkamers zijn er 2 nauwelijks in gebruik (gastenverblijven), maar mochten er gasten zijn da zou het wel fijn zijn dat er voldoende warm tapwater is.
Het plan is in de boringen dubbele collectoren te gebruiken om voldoende vermogen (13 kW) te krijgen. Zou dit maken dat een bron nog sneller uitput?
Ook ben ik vergeten te vermelden dat in de woonkamer en houtkachel staat waardoor het door de wp te leveren vermogen wel eens lager zou kunnen uitpakken.

Wederom bedankt voor de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 26-06 19:41
Bijna alle koelmiddelen zullen met de nieuwe regels beperkingen opgelegd krijgen. De trend is een overstap naar natuurlijke koelmiddelen als CO2 en ammoniak, maar voor kleine systemen is de overstap nog maar net begonnen (er zijn bijv. 2 tweakers met een CO2 L/W WP).

Een zonneboiler werkt aan 2 kanten:
1. Je warmtebehoefte is zowel 's zomers als 's winters beter afgedekt, doordat je een paar GJ al direct binnenhaalt.
2. Je overschot werk je 's zomers de bron in, zodat je WP in de winter beter werkt.
De ZB werkt ook als het salderen afgelopen is, iets waar je leveranciers helemaal geen last van hebben. Meer PV werkt op een gegeven moment ook echt niet bijster goed meer qua terugverdienen. Je zult je stroom en warmtebehoefte gewoon zo goed mogelijk moeten zien af te dekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Op basis van de gegevens in de OP denk ik dat er een rekenfout is gemaakt.
Een vrijstaand huis van 800 m3 kan met de genoemde isolatiewaarden geen warmtevraag van 12kw hebben.
Ter vergelijking: Een herenhuis van dat formaat in een rij met isolatie van minimaal Rc=5 voor de buitenwanden en Rc=8 voor de vloer en dak met WTW-ventilatie heeft bij -10 een warmtevraag inclusief opwarmtoeslag van 13-15 kw.

Op basis daarvan en de genoemde gebruikshoeveelheden: Wordt er ook (deels) elektrisch verwarmd?
Want een warmtevraag van 12kw is prima op te lossen met een warmtepomp, maar dit zou best eens het dubbele kunnen worden en dan wordt het lastiger.
Pagina: 1