FX-8350, 2 minuten na opstart uit door te heet

Pagina: 1
Acties:

• paul2406
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 03-05-2024
Hi mede tweakers,

Ik zit met een vreemd problem waarbij ik er niet achterkom wat de oorzaak is. De laatse dagen viel me al op dat de AMD FX-8350 in mijn PC al sneller warm wordt als anders. Standaard draai ik een widget op mijn bureaublad waardoor ik snel de waarden kan aflezen. Normaal zat de tempereatuur rond de 30 graden als ik niets bijzonders aan het doen was.

Nu is de CPU temp. al een paar dagen tussen de 40 en 50 graden, vanmiddag was de PC blijven hangen met een BSOD (iets met een execption), weet niet meer de exacte melding. Dit gebeurde bij het afspelen van een Youtube video. Na de herstart merkte ik al dat mijn waterkoeling flink aan het blazen was. kort nadien viel de pc opnieuw uit. Even uit laten staan en na de herstart direct het bios opgeroepen en daarbij zag ik dat de temperatuur in no time richting de 60 graden liep, kort daarna weer alles uit.

Moederboard en CPU zijn vrij nieuw, van april dit jaar. Waterkoeling heb ik afgelopen juli aangeschaft.

PC specs:
- Moederbord: Asus M5A97 R2.0
- Waterkoeling: Corsair Hydro H60 (aan de bovenkant van de kast bevestigd)

Airflow is genoeg aanwezig dankzij de corsair carbide 500R systeemkast met de fans:
- 2x 120mm aan de voorkant
- 1x 120 mm aan de achterkant
- 1x 120mm op de bodem
- 1x 200mm aan de zijkant

Voor alle zekerheid had ik de waterkoeling vervangen voor de Artic freezer pro 7 die ik nog had liggen, daarmee is pc nog eerder uit na de opstart.

Als iemand enig idee heeft wat de oorzaak kan zijn hoor ik dat graag _/-\o_

Verwijderd

Heb je misschien een programma op je pc staan dat opstart bij het opstarten van je pc dat erg cpu-intensief is, waardoor je cpu meteen in standje 'vol gas' gaat? Of is het misschien een virus dat ervoor zorgt dat je cpu op 'vol gas' gaat?

Verder, hoe heb je de thermal compound aangebracht en welke thermal compound gebruik je?

• th3sander
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 28-01 18:26
Het is waarschijnlijk je moederbord. Een 4+2 phase met een fx8350 is niet de beste combinatie.
Waarschijnlijk ligt daar het probleem. Probeer je cpu is te underclocken kijken of het stabiel(er) draait.

• paul2406
Een programma bij de opstart zal het niet zijn, zelfs wanneer ik enkel in de bios blijf zie ik de temp. oplopen en is het vrij snel gedaan. Opstart van Windows 10 wordt niet eens gehaald.

Even getest met alleen core 1 & 2 enabled (overige cores disabled in de bios). temp. begint bij 25 maar loopt helaas ook in een hoog tempo naar de 60 en even later valt de pc weer uit.

Wel vreemd dat het moederbord nu een problem begint te worden terwijl deze setup al sinds april draait.

[ Voor 12% gewijzigd door paul2406 op 10-10-2015 23:17 ]

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 18:34
Oftewel, kan z'n warmte niet lekker kwijt. Dus dan komen we weer terug op de vraag van Dr1ftK1ng die je niet hebt beantwoord: welke thermal compound (koelpasta) heb je gebruikt en hoe?

• paul2406
Toen de problemen begonnen zat er koelpasta op van Artic Silver 5. Had een dun laagje aangebracht op de CPU (niet volledig uitgesmeerd) en daarna de waterkoeling geplaatst.

Morgen het moederbord maar is testen met een andere CPU, heb nog AMD Athlon II X2 240E liggen.

Wat me wel opvalt is dat 1 van de 2 slangen van de waterkoeling warm/heet wordt en de andere koud blijft, maar goed ook met een andere CPU koeler is het probleem dus het zou niet aan de waterkoeling mogen liggen.

