Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Telnet / SSH

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik kwam een vraag tegen in een oud examen voor CCNA 01 maar volgens mij klopt het antwoord niet. Graag meer duidelijkheid hierover.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/oFlrnZa.png
SSH is altijd secure en telnet niet. Er word gesproken over een "secure connection" maar is een verbinding secure als er een versleuteld wachtwoord is om in te loggen of als alle data over het netwerk versleuteld is?

Nu twijfel ik ook of je ssh wel kan gebruiken op een router ipv slechts op een client. Met telnet kan dit zoiezo.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2015 18:47 ]

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:27
Volgens mij heb je gelijk, en heeft CCNAAnswers het fout. Telnet heeft geen enkele vorm van encryptie.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

D'r draait helemaal geen SSH service op PC1

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 28-11 09:10
Ik weet het zo net nog niet, want er staat niet bij de tekening dat er een ssh service draait, die kan je aan of uit zetten, dus dan zou antw 2 juist zijn

[ Voor 7% gewijzigd door Mel33 op 10-10-2015 19:17 ]

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

• _Hades_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:38
mell33 schreef op zaterdag 10 oktober 2015 @ 19:14:
Ik weet het zo net nog niet, want er staat niet bij de tekening dat er een ssh service draait, die kan je aan of uit zetten, dus dan zou antw 2 juist zijn
In een telnet sessie is alles plaintext, dus ook username/password komen gewoon ongeencrypt de lijn over. Wat antwoord 2 beweert klopt dus ook niet.

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:59
Er staat niet beschreven wat "secure connection" inhoud .. derhalve moet je voor elk antwoord assumpties maken. Bijzonder slechte examenvraag.

Verwijderd

Topicstarter
_Hades_ schreef op zaterdag 10 oktober 2015 @ 19:43:
[...]

In een telnet sessie is alles plaintext, dus ook username/password komen gewoon ongeencrypt de lijn over. Wat antwoord 2 beweert klopt dus ook niet.
Voor telnet kan je wel een versleuteld wachtwoord maken om in te loggen. De data flow zelf is echter nooit versleuteld, in tegenstelling tot ssh. Daarom vind ik die term "secure connection" vaag.

• _Hades_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:38
Verwijderd schreef op zaterdag 10 oktober 2015 @ 20:12:
[...]

Voor telnet kan je wel een versleuteld wachtwoord maken om in te loggen. De data flow zelf is echter nooit versleuteld, in tegenstelling tot ssh. Daarom vind ik die term "secure connection" vaag.
Klopt, maar zoals je zelf al aangeeft word dan alleen je password versleuteld in je config opgeslagen. Tijdens de daadwerkelijke inlogprocedure stuurt je pc die gewoon onversleuteld de lijn op.

In mijn ervaring met dit soort networking examens als ze vragen naar "secure connection" in deze context dan ga ik al zoeken naar ssh ergens in een antwoord ;)

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Telnet heeft volgens de Wikipedia-pagina anders toch echt extensies om het ietsjepietsje veiliger te maken..

Verwijderd

Topicstarter
Osiris schreef op zaterdag 10 oktober 2015 @ 20:38:
Telnet heeft volgens de Wikipedia-pagina anders toch echt extensies om het ietsjepietsje veiliger te maken..
Ik hou even netacad aan.

Volgens chapter 2.1.2.1.
Secure Shell (SSH) – SSH is a method for remotely establishing a secure CLI connection through a virtual interface, over a network. Unlike a console connection, SSH connections require active networking services on the device including an active interface configured with an address.
Telnet - Telnet is an insecure method of remotely establishing a CLI session through a virtual interface, over a network. Unlike SSH, Telnet does not provide a securely encrypted connection. User authentication, passwords, and commands are sent over the network in plaintext.
Tot dusver de betrouwbaarheid van de exams die online staan.

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2015 21:33 ]

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Verwijderd schreef op zaterdag 10 oktober 2015 @ 21:11:
[...]Tot dusver de betrouwbaarheid van de exams die online staan.
Het staat Cisco natuurlijk vrij om een eigen interpretatie te geven aan het begrip "secure connection".
Dan moet je dus in de Cisco documentatie opzoeken wat Cisco onder een "secure connection" verstaat.
(Of de cursus volgen). Wat jij nu doet is klagen dat het antwoord niet overeenstemt met een definitie van "secure shell", die je ergens van internet geplukt hebt. Dûh...

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Brahiewahiewa schreef op zaterdag 10 oktober 2015 @ 22:28:
[...]

Het staat Cisco natuurlijk vrij om een eigen interpretatie te geven aan het begrip "secure connection".
Dan moet je dus in de Cisco documentatie opzoeken wat Cisco onder een "secure connection" verstaat.
(Of de cursus volgen). Wat jij nu doet is klagen dat het antwoord niet overeenstemt met een definitie van "secure shell", die je ergens van internet geplukt hebt. Dûh...
Cisco =/= Microsoft. Je antwoorden dienen overeen te komen met de vragen, niet met de praktijk. :P

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

wimmel_1 schreef op zaterdag 10 oktober 2015 @ 22:32:
[...]Cisco =/= Microsoft. Je antwoorden dienen overeen te komen met de vragen, niet met de praktijk. :P
En de vragen worden verzonnen door de marketing afdeling, niet door de techneuten

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

Topicstarter
Brahiewahiewa schreef op zaterdag 10 oktober 2015 @ 22:28:
[...]

Die vraag komt van het officiële CCNA examen van cisco. Het antwoord is gemarkeerd door een willekeurig persoon. Mijn vraag was dan ook of het gemarkeerde antwoord klopt en daar lijkt het niet op.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 11-10-2015 00:38 ]

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:18

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Move PNS > NT

Tijd voor een nieuwe sig..

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Da's jouw conclusie; prima wat mij betreft, hoor.
Ik probeerde duidelijk te maken dat een "secure connection" in de optiek van Cisco best wel eens een telnet sessie met ge-encrypte logon zou kunnen zijn. Maar 't is jouw ccna-examen, ik wil je niet mijn mening opdringen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

Topicstarter
Brahiewahiewa schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 12:05:
[...]
Da's jouw conclusie; prima wat mij betreft, hoor.
Ik probeerde duidelijk te maken dat een "secure connection" in de optiek van Cisco best wel eens een telnet sessie met ge-encrypte logon zou kunnen zijn. Maar 't is jouw ccna-examen, ik wil je niet mijn mening opdringen
Het is geen conclusie maar een veronderstelling. Daarom wil ik ook het juiste antwoord weten.

• Ximon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 24-11 11:08
Verwijderd schreef op zaterdag 10 oktober 2015 @ 21:11:
[...]

Ik hou even netacad aan.

Volgens chapter 2.1.2.1.

[...]

Tot dusver de betrouwbaarheid van de exams die online staan.
Je gebruikt die online examens toch als hulpmiddel om de stof beter te snappen, in plaats van botweg alle antwoorden uit je hoofd te leren? ;)

Voor de volledigheid: Vziw wordt bij Telnet in combinatie met TLS niet gebruikt door Cisco. Je kan er dus van uit gaan dat Telnet niet encrypted is.

(╯°□°)╯︵ + ︵ x ︵ + ︵ x ︵ + ︵ x ︵ + ︵ x

Pagina: 1