Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim_bots
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15-04 16:42
Sinds enige tijd gedraagt mijn nexus 5 zich vreemd. Naast dat de accu half gaar is (van 50% naar 5% bij een reboot) heeft deze ook sinds de laatst OTA (denk ik) last van random crashes.

Als 1e merkte ik de crashes in Google Maps, nadat ik deze (de update) verwijderd had (systeem apps zijn tenslotte niet volledig te verwijderen) en er weer opnieuw op had gezet leek mijn nexus 5 weer normaal te werken.

Echter sinds de OTA naar 5.1.1 crasht mijn telefoon bijna continue. Het maakt niet uit of ik nu aan het surfen ben, een spelletje aan het spelen ben of het nieuws aan het lezen ben (nu.nl app) het schiet niet op. Het aller ergste is nog wel dat mijn nexus 5 crasht tijdens de boot. Als dit gebeurd is de oplossing mijn nexus 5 aan de lader leggen (Qi, dat is lekker simpel) en weer opnieuw laten starten. Nadat de boot compleet is worden alle apps "geoptimaliseerd" waarna (in sommige gevallen) ook alle opgeslagen WiFi netwerken verdwenen zijn.

Door het continue gecrash ben ik "bang" om mijn telefoon te gebruiken.

Persoonlijk zie ik een paar opties:
  1. De accu is zover dood dat ik deze moet vervangen
  2. Er zit een bug in 5.1.1, wacht tot de OTA naar 6.0 komt en ik kan weer verder
  3. Het flash geheugen is corrupt. Backup, Format, Retry
Welke van deze opties denken jullie dat het is?

Alvast hartelijk bedankt voor al jullie hulp en reacties, Tim Bots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• urf
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

urf

Ik zou beginnen met een factory reset. Dat is in elk geval de goedkoopste optie en helpt wel vaker bij 'rare' problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim_bots
En dat is nu net datgene waar ik de minste zin in heb om uit te voeren. Dit omdat een hoop alle ook alle instellingen kwijt zijn (authenticator, bank apps, ...)

Wat betreft de accu, ik denk dat deze toch wel vervangen moet worden omdat je de cappaciteit counter bijna naar beneden ziet lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• urf
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

urf

Tsja, het kost je een half uurtje, maar is wel de snelste oplossing vaak. Denk maar eens aan hoeveel tijd het al kost dat je apps steeds vastlopen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:32
optie 2 kan je ook alvast doen, de ota links zijn al beschikbaar, dus sideloaden kan je doen zonder te wachten

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Weet ook dat als je backup hebt aanstaan je perfect je telefoon kan restoren naar de Factory instellingen, en daarna je software kan restoren a la iOS.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Snake schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 11:16:
Weet ook dat als je backup hebt aanstaan je perfect je telefoon kan restoren naar de Factory instellingen, en daarna je software kan restoren a la iOS.
dat is voorals nog een stukje beperkter onder android... er zijn steeds meer apps die hun settings in de cloud kunnen opslaan, maar je hebt zeker niet alles terug!
in het kort, de app moet die ingebouwd hebben:
http://developer.android.com/guide/topics/data/backup.html

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim_bots
Prulleman schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 11:49:
[...]
dat is voorals nog een stukje beperkter onder android... er zijn steeds meer apps die hun settings in de cloud kunnen opslaan, maar je hebt zeker niet alles terug!
[...]
Dat is voor mij ook de reden om dit (nog) niet te doen.

Wat is wel gemerkt heb is dat als ik batterij besparing aanzet de stabiliteit beter wordt (dit moet ik nog wel uitgebreider testen). Ook wil ik testen wat het gedrag is als ik mijn telefoon gebruik terwijl deze aan een lader (accupack) zit.

Overigens, wat is voor jullie de tijd om van leeg naar vol te gaan, mijn telefoon doet er (bedraad, "stopcontact" (eigenlijk een accupack maar mijn telefoon denkt dat het een stopcontact is)) 30 min over, terwijl de 1e inschatting 60 min is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Tim_bots schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 12:20:
[...]
Overigens, wat is voor jullie de tijd om van leeg naar vol te gaan, mijn telefoon doet er (bedraad, "stopcontact" (eigenlijk een accupack maar mijn telefoon denkt dat het een stopcontact is)) 30 min over, terwijl de 1e inschatting 60 min is.
Wat is leeg bij jou qua percentage? Je zou er zeker wel 1 uur en 15 min over moeten doen vanaf 5%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim_bots
Leeg was in dit geval 0% aangezien mijn telefoon een externe kickstart nodig had.

Nu is de accu weer teruggelopen tot 18% en de schatting is 55 min.

Als hij vol is laat ik de tijd wel even weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Ik denk echt dat je accu op sterven na dood is... maar om de crashes tegen te gaan zou ik toch ook echt een reset doen, zeker als dit is begonnen na een update..

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim_bots
Of het begonnen is door een update weet ik niet 100% zeker maar het "lijkt" er wel op. Echter wat een theorie van mij is is dat sinds de update de CPU klok vaker sneller staat ingesteld. Dit heeft als voordeel dat alles sneller lijkt te werken echter betekend ook een hogere stroom en een lagere klemspanning uit de accu (i.v.m. interne weerstand accu).

Mijn theorie is dat omdat de klemspanning van de accu onder een bepaalde spanning komt besluiten de beveiligingscircuits dat het genoeg is en zetten de telefoon uit. Dit verklaard (op redelijke wijze) waarom de telefoon niet crashed als hij in stand-by staat, waarom dit ook nog gebeurd tijdens het boot proces (gekleurde balletjes) en waarom alles opgelost lijkt als ik hem aan de spanning hang.

Edit: De accu counter staat nu op 88% met "vol over 6 min" dat zijn dus 32 min om van 18% naar 88% te komen, iets te kort denk ik.

[ Voor 7% gewijzigd door Tim_bots op 12-10-2015 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
sja... of je gooit er eerst een nieuwe accu in, of je doet eerst een reset.. Het zou zo maar kunnen dat beide noodzakelijk zijn, maar in welke volgorde je het gaat doen....Da's aan jou

(maar een reset is in ieder geval gratis...;))

Strava

Pagina: 1