Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Server keuzen

Pagina: 1
Acties:
  • 740 views

Verwijderd

Topicstarter
Goedemiddag!

Ik heb een eigen website waar ik veel video's op laat hosten.. Alleen heb ik daar ontzettend veel paardenkracht voor nodig.. (Het gaat hier om meer dan 1000 video's..)
Graag zou ik de server thuis willen laten draaien en zelf installeren met CENTOS en vraag aan jullie wat ik er voor nodig heb en wat het beste is.

Graag jullie advies !

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2015 16:20 ]

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Vertel eens wat meer dan?
Hoe groot zijn die video's? Hoeveel bezoekers gaat het om?
Wat voor internet verbinding heb je?
Waar voor denk je die 'paardenkracht' nodig te hebben? Transcodeer je video on-the-fly ofzo?

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:27
He? Voor het hosten van video heb je volgens mij niet per-se veel rekenkracht nodig, of laat je ze onderweg nog omzetten naar een ander formaat?

Ik zou zelf gaan voor nginx + videoplugin, maar het zou handig zijn als je iets meer input geeft. Wat heb je nu, en wat zou je willen?

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat hier om video's met HD kwaliteit met aan geheugen rond de 1 GB.
Het gaat om 1.000 bezoekers per dag wat per dag steeds meer oploopt.
We zijn bezig om hier het wat mbit/s te krijgen..

Kijk dit zijn de vereisten voor de host:

--------------------------------------

Linux Server (Fedora Core, CentOS, Ubuntu, Slackware or SuSE).

Apache Web Server

Support for AcceptPathInfo
Support for MultiViews (or mod_rewrite which is slower)

MySQL 5.x

PHP 5.x (mod_php/CGI)

Support for GD2 Library
Support for MySQL
Support for Curl
Support for uploadprogress (http://pecl.php.net/package/uploadprogress - only if you want to display an upload progress on uploads)
Recommended PHP Configuration

safe_mode off
open_basedir off
max_execution_time 7200
max_input_time 7200
memory_limit (with 1MB more then the maximum video upload size)
post_max_size (maximum video upload size)
upload_max_size (maximum video upload size)
exec() should be allowed

PHP CLI 5.x (see above + register_argc_argv ON)

Mencoder 1.0rc1 (support for jpeg, gif, png, freetype, h264, lame, xvid, mad, win32codecs, dv, 3gp, mp4, theora)

Mplayer 1.0rc1

FFmpeg (from SVN) (support for jpeg, gif, png, freetype, h264, lame, xvid, mad, win32codecs, dv, 3gp, mp4, theora

flvtool2 or yamdi (yamdi recommended))

MediaInfo (http://mediainfo.sourceforge.net/en)
HD Requirements

x264 Library for Mencoder (http://www.videolan.org/developers/x264.html)

GPAC MP4Box (http://gpac.sourceforge.net)

neroAacEnc (http://www.nero.com/eng/technologies-aac-codec.html)

Additional codecs required for some rare video formats (http://www.sklav.com/?q=node/2)

--------------------------------------

Ik heb zelf niet zo veel ervaringen met wat ik er precies voor nodig moet hebben daarom vraag ik hier om advies. ;)

• Kek
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 28-11 13:55

Kek

3flix

en je wil dit thuis gaan hosten? watvoor upload verbinding heb je dan...

Verwijderd

Topicstarter
We zijn bezig met een glasvezel verbinding.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 28-11 12:09

M2M

medicijnman

ik zou dit in een datacenter gooien... is dat niet goedkoper?

-_-

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:50

Umbrah

The Incredible MapMan

Laat ik zo zeggen: ga eerst eens rekenen/modelleren en kijken wat dit je gaat kosten. 1000 video's á 1GiG per stuk kost je zo'n terrabyte aan opslag. Laten we voor de grap zeggen dat je wilt groeien naar 2TB en vervolgens ook nog eens een recoverable storage wilt hebben (parity) en high availability. Met een stuk of zes 1TB schijven heb je genoeg opslag (noem het alstjeblieft nooit meer geheugen). Een Raid5+hotspare of raid5+1 configuratie zal je hier kunnen helpen. Beter is om te investeren in een goede NAS.

Ga vervolgens los van een lading repository vereisten eens nadenken over wát je wilt doen. Wil je videostreams aanbieden? Zijn dat duizend bezoekers per dag, duizend views per dag, en belangrijker: hoeveel tegelijk?

Stel, je hebt een paar videos van 15mbit/seconde die je niet hoeft te transcoden; en honderd man kijkt die videos tegelijk. Zowel je upstream als je storage dient dan 1500mbit/sec te kunnen uitspugen. En op dit punt zit je eigenlijk op het niveau: ga niet zelf meer hosten.

