Goedemiddag. Dinsdag een nieuwe home cinema set gekocht van samsung, zodat ik deze op mijn samsung tv (ue46f5000) kon aansluiten. Het werkt allemaal prima, alleen krijg ik op geen enkele manier het geluid van de tv over de HCS. Via de hdmi kabel heb ik wel beeld, maar ik heb ook een optische kabel erbij aangesloten, ook dit helpt niet! Kan iemand mij uitleggen hoe ik dit kan oplossen?
Kijk eerst eens in de handleiding van je TV welke HDMi aansluiting(en) voorzien is/zijn van ARC (Audio Return Channel). Als je zo'n HDMi aansluiting aansluit op je HCS dan zou je gewoon geluid moeten krijgen zónder dat je een optical SP/DIF (Sony Philips / Digital InterFace) kabel hoeft te gebruiken.
Als je ook nog gebruik maakt van een Satelliet/Kabel Decoder voor je TV dan sluit je die het beste óók middels HDMi direct aan op je HCS omdat je TV als "Hub" (waarschijnlijk) geen DTS kan doorsturen middels ARC. Stereo geluid wordt eigenlijk altijd wel doorgegeven middels ARC maar er zijn echter maar weinig TV's welke als Hub werken mét behoud van DTS.
Als je ook nog gebruik maakt van een Satelliet/Kabel Decoder voor je TV dan sluit je die het beste óók middels HDMi direct aan op je HCS omdat je TV als "Hub" (waarschijnlijk) geen DTS kan doorsturen middels ARC. Stereo geluid wordt eigenlijk altijd wel doorgegeven middels ARC maar er zijn echter maar weinig TV's welke als Hub werken mét behoud van DTS.
[ Voor 21% gewijzigd door Will_M op 10-10-2015 16:12 ]
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Bedankt voor de snelle reactie. Heb gekeken in mijn handleiding, maar kan nergens iets vinden op welke hdmi ARC zit. Ik heb hem aangesloten op hdmi2/dvi. Als ik op de HCS zit en ik druk op tv sound on, geeft hij aan dat ik een optische kabel moet gebruiken, terwijl deze er al op zit. Verder heb ik een ci+ module en een antenne kabel, verder geen ontvanger o.i.d.
Je zal toch even de handleidingen er bij moeten zoeken.
Kans is dus dat je geen ARC hebt. Dan moet je eventueel kijken of je een optie hebt op je TV waarin je de optische kabel nog moet aanvinken oid.
Ook kan het zijn dat je AV receiver standaard geluid wil hebben over HDMI (mijn marantz had dat ook bv).
Dan moet ik aangeven dat ik ook optical geluid wil hebben.
Kans is dus dat je geen ARC hebt. Dan moet je eventueel kijken of je een optie hebt op je TV waarin je de optische kabel nog moet aanvinken oid.
Ook kan het zijn dat je AV receiver standaard geluid wil hebben over HDMI (mijn marantz had dat ook bv).
Dan moet ik aangeven dat ik ook optical geluid wil hebben.
There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.
De ue46f5000 heeft geen ARC. Je zult dus de optical output moeten gebruiken.
Ik kon het ook nergens vinden inderdaad. De optical output heb ik verbonden met de televisie, de instellingen van de tv heb ik staan op externe luidspreker. Alleen nu geeft de HCS nog steeds aan dat ik een optische kabel nodig ben.
Daar waar je de gegevens verwacht staan ze bij Samsung dus klaarblijkelijk NIET. Dit soort basale informatie met betrekking tot de diverse aansluitingen zou je verwachten in een "Quick Reference Quide" óf desnoods in de "Manual"...
Je moet de conformiteit sheet schijnbaar door spitten om te kijken wáár je welke aansluiting wel/niet voor kunt gebruiken
Pagina 7:
Waarschijnlijk werkt 't wel als je HDMi 1 van je TV gebruikt.If a DVI to HDMI cable is connected to HDMI IN 2(DVI) port, there will be no audio.
[ Voor 15% gewijzigd door Will_M op 10-10-2015 17:25 ]
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
TV heeft optical out voor het geluid.
Zit deze op een optical in aansluiting van je HCS?
Je schrijft dat je hem op een optical out hebt aangesloten.
Welk merk en type HCS heb je? Kunnen we kijken wat voor aansluitingen daar op zitten.
Zit deze op een optical in aansluiting van je HCS?
Je schrijft dat je hem op een optical out hebt aangesloten.
Welk merk en type HCS heb je? Kunnen we kijken wat voor aansluitingen daar op zitten.
Tv is type ue46f5000 en de HCS HT-j5500/zf. Via de HDMI gaat het sowieso niet lukken, alleen het beeld maar geen audio.
In de handleiding van je HCS staat dat " Select the D. IN mode" geselecteerd moet worden om de optical in aansluiting te gebruiken.
Deze wel aangezet in het instellingen menu?
"Press the TV SOUND button on the remote
control. TV SOUND ON flashes on the display on
the front panel, and then changes to
D. IN.
~ When TV SOUND is on, TV audio outputs
through the Home Cinema speakers."
Deze wel aangezet in het instellingen menu?
"Press the TV SOUND button on the remote
control. TV SOUND ON flashes on the display on
the front panel, and then changes to
D. IN.
~ When TV SOUND is on, TV audio outputs
through the Home Cinema speakers."
[ Voor 37% gewijzigd door Gr33n135 op 10-10-2015 17:53 ]
Ik heb het voor elkaar. Ik zat aldoor in het menu van de HCS toen ik de optie digital in wou selecteren, maar toen probeerde ik het terwijl ik een programma zat te kijken en voila! Bedankt voor jullie hulp!
Pagina: 1