[ Voor 28% gewijzigd door paul2406 op 10-10-2015 23:51 ]

• Sa.Tan
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-07-2024
Pompt de WC wel goed rond?

• paul2406
Dat was dus ook mijn eerste vermoeden, is moeilijk na te gaan omdat het een gesloten systeem is (complete set), Als ik hiermee ga klooien zal de garantie vervallen. Als dit het probleem was dan had het met de andere Artic Freezer 7 pro koeler wel goed moeten gaan maar daarmee is tie sneller heet, ventilator werkt daarvan wel correct.

Reeds getest:
- Andere koeler; Artic Freezer Pro 7
- Andere voeding

Nog te testen:
- CPU op ander moederbord
- Andere CPU op het moederbord

[ Voor 13% gewijzigd door paul2406 op 11-10-2015 12:55 ]

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-01 16:23
paul2406 schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 12:51:
[...]

Dat was dus ook mijn eerste vermoeden, is moeilijk na te gaan omdat het een gesloten systeem is (complete set), Als ik hiermee ga klooien zal de garantie vervallen. Als dit het probleem was dan had het met de andere Artic Freezer 7 pro koeler wel goed moeten gaan maar daarmee is tie sneller heet, ventilator werkt daarvan wel correct.

Reeds getest:
- Andere koeler; Artic Freezer Pro 7
- Andere voeding

Nog te testen:
- CPU op ander moederbord
- Andere CPU op het moederbord
dit klinkt wat ghetto maar wil je de radiator eens losschroeven, dan je pc opstarten en weer in bios naar de temperatuur kijken. Dan de radiator wat schudden, hoger houden, lager houden naar rechtgs naar links probeer het eens. Ik vermoedt dat er ergens lucht klem zit in je pomp of reservoir en dan loopen de temps idd snel op.

B650e | R5 7600 | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

• paul2406
@aminam: uitgevoerd, helaas met dezelfde uitkomt :'(

Ik begin het vermoeden te krijgen dat het moederbord de boosdoener is. Andere CPU erin gezet (AMD Athlon II X2 240E) en ook hierbij als ik alleen nog maar als ik in de bios blijf zie ik de temp. ook snel stijgen.

[ Voor 67% gewijzigd door paul2406 op 11-10-2015 14:47 ]

Verwijderd

paul2406 schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 14:09:
@aminam: uitgevoerd, helaas met dezelfde uitkomt :'(

Ik begin het vermoeden te krijgen dat het moederbord de boosdoener is. Andere CPU erin gezet (AMD Athlon II X2 240E) en ook hierbij als ik alleen nog maar als ik in de bios blijf zie ik de temp. ook snel stijgen.
Misschien een foutieve sensor? Je kunt het helaas niet testen met software, omdat je windows niet eens haalt, maar dat kan ook nog eens het probleem zijn.

• paul2406
Kan met zekerheid nu wel zeggen dat het moederbord de boosdoener is. 1 van de 2 CPU's (AMD Athlon II X2 240E) op een ander moederbord geplaatst met de Arctic Freezer Pro 7 en dat draait als een zonnetje op gemiddelde temp. van 20 graden. Op dit moederbord (Asus M4A78-EM) is de FX-8350 niet te testen omdat deze niet ondersteund word.

Morgen maar is contact met de verkoper voor een RMA.

• Bas.
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23-01 18:49
Kan het zo 123 nergens vinden, maar heb je het voltage niet veel te hoog staan? Vcore

• paul2406
Bas. schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 20:05:
Kan het zo 123 nergens vinden, maar heb je het voltage niet veel te hoog staan? Vcore
Al reeds bekeken en aangepast. Deze stond standaard op auto, aangepast naar handmatig en zelfs lagere waarden dan normaal ingesteld, maakt geen verschil.

• paul2406
Moederboard retour gestuurd en aangegeven dat als het tot een vervanging komt ik de voorkeur heb voor een andere namelijk de Asus Sabertooth 990FX R2.0, dit moederbord heeft ook Een 8+2 phase.
Pagina: 1