Dit klinkt alsof je het bedrijfsmatig doet; je inkomsten houden er dus van af... in dat geval: wat zijn de kosten als je plat ligt, wat zijn de kosten om het zeker uit te voeren? Als je deze videos ook nog eens wilt gaan transcoden (met dergelijke volumes: cache het... meer opslag maar CPU is echt een stuk duurder) kun je daarnaast ook nog eens CPU's gaan aanschaffen. Dan is de vraag niet meer: "server keuze" maar meer "datacentra keuze".

Ga eens kijken of je op Amazon ECS/Azure uit de voeten kan. Beiden hebben bovendien kant en klare CentOS images en eventueel video CDN-as-a-service of kant en klare images. Dit kan voor jou goedkoper zijn... en sowieso: beter te schalen. Pas als je heel groot wordt (test... meten = weten) kom je op het punt dat zelf hosten (dan nog: huur een rack...) goedkoper kan zijn; ware het niet dat je heel snel heel erg duur wordt als je ook zeker wilt hebben.

Een simpelere oplossing (ook om je bereik te vergroten) kan mogelijk Youtube zijn... overigens.

Verwijderd

Topicstarter
Dus jullie zeggen dat een rack huren goedkoper is en beter? Dat leek mij inderdaad eigenlijk ook en als ik eerlijk ben ik heb helemaal 0,0 procent verstand ervan.. Ik ben meer van het programmeren.

Ik zal eens binnenkort langs gaan langs de Datacenter hier in de buurt!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:17

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Niet per se een race huren, meer een vps huren of dedicated server voor een vast maandbedrag. Zoek bijv opties bij bijv TransIP. Een eigen rack huren doe je pas bij een veel grotere load waarbij je meerdere servers wil repliceren met dedicated storage als back-up etc

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 28-11 14:19

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Ben je bereid om jezelf te ontwikkelen tot systeembeheerder? Wat je omschrijft klinkt als meer dan een hobby projectje. Zo nee dan kun je beter iemand inhuren met verstand van zaken.

Op grond van je specificaties denk ik dat je MediaShare wil draaien. De ontwikkelaars bieden ook hosting aan, misschien kun je daar eens naar kijken.

[ Voor 29% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 10-10-2015 16:57 ]

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Verwijderd

Topicstarter
Compjunkie, Daar zat ik ook al aan te denken.

CAPSLOCK2000, Ik wil idd iemand gaan inhuren voor dit. ;)

Verwijderd

Topicstarter
Wat voor iets zal ik moeten aanschaffen bij transIP met wat ik kwa gebruikers en voor de HD video's.

En ik heb 0,0 procent verstand van de installatie van CENTOS met de plugins die ik nodig heb voor mijn script, zal TransIP me daarmee helpen of moet ik iemand huren voor dit soort zaken?

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2015 17:04 ]

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 28-11 14:19

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

TransIP gaat je daar niet bij helpen, in ieder geval niet gratis bij een servertje.

Wat voor hardware je nodig hebt kunnen we onmogelijk zeggen op grond van jouw gegevens.
De simpelste benadering is om je huidige server als maat te nemen.

Wat voor hardware wordt er nu gebruikt om je site te hosten en waar zit de bottleneck?

Koop niks voordat je een beheerder hebt gevonden. Die beheerder moet er immers mee gaan werken en heeft als het goed is verstand van zaken. Niks zo vervelend als een baas die het verkeerde stuk hardware heeft gekocht en toch verwacht dat er productie op gedraaid wordt.

[ Voor 29% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 10-10-2015 17:59 ]

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:50

Umbrah

The Incredible MapMan

Naast dat je het over beheer wilt hebben, zul je het ook over je kosten structuur moeten hebben... zeker als je zo groot bent

1. Zijn alle filmpjes en rechten van jou?
2. Hoe ga je dit allemaal betalen en kunnen blijven betalen? Die beheerder doet zijn werk niet voor niks.
3. De servers kunnen behoorlijk wat kosten; zeker als je 1000 mensen die elke maand 1000gig aan video bekijkt hebben.

Er is een reden dat Netflix geld kost, youtube advertenties heeft, etc...

[ Voor 26% gewijzigd door Umbrah op 10-10-2015 19:12 ]

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:57

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Sorry, maar dit is niet het niveau wat we verwachten in PNS.
Het heeft ook weinig nu om dit topic te verhuizen naar een ander forum, aangezien je zo weinig van de materie weet dat je amper nuttige info kunt geven om een gezonde discussie te starten - we zijn hier immers geen helpdesk ;)

Mijn advies, leg dit lekker bij een hoster neer en laat ze verantwoordelijk zijn voor het hele zwikkie. Kost je wat, maar dan zitten er wel mensen met gedegen kennis achter de knoppen.

Tijd voor een nieuwe sig..

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.